Mitä hyötyä on siivoojasta, jolla on pitkä lista asioista, joita ei voi tehdä työsuojeluasioiden takia? Kuka ne hyllyt sitten pyyhkii?
Meille palkattiin syksyn alussa kaksi siivoojaa. Edelliset olivat olleet pari vuosikymmentä talossa, toinen jäi eläkkeelle ja toinen muutti toiseen lääniin perheensä kanssa. Nämä siivoojat olivat kultaakin kalliimmat, olennainen osa työyhteisöä, arvostettuja ihmisiä ja jälki aina moitteetonta.
Nämä uudet siivoojat tulivat töihin pitkän listan kanssa, jossa luki, mitä he eivät tee. Eivät kurottele, venyttele, kyykisty, käytä niitä ja näitä kemikaaleja, tee sitä, eikä tätä ja työaika on minuutilleen tämä, eikä mistään jousteta.
No, nyt on uusia siivoojia katsottu kaksi kuukautta. Työpöytäni on täynnä pölyä, koska se on ilmeisesti liian "syvä" pyyhittäväksi. Pöydän alta ei imuroida tai nihkeäpyyhitä, koska polvilleen ei voi mennä. Kattolampun päältä ei voi pyyhkiä pölyjä, koska lamppu on liian korkealla, eikä tikkaille saa kiivetä. Ruokasotkuja (siis tyyliin viikonlopuksi henkilöstön jääkaappiin valuttanut maito) ei siivota, koska "ei kuulu työtehtäviin".
Alkaa olla vähän neuvoton olo, koska kohta hukutaan pölyyn ja likaan. Tätä menoa ei voida katsoa pitkään. Mistä saadaan tilalle siivoojat, jotka siivoavat?? Onko todellakin siivoojilta kielletty esim. tukeville tikkaille nousu (20cm lattiasta!), että ylettäisivät jonkun säädöksen mukaan pyyhkimään pölyt kattolampun päältä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sepustele omiasi ap.
Siivousfirmat kyllä ottavat uusia kohteita siivottavakseen, he ovat yrittäjiä, ja mitä enemmän on töitä, sitä parempi.
Yrittäjät kilpailevat töistä.
Joten miten perustelet sanomasi, etteivät firmat suostu siivoamaan.
Huono valeviesti.
Ei oo valeviesti. En ole ap. Ovat tarkkoja, etteivät kuormitu työstä.
Sinun mielestä siivoojien siis kuuluisi kuormittua työstä? Vai pitäisikö heidän olla vähemmän tarkkoja kuormittuvuudesta sinun tapauksessasi?
Kun se nyt vaan on niin, että jos teet jotain vastoin työsuojelumääräyksiä, niin vahingon sattuessa vakuutus ei korvaa.
Siivoojilla on ammatin valinnasta johtuen muutenkin todella paljon työperäisiä sairauksia. Kädet hajoaa, selkä hajoaa jne. Juuri näitä yritetään välttää näillä määräyksillä ja sen vuoksi määräyksiä on tullut.
Se siivoojakin on ihminen, jolla on oikeus olla rikkomatta itseään työn takia. Tiedän monia siivoojia, jotka ovat joko joutuneet vaihtamaan ammattia kun paikat eivät kestä tai pahemmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeelle, jolloin on jo tapahtunut peruuttamatonta vahinkoa. Toivon todella, että nämä nuoremmat siivoojat noudattavat ohjeistuksia, jolloin kroppakin säästyy.
Itsekin tein kolme vuotta siivoojan hommia opiskelujen ohessa joten jotain asiasta tiedän itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse siivooja ja kyllä se vaan näin on. Vakuutus ei korvaa jos tipun niiltä tikkailta ja murran nilkkani tmv.
Itse kyllä hiukan lipsun työssäni ja esim kurottelen pitemmälle kuin saisi jne. Toistaiseksi olen saanut hyvää palautetta asiakkaalta.Miten ihmeessä sitten missään firmassa voidaan pyyhkiä pölyt kattolampuista, kun julkisissa tiloissa huonekorkeus on aina ainakin 3 metriä? Jääkö näissä kaikissa pölyt pyyhkimättä?? Ei ihme, että valitetaan sisäilmasta, kun laki kieltää siivoamasta.
Siivoojat siivoavat sen mukaan, mitä sopimuksessa lukee. Jos on sovittu, että pyyhitään lamput katon rajasta, niin ne pyyhitään. Tässä tapauksessa asiakas maksaa siitä, että työ tehdään siihen tarkoitetuilla välineillä, eli hinta on korkeampi. Tällainen työ voidaan tilata myös erikseen, esimerkiksi kerran vuodessa. Sama koskee lattian peruspesuja ja vahauksia, ynnä muita.
T: sama siivooja
Minuakin kiinnostaa, että onko aloittaja lukenut siivousfirman kanssa kirjoitetun sopimuksen.
Itse olen siivousfirmassa töissä ja vaikka asiakkaan edustaja pyytäisi, niin omin päin en tee mitään ylimääräistä - tilaustyöt tulevat aina oman esimieheni kautta ja välineillä, jotka firma on katsonut sopiviksi. Tilanteessa, jossa ei syystä tai toisesta ole asiaankuuluvia välineitä niin töitä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata palkata yksityistä ihmistä kotisiivoukseen, ainakaan vanhalle ihmiselle, eikä sillä tavalla, ettei joku ole paikalla kun siivoja käy.
On kokemusta siitä, että tavaroita katoaa ja jääkaappia kaivetaan, sampoopulloja lähtee siivojan mukaan.
Siivousfirman työntekijät ovat myös vakuutettuja firman puolesta, jos esim. tulee tapaturma jonkun kotona.
Heidän työstään on myös helpompi tehdä reklamaatioita, kuin yksityisen ihmisen työstä, joka voi kylmästi kieltää kaiken.
Ihan yhtä luotettavia ne firmankin kautta tulevat siivoojat ovat. Ja toki kannattaa olla paikalla, jos on yhtään epäileväistä sorttia. Kotitaloudenhan ei tarvitse vakuuttaa, jos summa on alle 1200€ - jos jotain sattuu, niin valtionkonttori maksaa. Ja kun laittaa 6 kk koeajan, niin paljon helpommin yksittäisestä työntekijästä pääsee irti kuin firman sopimuksesta.
Olen itse siivoojana ja voin sanoa et työaika on sellainen asia jota ei juurikaan anneta, hirveä lista tehtäviä mitä pitäisi suorittaa mutta aika ei riitä. Riippuen siivous kohteesta, niin siivoojalta monesti vaaditaan vaikka ja mitä. Menetelmät muuttuu, siivousaineet muuttuu jne.
Mut vaikuttaa ainakin aloittajan tapauksessa siltä et uudet siivoojat hoitaa hommat huonosti, nuo asiat kyl kuuluu siivoojalle. Mutta jääkaapin pyyhkiminen esim ei, eikä muutenkaan hyllyt, muutakuin hyllyjen ulkopuolet, ei sisäpuoli, pölyt kuuluu ottaa kerran viikossa siis hyllyjen päältä, pöydän päältä, ikkunalaudoilta yms, valaisimista taas kerran kuussa
Siivousfirmankin kanssa sopimuksen voi irtisanoa nopeasti, jopa kahdessa viikossa.
Pimeästi töitä tekevän tapaturmia ei korvaa kukaan ja monet kotisiivoojat tekevät työtä pimeästi.
Tokihan kannattaa ottaa venäläinen tai muu ulkomainen yksityinen siivooja
Heillehän ei tarvitse maksaa juuri mitään.
Kyllä orjantyövoiman käyttö on ihan yleistä suomalaisissa kotitalouksissa, remontteihinkin käytetään pimeää työvoimaa, puolalaisille ja virolaisille työ kyllä kelpaa.
Mukava työyhteisö kirjoitti:
Olen itse siivoojana ja voin sanoa et työaika on sellainen asia jota ei juurikaan anneta, hirveä lista tehtäviä mitä pitäisi suorittaa mutta aika ei riitä. Riippuen siivous kohteesta, niin siivoojalta monesti vaaditaan vaikka ja mitä. Menetelmät muuttuu, siivousaineet muuttuu jne.
Mut vaikuttaa ainakin aloittajan tapauksessa siltä et uudet siivoojat hoitaa hommat huonosti, nuo asiat kyl kuuluu siivoojalle. Mutta jääkaapin pyyhkiminen esim ei, eikä muutenkaan hyllyt, muutakuin hyllyjen ulkopuolet, ei sisäpuoli, pölyt kuuluu ottaa kerran viikossa siis hyllyjen päältä, pöydän päältä, ikkunalaudoilta yms, valaisimista taas kerran kuussa
Teidän firmassa hommat ehkä kuuluu tehdä noin, mutta meillä ei. Meillä on jokaisen kohteen kanssa erlaiset sopimukset, jossain jääkaappi kuuluu puhdistaa, toisessa paikassa ei. Jossain pölyt pyyhitään tasoilta joka kerta, toisessa paikassa kerran kuukauteen jne.
Meidän firmassa siivoojat eivät jaksa edes laittaa sitä C-mallista talouspaperia siihen telineeseen. Jättää vaan siihen telineen yläpuolelle. Ja ne telineet eivät lukossa. Meillä on aika iso firma ja ne eivät tuo keittiötilaan tarpeeksi paperia, vaan vähintään kerran viikossa joku työntekijä saa käydä hakemassa sitä kaapista itse.
Mitä teidän palvelusopimuksessa lukee. Onko teillä edes sellaista? Siellähän on määritelty työt jotka tehdään. Jos ei kuulu sopimukseen, niin ei sitä tehdä, ilman ylimääräistä korvausta, tai jos siivoojalla on aikaa, ja hän on kiltti.
Ei yritykset palkkaa omia siivoojia. Joko siivotaan itse pienissä firmoissa, tai pidetään tarjouskilpailu kohteesta. Sen jälkeen arvioidaan työtehtävät, niiden suorittamiseen tarvittavat välineet ja aineet, ja aika. Sen jälkeen etsitään tekijä. Jos teillä ei ole palvelusopimusta, niin pelkkää tyhmyyttähän se on.
Olen ap;n kanssa samaa mieltä. Ihme touhua siivousfirmoilla. Ei raha kelpaa. Ymmärrän kyllä että turvallisuus ennen kaikkea, mutta maalaisjärjen käyttö sallittu. Ja tottakai sopimuksissa pysytään. Ylimääräisistä töistä erikseen laskutus. Olen ollut viistoista vuotta siivousyrittäjänä ja alusta alkaen olen ollut palveluissani todella joustava. Jokainen asiakas ja koti on kuitenkin erilainen. Harvoin tulee tilanne jota en suostu tekemään. Sellaisista olen kieltäytynyt jos ei ole välineitä tai kohde on niin likainen että on mahdoton siivota. Työhöni on kuulunut jopa asiakkaiden kaappien siivousta, ruoan valmistusta, silitystä, kevyitä ja raskaita siivouksia. Ihan mitä milloinkin tarvitaan. Ja töitä on riittänyt. Nyt kun vuosia on takana niin ihan hirveisiin kohteisiin en enää lupaudu.
Siivoojiankin on toki hyvin erilaisia. Jotkut laiskempia jotkut ahkerampia, niinhän kaikissa töissä on.
Jos meidän työpaikalla havaitaan suuria laiminlyöntejä, esimies ottaa yhteyttä firman siivoustyönjohtajaan ja asiaa selvitellään.
Joskus voi siivooja vaihtua, toisinaan huonosti työnsä tehnyt siivoojaa parantaa työskentelyään.
Kyllähän työntilaajalla on oikeus valvoa ja pitääkin valvoa, että saa sen mitä on tilannut ja mistä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tikkaita ei kuule käytetä työelämässä ihan noin vain. Kotona saat kiipeillä A-tikkailla tai nojatikkailla ihan miten haluat, mutta työpaikalla se ei ihan noin vaan käykään. "A-tikasta saa käyttää pääsääntöisesti työalustana vain siten, että työtaso on alle metrin korkeudessa."
Eli miten missään firmassa pyyhitään kaappien päältä pölyjä? Ei pyyhitä?
Ohis. No voi helvetti... Jatkettavalla varrella ja taitettavalla moppiosalla. Ei kai joku oikeasti ole noin pihalla?
Jännä että siivooja ei saa edes pölyjä kurottaa pyyhkimään, kun monessa muussa ammatissa väännytään vaikka kaksin kerroin jos on tarvis... Ja pölytkin voi pyyhkiä varrellisella vimpaimella, niin ei tarvitse minkään maailman akrobatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap;n kanssa samaa mieltä. Ihme touhua siivousfirmoilla. Ei raha kelpaa. Ymmärrän kyllä että turvallisuus ennen kaikkea, mutta maalaisjärjen käyttö sallittu. Ja tottakai sopimuksissa pysytään. Ylimääräisistä töistä erikseen laskutus. Olen ollut viistoista vuotta siivousyrittäjänä ja alusta alkaen olen ollut palveluissani todella joustava. Jokainen asiakas ja koti on kuitenkin erilainen. Harvoin tulee tilanne jota en suostu tekemään. Sellaisista olen kieltäytynyt jos ei ole välineitä tai kohde on niin likainen että on mahdoton siivota. Työhöni on kuulunut jopa asiakkaiden kaappien siivousta, ruoan valmistusta, silitystä, kevyitä ja raskaita siivouksia. Ihan mitä milloinkin tarvitaan. Ja töitä on riittänyt. Nyt kun vuosia on takana niin ihan hirveisiin kohteisiin en enää lupaudu.
Minäpä luulen, että ap ei vain tiedä mitä firmansa on sopinut siivousfirman kanssa. Asia selviäisi ap:lle helposti, kun kävisi kysymässä henkilöltä joka on siivouksesta sopinut. Ainahan sopimusta voidaan muokata, jos sille koetaan olevan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata palkata yksityistä ihmistä kotisiivoukseen, ainakaan vanhalle ihmiselle, eikä sillä tavalla, ettei joku ole paikalla kun siivoja käy.
On kokemusta siitä, että tavaroita katoaa ja jääkaappia kaivetaan, sampoopulloja lähtee siivojan mukaan.
Siivousfirman työntekijät ovat myös vakuutettuja firman puolesta, jos esim. tulee tapaturma jonkun kotona.
Heidän työstään on myös helpompi tehdä reklamaatioita, kuin yksityisen ihmisen työstä, joka voi kylmästi kieltää kaiken.
Ihan yhtä luotettavia ne firmankin kautta tulevat siivoojat ovat. Ja toki kannattaa olla paikalla, jos on yhtään epäileväistä sorttia. Kotitaloudenhan ei tarvitse vakuuttaa, jos summa on alle 1200€ - jos jotain sattuu, niin valtionkonttori maksaa. Ja kun laittaa 6 kk koeajan, niin paljon helpommin yksittäisestä työntekijästä pääsee irti kuin firman sopimuksesta.
6 kk koeaika? Yleensä kotisiivousta tehdään keikkaluontoisena, eikä asiakkaan ja palveluntarjoajan välille synny työsopimusta. Jos ei tykkää työn jäljestä, ei tilaa kyseistä siivoojaa enää-
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa siivoojat eivät jaksa edes laittaa sitä C-mallista talouspaperia siihen telineeseen. Jättää vaan siihen telineen yläpuolelle. Ja ne telineet eivät lukossa. Meillä on aika iso firma ja ne eivät tuo keittiötilaan tarpeeksi paperia, vaan vähintään kerran viikossa joku työntekijä saa käydä hakemassa sitä kaapista itse.
Jos paperintäyttö on sovittu taukotilaan, niin sitten se laitetaan telineeseen. Tuosta voitte reklamoida siivousfirmalle ja pyytää siivoojaa tarkemmin huolehtimaan, että paperia on riittävästi ja telineeseen laitettuna.
Tämä siis siinä tapauksessa, että siivooja käy päivittäin, muutenhan paperi voi loppua kesken, jos paljon käyttöä ja siivooja käy harvakseltaan.
Saahan sitä kiivetä jos on tukevat tikkaat ja lain mukaiset. En kyllä ole ikinä toimistoa siivotessa tarvinnut tikkaita. Dusterilla (tai pölyhuiskalla, josta en itse tykkää, minusta ei sido pölyä) saa kyllä pölyt hyllyjen päältä, jos eivät ole täynnä tavaraa. Pöydän alta saa mopilla, ei ongelmia. Kurottelen ja menen kyykkyynkin, en silti konttaa, eikä ole tarviskaan.
Siivoojat ovat siis suoraan ap:n firman palkkaamia eikä jonkun siivousliikkeen kautta? Joku kuitenkin on teillä yhteyshenkilö ja/tai neuvotellut sopimuksen. Sanotte hänelle että siivouksen laatu ei tyydytä.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan kannattaa ottaa venäläinen tai muu ulkomainen yksityinen siivooja
Heillehän ei tarvitse maksaa juuri mitään.
Kyllä orjantyövoiman käyttö on ihan yleistä suomalaisissa kotitalouksissa, remontteihinkin käytetään pimeää työvoimaa, puolalaisille ja virolaisille työ kyllä kelpaa.
Meillä käy se venäläinen siivooja. Hän tekee kuussa 2x5h siivouksen, ja laskuttaa meitä siitä 420 euroa kuukaudessa.
En siis puhuisi orjatyövoimasta, tai ettei tarvitse maksaa mitään. Hyvälle tekijälle maksaa mielellään tulipa hän Venäjältä tai Kuhmosta.