Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan kuullut ääniä/nähnyt harhoja

Vierailija
22.11.2022 |

Kertokaa omia kokemuksianne. Kuulen välillä ääniä etenkin stressaantuneena ja öisin. Äänet ovat lannistavia ja yrittävät saada minua enemmän ahdistumaan. Usein myös muistuttavat minua jostain ikävästä/nolosta tapahtumasta. En oo koskaan kertonut kenellekään vaan oon oppinut elämään niiden kanssa. Usein huudan vain turpa kii, jätä mut rauhaan ja aamulla helpottaa kun selviän yön pimeydestä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan kuulen takanani huokailua. Nousee ihan niskavillst pystyyn..tätä tapahtuu vain kotona eli kyse voi olla myös jostain yliluonnollisesta

Vierailija
2/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänien kuuleminen on paha juttu kuten hallusinaatiot. Paranoidisen skitsofrenian perustunnusmerkkejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun olin terapiassa, terapeutti kysyi onko minulla koskaan aistiharhoja. Vastasin kieltävästi koska tiedän kuinka äänet sen jälkeen vasta sylkisivät päälleni ja syyttelisivät koko yön. Ei ne vaikene edes lääkkeillä. Tulee jos on tullakseen

Vierailija
4/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihan liikaa avohoitopotilaita

Vierailija
5/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus hyvästä syystä ollut, mutta tiedostan miksi (jotain stressaavaa menossa elämässä) ja siten niistä ei ole ollut haittaa.

Vierailija
6/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänien kuuleminen on paha juttu kuten hallusinaatiot. Paranoidisen skitsofrenian perustunnusmerkkejä. 

Moni meistä kuulee ääniä. Niin kauan kuin ne eivät häiritse tai ahdista ja ihminen itse ymmärtää, etteivät ne ole todellisia, ei kyseessä ole "paha juttu". Tästä oli hyvä dokumentti muutama vuosi sitten, palaan linkkaamaan jos löydän sen.

Vierailija
7/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta putkeen joka päivä osastolla. Kotona alkoivat. Lääkitys auttoi pääsemään niistä, vaikka kyllä ne joskus vielä puhuvat.

Vierailija
9/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että esim skitsofreniaa sairastavat kuulevat ne äänet ihan oikeasti? Siis aivot ihan oikeasti tuottaa ne äänet, ei ole vain kuvittelua.

"Skitsofreenikon ääniharhat näkyy MRI-kuvissa aivojen audioalueiden aktivoitumisena. Eli sen perusteella vaikuttaa siltä, että skitsofreenikko oikeasti kuulee ääniharhat eikä vain kuvittele niitä."

Vierailija
10/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni meistä kuulee ääniä. Niin kauan kuin ne eivät häiritse tai ahdista ja ihminen itse ymmärtää, etteivät ne ole todellisia, ei kyseessä ole "paha juttu". Tästä oli hyvä dokumentti muutama vuosi sitten, palaan linkkaamaan jos löydän sen.

Jos käyt keskustelua tietoisesti oman pään sisällä, niin siinä ei ole mitään outoa, mutta jos kuulet vieraita ääniä pääsi sisällä, niin olet lähes varmuudella sairastunut paranoidiseen skitsofreniaan, jolloin tarvitset antipsykoottia. 

Vierailija
11/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on puhuttu läpi elämän paljon pahaa selän takana. Syytä en tähän täysin tiedä. Olen ehkä vähän erilainen ihminen ja joskus syytä voi olla ollakin ollut pahan puhumiselle mutta pääsääntöisesti ei. Jostakin syystä joudun tikun nokkaan kaikissa porukoissa missä olen ollut. Tuo pahanpuhuminen on faktaa eli se on myönnetty päin näköä. Syytä sille ei ole kerrottu.

Mutta joo siis aloin kuulla jossakin kohden stressaavassa tilanteessa että naapuritkin haukkuivat minua. Totuushan on etten voi tietää että kuulinko heidän haukkuvan minua vai enkö. Mutta kuulin että arvostelivat minua. Tuota ei ollut usein mutta aina silloin tällöin. Ne olivat pilkkaavia ja syyttäviä kommentteja. Eli olen siis kuullut ääniä.

Vierailija
12/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt keskustelua tietoisesti oman pään sisällä, niin siinä ei ole mitään outoa, mutta jos kuulet vieraita ääniä pääsi sisällä, niin olet lähes varmuudella sairastunut paranoidiseen skitsofreniaan, jolloin tarvitset antipsykoottia. 

Miksi tarvitsee, jos ne eivät haittaa elämää?

Vierailija
13/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana elin pitkään äänien kanssa. Ei äänet ole välttämättä aina negatiivinen asia. Mun miesääni usein kannusti myös mua ja nosti itsetuntoa, sittenkun meni huonommin niin usein mollasi. Joka tapauksessa lääkityksen sain ja äänet aikalailla katosivat ja jotenkin välillä mä ikävöin jopa niitä. Tuli tyhjä olo niiden poistuttua koska ne olivat osa mua

Vierailija
14/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulen toisinaan (klassista) musiikkia. Silleen vaimeana, aivan, kuin se kuuluisi seinän takaa naapurista, mutta en osaa osoittaa äänen suuntaa. Kuuluu silleen "ympärillä". Vaikea selittää.

Vierailija
15/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihan liikaa avohoitopotilaita

Sama kun sanoisit että Suomessa on ihan liikaa syöpäpotilaita tai maksakirroosipotilaita. Ajattele ensin hieman. Sairaus kun iskee, ei sille voi mitään.

Vierailija
16/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ollut kolme vuorokautta nukkumatta, voimakkaiden kipujen vuoksi, niin kyllä, kuuli ääniä ja etenkin näin harhoja, paljon. Älysin miehen avustuksella hakeutua sairaalaan, jossa saivat mut uneen. Ja ne harhat jäivät sille reissulle.

Vierailija
17/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne äänet voivat nimittäin ruveta käskemään tekemään jotain sellaista, jonka seurauksena oltiin ennen ainakin lukittuna Kakolaan loppuiäksi. 

Vierailija
18/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne äänet voivat nimittäin ruveta käskemään tekemään jotain sellaista, jonka seurauksena oltiin ennen ainakin lukittuna Kakolaan loppuiäksi. 

Ajatella! Ja ihminen voi tehdä jotain sellaista, jonka seurauksena oltiin ennen ainakin lukittuna Kakolaan loppuiäksi ihan ilman ääniäkin.

Vierailija
19/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä valvominen voi saada ihan terveenkin ihmisen hallusinoimaan. Armeijassa Laüin leirillä valvon pari vuorokautta putkeen ja aloin näkemään esim. poroja tiellä (vaikka niitä ei ollut).  Ruhtinaallinen neljän tunnin nukkuminen ja olin kuin uusi ihminen!

Vierailija
20/35 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen lohduttava ääni. Tiedostan, että se on minusta peräisin, ei ulkopuolelta. Se sanoo minulle lohduttavia ja hyviä asioita, tai varoittelee, että pian et enää jaksa, pitää hiljentää. Ääni ilmestyy vain silloin, kun olen todella stressaantunut, väsynyt tai ahdistunut.

Ymmärrän kyllä, että joillakuilla äänet ovat aivan päinvastaisia, eli lyttäävät, haukkuvat, puhuvat pelkkää pahaa. Silloin on aiheellista hakea apua.