Mieheni oli valehdellut uusille tutuilleen, että minä olen hoitaja, vaikka olen laitoshuoltaja
Hän on siis harrastuksensa kautta tutustunut yhteen pariskuntaan ja kutsui heidät lauantaina meille istumaan iltaa. Kaikki sujui hyvin siihen asti, kunnes tämä nainen kysyi minulta, että "niin missä sairaalassa oletkaan sairaanhoitajana" ja vastasin, etten ole sairaanhoitaja, vaan laitoshuoltaja, johon tämä nainen vähä kiusallisesti, että "Niin "Matti" (minun mieheni) kertoi, että olet sairaanhoitaja"... Siinä oli hetken hiljaisuus ja mieheni tyyliin tuijotti lattiaan. No, onneksi tämä asia sivuutettiin ja ilta sujui hyvin.
Kun he lähtivät kysyin mieheltä, että mikä juttu tämä oli, niin hän vastasi jotain ympäripyöreää, ettei hän tiedä mikä hoitsu tai mikälie olen... Ollaan oltu yli 10v. yhdessä ja hän kyllä tietää, että olen siivooja enkä hoitaja. Sanoinkin sitten, että ei kehdannut kertoa minun oikeaa ammattiani, niin mutisi vaan jotain epämääräistä... Olen vähän loukkaantunut ja ihmeissäni. Ja tämä pariskunta oli kumpikin ihan tavallisia duunareita, ettei heille ainakaan tarvitse esittää mitään parempaa.
Kommentit (87)
Niin miksi muuten olet laitoshuoltaja eli siivoja?
Eikö rahkeet riittäneet mihinkään vastuullisempaan/ vaativampaan/ parempi tuloiseen työhön?
Vierailija kirjoitti:
Jospa hän sanoi, että olet hänen hoitonsa.
Miehell tuo on kohteliaisuus, ei loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö rahkeet riittäneet mihinkään vastuullisempaan/ vaativampaan/ parempi tuloiseen työhön?
Mietitkö oikeasti tällaisia asioita miksi joku on siivooja, myyjä, hoitaja, raksamies, roskakuski tms.? Millä koulutustasolla sinä mietit moista? Mieti vaikka seuraavalla kerralla sitä, kun menet sairaalaan, että miten se hygienia toimii ja kuka pitää vaikka leikkaussaliympäristön täysin puhtaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiedä mikä on laitoshuoltaja, joten sairaanhoitaja olisi ollut ihan fine.
Olisit nyt edes vastannut missä sairaalassa olet, sehän kysyjää enemmän tuossa kiinnosti. Sitten jälkikäteen keskustellut asiasta miehesi kanssa.
Jos sinä olet ammatiltasi vaikka putkimies, niin olisiko se ollut ihan fine sanoa sinua varastomieheksi? Olisit vaan kertonut, että työskentelet paikassa X, mutta et olisi korjannut sitä mitä oikeasti teet työksesi?
Kaikki tietävät tarkkaan mitä putkimies ja varastomies tekevät, joten vertailusi ei ole validi.
Onko olemassa ihmistä, joka sekoittaa sairaanhoitajan ja siivoojan toisiinsa? Laitoshuoltaja on sairaalan siivooja, joka osaa siivota ja steriloida leikkaussalit sun muut, mihin ei esimerkiksi jollain tavallisella kerrossiivoojalla ole taitoa. Aika tyhmä saa olla, jos tosissaan luulee siivoojaa ja sairaanhoitajaa samaksi työksi.
Minulta kerran eräs nuori neito tiedusteli (reilu parikymppisenä), että onko sillä paljonkin eroa että onko lääkäri, sairaanhoitaja, lähäri, kun eikö ne loppujen lopuksi tarkoita samaa ku työskentelevät samassa paikassa. Koita pitää pokka sit ja selittää, että kyllää niitä eroja löytyy
Olen törmännyt pariin otteeseen tilanteeseen, jossa on tullut ilmi että toinen henkilö luulee että olen kirjanpitäjä vaikka olen tilintarkastaja. En ymmärrä miten näitä termejä on niin kamalan vaikeaa erottaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi selvästi häpeää sinua. Suunnittelee varmasti koulutetumman puolison hankkimista.
No, eipä hänen vaatimustasonsa voi kovin korkealle nousta raksapuolen käyneenä. Ap
Mutta voihan vaatimustaso olla korkeampi vaikka olisikin työukko. Ei kannata tyytyä rippeisiin jos on parempiakin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ap, mutta vastaanpa silti. Teen tätä, koska asiantuntijatyö ei taivu osa-aikatyöhön. Kokopäivätyötä en tarvitse, lisätuloja kyllä - siispä alanvaihto ja keikkahommiin, ettei tarvitse yhteiskunnan tukia nostella. Nyt kerrohan, mikä saa sinut kuvittelemaan, että kyse on ap:n(kaan) kohdalla rahkeiden riittävyydestä, ja oletko pähkinöinyt asianlaidan olevan näin myös muiden ammattien kohdalla, jos niin minkä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuullostaa just ja just jonkun amiksen läpäisseen merkonomin puheelta, joka kokee olevansa jotenkin ylivertainen siivoojiin nähden. Hyiiiii emmä ainakaan mikään v*tun siivooja oo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi selvästi häpeää sinua. Suunnittelee varmasti koulutetumman puolison hankkimista.
No, eipä hänen vaatimustasonsa voi kovin korkealle nousta raksapuolen käyneenä. Ap
Mutta voihan vaatimustaso olla korkeampi vaikka olisikin työukko. Ei kannata tyytyä rippeisiin jos on parempiakin tarjolla.
Voi kai olla, mutta en nyt ymmärrä miksi joku amiksen käynyt duunari lähtisi vartavasten hakemaan korkeakoulutettua kumppania? Onko sellaisella varaa vaatia toisen olevan vaikka lääkäri?
Kyllä huomaa, että nämä siivoojia haukkuvat ovat provoja ja jokainen järkevä aikuinen ihminen koulutustasosta huolimatta tietää, että siivoojat ovat todella tärkeitä. Sairaaloissakin olisi aikamoinen sotku ja riski kaikenmaailman epidemioille, jos ei olisi hyviä laitoshuoltajia.
Maailmassa tarvitaan siivoojia. Paska ei lopu.
Itse olen ihan vakavissani hakeutunut siivousalalle. Korkeakoulututkinto on alalta, jossa ei ole töitä. On ihan totta että ette te tiedä mitä tutkintoja ap:llä on taustalla. Tuo on juuri niin junttimaista käytöstä kuvitella olevansa jotain toista parempi hänen ammattinsa takia.
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Laitoshuoltaja on 2 117 euroa kuukaudessa.
Palkka oli kuntasektorilla 2 188 € (8601 yksittäistä palkkaa), valtiolla 2 605 € (138 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 047 € (9473 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2018.
Ihan hyvä palkka siis verrattuna ns. perussiivoojiin.
Oma anoppini väitti suvulle minun kouluttautuvan sosionomiksi ja tuli sukujuhlissa kiusallista sanoessani että olen lähihoitajaopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppini väitti suvulle minun kouluttautuvan sosionomiksi ja tuli sukujuhlissa kiusallista sanoessani että olen lähihoitajaopiskelija
Miten anoppi oikein asian sitten selitti, jottei olisi ihan aasilta kuullostanut? :D oliko hän sekoittanut sosiaali- ja terveysalan sosionomiksi vai oliko kyse tässäkin ihan puhtaasta yrityksestä vaikuttaa paremmalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö rahkeet riittäneet mihinkään vastuullisempaan/ vaativampaan/ parempi tuloiseen työhön?Tämä kuullostaa just ja just jonkun amiksen läpäisseen merkonomin puheelta, joka kokee olevansa jotenkin ylivertainen siivoojiin nähden. Hyiiiii emmä ainakaan mikään v*tun siivooja oo...
Tulee vielä valehtelemaan tänne olevansa DI tai joku asiantuntija, mutta vaikea uskoa, että yksikään dippainssi puhuisi noin törkeästi kenenkään työstä/ammattivalinnoista. Kyllä kyse on siis nimenomaa jostain amiksesta, joka kuvittelee olevansa siivoojaa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miehesi ongelman täysin. Kyllä minuakin hävettäisi, jos vaimo ei olisi pystynyt siivojan ammattia kummempaa itselleen hankkimaan. Kertoisin myös jotain ympäripyöreää ja että työskentelee sairaalassa. Kertoisin vaikka laitoshoitajan nimen ruotsiksi avdelningschef. Vissiin joku pikku pomo tai jotain :-)
Ihan kiva! Siellä sairaalassa ei tosin työskentelisi kukaan, jos ei olisi laitoshuoltajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole opiskellut edes lähihoitajaksi? Lyhyt koulutus, eikä vaadi älyä. Työtehtävät vaativammat kuin siivoojalla. Ehkä miestäkin vaivaa kun alisuoritat elämääsi vuodesta toiseen.
En nyt menisi kyllä laitoshuoltajan ammattia aliarvioimaan. Kyseessä ei ole mikään rappu- tai toimistosiivooja.
Mutta rappu-ja toimistosiivoojia kyllä aliarvioit?
Raput ja toimistot saavat hänen puolestaan hukkua pask*an.
Sjukvårdsbiträde oli mun ammattinimikkeeni Ruotsissa. Suomessahan ei sairaala-apulaista kai enää käytetä.