Miksi ihmiset käyvät kaupassa perhekunnittain?
Isot marketit ovat viikonloppuisin kuin lastentarhoja. Usein kaupoissa isä ja äiti /useampi muu aikuinen ja pieniä lapsia. Eikö olisi koko maailmalle vähemmän stressaavaa ja tehokkaampaa, jos toinen näistä aikuisista olisi kotona tai vaikka puistossa sillä aikaa, kun toinen käy kaupassa? Tämä on ihan vilpitön kysymys - onko se koko perheen kanssa shoppailu oikeasti noin nautinnollista? Itseäni stressaa jo pelkästään katsoa vierestä.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ummistan silmäni ja korvani kun näen näitä perheshoppailijoita. Joku huudatti vauvaansa ja joku kävi sanomassa äidille.
Tiedoksi myös, että kaupoissa on myös muita ostostentekijöitä, joten ne käytöstavat pitäisi olla sitten kunnossa. Tuskin se kauppiaskasn haluaa huutavaa lapsiperhettä kauppaansa karkoittamaan muita asiakkaita.
Siis missä te oikein käytte kaupassa, kun kaupassakäynti on noin kauheaa? Mä haluan nyt ihan tarkkoja paikkoja, kauppojen nimiä! Ja millaisia mimosankukkia ihmiset oikein ovat? Onko se niin, että aikuiset eivät enää tajua, että lapset eivät ole aikuisten kanssa samassa kehitysvaiheessa, ja saattavat siksi joskus itkeä ja kiukutella?
Joskus pieniä lapsia näkee ja kuulee kaupoissa esim klo 20 tai jälkeen. Itkevät varmasti väsymystään.
Ja Tampereella asun. Mutta paikkakunnalla tuskin merkitystä.
Joo, oon itsekin käynyt lapsen kanssa joskus klo 20 jälkeen, kun ollaan esim. oltu tulossa kotiin reissulta tai jotain vastaavaa. Ihmisillä on elämässä kaikenlaisia poikkeustilanteita. AIka harva vanhempi haluaa ehdoin tahdoin kauppaan väsyneen lapsen kanssa. Miten paljon tuollainen vaikuttaa elämänlaatuusi?
Ainakin Iso Omenan Prismassa saa asioida lasten kanssa ihan rauhassa
Silloin kun ostetaan lapsille vaatteita, kenkiä tms. on kamalan kätevää, jos ne lapset ovat mukana, niin on helppo sovittaa, mitkä kengät/housut/paidat ovat sopivan kokoisia. Ja samalla reissulla voidaan tehdä myös ruokaostokset.
Tai jos ollaan jostain muusta syystä liikenteessä koko porukalla, ja käydään meno- tai paluumatkalla kaupassa, se koko perhe on silloin mukana.
Eipä sitä tule edes viikonloppuna lähdettyä koko perheenä pelkästään ruokaa ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppareissuilla on myös kasvatuksellinen tarkoitus, samaan tapaan kuin vaikka kotitöihin osallistumisella. Nopeampaa ja helpompaahan se tiskit laittaa itse kuin korjailla lapsen työn tuloksia ja lakaista sirpaleita lattialta, mutta lasten täytyy saada osallistua normaalin arjen pyöritykseen.
Ihanko oikeasti hei, joillekin 0-6-vuotiaille opetatte "arjen pyörittämistä" automarketissa. Voi luoja mihin maailma on mennyt.
Ajattelit että 7-vuotiaana aletaan opettaa miten ihmisten ilmoilla, esim. kaupassa käyttäydytään ja ettei vanhempien ensisijainen tehtävä olekaan järjestää lapsille jatkuvasti lasten viihdytykseen nimettyä henkilöä.
Yhdessä ruokaostosten tekeminen on varsin fiksu osa alle kouluikäisenkin ruokakasvatusta ja rahankäytön opettelua. Ja esim. se rahankäytön opettelu kannattaa todellakin aloittaa alle kouluiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja minulla on lapsi.
Ihmettelen kans sitä, että kauppakeskuksissa lorvitaan rattaiden kanssa. Ulkoilu olisi paljon parempi vaihtoehto.
Niin, jos käy kauppakeskuksessa rattailla, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että ei ulkoilla ollenkaan. Hirveän hyvä pointti.
Oletko yksinkertainen yleistäjä. Kauppakeskukset ovat monesti hirveän meluisia paikkoja ja tuskin siltäkään osin se paras paikka lapselle.
En, vaan sinä olet. Sitä yritin kommentillani sanoa. Ei lapsia voi sitten varmaan viedä leikkipuistoon, päiväkotiin tai kouluunkaan, kun ne ovat meluisia paikkoja.
Olisko kumminkin hyvä viedä lapsi sitten vaikka metsäretkelle jos arki muuten on jo noin meluisaa? Itse en raahaisi lasta ostoskeskukseen.
No älä vie, jos et halua! Miten sieltä metsäretkellä voi käydä kaupassa?
Taas et ymmärtänyt. Jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe sitä stressaavana vaan ihan mukavana. Lapset tykkäävät kun saavat olla avuksi ja valita ostoksia. Annan molemmille tehtäviä tyyliin "käy hakemassa 7 tomaattia / 10 perunaa / makaronipussi jne. Erityisesti vanhempi lapsi rakastaa punnita hedelmiä ja vihanneksia ja valitseekin niitä pussiin aina antaumuksella:D Joskus pyytää että voitaisiinko ostaa joku mielestään oudon näköinen vihannes, vaikka parsakaali ja sitten maistellaan sitä kotona.
Lapset saavat osallistua myös pieniin valintoihin tyyliin mitä muroja ostetaan.
Toki tähän koko perheen kauppareissuun myös vierähtää helposti aikaa mutta mitä sitten? Ei meillä ole kiire.Ohjelmanumerona shoppailu.
Onko sun mielestä ruokakaupassa käynti shoppailua? Itse olen toiminut lasteni kanssa samalla tavalla kuin edellinen kirjoittaja ja nyt koululaisina ovat oikein fiksuja ja valveutuneita kaupassa kävijöitä. Osaavat verrata kilohintoja, osaavat etsiä kotimaisia tuotteita ja luomua, osaavat katsoa tuoteselosteita ja kyseenalaistaa mitä kannattaa suuhunsa laittaa, osaavat itsenäisesti hakea koulun jälkeen ennen harrastusta tai kaverille menoa terveellistä välipalaa, osaavat KÄYTTÄYTYÄ ja monta muuta juttua. Vuosien varrella kaupan vakkarihenkilökunta on tullut myös tutuksi ja voin olla aika varma, että omat nuoret eivät ilkeä kaupassa sikailla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ummistan silmäni ja korvani kun näen näitä perheshoppailijoita. Joku huudatti vauvaansa ja joku kävi sanomassa äidille.
Tiedoksi myös, että kaupoissa on myös muita ostostentekijöitä, joten ne käytöstavat pitäisi olla sitten kunnossa. Tuskin se kauppiaskasn haluaa huutavaa lapsiperhettä kauppaansa karkoittamaan muita asiakkaita.
Siis missä te oikein käytte kaupassa, kun kaupassakäynti on noin kauheaa? Mä haluan nyt ihan tarkkoja paikkoja, kauppojen nimiä! Ja millaisia mimosankukkia ihmiset oikein ovat? Onko se niin, että aikuiset eivät enää tajua, että lapset eivät ole aikuisten kanssa samassa kehitysvaiheessa, ja saattavat siksi joskus itkeä ja kiukutella?
Joskus pieniä lapsia näkee ja kuulee kaupoissa esim klo 20 tai jälkeen. Itkevät varmasti väsymystään.
Joo, oon itsekin käynyt lapsen kanssa joskus klo 20 jälkeen, kun ollaan esim. oltu tulossa kotiin reissulta tai jotain vastaavaa. Ihmisillä on elämässä kaikenlaisia poikkeustilanteita. AIka harva vanhempi haluaa ehdoin tahdoin kauppaan väsyneen lapsen kanssa. Miten paljon tuollainen vaikuttaa elämänlaatuusi?
Ei mitenkään, mutta lapsen elämänlaatuun vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja minulla on lapsi.
Ihmettelen kans sitä, että kauppakeskuksissa lorvitaan rattaiden kanssa. Ulkoilu olisi paljon parempi vaihtoehto.
Niin, jos käy kauppakeskuksessa rattailla, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että ei ulkoilla ollenkaan. Hirveän hyvä pointti.
Oletko yksinkertainen yleistäjä. Kauppakeskukset ovat monesti hirveän meluisia paikkoja ja tuskin siltäkään osin se paras paikka lapselle.
En, vaan sinä olet. Sitä yritin kommentillani sanoa. Ei lapsia voi sitten varmaan viedä leikkipuistoon, päiväkotiin tai kouluunkaan, kun ne ovat meluisia paikkoja.
Olisko kumminkin hyvä viedä lapsi sitten vaikka metsäretkelle jos arki muuten on jo noin meluisaa? Itse en raahaisi lasta ostoskeskukseen.
No älä vie, jos et halua! Miten sieltä metsäretkellä voi käydä kaupassa?
Taas et ymmärtänyt. Jälleen.
Musta tuntuu, että sun on aika vaikeaa ymmärtää maailmaa, ja kun sitten kerrot ihmisille niitä omia kummallisia käsityksiäsi muiden elämästä, niin väistämättä seuraa, että he eivät ymmärrä. Esimerkiksi tiedät omasta mielestäsi, että joku kauppakeskuksessa rattailla kävijä ei ulkoile lapsen kanssa tai käy metsäretkillä. Esim. minä en kuvittele tietäväni, mitä joku jossain näkemäni ihminen tekee silloin, kun minä en ole häntä näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Me on käyty illalla ruokakaupassa kun on käyty lääkärissä ja apteekissa. Sinne kun ei pääse sitten enää sen sairaan lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, mutta lapsen elämänlaatuun vaikuttaa.
Voisitko yrittää nyt kertoa ihan koko ajatuksen, mikä sulla on mielessä? Että jos näet klo 20 jälkeen kaupassa itkevän lapsen, niin onko se koko totuus siitä lapsen koko elämästä? Esim. jos mä oon käynyt joskus jostain syystä väsyneen lapsen kanssa myöhään kaupassa, niin tarkoittaako se nyt sitä, että tuollainen käynti vaikuttaa negatiivisesti lapsen elämänlaatuun? Että jos joskus on joku erikoinen tapahtuma elämässä, niin se on sitten pilalla? Vai onko pointtisi joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla lapseton.
No mä olen lapseton ja olen ihmetellyt täsmälleen samaa kuin ap. Luulisi sen kauppareissun olevan aika raskasta ja hermoja kiristävää kaikilta, kun koko perhe siellä pyörii. Eikö olisi järkevää, että äiti tai isä ottaisi lapset vaikka puistoon tai jäisivät kotiin touhuamaan jotain kivaa ulkona ja toinen aikuinen sillä välin hoitaisi ostokset?
Joku kirjoitti, että ne ostokset päätetään vasta siellä kaupassa. Vielä stressaavampaa. Eikö oikeasti enää suunnitella ostoksia tai tehdä kauppalistaa? Rahaa säästyisi jos vähän suunnittelisi etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla lapseton.
No mä olen lapseton ja olen ihmetellyt täsmälleen samaa kuin ap. Luulisi sen kauppareissun olevan aika raskasta ja hermoja kiristävää kaikilta, kun koko perhe siellä pyörii. Eikö olisi järkevää, että äiti tai isä ottaisi lapset vaikka puistoon tai jäisivät kotiin touhuamaan jotain kivaa ulkona ja toinen aikuinen sillä välin hoitaisi ostokset?
Joku kirjoitti, että ne ostokset päätetään vasta siellä kaupassa. Vielä stressaavampaa. Eikö oikeasti enää suunnitella ostoksia tai tehdä kauppalistaa? Rahaa säästyisi jos vähän suunnittelisi etukäteen.
Mä en tajua, miten ihmiset jaksavat vatvoa joidenkin tuntemattomien, kaupassa näkemiensä ihmisten elämää noin tarkasti. Siis ihan oikeasti, joku miettii sitä, että joku pariskunta tulee parin lapsensa kanssa kauppaan. Se on ihan normaalia elämää! Kaupassakäynti ei ole mulle (ja tuskin monelle muullekaan) mikään harrastus tai erikoistapaus, jota varten lasten pitäisi mennä jonnekin erityiseen paikkaan.
Mä olin yli kolmekymppiseksi lapseton, ja voin kertoa, että en silloin käyttänyt aivokapasiteettiani siihen, että olisin miettinyt lapsiperheellisten kaupassakäymistä. Suosittelen lämpimästi ihan kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on tapana näyttää valtani. Isänä vien oman hovini kauppaan. Otan isovanhemmat mukaan ja muitakin ystäviä. Kaikki näkevät miten laaja hovi minulla on ja lapsia.
Ja ne ostosten määrät mitä lastataan isoon katumaasturiin. Tunnen olevani kuin joku Afrikkalainen heimojohtaja.
Katseetkin on sen mukaisia että onko tuo joku merkittävä tyyppi ja mistä tiedän sen. Hedelmäosastollakin annetaan kiltisti vaaka ja väistytään.
Tavallaan nautin marketissa korkeaa yhteiskunnallista statusta. Perheellisenä miehenä olen korkeimmalla asteikolla ja juhlistan sitä vielä kerskakuluttamalla julkisesti ja törkeästi :)
Koko perheen ostosreissut on arjen juhlaa ja samalla säästöä.
Kaikista hauska ja se paras turvallinen vaihtoehto ;)
T: Mies 46v
Ihanaa ironiaa :---D. Mutta alkuperäiseen: itse olen vela, mutta mielelläni näen lapsiperheitä kaupassa. Lapsena se oli aina ihan parasta viihdettä, olla viikonloppu ostoksilla koko perheen kanssa. Muistan sen lapsen fiiliksen, joten täältä hyväksyvä ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla lapseton.
Lapsille ei voi ostaa vaatteita tai kenkiä sovittamatta.
Lähteekö kaikkien miehet ihan mielellään sinne kauppaan koko perheen voimin "arjen pyörittämistä" opettamaan lapsille? Epäilen vahvasti. Ei ole mitään järkeä koko perhettä siellä roikottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla lapseton.
Mutta ette varmaan joka reissulla osta kenkiä ja vaatteita lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö kaikkien miehet ihan mielellään sinne kauppaan koko perheen voimin "arjen pyörittämistä" opettamaan lapsille? Epäilen vahvasti. Ei ole mitään järkeä koko perhettä siellä roikottaa.
Yritän nyt pehmeästi yrittää saada sua ymmärtämään, että se kaupassakäynti ei tosiaan ole useimmille ihmisille mikään erikoinen juttu, vaan ihan sellainen arkinen asia, joka tehdään muun elämän ohessa silloin, kun kauppa on kätevästi kulkureitin varrella.
Meillä mies hoitaa yleensä kauppareissut. Välillä lähdetään koko perheen voimin jos samalla pitää ostaa lapsille esim. Uudet kengät tms. Eikä siinä mielestäni mitään väärää oo? Ainakin meidän lapsille opetettu kuinka kaupassa käyttäydytään eikä vielä koskaan siellä mitään itkupotkuraivareita olla vedetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla lapseton.
Mutta ette varmaan joka reissulla osta kenkiä ja vaatteita lapsille?
Kyllä me niillä yhteisillä reissuilla ostetaan.
Ja mies maksaa. Yleensä naisella on lompakko mukana.