Onko muita joita ahdistaa vauvakato?
Suomen alhainen syntyvyys on alkanut aiheuttamaan minulla ahdistusta. Mediassa höpötetään vain ilmastosta, vaikka alhainen syntyvyys on suurempi ongelma. Minä olen 2 lasta saanut. Useampaan ei ole taloudellista mahdollisuutta ja ikäkin alkaa kohta tulla vastaan. Eduskunnassa pitäisi pikapuolin alkaa miettimään millä syntyvyyttä saataisiin nousuun.
Verohelpotukset lapsiperheille olisi tärkein. Minunkaltaiset työssäkäyvät yhden tai kahden lapsen äidit ovat niitä joiden perhekoon kasvattamista pitäisi tukea yhteiskunnan puolelta. Siitä olisi eniten hyötyä.
Kommentit (47)
En tekisi lasta vaikka maksettaisiin 90 miljoonaa. Ei ole sen arvoista.
Lapsilisäpolitiikka on aivan nurinkurinen. Määrän pitäisi pienetä mitä enemmän lapsia tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä lapsen jos saisin esimerkiksi 10 000€ + korotetut lapsilisät.
Mutta Hin sä kuvittelet kymppitonni n riittävän? Lapsen kasvatus 0-18 v maksaa rapiat 150000 euroa. 200000 puhtaana käteen niin alkaa ihmiset lisääntyä.
No ei tietenkään riitä mutta auttaisi ostamaan vauvalle sopivat tarvikkeet! Ei suomella ole sentään varaa antaa noin paljoa rahaa...
No sittenpä ei auta kitistä niiden kakaroiden perään, kerran niistä ei ole varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisäpolitiikka on aivan nurinkurinen. Määrän pitäisi pienetä mitä enemmän lapsia tekee.
Kyllä sen pitäisi kasvaa reilusti lapsiluvun myötä. Näin kannustettaisiin perustamaan suurperheitä. Isompi lapsimäärä vaatii isomman talon ja isomman auton. Pienelle perheelle riittää tavallinen henkilöauto, mutta ei siihen sovi enää kolmatta turvaistuinta. Pieni asunto riittää pienelle perheelle, mutta viiden lapsen vaatteet , kengät, urheiluvälineet yms vaatii jo melkoisen paljon säilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä lapsen jos saisin esimerkiksi 10 000€ + korotetut lapsilisät.
Mutta Hin sä kuvittelet kymppitonni n riittävän? Lapsen kasvatus 0-18 v maksaa rapiat 150000 euroa. 200000 puhtaana käteen niin alkaa ihmiset lisääntyä.
No ei tietenkään riitä mutta auttaisi ostamaan vauvalle sopivat tarvikkeet! Ei suomella ole sentään varaa antaa noin paljoa rahaa...
No sittenpä ei auta kitistä niiden kakaroiden perään, kerran niistä ei ole varaa maksaa.
Tämä on se syy miksi lapsia ei synny, kun tavallisilla työssäkäyvillä ei ole varaa, vaikka halua olisikin. Sille pitäisi jotain tehdä. Tämä ei ole mitään turhaa kitinää vaan todellinen ongelma. Miksi päättäjät eivät halua tehdä asialle mitään? Ei olisi vaikea ratkaisu verohelpotukset lapsiluvun mukaan painottuen pieni- ja keskituloisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ihmisiä on ihan liikaa.
Eikö sinua yhtään huoleta miten käy eläkkeelle? Kuka meitä hoitaa vanhana? Miten käy kouluille ja päiväkodeille kun lapsia syntyy joka vuosi vähemmän ja vähemmän? Mistä riittää työvoimaa? Maaseutu autioituu koko ajan. Minua nämä asiat huolestuttaa paljon enemmän kuin ilmasto. AP.
No, kun lapsia syntyy joka vuosi vähemmän ja vähemmän, niitä resursseja voidaan samaan tahtiin siirtää synnytyssairaaloista, neuvoloista, kouluista, päiväkodeista yms. esimerkiksi sinne vanhustenhoitoon. Työvoimaa taas tuodaan jatkuvasti ulkomailta. Ongelma on pikemminkin siinä, että meillä on täällä 170 000 työtöntä ja automatisaatio tulee tulevaisuudessa lisäämään työttömyyttä entisestään. Toki automatisaatio tuo myös uusia työpaikkoja, mutta ne vaativat usein erityisosaamista. Olisin siis enemmän huolissani siitä, miten ns. suorittavien töiden tekijät tulevat pärjäämään tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Paras ekoteko on jättää uusi kuluttaja tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Paras ekoteko on jättää ottamasta uusia kuluttajai afrikasta .
Ei haitaa. Suomessa on ollut ennenkin vähemmän väkeä. Enemmän haittaa se että poliitikot paniikissa toivottavat tervetulleeksi muiden kulttuurien kansalaisia korvaamaan suomalaisia ja suomalaisten kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen 2 lasta saanut. Useampaan ei ole taloudellista mahdollisuutta."
No ei ole kuule muillakaan.Sitähän minä toivoisin että lasten saanti olisi taloudellisesti mahdollista kaikille sitä toivoville vaikkapa verotuksen keinoin.
Työssäkäyviä perheellisiä pitäisi tukea enemmän, koska siellä on se potentiaali saada Suomeen uusia veronmaksajia. Ketään ei ole tarkoitus pakottaa synnytystalkoisiin vaan luoda paremmat mahdollisuudet niille jotka lapsia haluavat ja kykenevät heidät kasvattamaan.
Lapsiperheitä jo tuetaan. Pitäisikö jokaiselle lapsiperheelle siis antaa 5000 euroa puhtaana käteen joka kuukausi? Vai 10 000?
Ei se yhteiskunta pyöri niinkään, että kaikki jäävät kotiin vanhempainvapaalle.
Ei.
Kyllä afrikka ja muut tasottelee.
Ei ahdista.
Sen sijaan ajatus vanhainkodissa vaipoissa makaamisesta ahdistaa oli hoitajia tai ei, ja riippumatta niiden hoitajien naaman väristä.
Eihän niitä vaippoja nykyisinkään ole varaa vanhuksille vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua yhtään huoleta miten käy eläkkeelle? Kuka meitä hoitaa vanhana? Miten käy kouluille ja päiväkodeille kun lapsia syntyy joka vuosi vähemmän ja vähemmän? Mistä riittää työvoimaa? Maaseutu autioituu koko ajan. Minua nämä asiat huolestuttaa paljon enemmän kuin ilmasto. AP.
Kuules nyt. Jos olisit yhtään seurannut mihin tää yhteiskuntajärjestelmä on menossa tajuaisit, ettei nykyiset nuoret tule saamaan eläkkeitä ollenkaan ihan riippumatta siitä paljonko niitä vauvoja pykätään tänne. Näin minulle kerrottiin kun virka-kyöstiltä asiaa kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen 2 lasta saanut. Useampaan ei ole taloudellista mahdollisuutta."
No ei ole kuule muillakaan.Sitähän minä toivoisin että lasten saanti olisi taloudellisesti mahdollista kaikille sitä toivoville vaikkapa verotuksen keinoin.
Työssäkäyviä perheellisiä pitäisi tukea enemmän, koska siellä on se potentiaali saada Suomeen uusia veronmaksajia. Ketään ei ole tarkoitus pakottaa synnytystalkoisiin vaan luoda paremmat mahdollisuudet niille jotka lapsia haluavat ja kykenevät heidät kasvattamaan.Lapsiperheitä jo tuetaan. Pitäisikö jokaiselle lapsiperheelle siis antaa 5000 euroa puhtaana käteen joka kuukausi? Vai 10 000?
Ei se yhteiskunta pyöri niinkään, että kaikki jäävät kotiin vanhempainvapaalle.
Minä saan kahdesta lapsesta lapsilisää alle 200e/kk. Pelkkään päivähoitoon menee enemmän rahaa kuukaudessa. Elintasoni olisi parempi työttömänä yh:na kuin se on nyt kahden työssäkäyvän aikuisen ydinperheessä. Tämä on väärin!!! Lapsiperhearki on muutenkin kuluttavaa ja lisäksi jatkuva huoli toimeentulosta kun työstä ei saa enää riittävästi palkkaa. Tuskin tälläinen elämä kovin montaa nuorta houkuttaa. Kyllä olen sitä mieltä että lapsiperheitä tulisi verottaa vähemmän. Ei suoraa tukea vaan verovähennyksien keinoin.
Meille ei tule tulevaisuudessa eläkettä, jos veronmaksajia ei synny. Ilman älykkäitä ei synny myöskään työpaikkoja, joten älykkäiden lisääntymistä kannattaisi tukea.
Yksinhuoltajakorotus ja mahdollisuus hankkia lapsi myös vaikka ilman miestä auttaisivat ongelmaan. Nythän lapsia ei synny koska korkeasti koulutetut naiset eivät löydä kumppania ja monet naiset eivät uskalla hankkia lapsia koska se on talouden kannalta suuri riski. Edes keskiluokalla ei ole uskallusta hankkia lapsia taloudellisista syistä, kun työ voi mennä milloin tahansa. Katse poliitikkoihon, mitä he ovat tehneet.
Mahdollisuus iltapäiväkerhoihin ja lasten iltahoitoon ovat sellaisia asioita, joita pitäisi edistää. Työn ja lastensaannin yhdistäminen pitäisi olla mahdollista. Äitiysrahan maksaminen pitäisi olla kokonaan valtion budjetista, eikä mitenkään sidoksissa työnantajaan. Miksi tähän ei vaan saada muutosta?
Samaa mieltä että hyvä kun ei synny tälläiseen kurjaan palloon, jossa ihmiset ei osaa elää keskenään, eivät halua pitää toisistaan huolta vaan on sotaa, konflikteja, eriarvoistumista ja ties mitä. Kuka tälläisessä helvetissä haluaa olla ellei ole syntynyt kultalusikka suussa ja pääsee aitojen taakse palatsiinsa piiloon josta voi hyvin haukkua köyhälistöä.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tule tulevaisuudessa eläkettä, jos veronmaksajia ei synny. Ilman älykkäitä ei synny myöskään työpaikkoja, joten älykkäiden lisääntymistä kannattaisi tukea./quote] Mitä sä eläkkeitä pelkäät. Kyllä rahaa jostain aina tulee kaikille muuten se olisi naula arkkuun ja pitäisi rakentaa tuhansia vankiloita, jonne köyhät joutuisi kun ei saa eläkettä eikä rahaa. Se tulee vielä kalliimmaksi.
Mikä lapsikato? Tänäänkin näin ostoskeskuksessa monta som..lia, suuren lapsikatraansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eläke: jo 90-luvulla oli tiedossa ettemme pääse eläkkeelle
hoito vanhana: robotiikka ja automaatio kehittyy
työvoima: tobotiikka ja automaatio kehittyy
maaseutu: niin, naiset lähtevät maaseudulta, siihen toki on oikeus. Miten liittyy lapsiin?
Hyvähyvä! Ei enää raskauden aiheuttamia kehomuutoksia hinkkeihin ja räpsään😂😂