Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset käyvät kaupassa perhekunnittain?

Vierailija
29.09.2019 |

Isot marketit ovat viikonloppuisin kuin lastentarhoja. Usein kaupoissa isä ja äiti /useampi muu aikuinen ja pieniä lapsia. Eikö olisi koko maailmalle vähemmän stressaavaa ja tehokkaampaa, jos toinen näistä aikuisista olisi kotona tai vaikka puistossa sillä aikaa, kun toinen käy kaupassa? Tämä on ihan vilpitön kysymys - onko se koko perheen kanssa shoppailu oikeasti noin nautinnollista? Itseäni stressaa jo pelkästään katsoa vierestä.

Kommentit (183)

Vierailija
41/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko kööri (vanhemmat +2 lasta) viikonloppuisin mukana, koska vanhempi lapsi tykkää käydä kaupassa. Yksin ei hänen kanssaan pysty käymään, kun vajaa 4 vuotias ja aivan älyttömän vilkas, joten ostokset jäisivät ostamatta. Ja ei hän ei riehu, eikä huuda, mutta älyttömän utelias ja vikkelä ja haluaa tutkia ja tietää kaikesta kaiken. Joten kun ollaan kaikki, toinen hoitaa pienemmän lapsen ja pääosin ostokset ja toinen tutkailee milloin mitäkin vanhemman lapsen kanssa ja hakee osan ostoksista.

Kuulostaa ihan kamalalta, oikeasti.

Milloin kaupoista tuli paikkoja, joissa lapsia opetetaan tutkimaan maailmaa? Viekää ne metsään tai jonnekin muualle vähän rauhallisempaan ympäristöön, minne ne kuuluu. Just tällaisen takia lapsiin suhtaudutaan nuivasti.

Niin minkä takia suhtaudutaan nuivasti? Kyllä nuo metsikössä rymyää 7 päivää viikossa, käydään puistoissa jne. Mutta eipä siellä ole näytillä esimerkiksi pesuaineita, niitä on aika monia vaihtoehtoja, niitä tykkää katsella ja kysellä mikä mihinkin. Tai kuinka monta eri hedelmää on. Tai erilaisia lamppuja. Ja ei todellakaan käy räpläämässä ja hiplaamassa kaikkea, ehdoton kielto koskea mihinkään mitä ei osteta, koska ei ole meidän. Olen sitä mieltä, että katsella saa ja kysellä. Toivon todella sinulta vastausta miksi tämä on niin kamalaa..

Siksi, koska 9/10 lapsesta ei tajua, ja ehkä niiden vanhemmatkaan ei välitä, että kauppa on ASIOIMISTA varten, ja että muut ihmiset eivät ole siellä pitämässä hauskaa ja ihmettelemässä ja sörkkimässä, vaan hoitamassa asioitaan, joiden toivoo hoituvan esim mahdollisimman pienessä melutasossa ja siten ettei tarvitse varoa säntäileviä ohjuksia.

Ja siinä taas yksi esimerkki miksi lapset tulisi ottaa kauppaan: oppimaan miten käyttäydytään yleisillä paikoilla. Eivät sitä tuolla metsikössä opi, kun ei ole vuorovaikutusta. Ja olet kyllä oikeassa, liian monta vanhempaa ei kiinnosta mitä tenavat siellä pomppivat. Minua kiinnostaa mitä minun lapset tekee ja puutun siihen. Enemmän silti ärsyttää elämäänsä kyllästyneet juuri töistä tulleet, väsyneet aikuiset, keillä ei ole käytöstapoja.. joka kauppareissulla törmää "Minä ensin" tyyppeihin ja kiilataan jonossa, tönitään kärryillä, kun kärryä ei voi jättää metrin päähän ja hakea makkarapakettia ilman sitä kärryä.

Onneksi meillä lapset ovat oppineet miten käyttäydytään ilman näitä kauppateissuopetuksia. Muistan kun neuvolassa tästä mainittiin, mutta päätin, että lapsia en raahaa kauppaan. Olen muutenkin nopea kaupasdakävijä. En osaa hifistelyä kauppojen hyllyjen välissä.

Vierailija
42/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja minulla on lapsi.

Ihmettelen kans sitä, että kauppakeskuksissa lorvitaan rattaiden kanssa. Ulkoilu olisi paljon parempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kans sitä, että kauppakeskuksissa lorvitaan rattaiden kanssa. Ulkoilu olisi paljon parempi vaihtoehto.

Niin, jos käy kauppakeskuksessa rattailla, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että ei ulkoilla ollenkaan. Hirveän hyvä pointti.

Vierailija
44/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä en näe ongelmaa siinä, että käydään kaupassa lasten kanssa. Kuitenkin itse koen sen aika stressaavana ja koitan vältellä sitä jos vaan pystyn. Mutta jotkut ilmeisesti eivät koe siitä stressiä.

Itsekin ihmettelen kun joillakin on kärryt täynnä ruokaa. Välillä tuntuu vähän että tarvitseeko oikeasti kaikkea tuota... Toisaalta he varmaan kokevat helpommaksi käydä kerran viikossa kunnolla kaupassa ja lastata ostokset autoon. Itselläni taas ei autoa ole joten en jaksa kantaa kerralla kovin paljon. Tässä on se huono puoli, että tulee helposti ostettua heräteostoksia, kun käy lähes päivittäin kaupassa.

Ja syödään koko viikoksi tarkoitetut ruoat parissa päivässä...

Vierailija
45/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Koko perhe aina  kauppaan , niin lapset saa raivota joka lelun ja karkkipussin kohdalla.

Vanhemmuus vie joiltain aivot 

Vierailija
46/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Koko perhe aina  kauppaan , niin lapset saa raivota joka lelun ja karkkipussin kohdalla.

Vanhemmuus vie joiltain aivot 

Ajattele, sun ei ole tarvinnut edes tulla vanhemmaksi, että aivosi ovat hävinneet! Miten hienoa!

Vierailija
47/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos käy kauppakeskuksessa rattailla, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että ei ulkoilla ollenkaan. Hirveän hyvä pointti.

Oletko yksinkertainen yleistäjä. Kauppakeskukset ovat monesti hirveän meluisia paikkoja ja tuskin siltäkään osin se paras paikka lapselle.

Vierailija
48/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää olla sovittamassa vaatteensa, ostamme myös kaverien synttärilahjoja, käymme syömässä jne.

Vierailija
49/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe sitä stressaavana vaan ihan mukavana. Lapset tykkäävät kun saavat olla avuksi ja valita ostoksia. Annan molemmille tehtäviä tyyliin "käy hakemassa 7 tomaattia / 10 perunaa / makaronipussi jne. Erityisesti vanhempi lapsi rakastaa punnita hedelmiä ja vihanneksia ja valitseekin niitä pussiin aina antaumuksella:D Joskus pyytää että voitaisiinko ostaa joku mielestään oudon näköinen vihannes, vaikka parsakaali ja sitten maistellaan sitä kotona.

Lapset saavat osallistua myös pieniin valintoihin tyyliin mitä muroja ostetaan.

Toki tähän koko perheen kauppareissuun myös vierähtää helposti aikaa mutta mitä sitten? Ei meillä ole kiire.

Ohjelmanumerona shoppailu.

Niin onkin, mitä pahaa siinä on? Tykkään käydä lasteni kanssa kaupassa ja hekin tulevat mielellään sinne mukaan. Arjen pieniä iloja.

Vierailija
50/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys: käyttekö koko perheen voimin myös esim lääkärissä, pankissa tai vaikka verovirastossa? Millä asioilla käytte koko perheen voimin ja missä ette?

Vaikuttaako sinun lääkärikäyntisi perheesi elämään? Kaupassa monesti päätetään mitä ostetaan niin miksi se olisi vain yhden vastuulla?

Kuka päättää vasta kaupassa, että mitä ostetaan? Eikö voi rauhassa suunnitella kotona ja lähettää sitten yhtä perheenjäsentä ripeille ostoksille? Itse suunnittelen huolella viikon ruokaostokset etukäteen.

Sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa hallita elämäänsä. Olisko uusavuttomia?

Täysin järjetöntä touhua raahata koko suku ostoksille. Kyse on vain kauppareissusta.

Tähän sanoisin, että ne ketkä eivät saa kaupassa käytyä ilman älytöntä miettimistä ja pohtimista ovat joko huono muistisia tai liian tiukkoja kaikessa. Kyllä olen kymmenen vuotta pärjännyt omillani oikein hyvin ilman kauppalappuja. On lapsia ja mies. Kaikki pysytty elossa 😁

Vierailija
51/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinkertainen yleistäjä. Kauppakeskukset ovat monesti hirveän meluisia paikkoja ja tuskin siltäkään osin se paras paikka lapselle.

En, vaan sinä olet. Sitä yritin kommentillani sanoa. Ei lapsia voi sitten varmaan viedä leikkipuistoon, päiväkotiin tai kouluunkaan, kun ne ovat meluisia paikkoja.

Vierailija
52/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ummistan silmäni ja korvani kun näen näitä perheshoppailijoita. Joku huudatti vauvaansa ja joku kävi sanomassa äidille.

Tiedoksi myös, että kaupoissa on myös muita ostostentekijöitä, joten ne käytöstavat pitäisi olla sitten kunnossa. Tuskin se kauppiaskasn haluaa huutavaa lapsiperhettä kauppaansa karkoittamaan muita asiakkaita.

Vierailija
53/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, vaan sinä olet. Sitä yritin kommentillani sanoa. Ei lapsia voi sitten varmaan viedä leikkipuistoon, päiväkotiin tai kouluunkaan, kun ne ovat meluisia paikkoja.

Olisko kumminkin hyvä viedä lapsi sitten vaikka metsäretkelle jos arki muuten on jo noin meluisaa? Itse en raahaisi lasta ostoskeskukseen.

Vierailija
54/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ummistan silmäni ja korvani kun näen näitä perheshoppailijoita. Joku huudatti vauvaansa ja joku kävi sanomassa äidille.

Tiedoksi myös, että kaupoissa on myös muita ostostentekijöitä, joten ne käytöstavat pitäisi olla sitten kunnossa. Tuskin se kauppiaskasn haluaa huutavaa lapsiperhettä kauppaansa karkoittamaan muita asiakkaita.

Siis missä te oikein käytte kaupassa, kun kaupassakäynti on noin kauheaa? Mä haluan nyt ihan tarkkoja paikkoja, kauppojen nimiä! Ja millaisia mimosankukkia ihmiset oikein ovat? Onko se niin, että aikuiset eivät enää tajua, että lapset eivät ole aikuisten kanssa samassa kehitysvaiheessa, ja saattavat siksi joskus itkeä ja kiukutella?

Vierailija
55/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko kumminkin hyvä viedä lapsi sitten vaikka metsäretkelle jos arki muuten on jo noin meluisaa? Itse en raahaisi lasta ostoskeskukseen.

No älä vie, jos et halua! Miten sieltä metsäretkellä voi käydä kaupassa? 

Vierailija
56/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppareissuilla on myös kasvatuksellinen tarkoitus, samaan tapaan kuin vaikka kotitöihin osallistumisella. Nopeampaa ja helpompaahan se tiskit laittaa itse kuin korjailla lapsen työn tuloksia ja lakaista sirpaleita lattialta, mutta lasten täytyy saada osallistua normaalin arjen pyöritykseen.

Ihanko oikeasti hei, joillekin 0-6-vuotiaille opetatte "arjen pyörittämistä" automarketissa. Voi luoja mihin maailma on mennyt.

Tätä ihmetettelen minäkin.

Meillä toinen vanhemmista leikkii puistossa tai pihalla lasten kanssa ja toinen tekee ostokset.

Lista tehdään siinä järjestyksessä, miten tavarat ovat kaupassa. Todella sujuvaa.

Kauppa ei ole lasten leikkikenttä.

Vierailija
57/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppareissuilla on myös kasvatuksellinen tarkoitus, samaan tapaan kuin vaikka kotitöihin osallistumisella. Nopeampaa ja helpompaahan se tiskit laittaa itse kuin korjailla lapsen työn tuloksia ja lakaista sirpaleita lattialta, mutta lasten täytyy saada osallistua normaalin arjen pyöritykseen.

Ihanko oikeasti hei, joillekin 0-6-vuotiaille opetatte "arjen pyörittämistä" automarketissa. Voi luoja mihin maailma on mennyt.

Tätä ihmetettelen minäkin.

Meillä toinen vanhemmista leikkii puistossa tai pihalla lasten kanssa ja toinen tekee ostokset.

Lista tehdään siinä järjestyksessä, miten tavarat ovat kaupassa. Todella sujuvaa.

Kauppa ei ole lasten leikkikenttä.

Mä taas en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lapsia ei voisi viedä kauppaan.

Vierailija
58/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on useinkin 2 isovanhempaa, 1 vanhempi ja 2 lasta. Jos ollaan oltu jossain kimpassa, niin usein kurvataan kotii kaupan kauppa. Semminkin, kun tässä nuoremmassa perheessä ei ole autoa. Ihan hyvin se noinkin menee, vaikka 3 ja 6-vuotiailla onkin taipumusta välillä tutkiskella kaikkea ja toisaalta aika usein myös haluta jotain, jota ei saa.

Vierailija
59/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samasta syystä kun lapsettomat käy kumppaninsa/puolison kanssa kaupassa.

Mulla ei ole lapsia, mutta viikonlopun ostokset kyllä tehdään yhdessä miehen kanssa, vaikka ostoslistalla olisi pelkästään ruokaa. Usein käydään samalla reisulla kahvilla tai syömässä. Ja on kiva, kun on kantoapus.

Tarkoittaako ap. että kauppareissut on tehtävä yksin? Myös lapsettomien.

Vierailija
60/183 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä te oikein käytte kaupassa, kun kaupassakäynti on noin kauheaa? Mä haluan nyt ihan tarkkoja paikkoja, kauppojen nimiä! Ja millaisia mimosankukkia ihmiset oikein ovat? Onko se niin, että aikuiset eivät enää tajua, että lapset eivät ole aikuisten kanssa samassa kehitysvaiheessa, ja saattavat siksi joskus itkeä ja kiukutella?

Joskus pieniä lapsia näkee ja kuulee kaupoissa esim klo 20 tai jälkeen. Itkevät varmasti väsymystään.

Ja Tampereella asun. Mutta paikkakunnalla tuskin merkitystä.