Mitä hyötyä on siivoojasta, jolla on pitkä lista asioista, joita ei voi tehdä työsuojeluasioiden takia? Kuka ne hyllyt sitten pyyhkii?
Meille palkattiin syksyn alussa kaksi siivoojaa. Edelliset olivat olleet pari vuosikymmentä talossa, toinen jäi eläkkeelle ja toinen muutti toiseen lääniin perheensä kanssa. Nämä siivoojat olivat kultaakin kalliimmat, olennainen osa työyhteisöä, arvostettuja ihmisiä ja jälki aina moitteetonta.
Nämä uudet siivoojat tulivat töihin pitkän listan kanssa, jossa luki, mitä he eivät tee. Eivät kurottele, venyttele, kyykisty, käytä niitä ja näitä kemikaaleja, tee sitä, eikä tätä ja työaika on minuutilleen tämä, eikä mistään jousteta.
No, nyt on uusia siivoojia katsottu kaksi kuukautta. Työpöytäni on täynnä pölyä, koska se on ilmeisesti liian "syvä" pyyhittäväksi. Pöydän alta ei imuroida tai nihkeäpyyhitä, koska polvilleen ei voi mennä. Kattolampun päältä ei voi pyyhkiä pölyjä, koska lamppu on liian korkealla, eikä tikkaille saa kiivetä. Ruokasotkuja (siis tyyliin viikonlopuksi henkilöstön jääkaappiin valuttanut maito) ei siivota, koska "ei kuulu työtehtäviin".
Alkaa olla vähän neuvoton olo, koska kohta hukutaan pölyyn ja likaan. Tätä menoa ei voida katsoa pitkään. Mistä saadaan tilalle siivoojat, jotka siivoavat?? Onko todellakin siivoojilta kielletty esim. tukeville tikkaille nousu (20cm lattiasta!), että ylettäisivät jonkun säädöksen mukaan pyyhkimään pölyt kattolampun päältä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Juu, tikkaita ei kuule käytetä työelämässä ihan noin vain. Kotona saat kiipeillä A-tikkailla tai nojatikkailla ihan miten haluat, mutta työpaikalla se ei ihan noin vaan käykään. "A-tikasta saa käyttää pääsääntöisesti työalustana vain siten, että työtaso on alle metrin korkeudessa."
Eli miten missään firmassa pyyhitään kaappien päältä pölyjä? Ei pyyhitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pölyt lampusta voidaan imuroida kättä pidemmällä, joten ei tarvitse tikkaita. Jääkaappi ei kuulu työtehtäviin jollei sitä ole erikseen määritelty kuuluvaksi. Teidän työnantajanne siis katsoo että te olette aikuisina ihmisinä kykeneviä olemaan kaatelematta maitoa jääkaappiin, ja mikäli sitä on sinne pakko kaataa, niin joudatte itse siivoamaan porsastelunne. Pöydän alla ei koskaan konttailla ja pestä, jos haluat kontata, saat tehdä sen itse. Normaali imuri ylettyy kyllä pöydän alle, kuten myös lattianpesuväline.
Siivooja joustaa kyllä, mikäli te maksatte ylityökorvukset jokaiselta alkavalta tunnilta, eikä hänellä ole teidän kohteenne jälkeen kohdetta josta tämän vuoksi myöhästyy. Kemikaaleja on aivan turha käyttää missään toimistossa, ihan normaalit pesuaineet riittävät.
Pöydän syvyysongelma taitaa olla omasa päässässi vain.
Taidat olla siivooja itse.
Siis työpöytäni on L:n muotoinen ja ikkunakulmassa. Se on kyllä siitä kulmasta syvä, eikä sinne toiselle puolelle pääse ikkunan takia kiertämään. Saa sen silti pyyhittyä, jos kurkottaa ja ojentuu pöydän yli. Olen kokeillut, että yllän ihan hyvin, vaikka olen itsekin tällainen 160-senttinen nysä. Samasta syystä sinne pöydän alle ei kuulemma imuria saa kumartumatta, kun se imurin taipumaton osa ei taivu kumartumatta sinne L:n muotoisen pöytäni taaimpaan nurkkaan. Sama juttu sen nihkeäpyyhinnän kanssa.
Rahaa meillä olisi käyttää siivouspalveluihin töissä, mutta firmat eivät suostu siivoamaan!
ap
En ole siivooja, olen koordinaattori. Kyllä imurilla saa konttaamatta imuroitua sinunkin pöytäsi alta. Sitä kyllä vähän ihmettelen että miksi ihmeessä konttaat työaikanasi pöydän alla pölyjä tarkistelemassa, maksetaanko sinulle muka siitä palkkaa?
Mun silmissä riittää näköä kahden metrin päähän, ei tarvitse kurotella tai kontata. Ihmettelen sitä, ettei se imuri yllä sinne asti kuitenkaan.
ap
Siivojat eivät ole syyllisiä.
He siivoavat sen, mitä siivouksen osto sopimuksessa on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, soppariin kuuluu just ne jutut joita siihen sovitaan kuuluvan. Jos ei firmalle, kelpaa niin varmasti on niitäkin joille kelpaa, jotka pystyy ja joilla on tarvittavat (suoja)välineet. Meillä ei ole koskaan ollut tässä ongelmaa - eikä meidän siivousfirmallakaan.
Saattaa nyt olla että ap tässä valittaa kun siivoojat ei tee ilmaiseksi hommia jotka ei lue sopimuksessa.
Kyse ei ole rahasta. Me voimme maksaa! Mutta kun rahallakaan ei saa siivousta, kun "ei saa tehdä".
ap
Mä voin tulla tekeen 6h/päivä teille siivousta, ei ole ongelmana ikkunat eikä pöydät. Palkka 5000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tosi tarkat säädökset mitkä tikkaat saa olla. Jos menee ja putoaa vääriltä tikkailta niin vakuutusyhtiö saataa sanoa oma vika. Hommatkaa niille kunnon välineet.
No kun nämä siivoojat sanovat, ettei ole olemassa välineitä, millä he pyyhkisivät esim. niitä kattolamppupölyjä. Pitäisi olla ihan eri henkilöt tekemässä noita kiipeilyä vaativia asioita. Eli keitä, haluaisin tietää!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlaista. Mikään ei kuulu työtehtäviin ikinä ja jos ikinä pyytää tekemään mitään, niin "ei saa" jonkun työsuojelulain takia. Jaa-a. Mites sitä ennen siivottiin?
Meillä sitten siivoojat lähinnä vaihtavat vessojen WC-paperit ja käsipyyherullat, lakaisevat ja pesevät lattiat. Muuten ei näköjään mikään kuulu työtehtäviin.
Ei esim. kuulu purkan irrottaminen peilistä (joku kiva asiakas liimannut), ei kuulu pölyjen pyyhkiminen kaappien päältä, eikä mistään, mihin ei suorilta jaloilta mihinkään kiipeämättä ylety kädellä. Ei kuulu viherkasvien huoltaminen (siis kasteleminen, ei multien vaihto tai pölyjen pyyhkiminen), ei seiniin tulevat liat esim. kenkien pohjista.
Älytöntä.
Kyllä kuuluu jos siitä maksetaan. Maksakaa siitä ajasta mikä siivoukseen realistisesti menee, eikä siitä mitä siihen on sovittu menevän. Katse siis sinne omaan napaan nyt. Mä olen tenhyt siivousta paikoissa jossa siivotaan sotkun mukaan, eikä minuuttien. Se se oli mukavaa. Minimi työaika oli 3h, ja os meni 6h, kun oli kaikkea siivottavaa enemmän, niin sitten maksettiin sen mukaan.
No mutta kun meillä ei ole ollenkaan kyse rahasta, vaan siitä, ettei suostuta siivoamaan rahallakaan. Sehän se ongelma tässä on.
ap
Tuosta on kyse ainoastaan teillä porvoossa. Eihän kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä :D 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pölyt lampusta voidaan imuroida kättä pidemmällä, joten ei tarvitse tikkaita. Jääkaappi ei kuulu työtehtäviin jollei sitä ole erikseen määritelty kuuluvaksi. Teidän työnantajanne siis katsoo että te olette aikuisina ihmisinä kykeneviä olemaan kaatelematta maitoa jääkaappiin, ja mikäli sitä on sinne pakko kaataa, niin joudatte itse siivoamaan porsastelunne. Pöydän alla ei koskaan konttailla ja pestä, jos haluat kontata, saat tehdä sen itse. Normaali imuri ylettyy kyllä pöydän alle, kuten myös lattianpesuväline.
Siivooja joustaa kyllä, mikäli te maksatte ylityökorvukset jokaiselta alkavalta tunnilta, eikä hänellä ole teidän kohteenne jälkeen kohdetta josta tämän vuoksi myöhästyy. Kemikaaleja on aivan turha käyttää missään toimistossa, ihan normaalit pesuaineet riittävät.
Pöydän syvyysongelma taitaa olla omasa päässässi vain.
Taidat olla siivooja itse.
Siis työpöytäni on L:n muotoinen ja ikkunakulmassa. Se on kyllä siitä kulmasta syvä, eikä sinne toiselle puolelle pääse ikkunan takia kiertämään. Saa sen silti pyyhittyä, jos kurkottaa ja ojentuu pöydän yli. Olen kokeillut, että yllän ihan hyvin, vaikka olen itsekin tällainen 160-senttinen nysä. Samasta syystä sinne pöydän alle ei kuulemma imuria saa kumartumatta, kun se imurin taipumaton osa ei taivu kumartumatta sinne L:n muotoisen pöytäni taaimpaan nurkkaan. Sama juttu sen nihkeäpyyhinnän kanssa.
Rahaa meillä olisi käyttää siivouspalveluihin töissä, mutta firmat eivät suostu siivoamaan!
ap
En ole siivooja, olen koordinaattori. Kyllä imurilla saa konttaamatta imuroitua sinunkin pöytäsi alta. Sitä kyllä vähän ihmettelen että miksi ihmeessä konttaat työaikanasi pöydän alla pölyjä tarkistelemassa, maksetaanko sinulle muka siitä palkkaa?
Mun silmissä riittää näköä kahden metrin päähän, ei tarvitse kurotella tai kontata. Ihmettelen sitä, ettei se imuri yllä sinne asti kuitenkaan.
ap
Ei triitä pimeän pöydän alle. Tule pois sieltä pöydän alta ja ala tekemään niitä töitä mistä sulle maksetaan. Tuskin maksetaan myöskään vauvapalstalla trollaamisesta.
Nykyiset uudet siivoussopimukset ovat aivan erilaisia kuin ennen.
Entiset kunnilla olevat siivojat tekivät toki tarkkaa ja hyvää työtä, vanhasta muistista, mutta kaikki muuttuu.
Hyllyjen pyyhintä on vain kerran vuodessa, ja usein se tehdään kesätöinä.
Muutenkin töitä on järkevöitty, niin, että turhia asioita on vähennetty, kaikki hommia ei läheskään enää tehdä joka päivä.
Ainakin meillä työpaikalla on siivouskomeron ovessa lista, mitä siivojaa tekee: päivittäin, kerran kuussa ja vuosittain. Hyvin on sujunut.
Mun vanhemmilla oli sama ongelma.
Siivoojalla oli pitkä lista, mitä ei tee. Siis ei, vaikka tilaisi sen miten pitkäksi aikaa vain.
Esimerkiksi ei pyyhi pintoja kuin siltä osin, kuin tasolla ei ole tavaraa. Mitään ei siirrä mistään!
Mattoja ei suostunut tamppaamaan. Ainoastaan imuroimaan ja viemään ulos tuulettumaan. (vaikka lopputulos olisi sama, vanhempani halusivat tamppausta)
Ei suostuneet kurottelemaan ym, ym.
Älä sepustele omiasi ap.
Siivousfirmat kyllä ottavat uusia kohteita siivottavakseen, he ovat yrittäjiä, ja mitä enemmän on töitä, sitä parempi.
Yrittäjät kilpailevat töistä.
Joten miten perustelet sanomasi, etteivät firmat suostu siivoamaan.
Huono valeviesti.
Vierailija kirjoitti:
Älä sepustele omiasi ap.
Siivousfirmat kyllä ottavat uusia kohteita siivottavakseen, he ovat yrittäjiä, ja mitä enemmän on töitä, sitä parempi.
Yrittäjät kilpailevat töistä.
Joten miten perustelet sanomasi, etteivät firmat suostu siivoamaan.
Huono valeviesti.
Ei oo valeviesti. En ole ap. Ovat tarkkoja, etteivät kuormitu työstä.
Meillä käy venäläinen nainen siivoamassa joka toinen viikko kotona, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia. Hän nousee tasoille, on polvillaan jos tarvitaan ja muutenkin tekee kaikki sovitut asiat tiptop. Ja asunto on tosiaan siisti, pölyt pyyhitty ja pinnat puunattu. Ja koti tuoksuu hyvälle siivouksen jälkeen.
Maksamme hänelle tehdystä työstä kunnollisen korvauksen, ja pari kertaa vuodessa saa meiltä vielä lahjakortin tai muun vastaavan bonuksen.
Siksi kuulostaa oudolta, jos joissain paikoissa aloitetaan sillä, että mitä ainakaan eivät tee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlaista. Mikään ei kuulu työtehtäviin ikinä ja jos ikinä pyytää tekemään mitään, niin "ei saa" jonkun työsuojelulain takia. Jaa-a. Mites sitä ennen siivottiin?
Meillä sitten siivoojat lähinnä vaihtavat vessojen WC-paperit ja käsipyyherullat, lakaisevat ja pesevät lattiat. Muuten ei näköjään mikään kuulu työtehtäviin.
Ei esim. kuulu purkan irrottaminen peilistä (joku kiva asiakas liimannut), ei kuulu pölyjen pyyhkiminen kaappien päältä, eikä mistään, mihin ei suorilta jaloilta mihinkään kiipeämättä ylety kädellä. Ei kuulu viherkasvien huoltaminen (siis kasteleminen, ei multien vaihto tai pölyjen pyyhkiminen), ei seiniin tulevat liat esim. kenkien pohjista.
Älytöntä.
Mistä lähtien mullan vaihto on ollut siivoojien työtä? 😂 Eikös ne hommat kuulu ihan toiselle ammattinimikkeelle?
Kyllä tikkaille saa kiivetä jos työpari on vieressä. Kerran pesin korkeita ikkunoita joita varten piti varpaillaan seistä tikkaiden ylimmällä portaalla että sain puitteet pyyhittyä. Ikkunan ollessa auki oli huimat näkymät alas (2.kerros). Tavallisten ikkunoiden kohdalla tyydyn muiden tapaan nousemaan vain tuolille.
Kannattaa palkata niin kotiin kuin myös töihin siivooja ihan suoraan ilman siivousyrityksiä. Silloin saa sisällyttää ihan sitä mitä haluaa sopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä.
Mistä lähtien mullan vaihto on ollut siivoojien työtä? 😂 Eikös ne hommat kuulu ihan toiselle ammattinimikkeelle?
Osaatko lukea? Ymmärrätkö lukemaasi?
Aloittajan työpaikan ongelma ratkeaa sillä, että he palkkaavat siivoojaan suoraan firman palkkalistoille ja hommaavat siivoojalle kunnon työvälineet. Ihan kaikkea ei kannata ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, soppariin kuuluu just ne jutut joita siihen sovitaan kuuluvan. Jos ei firmalle, kelpaa niin varmasti on niitäkin joille kelpaa, jotka pystyy ja joilla on tarvittavat (suoja)välineet. Meillä ei ole koskaan ollut tässä ongelmaa - eikä meidän siivousfirmallakaan.
Saattaa nyt olla että ap tässä valittaa kun siivoojat ei tee ilmaiseksi hommia jotka ei lue sopimuksessa.
Kyse ei ole rahasta. Me voimme maksaa! Mutta kun rahallakaan ei saa siivousta, kun "ei saa tehdä".
ap
Sinäkö siis sopimuksen siivousfirman kanssa olet tehnyt? Mitä siinä luki vakuutuksista? Onko teillä vai heillä?
Kaikki riippuu siivoussopimuksesta.
Kotisiivouksestakin tehdään sopimus. Äidilläni käy kotisiivooja, ja sopimus on tehty kotisiivousfirman kanssa.
He tekevät juuri sen, mitä sopimuksessa lukee. Olen tarkistanut äidin asunnon, jotta sopimusta noudatetaan.
Esim. seinät pyyhitään tietylle korkeudelle saakka, samoin suihkunseinät. Äidilleni siivous sisältää kodin viikkosiivouksen 3 vkon välein. Myös voi sopia jotta pesevät uunin ja jääkaapin, mutta silloin joku muu tehtävä jää vähemmälle.
Sopimuksia voi tehdä muunkinlaisia, ostajastahan se on kiinni, miten paljon on valmis ja varaa maksaa.
Kotisiivoukset tehdään aikaveloituksella eli tuntipalkalla, mitä enemmän tunteja yhdessä paikassa, sitä korkeampi maksu tietenkin.
Voi ostaa myös suursiivouksen kaiken tuon lisäksi, kerran pari vuoteen.