Nurmijärvi-ilmiö on tehnyt paluun. Ekokommarit pilanneet Helsingin.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/802647-nurmijarvi-ilmio-teki-…
"Takavuosina paljon puhuttu Nurmijärvi-ilmiö – muutto Helsingistä kehyskuntiin – näyttää jälleen nostavan päätään. Viime vuonna Helsinki kärsi 2 700 asukkaan muuttotappion pääkaupunkiseudun muihin kuntiin ja koko Helsingin seudulle 3 100 asukkaan tappion."
Kuka enää haluaa asua Helsingissä kun hinnat on pilvissä ja mikään ei toimi?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Itse Kampissa asuvana hoidan asiani Iso Omenassa Espoossa, koska se vaan on niin paljon helpompaa. Maksuton parkkis, jonne saa ostoskärryllä tavarat auton viereen. Hyvät hyper-marketit ja liki kaikki mahdolliset muut kaupat ja kirjasto saman katon alla.
Haluaisit siis automarkettiin keskellä Helsingin keskustaa? Vai mitä ongelmaa tämä sinun purkaus nyt koski?
Helsingin keskustassa on valtavat ostosmahdollisuudet, esim. Sokos, Forum ja Stockmann. Ja keskuskirjasto Oodi, jos kirjastoon kerran haluat. Jos haluat mennä automarkettiin, niin sitten sun on ajettava autolla automarkettiin.
Valituksesi kuulostaa vähän samalta, kuin jos asuisi keskustassa, ja valittaisi, että miksi täällä keskustassa ei voi olla omakotitaloa järven rannalla, kun mä haluaisin asua sellaisessa. Että kyllä tämä keskusta on perseestä.
Muuta hyvä ihminen muualle sieltä Kampista, jos haluat elää automarkettielämää.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nähty, pakotettiin metro toimivien bussien sijaan, ja alueen autokauppa lähti hurjaan nousuun.
Tehdään kiusaa ekologian nimissä mm alentamalla ajonopeuksia, yhtään miettimättä kuinka paljon tulee päästöjä siitä että koko ajan on pakko kaasuttaa ja taas jarruttaa seuraaviin punaisiin valoihin. Ihan sama, kuinka paljon alueen asukkaat tästä kärsivät, kunhan saadaan tehtyä kiusaa.
Rakennetaan tulleja, mikä saa yhä useamman jäämään kotiin etätöihin, jolloin kaupassakin tietysti käydään siellä kehyskunnassa. Helsinkiin jää ne pubit ja muu "värikäs".
Ihmiset äänestävät jaloillaan.
Metro toimii aivan mainiosti, tosin mikään liikennemuoto ei voi kilpailla niiden espoolaisten fantasiabussien kanssa jotka metrokeskusteluissa näytti kulkevan mistä tahansa espoon kolkasta kamppiin reilussa viidessä minuutissa.
Tosiasiassa esim. otaniemeen joka on yksi lähimmistä espoon isoista kohteista meni ruuhka-aikaan 20-25 minuuttia bussissa ja matkan sait seistä täpötäydessä bussissa. Metro kulkee tuon välin reilu 10 minuuttia ja niitä kulkee vähintään yhtä usein ellei useamminkin kuin busseja ruuhka-aikaan.
Olarista pääsi bussilla 15-20 minuutissa linja-autoasemalle mihin aikaan tahansa. Nyt menee 7 min Niittykummun metroasemalle ja vaihtoon vähintään 5 minuttia. Metromatka kestää 16 minuuttia. Minusta palvelutaso on oleellisesti huonontunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen muuttakoon minne tykkää, mutta minua kiinnostaisi mihin perustuu, että Helsingissä "mikään ei toimi"?
Liikennettä ollaan kaiken aikaa vaikeuttamassa ja nyt ilmeisesti keskustatunnelin rakentaminen torpattiin. Itse aiheutetaan ruuhkia, jotta päästään puhumaan ruuhkamaksuista. Kaavoitus on ihan karannut lapasesta. Kaupunki rakennetaan tupaten täyteen erilaisia ei-vapaan rahan asuntoja ja loputkin vähäisestä teollisesta toiminnasta ajetaan pois. Yhtään kunnon rautakauppaa ei ole kaupungissa, vaikka Bauhaus olisi sellaisen halunnut tuoda Aleksis KIvenkadulle. Esimerkkejä löytyy. Kaljakuppiloita, ravintoloita ja kauneudenhoitoalan yrityksiä löytyy yllin kyllin, mutta eipä juuri muuta.
Suurin syy tähän kehitykseen on vihervasemmisto, joihin osa demareistakin kuuluu.
Itse Kampissa asuvana hoidan asiani Iso Omenassa Espoossa, koska se vaan on niin paljon helpompaa. Maksuton parkkis, jonne saa ostoskärryllä tavarat auton viereen. Hyvät hyper-marketit ja liki kaikki mahdolliset muut kaupat ja kirjasto saman katon alla.
Alppirauta on kivenheiton päässä tuosta, mihin Bauhaus havitteli. Vallilan konepajan rakennukset on suojeltuna, siksi Bauhaus ei sinne päässyt.
Ei Bauhausin suunnitelmassa rakennuksia oltu purkamassa. Suunnitelma torpattiin, koska pelättiin liikenteen lisääntyvän. Toki näin olisi käynytkin, sillä rautakauppakamoja on yleensä huono kuskata ratikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vokki/neulanvaihtopiste/kuntoutujien asuntola kehyskuntaan, ja tiedostava väki muuttaa takaisin Hesaan. Niin se menee.
Ei narkkarit suostu pois keskustoista.
Tämä on ihan totta. Pienemmiltä paikkakunnilta ei löydä niin helposti tarvittavia päihteitä ja pohjoiseen päin mentäessä laittomien päihteiden hinnat nousevat merkittävästi, hinta voi olla jopa nelinkertainen. Oulun lähistöllä yksi (1) Subutex-pilleri voi maksaa 120 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään kunnon rautakauppaa ei ole kaupungissa, vaikka Bauhaus olisi sellaisen halunnut tuoda Aleksis KIvenkadulle. ..
Liikenteestä olen samaa mieltä, mutta kaupoista en. Ihan naapuristasi Ruoholahdesta löytyy iso K-rauta ja sen lisäksi yksi Suomen parhaista Citymarketeista saman katon alla. Metrolla muutaman minuutin keikka. Autolla vähän pidempi, mutta iso p-halli sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vokki/neulanvaihtopiste/kuntoutujien asuntola kehyskuntaan, ja tiedostava väki muuttaa takaisin Hesaan. Niin se menee.
Ei narkkarit suostu pois keskustoista.
Tämä on ihan totta. Pienemmiltä paikkakunnilta ei löydä niin helposti tarvittavia päihteitä ja pohjoiseen päin mentäessä laittomien päihteiden hinnat nousevat merkittävästi, hinta voi olla jopa nelinkertainen. Oulun lähistöllä yksi (1) Subutex-pilleri voi maksaa 120 euroa.
Huumekauppa on mennyt nettiin. Huumeet maksaa saman niin Juupajoella kuin Kampissakin. Kaduilta ostettuna huumeet ovat kalliita missä tahansa. T: Narkomaani
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit siis automarkettiin keskellä Helsingin keskustaa? Vai mitä ongelmaa tämä sinun purkaus nyt koski?
Helsingin keskustassa on valtavat ostosmahdollisuudet, esim. Sokos, Forum ja Stockmann. Ja keskuskirjasto Oodi, jos kirjastoon kerran haluat. Jos haluat mennä automarkettiin, niin sitten sun on ajettava autolla automarkettiin.
Valituksesi kuulostaa vähän samalta, kuin jos asuisi keskustassa, ja valittaisi, että miksi täällä keskustassa ei voi olla omakotitaloa järven rannalla, kun mä haluaisin asua sellaisessa. Että kyllä tämä keskusta on perseestä.
Ei täällä ole yhtään kunnollista ruokakauppaa Herkkua lukuunottamatta ja se on taas päivittäisostoihin turhan kallis. Kerran viikossa kaupassa kävijälle myöskään tavaran raijaaminen Stockalta asti ei houkuttele. Helposti 10 kg satsi kerralla. Rätti- ja lumppuosastolla taas on tarjontaa täälläkin, mutta ne samat skandinaaviset kaupat löytyvä Omenastakin ihan yhden katon alta. Oodi taas ei oikeastaan ole kirjasto, sillä siellä on kaikkea muuta paitsi oikeasti kirjoja.
Mulla ei ole mitään ongelmaa ajaa hoitamaan asioitani Omppuun, koska Kampin kulmilla se on paljon hankalampaa. Sitä paitsi sinne on paljon sujuvampi ajaa kuin vaikkapa paljon lähempänä olevaan Rediin.
Vihreää logiikkaa on, ettei rautakauppaa tarvita.
No kun kuitenkin remontointi jatkuu joka tapauksessa, niin sitten käydään omalla autolla kehyskunnan rautakaupassa. Se sitten on ekologista, se pidempi kuljetusmatka? Niin vihreiden logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään kunnon rautakauppaa ei ole kaupungissa, vaikka Bauhaus olisi sellaisen halunnut tuoda Aleksis KIvenkadulle. ..
Liikenteestä olen samaa mieltä, mutta kaupoista en. Ihan naapuristasi Ruoholahdesta löytyy iso K-rauta ja sen lisäksi yksi Suomen parhaista Citymarketeista saman katon alla. Metrolla muutaman minuutin keikka. Autolla vähän pidempi, mutta iso p-halli sieltä löytyy.
Ruohiksen K-Rauta on huono vitsi, jos vertaa edes Suomenojan K-Rautaan, saati Bauhausiin. Ruohiksen Cittarista en tykkää, koska sieltä järjestään ovat tarjoustuotteet aina loppuneet. Parkkihalli on ihan suht asiallinen.
No sittenhän sulla on hyvin asiat.
Eikö olekin ihanaa asua Helsingissä, kun on niin paljon valinnanvaraa!
Vierailija kirjoitti:
No kun kuitenkin remontointi jatkuu joka tapauksessa, niin sitten käydään omalla autolla kehyskunnan rautakaupassa. Se sitten on ekologista, se pidempi kuljetusmatka? Niin vihreiden logiikkaa.
Aivan unta on myös, että rautakaupassa tai huonekalukaupassa voi käydä ostoksilla julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole yhtään kunnollista ruokakauppaa Herkkua lukuunottamatta ja se on taas päivittäisostoihin turhan kallis. Kerran viikossa kaupassa kävijälle myöskään tavaran raijaaminen Stockalta asti ei houkuttele. Helposti 10 kg satsi kerralla. Rätti- ja lumppuosastolla taas on tarjontaa täälläkin, mutta ne samat skandinaaviset kaupat löytyvä Omenastakin ihan yhden katon alta. Oodi taas ei oikeastaan ole kirjasto, sillä siellä on kaikkea muuta paitsi oikeasti kirjoja.
Mulla ei ole mitään ongelmaa ajaa hoitamaan asioitani Omppuun, koska Kampin kulmilla se on paljon hankalampaa. Sitä paitsi sinne on paljon sujuvampi ajaa kuin vaikkapa paljon lähempänä olevaan Rediin.
Siis asut Kampissa ja valitat kauppojen puutetta :D. Missä kaupoissa sä käyt siellä Isossa Omenassa?
No sittenhän sulla on hyvin asiat.
Eikö olekin ihanaa asua Helsingissä, kun on niin paljon valinnanvaraa!
On tässä puolensa, mutta oitis vaihtaisin Helsingin kunnallispoliitikot Espoolaisiin, jos minulta kysyttäisiin. Helsinki menee vuosi vuodelta hullumpaan suuntaan juurikin siksi, että täällä hyysätään verojen nettosaajia ja kertyvät tänne äänestämään vihervasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Kotiinkuljetuspalvelu on kätevä autottomalle keskustassa asuvalle. tuskin kukaan koko ajan ja vuositolkulla remppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olipa helpottavaa kuulla, etten ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Itse en viihdy Oodissa, se on enemmän sellainen yhteisökeskus jossa voi tehdä kaikkea, joka on toki hieno ja tarpeellinen asia, mutta kirjaston varsinaisessa ajatuksessa (hiljainen paikka jossa paljon kirjoja) se ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohiksen K-Rauta on huono vitsi, jos vertaa edes Suomenojan K-Rautaan, saati Bauhausiin. Ruohiksen Cittarista en tykkää, koska sieltä järjestään ovat tarjoustuotteet aina loppuneet. Parkkihalli on ihan suht asiallinen.
Sä olet siis rautakauppojen suurkuluttaja? Onko sulla koko ajan joku remontti päällä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uutinen meille helsinkiläisille. Vähän väljenee.
Ei väljene. Saatte veronmaksajien tilalle sossun elättämiä ma mu ja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, tulee ruuhkamaksujärjestelmään vauhtia. :)
Ensin sotket liikenteen sulkemalla kaistoja, muuttamalla niitä mielivaltaisesti ja ilman kokonaissuunnitelmaa pyöräteiksi yms. niin pahasti että joka kadulla on ruuhkaa ja autot ei kulje mihinkään. Sitten pistät joka toiseen kadunkulmaan rahastusautomaatin koska on liikaa ruuhkaa.
Miten tyhmiä te helsinkiläisäänestäjät oikein olette?
Tyhmiä kun haluavat edes osan siitä kustannuksesta takaisin kun nurmijärveläiset ajelevat kuluttamaan tieinfraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olipa helpottavaa kuulla, etten ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Itse en viihdy Oodissa, se on enemmän sellainen yhteisökeskus jossa voi tehdä kaikkea, joka on toki hieno ja tarpeellinen asia, mutta kirjaston varsinaisessa ajatuksessa (hiljainen paikka jossa paljon kirjoja) se ei toimi.
Keskustassa on myös Rikhardinkadun kirjasto ja 5 min. junamatkan päässä Pasilan kirjasto.
Nämä sekopäiset pyöräilijät ovat ainoa asia, mistä olen oikeasti samaa mieltä.
Pyöräilykausi on vain pari kuukautta vuodessa, mutta muun ajan autojen on päästävä liikumaan. Autolla ajaminen tehdään nykyään tahallaan todella vaikeaksi, tehdään kapeita yksikaistaisia katuja, joissa on liikenneympyrä suunnilleen 10m välein. Ja parkkipaikkoja ei lainkaan.
Esim. Laajasalon uusi osa on malliesimerkki tästä. Aivan kammottavaa kaupunkisuunnittelua.
Mutta eihän sinne ole kenenkään pakko muuttaa, jos ei halua. Jokaisella löytyy jotain, ja jokainen voi valita sellaisen kaupunginosan, joka sopii itselle.