Että mua ärsyttää mennä taas töihin. Iltavuoro hoitajana
Tiedossa taas kyykytystä ja hyppyyttämistä todellisuudesta vieraantuneiden mielenterveyspotilaiden parissa. Passuuttavat koko ajan, pienissäkin asioissa jotka voisivat tehdä myös itse, mutteivät viitsi. Yksikin nauraen sanoi minulle, että "sähän oot täällä palvelemassa mua".
Ja et juuri viitsi hanttiin laittaa, koska saat väkivallalla uhkailua tai ihan suoranaista väkivaltaa (minuakin mm. kuristettu ja lyöty) vaan kipität kiltisti muiden töittesi lisäksi hakemaan asukkaalle (fyysisesti paremmassa kunnossa kuin itse olen) pyytämänsä lasillisen mehua, ja anteeksipyydellen käyt vielä vaihtamaan sen mehun toiseen, kun toitkin "väärää" mehua "s**tanan idiootti, eksää muista, etten mä tästä mehusta tykkää"
Sitten yrität kieli keskellä suuta miettiä sanomisiasi ja käytöstäsi, ettet saa turpiisi etkä provosoi tai provosoidu. Rasvaat vielä käskystä tämän tyypin haisevat jalat ja tarkistat "mikä kutiaa nivusessa" kun tyyppi sitä pirullinen ilme kasvoillaan kyselee ja pyytää katsomaan housujaan avaten.
Ja kyllä, olen lähdössä tästä työstä. Vajaat viisi vuotta tätä nyt takana, enkä enää kestä.
Kommentit (14)
Nyt on hoitajista kysyntää. Vaihda työpaikkaa.
Ja tulet sitten tänne oksentamaan?
Vierailija kirjoitti:
Olet väärällä alalla joten ihan hyvä että olet menossa muualle
Todellakin.
Ihmettelen vain, kenelle tämä sitten on se oikea ala? Millainen ihminen kestää tällaista kyykyttämistä ja väkivaltaa (sekä sen uhkaa) päivästä ja vuodesta toiseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Ihmettelen vain, kenelle tämä sitten on se oikea ala? Millainen ihminen kestää tällaista kyykyttämistä ja väkivaltaa (sekä sen uhkaa) päivästä ja vuodesta toiseen?
Ap
Viidakonlaki. Vahvat voittaa ja heikot häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Ap
Ai millainen? NÖSSÖ.
Lähde pois sieltä, varmasti saat jostain uuden työn. Älä pilaa elämääsi tuossa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Ap
Teillä ei selvästikään ole mitoitus kohdallaan jos yksin työskennellään tilanteessa jossa on väkivallan uhka. Et myöskään ole saanut riittävästi ohjausta ja tukea työhösi jos hätääntyneenä hipsit siellä pitkin nurkkia. Sun pelkosi provosoi juuri tuota vit*uilua ja väkivallan uhkaa. Tiedän kyllä että ihminen ei voi pelolleen mitään mutta sitäkin voi hallita. Oikeanlaisella ammatillisella otteella voi myös provosoimatta kieltäytyä kyykytyksestä ja epäasiallisista pyynnöistä (nivusten katsomiset ym) Sut on jätetty sinne yksin selviämään ja se on väärin.
AP tsemppiä, toivottavasti löydät pian uuden työpaikan. Ei helv... tommosta kukaan jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin.
Ap
Teillä ei selvästikään ole mitoitus kohdallaan jos yksin työskennellään tilanteessa jossa on väkivallan uhka. Et myöskään ole saanut riittävästi ohjausta ja tukea työhösi jos hätääntyneenä hipsit siellä pitkin nurkkia. Sun pelkosi provosoi juuri tuota vit*uilua ja väkivallan uhkaa. Tiedän kyllä että ihminen ei voi pelolleen mitään mutta sitäkin voi hallita. Oikeanlaisella ammatillisella otteella voi myös provosoimatta kieltäytyä kyykytyksestä ja epäasiallisista pyynnöistä (nivusten katsomiset ym) Sut on jätetty sinne yksin selviämään ja se on väärin.
Valitettavasti se oikeanlainen ammattillinen otekaan ei suojaa aina ja joka kerta ihmiseltä, jonka mielenterveys ei ole "normaali". Jos olet alan ihmisiä, tiedät sen kyllä, että yllättäviä tilanteita tulee väkisinkin. Eikä se auta että vuorossa on muitakin, ei yksinkertaisesti pysty kulkemaan koko ajan pareittain. Ja on tilanteita, jolloin yllättäen työkaveriin/minuun on ehditty käydä kiinni/lyödä, vaikka työkaveei on seisonut ihan vieressä.
Ap
Ap. Millaisessa paikassa olet töissä?
Kuulostaa aika hurjalta, jo ihan sekin ettette pysty rajaamaan käytöstä?
Itselle tulee väkisin mieleen että tuohan vain lisää sitä aggressiivisuutta?
Joku mättää pahasti työnhallinnassa, mutta mikä se on?
T: kriminaalipotilaiden kanssa työskentelevä sh.
Alanvaihto lienee ainoa vaihtoehto tilanteessasi. Tai sitten siirtyminen jonnekin, jossa ei ole väkivallanuhkaa. Mutta niitä paikkoja ei ole mt-ja päihdepuolella, eikä varmaan muuallakaan.
Tunnistan ap:ssa itseni ja sen, että katkeran kyyninen kommentointi on osa väsymystä, jota jatkuva väkivallanuhka ja varpaillaanolo saa aikaan. Sitä tunnetta on tavallisen ihmisen vaikea tajuta, kun et tiedä töihin lähtiessäsi lyödäänkö sinua siellä. Semmoista se on.
Ap, lienet aika nuori kun kokemusta vasta 5 vuotta. Kannattaa lähteä kun energiaa vielä on. Itse olen ollut alalla 20 vuotta ja nähnyt aitiopaikalta, miten kaikki vuosi vuodelta on muuttunut vaikeammaksi, mutta olen jo jumissa ja joudun olemaan näiden hullujen kanssa eläkeikääni saakka. Mene sinä vie kun ehdit.
Minuakin tympi 4 vuotta sitten. En mennyt. Irtisanoin itseni ja mies teki samoin. Pakkasimme kimpsut ja lähdimme mieheni ja lapseni kanssa Aasiaan. 2kk seikkailu muuttui elämään paratiisissa ja töitä sai kun alkoi tekemään. Nollasta lähdettiin ja nyt on jokapäiväinen onnellinen elämä. Jos olisin jäänyt, olisin kuin sinä.
Kehitä suunnitelma B ja lähde. Ainut keino saada muutosta (resursseja, työhyvinvoinnin kehittymistä jne.) alalle on se, että tarpeeksi moni äänestää jaloillaan. Ja vaikkei sitä muutosta tulisi, voit ainakin olla ylpeä siitä, että olet ottanut vastuun omasta hyvinvoinnistasi omiin käsiisi.