Tekopyhät ilmastovouhottajat
Hei tei jotka huudatte ilmastonmuutoksesta. Miksette aloita itsestänne? Lopettakaa lentomatkailu, luopukaa autoistanne. Esimerkki: kaverini, joka ei ole viiteen vuoteen astunut lentokoneeseen eikä omista autoa, otti kertakäyttömukin töissä ja sai hirveät haukut työkaveriltaan, joka lennähtää vähintään viisi kertaa jvuodessa jonnekin mukavalle kaupunkilomalle. Eikö näillä ihmisillä oo mitään suhteellisuudentajua? Tehkää testi omasta hiilijalanjäljestänne. Huudelkaa sitten, jos lukema on 4000 ta alle. Keskimäärin suomalaisella se on 20 000.
Kommentit (76)
Lapset ja nuoret jotka vouhottavat myös: luopukaa älylaitteista, uusista vaatteista, ostakaa vain käytttyä ja kierrätettyä. Mopot ja mopoautot pois. Ei mitään ulkomaanmatkoja, perhelomia tms. Lopettakaa kiinakrääsän ym tilaaminen. Syökää vain kotimaista, jättäkää kalliilla rahdatut trendihedelmät ym kauppaan. Onnistuuko? Tuskinpa.
Kristiina xx kirjoitti:
Perjantaina koululaisten ilmastolakossa jollakin lapsella oli kyltti "lopettakaa maan sisäiset lennot".
Lapsilla ja nuorilla ei todellakaan ole sellaista kokemusta tai hahmotusta millaista elämä voi olla. Esim. Jos jollakin vantaalaisella pikkulasten isällä on puolen vuoden työsuhde Oulussa, ja työaika ma--pe, niin jos hän haluaisi kulkea matkat junalla, olisi hän perillä kotona Vantaalla perjantaina myöhään illalla ja sitten taas sunnuntaina pitäisi lähteä Ouluun junalla jo iltapäivällä. Jos taas henkilö valitsisi lentokoneen, olisi hän perillä kotona jo alkuillasta perjantaina ja voisi lähteä takaisin Ouluun vasta aikaisin maanantaiaamuna.
Huoh. Suhteellisuudentaju on juuri sitä, että muodostetaan mielipide tai argumentti sen perusteella, kuinka pitkälle on mielekästä ja kohtuullista yleistää. On ihan kohtuullista yleistää, että suurin osa Suomen sisäisistä lennoista on ihan turhia fomosta kärsivien pikkupomojen lentoja, joiden täytyy päästä firman piikkiin aina päsmäröimään paikan päälle. Nyyhkytarina vantaalaisista perheen isästä on tässä mittakaavassa ihan samantekevä.
Sain 6800. Ei lapsia, avopuoliso.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret jotka vouhottavat myös: luopukaa älylaitteista, uusista vaatteista, ostakaa vain käytttyä ja kierrätettyä. Mopot ja mopoautot pois. Ei mitään ulkomaanmatkoja, perhelomia tms. Lopettakaa kiinakrääsän ym tilaaminen. Syökää vain kotimaista, jättäkää kalliilla rahdatut trendihedelmät ym kauppaan. Onnistuuko? Tuskinpa.
Eipä onnistu kovin helposti. Miksikö? Koska tämän elämäntavan on tämän hetken lapsille ja nuorille opettaneet heidän 80-nousukaudella syntyneet ja kukoistaneet vanhempansa, joille kaiken tämän yllä mainitsemasi saamisesta tuli ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa suorastaan ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Perjantaina koululaisten ilmastolakossa jollakin lapsella oli kyltti "lopettakaa maan sisäiset lennot".
Lapsilla ja nuorilla ei todellakaan ole sellaista kokemusta tai hahmotusta millaista elämä voi olla. Esim. Jos jollakin vantaalaisella pikkulasten isällä on puolen vuoden työsuhde Oulussa, ja työaika ma--pe, niin jos hän haluaisi kulkea matkat junalla, olisi hän perillä kotona Vantaalla perjantaina myöhään illalla ja sitten taas sunnuntaina pitäisi lähteä Ouluun junalla jo iltapäivällä. Jos taas henkilö valitsisi lentokoneen, olisi hän perillä kotona jo alkuillasta perjantaina ja voisi lähteä takaisin Ouluun vasta aikaisin maanantaiaamuna.
Huoh. Suhteellisuudentaju on juuri sitä, että muodostetaan mielipide tai argumentti sen perusteella, kuinka pitkälle on mielekästä ja kohtuullista yleistää. On ihan kohtuullista yleistää, että suurin osa Suomen sisäisistä lennoista on ihan turhia fomosta kärsivien pikkupomojen lentoja, joiden täytyy päästä firman piikkiin aina päsmäröimään paikan päälle. Nyyhkytarina vantaalaisista perheen isästä on tässä mittakaavassa ihan samantekevä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet noin suurta syyllisyyttä ilmastonmuutoksesta ja pahoitat mielesi siitä huolestuneiden nuorten toiminnasta? Eihän mitään ilmastonmuutosta ole olemassa, eivätkä päästöt vaikuta mihinkään. Miksi siis koet ahdistusta asiasta joka ei koske sinua?
Koska harrastuksiini ei kuulu keskustelujen trollaaminen ymmärtämällä tahalleen väärin.
No, minä sain tulokseksi 3800 kg. Saan siis pimpittää ihan rauhassa kun muut tuhoavat maapalloa. Eikä tuossa testissä edes kysytty, että onko minulla lapsia tai aionko lisääntyä.
Lapsia ei ole enkä aio lisääntyä, joten olen todella ekologinen siltäkin kantilta.
Ja aloittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että mitä järkeä on huudella poliitikoille "Tehkää jotain" jos omaa kulutustottumustaan ei muuta. Varsinkin nuo koululaiset menivät mukaan lakkoon vain saadakseen olla pois koulusta, mutta omia kulutustottumuksiaan eivät taatusti suostu muuttamaan. Uusia vatteita pitää heillä olla koko ajan, samoin uusia puhelimia ja muita vetkuttimia...
Ilmastovöyhöttäjät ovat yhtä ääriuskovaisia kuin tietyn valtuskonto suunnan radikalisoituneet ryhmittymät. En tiedä kummat ovat suurempi uhka länsimaiselle demokratialle, taloudelle ja rauhalle. Ja demokraattisesti valtaan äänestämämme poliitikkomme kuuntelevat näitä herkällä korvalla vaikkei ennen vaaleja lupailtu mitään hirmu veronkorotuksia ilmaston nimissä tai arjen vaikeuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Se on ristiriitaista, että nykyään kannustetaan ihmisiä liikkumaan työn perässä, että työttömien pitäisi vastaanottaa työpaikka vaikka kuinka pitkän matkan päästä, mutta samalla halutaan lopettaa kotimaan sisäiset lennot ja siten vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta.
Esim. Lapin hiihtokeskuksissa on työvoimapula, mutta jos mahdollisuus matkustaa työpaikalle lentäen lopetetaan, niin ei se työvoiman saaminen siitä ainakaan helpotu. Aika harva jaksaa lähteä vaikka Keski-Suomesta käymään talvikauden töissä esim. Levillä, jos sinne täytyy matkustaa 12h bussilla
3200 kg oli tulos.
Jokainen elää tyylillään, mutta voi kuitenkin miettiä, mikä se tyyli on.
Kompensoin omaatuntoani siten, että syömme kasvisruokaa, kierrätämme kaiken mahdollisen, ostamme käytettyä, tongimme jopa roskalavoja aarteita löytäen, kuljemme pyöräillen tai jalan, emme omista autoa, joten bussi tai juna Helsigissä on pidemmän matkan liikkumistapa, asumme kerrostalossa (minä ja yksi lapsi), sähkö on ekoa, meillä on viljelypalsta emmekä tupakoi tai juo alkoholia voidaksemme lentää pari kertaa vuodessa ulkomaille.
Tekopyhää tai ei, matkustamisesta vain kuolema minut erottaa!
En ole ikinä lentänyt minnekkään, saati edes käynyt ulkomailla. Lapissakin pari kertaa lapsena vanhempien kanssa. Minä kuitenkaan kykene millään luopumaan yksityisautoilusta, koska minulla ei ole varaa tai edes halua muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, minne päivässä tulee 200 kilometriä matkaa edestakaisin. Lisäksi työskentelen betonituotteita valmistavassa tehtaassa. Betonin valmistuksen hiilijalanjälki on jo itsessään kuulemma todella valtava?
Perintötaloni ei tule menemään kaupaksi, kun sitä on viimeksi isommin remontoitu 80-luvulla. Ja muillakin on vaikeuksia myydä uudempia asuntojaan. En aijo muuttaa pelkästään työpaikan takia mihinkään pikkuasuntoon, vaikka se olisi lähempänä. Viihdyn talossani ja täällä on virikkeitä. Olen asunut pienessä vuokratalossa kaupungissa ja tylsityin todella nopeasti. Sähköautoon ei ole varaa. Eikä julkiset kulje muuttuvan työaikani mukaisesti. Eikä auto ole minulle pelkästää kulkuväline, vaan edustaa vapautta.
Minusta pitäisi alkaa miettiä tämän ilmastonmuutos mylläkän keskellä, että mitkä on niitä välttämättömiä "pahoja" josta ei vaan voi luopua vaikka mikä olisi. Minulle se on yksityisautoilu ja hajaasutusalueella asuminen. Jos niistä joutuisin luopumaan, niin ei olisi enää mitään syytä köydä töissä. Minun puolesta sitten saisi yhteiskunta hoitaa. Voin kuvitella että jollekkin se ulkomailla matkailu on ainoa asia minkä eteen käydään töissä. En ole mikään ilmastofoobikko ja olen ollut jo kauan huolissaan vesistöjen saastumisesta ja roskaamisesta vaikei ne ihan suoraan ilmastomuutokseen kuulukkaan.
3800 kg. Kolmen lapsen perhe, yksi auto, ei ulkomaan matkoja koskaan, junamatkakin olisi ylellisyyttä. Ei kesämökkiä, mutta talo on sähkölämmitteinen, 90-luvulla rakennettu ja siinä on 121 m2.
Toki kasvisruokaa voisi lisätä ruokavalioon, siis muutakin kuin puuroa ja pinaattikeitttoa. Lihan osuutta voisi ehkä vähentää. Mutta leikkeleistä, juustosta, jogurtista tai lasten käyttämästä maidosta emme luovu.
Ja äänestän persuja!
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Se on ristiriitaista, että nykyään kannustetaan ihmisiä liikkumaan työn perässä, että työttömien pitäisi vastaanottaa työpaikka vaikka kuinka pitkän matkan päästä, mutta samalla halutaan lopettaa kotimaan sisäiset lennot ja siten vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta.
Esim. Lapin hiihtokeskuksissa on työvoimapula, mutta jos mahdollisuus matkustaa työpaikalle lentäen lopetetaan, niin ei se työvoiman saaminen siitä ainakaan helpotu. Aika harva jaksaa lähteä vaikka Keski-Suomesta käymään talvikauden töissä esim. Levillä, jos sinne täytyy matkustaa 12h bussilla
Tätä kutsutaan perverssiksi kannustimeksi, ja se huolettaa ja ärsyttää ilmastoasiantuntijoita ihan yhtä paljon kuin sinuakin.
Sain tulokseksi 1800 mutta en silti malta odottaa maailmanloppua, ihmiset saa vihdoin mitä ovat tilanneet :) no ei, toivon ihmiskunnan katoa ja maailmanlopusta selviävät elukat ottaa tän maailman haltuunsa!
Vierailija kirjoitti:
Epäluotettava testi, siis turha. Laskentatapa on puutteellinen.
Kaupunkilaisia varten valaistaan ja lämmitetään kävelykatuja, kahviloita, kulttuurin kuluttamiseen rakennettuja paikkoja, ym. Infraa rakennetaan miljardeilla.
Sitten syyllistetään maalaisia puilla lämmittämisestä, maidon juonnista ja makkaran syönnistä.
Kaupunki-infraa käyttää paikasta riippuen sadat tai tuhannet ihmiset päivittäin. Moniko käyttää syrjäseuduille vievää tietä, kaapelia, sähköjohtoa... Jokainen metri maksaa ja vie luonnonvaroja. Kulutus asukasta kohti on urbaaneilla alueilla huomattavasti pienempi myös infran osalta kuin haja-asutusalueilla. Sen kuin syöt jauhomakkaraa, mutta tee se paikassa, jonne ei just sua varten tarvitse rakentaa uutta infraa ja kuljettaa lähikauppaan pitkiä matkoja tuotteita.
Kristiina xx kirjoitti:
Oulusta kulkee yöjunia eli voi laittaa su lapset nukkumaan ja hypätä itse makuuvaunuun yön ajaksi. Jos edes paluumatka on junalla vähenee päästöt melkein puoleen tuosta viikonlopun reissusta.
Hei te, jotka huudatte vanhustenhoidosta. Mitä jos aloittaisitte itsestänne? Hoitakaa ensin itse vanhuksia ennen kuin rupeatte huutelemaan poliitikoille, että tehkää jotain!
Sama juttu päiväkotien ongelmista valittajille. Hoida itse lapsesi tai ryhdy vaikka perhepäivähoitajaksi, jos et itse ole päiväkodin hoitaja. Ja koulujen ongelmista tai oppimistulosten laskusta valittavat, opettakaa itse.
Jos et ole valmis tekemään edes näitä niin pidä suusi kiinni ja tyydy asioihin niin huonoina kuin ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
9 000 - tappaakohan Greta minut....?
Varmaan istuu kasvoillesi tukehduttaen sinut hiljalleen kuten sinä tukehdutat maailman.
Juuri näin. Vihernat sit voivat itse harjoittaa saarnaamaansa elämää ja antaa muiden tehdä samoin.
Minun hiilijalanjälkeni on 3200, ei siksi että piittaisin niinkään ilmastosta vaan siksi kun ei ole rahaa ostaa autoa, vaatteita yms muualta kuin kirpparilta,käydä matkoilla tai missään.