Vegaanit, mitä laitatte leivän päälle?
Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ainaiset hummus/pesto + tomaatti/kurkku komboni. Vinkkejä kehiin!
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisketju, jossa ylimielinen "viisaampi" näyttää kaapin paikan ituhipeille (mielestään)
Ihan tyypillistä persujen touhua. Amiksen kesken jättänyt ojankaivaja kuvittelee olevansa "viisaampi".
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaa että vain vegaaninen ruoka on ekologista. Mun mielestä se että toiselta puolelta maailmaa rahdataan hedelmiä ei oo kovin järkevää.
Ja kuinka ne pellot, lehmät laiduntaa pelloilla ne on aina vihreänä.
Kun kasviksia kasvatetaan ei niitä voi montaa vuotta kasvattaa samassa paikassa, kun maaperä köyhtyy. Sit kaikki tapetaan roundupilla ja kaikki tärkeät eliöt kuolee samalla. Moni kuvittelee että vegaanisuus pelastaa maailman, mutta asioista kannattaa lukea hieman enenmmän.P. S kunnon luomuliha on superfoodia.
Miten vegaanit voisivat pelastaa maailman tai miksi vegaanin edes pitäisi? Vegaaneja on väestöstä noin yksi prosentti. Eikö 99 prosentin tarvitse tehdä mitään, vai miksi heidän syömisiään ei arvostella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisketju, jossa ylimielinen "viisaampi" näyttää kaapin paikan ituhipeille (mielestään)
Ihan tyypillistä persujen touhua. Amiksen kesken jättänyt ojankaivaja kuvittelee olevansa "viisaampi".
Niinkö? Ontuva yleistys. Itse oion höpöjä Kokoomuksen jäsenkirja taskussa. Ehkä se nuorena lukion päälle suoritettu ammatiopinto pilaa väitöskirjani uskottavuuden..
Vierailija kirjoitti:
Laiduntava nauta ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Perinnebiotoopeilla kuten niityillä, hakamailla ja metsälaitumilla laiduntavat naudat ovat erityisen arvokkaita: ne hoitavat Suomen uhanalaisimpia elinympäristöjä, joilla elää harvinaisia kasveja ja hyönteisiä.
Parhaassa tapauksessa naudan syömä rehu syntyy ihmisravinnon tuotannon sivutuotteena tai kasvaa maalla, joka ei sovellu ihmisravinnon tuottamiseen. Naudan lannalla puolestaan lannoitetaan peltoja, jotka tuottavat ihmisravintoa. Kun lanta mädätetään, siitä saadaan ravinteiden ja maanparannushyötyjen lisäksi biokaasua, jolla voidaan korvata fossiilisia polttoaineita.
Tällainen nautakarjatalous ei kilpaile ihmisravinnon tuotannon kanssa vaan päinvastoin tukee sitä.
Jos siis on vegaani vain ekologisuuden vuoksi on hyvä laajentaa katsontakantaa.
Itse olen sekasyöjä, syön paljon kasvisruokaa mutta kun syön lihaa valitsen sen luomulihan suoraan tuottajalta, jolloin tiedän mistä ruokani tulee ja ylämaankarja on ulkona ympäri vuoden.
Ihan hyviäkin pointteja seassa mutta kun käytännössä ekologisesti kestävä lihantuotanto ei riitä kuin murto-osaan kulutuksesta niin vähän ontoksi jää. Lihansyöntiä pitäisi siis reilusti vähentää jotta tuotanto voisi olla kestävää. Itse olen niin tehnytkin, mutta kuinka suuri osa muista sekasyöjistä on siihen valmis kun edes yksi kasvisruokapäivä kouluissakin on jatkuva itkun ja raivon aihe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupoissa on vegaanijuustoja ja -leikkeleitä.
ilmeisesti alapeukuttajat ovat kujalla kauppojen tarjonnasta.
Mikä niiden kilohinta ja ravintoarvo on suhteessa juustoon ja lihaleikkeleisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiduntava nauta ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Perinnebiotoopeilla kuten niityillä, hakamailla ja metsälaitumilla laiduntavat naudat ovat erityisen arvokkaita: ne hoitavat Suomen uhanalaisimpia elinympäristöjä, joilla elää harvinaisia kasveja ja hyönteisiä.
Parhaassa tapauksessa naudan syömä rehu syntyy ihmisravinnon tuotannon sivutuotteena tai kasvaa maalla, joka ei sovellu ihmisravinnon tuottamiseen. Naudan lannalla puolestaan lannoitetaan peltoja, jotka tuottavat ihmisravintoa. Kun lanta mädätetään, siitä saadaan ravinteiden ja maanparannushyötyjen lisäksi biokaasua, jolla voidaan korvata fossiilisia polttoaineita.
Tällainen nautakarjatalous ei kilpaile ihmisravinnon tuotannon kanssa vaan päinvastoin tukee sitä.
Jos siis on vegaani vain ekologisuuden vuoksi on hyvä laajentaa katsontakantaa.
Itse olen sekasyöjä, syön paljon kasvisruokaa mutta kun syön lihaa valitsen sen luomulihan suoraan tuottajalta, jolloin tiedän mistä ruokani tulee ja ylämaankarja on ulkona ympäri vuoden.Ihan hyviäkin pointteja seassa mutta kun käytännössä ekologisesti kestävä lihantuotanto ei riitä kuin murto-osaan kulutuksesta niin vähän ontoksi jää. Lihansyöntiä pitäisi siis reilusti vähentää jotta tuotanto voisi olla kestävää. Itse olen niin tehnytkin, mutta kuinka suuri osa muista sekasyöjistä on siihen valmis kun edes yksi kasvisruokapäivä kouluissakin on jatkuva itkun ja raivon aihe?
Ihan sama juttu biopolttoaineiden kanssa. Niiden tuotanto vain ei yksinkertaisesti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit näyttävät suosivan urakalla avocadoa. Eikö sen raskas ympäristökuorma haittaa yhtään? Sen viljely on erittäin haitallista ympäristölle, koska kasvatus vaatii valtavasti vettä alueilla, jossa siitä on pulaa. Lisäksi sen viljelmien tieltä kaadetaan metsää ja syrjäytetään perinteisiä, paikallisesti tärkeitä viljelykasveja. Kysyntä maailmalla on aiheuttanut lisäksi sen, että paikallisilla ei ole niihin varaa.
Ulottuuko vegaanin omatunto vain eläimiin, eikö koko planeetta pitäisi ottaa huomioon valinnoissa?
Jotkut vegaanit eivät halua syödä lihaa eläinten kärsimyksen takia, jotkut ajattelevat lihantuotannon ympäristövaikutuksia, ja jotkut ovat vegaaneja terveyshyötyjen vuoksi.
Yllättääkö sinua se, että ihmisillä on eri arvot joiden mukaan he elävät? Miksi vegaanien pitäisi olla jotain pyhimyksiä, jotka elävät 100% oikein?
Minua yllättää, että vegaanit, jotka yleensä perustelevat valintaansa hyvinkin korkeilla eettisillä arvoilla (ja jotka todellakin usein esiintyvät lähes pyhimyksinä), eivät kuitenkaan välitä maapallosta kuin vain silloin, kuin se itselle sopii (esimerkkinä tämä hyvin haitallinen avocado). No eipä tämä ole harvinainen asenne ihmisillä ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän persut ja amikset liittyy tähän. Mikä ihmeen persutkortti vedetään aina esiin jos toisenlaista näkökantaa tuodaan esille.
Miksi ihmiset on niin ahdasmielisiä. Mun mielestä tässä ketjussa ei ole arvosteltu kenenkään valintoja syödä miten lystää, mutta kun tuodaan esiin faktoja mm. Avokadosta niin heti vilahtaa persutkortti.
Kun faktoja asioista ei kestä niin voi voi kannattaa katsoa peiliin, oliko omat valinnat sittenkään niin vakaalla pohjalla.
Itekkään en oo vegaani, mutta laitan juustoa, tomaattia/kurkkua. Eipä siinä yleensä enempää tarvitse. Vaihtelua tähän saa kun vaihtelee leipä lajikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niiden kilohinta ja ravintoarvo on suhteessa juustoon ja lihaleikkeleisiin.
Ei vegaanit välitä ravintoarvoista. Niille kelpaa mikä sotku vain kunhan siinä ei ole eläinperäistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit näyttävät suosivan urakalla avocadoa. Eikö sen raskas ympäristökuorma haittaa yhtään? Sen viljely on erittäin haitallista ympäristölle, koska kasvatus vaatii valtavasti vettä alueilla, jossa siitä on pulaa. Lisäksi sen viljelmien tieltä kaadetaan metsää ja syrjäytetään perinteisiä, paikallisesti tärkeitä viljelykasveja. Kysyntä maailmalla on aiheuttanut lisäksi sen, että paikallisilla ei ole niihin varaa.
Ulottuuko vegaanin omatunto vain eläimiin, eikö koko planeetta pitäisi ottaa huomioon valinnoissa?
Jotkut vegaanit eivät halua syödä lihaa eläinten kärsimyksen takia, jotkut ajattelevat lihantuotannon ympäristövaikutuksia, ja jotkut ovat vegaaneja terveyshyötyjen vuoksi.
Yllättääkö sinua se, että ihmisillä on eri arvot joiden mukaan he elävät? Miksi vegaanien pitäisi olla jotain pyhimyksiä, jotka elävät 100% oikein?
Miten vegaanisuus on terveellisempää kuin sekasyöjän ruokavalio, joka syö monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia sekä marjoja? Eikä silloin myöskään tartte mm. rautaa tai B12 purkista ottaa.
Ei se olekaan, vaikka vegaanit niin kuvittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaa että vain vegaaninen ruoka on ekologista. Mun mielestä se että toiselta puolelta maailmaa rahdataan hedelmiä ei oo kovin järkevää.
Ja kuinka ne pellot, lehmät laiduntaa pelloilla ne on aina vihreänä.
Kun kasviksia kasvatetaan ei niitä voi montaa vuotta kasvattaa samassa paikassa, kun maaperä köyhtyy. Sit kaikki tapetaan roundupilla ja kaikki tärkeät eliöt kuolee samalla. Moni kuvittelee että vegaanisuus pelastaa maailman, mutta asioista kannattaa lukea hieman enenmmän.P. S kunnon luomuliha on superfoodia.
Jos asioista lukee vähän enemmän, saa tietää, että kuljetusten päästöt ovat murto-osa siitä, mitä lihantuotanto aiheuttaa, ja että lihantuotanto aiheuttaa luontokatoa ja maaperän köyhtymistä. Mutta tietenkään ei ole järkevintä syödä kaukaa raahattua kasvista, kun voisi syödä kotimaista kasvista. Naudanliha on näistä kaikista huonoin vaihtoehto niin ympäristön kuin terveyden kannalta.
Mutta tämä ei ole ketju ruokien ympäristövaikutuksista vaan leivänpäällisvinkeistä, joten jätetään tähän.
Sulla ei taida olla hajuakaan naudan kasvatuksesta, siitä mitä ne syö ja miten se vaikuttaa maaperään. Tyypillistä vegaanisuutta, pelkkää mutua ilman tietoa.
Makulan kasvisleikkelettä. Paras
Ylähuuli on paras päällinen, hyvin uppoaa kuivakin käntty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vegaanisuus on terveellisempää kuin sekasyöjän ruokavalio, joka syö monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia sekä marjoja? Eikä silloin myöskään tartte mm. rautaa tai B12 purkista ottaa.
Ei se olekaan, vaikka vegaanit niin kuvittelevat.
Ei mun ainakaan tarvitse mitään rautaa purkista ottaa. Hemoglobiini on aina ollut yli 150, eikä se lihansyönnin lopettamisen jälkeen ole laskenut. Ferritiinikin mitattiin, ja oli aivan priimalukemissa. Minulla on kyllä lihaa syöviä ystäviä, jotka syö rautaa purkista, eikä meinaa auttaa sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä leikkeleessä, mitä itse ostan, on sadassa grammassa melkein 30g proteiinia ja kuituakin melkein 3 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä leikkeleessä, mitä itse ostan, on sadassa grammassa melkein 30g proteiinia ja kuituakin melkein 3 grammaa.
Siihen ne ravinnot jääkin, kasvisproteiinikin on ihmiselle hyödytöntä. Mitäpä muuta se sun leikkelees sisältää? Vai onko ainesosaluettelo niin pitkä ja outoja aineita, ettet ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ne ravinnot jääkin, kasvisproteiinikin on ihmiselle hyödytöntä. Mitäpä muuta se sun leikkelees sisältää? Vai onko ainesosaluettelo niin pitkä ja outoja aineita, ettet ymmärrä?
En voinut tarkistaa, mutta miehen kinkkuleike on jääkaapissa. Siinä on mm. stabilointiaineita, karrageenia, dekstroosia, maltodekstriiniä, säilöntäaineita, muunnettua maissitärkkelystä, happamuudensäätöaineita, hapettumisenestoaineita.
Voiko vegaani laittaa ylähuulen leivän päälle?