Tekopyhät ilmastovouhottajat
Hei tei jotka huudatte ilmastonmuutoksesta. Miksette aloita itsestänne? Lopettakaa lentomatkailu, luopukaa autoistanne. Esimerkki: kaverini, joka ei ole viiteen vuoteen astunut lentokoneeseen eikä omista autoa, otti kertakäyttömukin töissä ja sai hirveät haukut työkaveriltaan, joka lennähtää vähintään viisi kertaa jvuodessa jonnekin mukavalle kaupunkilomalle. Eikö näillä ihmisillä oo mitään suhteellisuudentajua? Tehkää testi omasta hiilijalanjäljestänne. Huudelkaa sitten, jos lukema on 4000 ta alle. Keskimäärin suomalaisella se on 20 000.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret jotka vouhottavat myös: luopukaa älylaitteista, uusista vaatteista, ostakaa vain käytttyä ja kierrätettyä. Mopot ja mopoautot pois. Ei mitään ulkomaanmatkoja, perhelomia tms. Lopettakaa kiinakrääsän ym tilaaminen. Syökää vain kotimaista, jättäkää kalliilla rahdatut trendihedelmät ym kauppaan. Onnistuuko? Tuskinpa.
Eipä onnistu kovin helposti. Miksikö? Koska tämän elämäntavan on tämän hetken lapsille ja nuorille opettaneet heidän 80-nousukaudella syntyneet ja kukoistaneet vanhempansa, joille kaiken tämän yllä mainitsemasi saamisesta tuli ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa suorastaan ihmisoikeus.
Ei muissakaan jutuissa nuoriso ole kuunnellut vanhempiaan, mutta tässä kohtaa sopi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä haaste ilmastovouhottajille:
Tehkää ympäristöteko ja luopukaa älypuhelimesta ja somesta. Lyhytikäisen kulutuselektroniikan valmistus kuluttaa hirveästi luonnonvaroja ja tuottaa paljon ongelmajätettä. Puhelimien lataaminen kuluttaa globaalilla tasolla valtavat määrät energiaa, joka tuotetaan enimmäkseen fossiilisilla polttoaineilla.
Lopettakaa narsististen selfieiden postaus ja hashtag-moraaliposeeraus aktivismi somessa. Some-palveluita pyörittävät serverifarmit sekä niiden jäähdytys kuluttaa valtavia määriä energiaa.
Kuka ottaa haasteen ensimmäisenä vastaan?
Etkö ole kuullut elektroniikan kierrättämisestä ja materiaalien uudelleenkäytöstä? Ihan iPhone 5-puhelimella olen pärjännyt jo vuosia. Toisaalta en ole mikään some-aktiivi enkä postaa itsestäni kuvia mihinkään.
En elä kännykkä kädessäni vaan minulla on paljon mielenkiintoisempaakin tekemistä vaikka kuinka paljon. Sain puhelimeni jo aikuistuneelta teiniltä eli olen älypuhelimen toinen käyttäjä. Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta lukea jokaista sähköpostiin kolahtavaa mainoskirjettä vaan perun ja poistan ne heti alussa.
Minuun saa yhteyden ihan lähettämällä tekstiviestin tai sähköpostia jos haluaa. Facebookin jätin jo aikoja sitten koska se oli minulle aikavaras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ilmastovouhotus tästä rauhoittuu. On se joka kerta aikaisempinakin vuosikymmeninä rauhoittunut. Ja sitten taas keksitään uusi kriisi. Aletaanko taas panikoimaan öljyn loppumisesta? Vai kaivetaanko vanha kunnon otsonikato taas esiin? Veikkauksia?
Terveisin Pentti Perssuolinkainen 62 v, Oulu
Peruskoulussa opetettiin kasvihuoneilmiöstä 1980-luvulla. Pentti ei ole kuullut siitä. Hänkin voi aina kuitenkin oppia jotain uutta.
Greta ei osannut vastata helppoon kysymykseen :D
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret jotka vouhottavat myös: luopukaa älylaitteista, uusista vaatteista, ostakaa vain käytttyä ja kierrätettyä. Mopot ja mopoautot pois. Ei mitään ulkomaanmatkoja, perhelomia tms. Lopettakaa kiinakrääsän ym tilaaminen. Syökää vain kotimaista, jättäkää kalliilla rahdatut trendihedelmät ym kauppaan. Onnistuuko? Tuskinpa.
Päätökset kalliista ostoksista, lomista ja hedelmistä tekevät vanhemmat. Aikuisten pitää opetella uskaltaa kantaa vastuuta päätöksistään.
12000. En aio muuttaa mitään elämässäni enkä usko edes ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Perjantaina koululaisten ilmastolakossa jollakin lapsella oli kyltti "lopettakaa maan sisäiset lennot".
Lapsilla ja nuorilla ei todellakaan ole sellaista kokemusta tai hahmotusta millaista elämä voi olla. Esim. Jos jollakin vantaalaisella pikkulasten isällä on puolen vuoden työsuhde Oulussa, ja työaika ma--pe, niin jos hän haluaisi kulkea matkat junalla, olisi hän perillä kotona Vantaalla perjantaina myöhään illalla ja sitten taas sunnuntaina pitäisi lähteä Ouluun junalla jo iltapäivällä. Jos taas henkilö valitsisi lentokoneen, olisi hän perillä kotona jo alkuillasta perjantaina ja voisi lähteä takaisin Ouluun vasta aikaisin maanantaiaamuna.
Oulusta kulkee yöjunia eli voi laittaa su lapset nukkumaan ja hypätä itse makuuvaunuun yön ajaksi. Jos edes paluumatka on junalla vähenee päästöt melkein puoleen tuosta viikonlopun reissusta.
Ongelma onkin siinä, että junamatka Helsingistä Ouluun makuuvaunussa tulee kalliimmaksi kuin lentomatka vaikka vertailee Finnairia ja VR:ää. Junalippujen hinnoittelua pitäisi muuttaa huomattavasti edullisemmaksi. Ja se on valtionyhtiöiden hallitusten jäsenien tehtävä. Hallitukset kuulevat kyllä poliitikkojen mielipiteitä jos ne esitetään järkiargumentein ja luovutaan kvartaalikapitalismista valyionyhtiöissä.
Vierailija kirjoitti:
12000. En aio muuttaa mitään elämässäni enkä usko edes ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen.
Sama täällä. Sain 15 700.
Lentäminen on aivan turhaa. Olen lentänyt viimeksi 10 vuotta sitten. Minä todellakin elän kuten vouhkaan. Autoakaan en omista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mukava mitata Sitran sivuilla, että miten voisi säästää luontoa, että jyrki käteinen saisi muhkean kuukausipalkkansa meidän selkänahasta ja ajelee varmaan kalliilla ja oikein kuluttavalla työsuhdeautolla, tuskin käyttää julkisia.
3200. Voisin lopettaa juuston syömisen ja juoda pelkkää vettä.
OLET KESTÄVÄN ARJEN SANKARI
Onnittelut! Hiilijalanjälkesi on alle kolmasosa keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Älä pidä kynttilääsi vakan alla, vaan kerro elämäntapasi salaisuudet myös kavereillesi. Ympäristö kiittää!
Hiilijalanjälkesi
800kg CO₂e
Vierailija kirjoitti:
Mulla 90% tuli asumisesta koska asun ennen 1990 rakennetussa asunnossa. Kun vaihdoin testimielessä 2010 rakennettuun kulutus tippui ihan älyttömästi vaikka mitään muuta en muuttanut.
Millä lailla vanhassa talossa asuminen muka kuluttaa enemmän kun se on remontoitu samoilla vaatimuksilla kuin uudet talot rakennetaan??
Veikkaanpa ettei tästä 90-luvun parakkikyhäyksestä mitään tuliterää vastaavaa tule vaikka miten remontoitaisiin.
8500 sain tulokseksi. Tod.näk. useampi lento ja lauttamatka jotka osuivat juuri tälle vuodelle nostivat kokonaisuutta. Toisaalta testissä ei kysytty ollenkaan lentojen eikä lauttojen matkan kestoja eli aika huuhaata koko kysely.
Extroverttien tarpeita. Annetaan homma introverteille niin hiotut sopimukset riittää ilman naamatauluja.