Mistä tietää, mihin sosiaaliluokkaan kuuluu?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin älypäiden mielestä kai katsotaan, että kun tilillä oleva varallisuus ylittää jonkun tietyn summan x, niin yhtäkkiä muuttuu ihminen mieleltään yläluokkaiseksi.
Onpa nousukasmaista ajattelua kerrassaan!
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuuluu, jos elää veronmaksajien rahoilla?
no ainakin yliopisto professorit ovat 100% verovaroilla eläviä pummmeja, ja kuuluvat ylimpään yläluokkaan
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuuluu, jos elää veronmaksajien rahoilla?
Samaan loisluokkaan kuin Susanna Koski.
Aateliset kuuluvat aina yläluokkaan, vaikka ei olisi palkka-tai pääomatuloja. On paljon muita kriteereitä, kuin raha. Koulutus voi olla yksi, mutta silloinkin ei katsota niinkään oppiarvoja, vaan lähinnä sitä, mitä kouluja tai yliopistoja olet käynyt.
Joku Lapin yliopiston oikeustieteen proffa on verrattuna Helsingin yliopiston vastaavaan verrattuna aivan paaria.
Samoin ketkä vaan, jotka valmistuvat Tampereen punaisesta korkeakoulusta.
Ei heidään kanssaan pidä olla missään tekemisissä.
Ylempiin yhteiskuntaluokkiin päätyvät avioliiton kautta alemmista myös kaikkein kauneimmat yksilöt synnyttäjiksi, joten sen luokan jäsenet ovat lisäksi vielä tavallista hauskemmannäköisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
tämä on hyvin tyypillistä työttömien toimintaa:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/368d4a9e-35c4-49b4-bd62-551ea25e7ec9
TE-toimiston johtaja julkaisi etovan kuvan: asiakas paiskasi konttorin aulaan ämpärillisen maalia ja ”selvää paskaa”
Sotkua lensi johtajan mukaan myös toimiston työntekijöiden päälle. Poliisi selvittää hänen mukaansa asiaa.
"Espoon toimipaikassa asiakas tyhjentänyt ja heittänyt aulaan ison ämpärin, jossa maalia ja suomeksi sanottuna selvää paskaa, hän kirjoittaa."
Juuri tuon takia te-keskuksen vartijoilla tulee olla sähkölamauttimet (Tazer) varustevyöllään
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Joku Lapin yliopiston oikeustieteen proffa on verrattuna Helsingin yliopiston vastaavaan verrattuna aivan paaria.
Ylempiin yhteiskuntaluokkiin päätyvät avioliiton kautta alemmista myös kaikkein kauneimmat yksilöt synnyttäjiksi, joten sen luokan jäsenet ovat lisäksi vielä tavallista hauskemmannäköisiäkin.
Yläluokkaiset miehet Lapin yliopistossa ovat lihavia ja irstaita, kun taas heidän vaimonsa ovat kauniita.
Sen sijaan köyhät duunari-miehet ovat komeita mutta heidän vaimonsa ovat rumia
Mitä tarkoittaa maksuluokka terveyskeskuksen hammapuolen omatietolomakkeessa? Lukee siellä maksuluokka muiden tietojen kanssa.
Mitä väliä jollain sosiaaliluokalla... Huono itsetunto jos sellaista pitää miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ylempiin yhteiskuntaluokkiin päätyvät avioliiton kautta alemmista myös kaikkein kauneimmat yksilöt synnyttäjiksi, joten sen luokan jäsenet ovat lisäksi vielä tavallista hauskemmannäköisiäkin.Yläluokkaiset miehet Lapin yliopistossa ovat lihavia ja irstaita, kun taas heidän vaimonsa ovat kauniita.
Sen sijaan köyhät duunari-miehet ovat komeita mutta heidän vaimonsa ovat rumia
Köyhät duunarimiehet ei saa kauniita vaimoja, ainoastaan rumat suostuvat antamaan heille pillua
Olisihan se kiva kuulua yläluokkaan kun voisi asua leveästi. Mutta minä olen olen vain Lidl:in myyjä joten tuskinpa pääsen parempiin piireihin
Vierailija kirjoitti:
Sosioekonominen asema määräytyy kolmen tekijän, tulojen, koulutuksen ja ammattiaseman kautta.
Sosioekonominen liikkuvuus puolestaan mittaa sitä onko sosioekonominen asema ollut periytyvä vai ei. Henkilön sosioekonomiseen asemaan ei siis sinällään vaikuta vanhempien sosioekonominen asema.
Myös yhteiskuntaluokka tai sosioekonominen ryhmä määräytyy edellä mainittujen kolmen tekijän perusteella.
Näin sanoo siis Wikipedia. Hassua. Vanhasta kastijaosta pyrittiin kaikin voimin eroon, mutta ihmisten lajittelu eri yhteiskuntaluokkiin ei silti ole kadonnut minnekään.
mihin luokkaan kuuluu jos tuloja ei ole, ja on pelkkä peruskoulu käytynä?
Vierailija kirjoitti:
apteekkarit rikkaampia kuin opettajat....
Mutta älä purkaa tätä työntekijöihin jotka jää sinne alempaan luokkaan tuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apteekkkarit ovat ylivoimaisesti yläluokkaisimpia
usein heillä useita asuntoja ulkomaita myöten
farmaseutit tienaa vain semmoiset 4500 eur/kk
apteekkarit katsoo farmaseuttejakin alaspäin, nenän vartta pitkin, sillä heidän silmissään farmaseutitkin ovat pelkkiä matalapalkkaisia uurastajia
Minä tienaan farmaseutti ja 2700e/kk. En todellakaan 4500 euroa enkä sellaiseen palkkaan tule koko työurani aikana pääsemään.
Ei kiinnosta koko aihe. Itse sotken muut suohon älylläni nöyryyrän verbaalisella sanan säilällä niin että mua rikkaammat jää itkemään kalabaluukin jälkeen.
Materialisttisesta arvoosta, uteliaiisuudesta, rohkeudesta ja siviistyksestä. Itsee en ole materialistii, enmmän retro ja uudeellen käyttö istuu maailmankatsomukseeni. Pitäisi alkaa lukea kirjallisuuttta. Rohkeus, en usko että maailma olisi siellä toisella puolellla vihreämpää vaaan se on ihmisen luonteeseeen kun menee heikosti halu haaveilla paremmasta jonka tarkooitus piristäää.
nalle poh kirjoitti:
Mä olen ihan todella miettinuyt samaa, että mihin luokkaan kuulun. Ennen sanottiin että on yläluokka, keskiluokka ja työväenluokka. No entä sitten kun vanhemmat akateemisesti koulutettuja mutta itse työtön? kuulunko sitten työväenluokkaan vaikka mulla ei ole töitä? Kun sehän oli se alin luokka. LOL. Akateemisesta loppututkinnosta puuttuu yhden vuoden opinnot, mutta olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta kroonisen sairauden takia.
Pitäisi kai ottaa vanhat termit käyttöön. Oli tilalliset, rengit, mäkitupalaiset, torpparit ja loiset.
Työtön on tietenkin loinen. Ihan sama, vaikka olisi ollut aiemmin toimari.
Vierailija kirjoitti:
nalle poh kirjoitti:
Mä olen ihan todella miettinuyt samaa, että mihin luokkaan kuulun. Ennen sanottiin että on yläluokka, keskiluokka ja työväenluokka. No entä sitten kun vanhemmat akateemisesti koulutettuja mutta itse työtön? kuulunko sitten työväenluokkaan vaikka mulla ei ole töitä? Kun sehän oli se alin luokka. LOL. Akateemisesta loppututkinnosta puuttuu yhden vuoden opinnot, mutta olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta kroonisen sairauden takia.
Pitäisi kai ottaa vanhat termit käyttöön. Oli tilalliset, rengit, mäkitupalaiset, torpparit ja loiset.
Työtön on tietenkin loinen. Ihan sama, vaikka olisi ollut aiemmin toimari.
Ime paskaa paska-aivot minä ainakin olen Ylpeä työtön
Tämä koko luokkateoria on ihan puppua. Tällaisiin turvautuvat vain yksinkertaiset ihmiset joiden ajattelu on kaavamaista ja stereotyyppistä ja jotka pakonomaisesti vertailevat itseään muihin.
Vartiainen kuuluu ylimpään luokkaan. Katso sitten siitä kuinka köyhään luokkaan kuulut.