Vegaanit, mitä laitatte leivän päälle?
Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ainaiset hummus/pesto + tomaatti/kurkku komboni. Vinkkejä kehiin!
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit näyttävät suosivan urakalla avocadoa. Eikö sen raskas ympäristökuorma haittaa yhtään? Sen viljely on erittäin haitallista ympäristölle, koska kasvatus vaatii valtavasti vettä alueilla, jossa siitä on pulaa. Lisäksi sen viljelmien tieltä kaadetaan metsää ja syrjäytetään perinteisiä, paikallisesti tärkeitä viljelykasveja. Kysyntä maailmalla on aiheuttanut lisäksi sen, että paikallisilla ei ole niihin varaa.
Ulottuuko vegaanin omatunto vain eläimiin, eikö koko planeetta pitäisi ottaa huomioon valinnoissa?
Jotkut vegaanit eivät halua syödä lihaa eläinten kärsimyksen takia, jotkut ajattelevat lihantuotannon ympäristövaikutuksia, ja jotkut ovat vegaaneja terveyshyötyjen vuoksi.
Yllättääkö sinua se, että ihmisillä on eri arvot joiden mukaan he elävät? Miksi vegaanien pitäisi olla jotain pyhimyksiä, jotka elävät 100% oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit näyttävät suosivan urakalla avocadoa. Eikö sen raskas ympäristökuorma haittaa yhtään? Sen viljely on erittäin haitallista ympäristölle, koska kasvatus vaatii valtavasti vettä alueilla, jossa siitä on pulaa. Lisäksi sen viljelmien tieltä kaadetaan metsää ja syrjäytetään perinteisiä, paikallisesti tärkeitä viljelykasveja. Kysyntä maailmalla on aiheuttanut lisäksi sen, että paikallisilla ei ole niihin varaa.
Ulottuuko vegaanin omatunto vain eläimiin, eikö koko planeetta pitäisi ottaa huomioon valinnoissa?
Jotkut vegaanit eivät halua syödä lihaa eläinten kärsimyksen takia, jotkut ajattelevat lihantuotannon ympäristövaikutuksia, ja jotkut ovat vegaaneja terveyshyötyjen vuoksi.
Yllättääkö sinua se, että ihmisillä on eri arvot joiden mukaan he elävät? Miksi vegaanien pitäisi olla jotain pyhimyksiä, jotka elävät 100% oikein?
Miten vegaanisuus on terveellisempää kuin sekasyöjän ruokavalio, joka syö monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia sekä marjoja? Eikä silloin myöskään tartte mm. rautaa tai B12 purkista ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo veganismi ole muutenkaan mikään ekologinen vaihtoehto. Tolkuton määrä yliprosessoituja elintarvikkeita ja vielä tolkuttomampi määrä toiselta puolelta maailmaa rahdattua tavaraa kuten linssejä, kikherneitä ja kookosta. Kotimaiset luonnonantimet kuten esim sienet eivät kelpaa, pitäisi itse mennä metsään asti niitä keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaa että vain vegaaninen ruoka on ekologista. Mun mielestä se että toiselta puolelta maailmaa rahdataan hedelmiä ei oo kovin järkevää.
Ja kuinka ne pellot, lehmät laiduntaa pelloilla ne on aina vihreänä.
Kun kasviksia kasvatetaan ei niitä voi montaa vuotta kasvattaa samassa paikassa, kun maaperä köyhtyy. Sit kaikki tapetaan roundupilla ja kaikki tärkeät eliöt kuolee samalla. Moni kuvittelee että vegaanisuus pelastaa maailman, mutta asioista kannattaa lukea hieman enenmmän.P. S kunnon luomuliha on superfoodia.
Jos asioista lukee vähän enemmän, saa tietää, että kuljetusten päästöt ovat murto-osa siitä, mitä lihantuotanto aiheuttaa, ja että lihantuotanto aiheuttaa luontokatoa ja maaperän köyhtymistä. Mutta tietenkään ei ole järkevintä syödä kaukaa raahattua kasvista, kun voisi syödä kotimaista kasvista. Naudanliha on näistä kaikista huonoin vaihtoehto niin ympäristön kuin terveyden kannalta.
Mutta tämä ei ole ketju ruokien ympäristövaikutuksista vaan leivänpäällisvinkeistä, joten jätetään tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vegaanisuus on terveellisempää kuin sekasyöjän ruokavalio, joka syö monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia sekä marjoja? Eikä silloin myöskään tartte mm. rautaa tai B12 purkista ottaa.
Lisäksi näitten purkkivitamiinien kehittelyvaiheessa on ainakin tehty eläinkokeita, niitä ei olisi edes markkinoilla ilman eläintestauksia.
Hummusta syön leivän päällä. (sori, en ole vegaani)
-M47
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaa että vain vegaaninen ruoka on ekologista. Mun mielestä se että toiselta puolelta maailmaa rahdataan hedelmiä ei oo kovin järkevää.
Ja kuinka ne pellot, lehmät laiduntaa pelloilla ne on aina vihreänä.
Kun kasviksia kasvatetaan ei niitä voi montaa vuotta kasvattaa samassa paikassa, kun maaperä köyhtyy. Sit kaikki tapetaan roundupilla ja kaikki tärkeät eliöt kuolee samalla. Moni kuvittelee että vegaanisuus pelastaa maailman, mutta asioista kannattaa lukea hieman enenmmän.P. S kunnon luomuliha on superfoodia.
Tuota noin, suurin osa tuotantoeläimistä ei laidunna lainkaan vaan ne ruokitaan suurilla määrillä yksipuolista kasviravintoa joka on myös viljelty jossain. Eläinten ruokkiminen kuluttaa valtavasti peltopinta-alaa verrattuna siihen jos söisimme vaan suoraan kasveja.
Laiduntava nauta ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Perinnebiotoopeilla kuten niityillä, hakamailla ja metsälaitumilla laiduntavat naudat ovat erityisen arvokkaita: ne hoitavat Suomen uhanalaisimpia elinympäristöjä, joilla elää harvinaisia kasveja ja hyönteisiä.
Parhaassa tapauksessa naudan syömä rehu syntyy ihmisravinnon tuotannon sivutuotteena tai kasvaa maalla, joka ei sovellu ihmisravinnon tuottamiseen. Naudan lannalla puolestaan lannoitetaan peltoja, jotka tuottavat ihmisravintoa. Kun lanta mädätetään, siitä saadaan ravinteiden ja maanparannushyötyjen lisäksi biokaasua, jolla voidaan korvata fossiilisia polttoaineita.
Tällainen nautakarjatalous ei kilpaile ihmisravinnon tuotannon kanssa vaan päinvastoin tukee sitä.
Jos siis on vegaani vain ekologisuuden vuoksi on hyvä laajentaa katsontakantaa.
Itse olen sekasyöjä, syön paljon kasvisruokaa mutta kun syön lihaa valitsen sen luomulihan suoraan tuottajalta, jolloin tiedän mistä ruokani tulee ja ylämaankarja on ulkona ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Niin kirjoitin ylle että hunajasinappi, enkä tullut miettineeksi että hunaja ei ole vegaanista (en ole niin tarkka tuosta itse). Jos tavallinen sinappi tuntuu kuitenkin liian tujulta leivän päälle, ehkä siihen voisi sekoittaa vähän agavesiirappia sekaan? Musta on ihana voidella sinapilla.
No sitten älä kutsu itseäsi vegaaniksi...
Ihan perusmargis-sininen keiju-ainakin on täysin vegaanista. mulla tomaatti ja maustekurkku on parhaat, varsinkin jos vähän sinappia tai sinappista salaattikastiketta siihen.
Välimerellinen tapa olisi valkosipulinen öljy (nami mielestäni) mutta oikeastaan alun kysymys on vähän höntti- senkun katsoo vaikka wikistä mitä se vegaani tarkoittaa ja päättelee siitä. Eli mitä vain niistä about triljoonasta vegaanisesta syötävästä, mitä voi leivälle mahduttaa.
onkohan tää palstan tapaan enemmänkin kiusaamisketju kuin kysely?
Vierailija kirjoitti:
rukkolaalaa kirjoitti:
mä olen laittanut Ajvar-soossia,sweet and sour soossia,ihan vaan jtn öljyä,sitte ananas on älyn hyvää kun vähän paahtaa,sitte kaikkia näitä baby-pinaatti/rucola komboja mausteisissa sooseissa, kaikkea semmosta,porkkanaa raasteena,joo ananas+porkkana on hyvää,sitte ravistappa kurkkua suola+sokeriseoksessa ja sitä,siitä olen tehny chiliversion eli chiliä sekaan,raastettua kaalia ja siihen aromisuolaa,nam...paahdettuja siemeniä,vaikka mitä
Kuinkahan moni sekasyöjä näkisi tälläisen vaivan niin yksinkertaisessa välipalassa kuin LEIPÄ? On meilläkin joskus lämpimiä voileipiä tai jokin leipä ruokalaji (sloppy joes, pulled pork...) mutta ei kävisi mielessäkään alkaa ananaksia ja pähkinöitä paistelemaan reissumiehen päälle aamulla kun on valmiiksi kiire.
"No pain, no gain".
Hommaa voi esivalmistella pakastimen kautta. Ja mikro on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Laiduntava nauta ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Perinnebiotoopeilla kuten niityillä, hakamailla ja metsälaitumilla laiduntavat naudat ovat erityisen arvokkaita: ne hoitavat Suomen uhanalaisimpia elinympäristöjä, joilla elää harvinaisia kasveja ja hyönteisiä.
Parhaassa tapauksessa naudan syömä rehu syntyy ihmisravinnon tuotannon sivutuotteena tai kasvaa maalla, joka ei sovellu ihmisravinnon tuottamiseen. Naudan lannalla puolestaan lannoitetaan peltoja, jotka tuottavat ihmisravintoa. Kun lanta mädätetään, siitä saadaan ravinteiden ja maanparannushyötyjen lisäksi biokaasua, jolla voidaan korvata fossiilisia polttoaineita.
Tällainen nautakarjatalous ei kilpaile ihmisravinnon tuotannon kanssa vaan päinvastoin tukee sitä.
Itse olen sekasyöjä, syön paljon kasvisruokaa mutta kun syön lihaa valitsen sen luomulihan suoraan tuottajalta, jolloin tiedän mistä ruokani tulee ja ylämaankarja on ulkona ympäri vuoden.
Ja Suomen suurimmilla laidunalueilla valuvat lannoitteet ja lehmän virtsat ja kakkelit Itämereen, joka on jo osittain sen takia muuttunut vihreäksi limalätäköksi.
Kiusaamisketju, jossa ylimielinen "viisaampi" näyttää kaapin paikan ituhipeille (mielestään)
Vierailija kirjoitti:
Kertomasi pätee vain ja ainoastaan suomalaiseen perinteiseen naudankasvatukseen. Sitä on valitettavasti nykyään hyvin vähän, ja muualla maailmassa ei lainkaan (=nautojen laiduntaminen tuhoaa laitumet). Ja koska suomalainen perinteinen naudankasvatus ei tule koskaan olemaan päätuotantosuunta maailman lihantuotannossa, niin valitettavasti naudanlihan käyttö on yksi suurimpia ympäristötuhon tekoja, joita ruuan suhteen voi tehdä. No ehkä kiinalaisten sikatehtaiden sianlihan syönti on pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisketju, jossa ylimielinen "viisaampi" näyttää kaapin paikan ituhipeille (mielestään)
Vai olisiko että jaetaan tietoa myös muusta? Mun mielestä nuo kommentit on kyllä asiallisia eikä mitään kiusaamista.
Mitä leivän päälle - kysymys pohdituttaa välillä ihan sekasyöjiäkin, ainakin kun selaa nettiä. Monet ovat urautuneet siihen leikkele-juusto-joku peruskasvis ja se alkaa tulla jo korvistakin. Ihan ymmärrettävää lähteä pohtimaan vaihtoehtoja.
Minä olen sekasyöjä, lakto-ovo-kasvis-painotteinen, jos pitää tarkasti määritellä. Ja ehkä vielä tarkemmin fenno-skandi-lakto-ovo-vege-painotteinen sekasyöjä. Jonkin verran syön italialaisia tuotteita (oliiviöljyä, tiettyjä säilykkeitä kuten tomaattimurskaa) ja papusäilykkeitä ties mistä, mutta esimerkiksi kuivapavut tulevat aika lailla näköjään Ruotsista (tai omalta kasvimaalta, olen onnistunut kasvattamaan näitä perus valkoisia papuja eli pensaspapuja tuleentumiseen asti).
Minusta on ihan mukava lukea tällaisia viestiketjuja ideoiden saamiseksi. Tunnustan ihan suoraan, että 15 vuotta sitten en todellakaan tiennyt, että hummustakin voi laittaa leivän päälle. Tai että pestoa voi tehdä muustakin kuin basilikasta ja pinjansiemenistä (tai aurinkokuivatusta tomaatista). Ja vasta pari vuotta sitten opin, että salsaan voi laittaa vaikka mansikoita, kiiviä tai raparperia.
Leivän päälle voi todellakin laittaa ihan mitä tahansa syömäkelpoista, mikä siinä pysyy. Vanha perinteinen leivänpäällinen on ollut pottuvoi (perunamuussia tai ihan pelkkää perunaa ja suolaa, jos ei ole ollut varaa edes voihin). Silloin se oli köyhäilyruokaa. Yksi lapsistani syö ruisleivän päällä banaania.
Toisaalta, meillä ei syödä avokadoa lainkaan. Se on pahaa. No, sikäli ihan onnekasta, koska se on myös yksi pahimmista vesi-ja metsätuhlauskasveista.
Kesällä lemppariaamiaiseni on vaaleaa leipää, itse tehtyä pestoa kasvimaan ja niityn syötävistä kasveista ja siihen päälle vielä kasvimaalta kasviksia, ja tämä teen kera. Halpaa ja hyvää, ja oman käsitykseni mukaan terveellistäkin (käytän oliiviöljyä, tämä täytyy mainita, koska joidenkin mielestä kaikki siemenöljyt ovat syy ihmiskunnan rappioon ja kolmanteen maailmansotaankin). Talvella teen hummusta (kikherneitä, porkkanaa tai punajuurta, valkosipulia, jotain etikkasäilykettä koska niitä aina on jne). Kausiajattelua käytännössä.
Leivän päälle voi laittaa mitä tahansa muuta ruokaa.