Ihmiset, jotka eivät tajua olleensa tai olevansa loukkaavia
mutta jos heitä vastustaa tai heille näyttää kaapin paikan, loukkaantuvat siitä. Pitäisikö heille siis vääntää ratakiskosta, että olivat itse syypäitä toisen reaktioon? Otan esimerkiksi tätini. Hän kuvitteli päättävänsä isäni kuolinilmoituksesta eräässä kysymyksessä, jossa hänellä vieläpä oli ihan pöllö mielipide, minun ylitseni, vaikka ei todellakaan ole maksamassa ilmoituksesta senttiäkään, koska ei ole edes kuolinpesän osakas.
Minä ja leski siis näytimme luonnosta hänelle ja totta kai hän sai kommentoida ja häneltä tulikin ihan arvokasta apua (tähdensi mm. oikoluvun tarkkuuden tärkeyttä jne). Mutta siis sitten tuli mietintää eräästä asiasta, jonka takia ilmoitus mm. olisi saattanut pidentyä yhdellä rivillä, ja minä olin sitä mieltä, että laitetaan tavalla A, joka ehkä pidentää sen rivin, ja täti oli sitä mieltä, että lyhennellään siten, ettei nyt synny ekstrariviä. Kun en todellakaan luovuttanut kannastani, niin ensin tätini sanoi, että ”niin mutta leskikin jo hyväksyi tämän”. Minä sanoin siihen, että no minä soitan hänelle ja taivuttelen hänet kannalleni (mulla oli myös perustelut). Täti vielä jatkoi, ja kun en silti luovuttanut, niin hän kehtai sanoa minulle, että ”mutta meitä on tässä nyt kaksi (hän ja leski) vastaan yksi”. Olin aivan että siiis mmmitä? Kaksi vastaan yksi, minä? As if se, mitä tätini, joka ei edes maksa ilmoitusta, haluaa, menisi minun ohitseni.
Sanoin tädille aika kärkkäästi, että MINÄ päätän tämän asian, et sinä. Ääää, tämä tietenkin hävettää, ei olisi pitänyt reagoida niin ärhäkästi, kun eihän mulla ollut tuossa oikeasti mitään uhkaa ”hävitä”. Mutta minut on kasvatettu mitätöiden kaikki kokemukseni, niin se tulee selkärangasta saada suurinpiirtein raivari, jos minua uhkaillaan kun olen oikeassa, ja meinataan viedä oikeuteni päättää asioistani, joihin minulla on enemmän oikeitta, kuin sortajalla.
Koin täsin käytöksen sortamisyrityksenä. Soitin leskelle ja selitin tilanteen, että haluan tekstin ajattelemaani muotoon (minkä leski oli myös aiemmin hyväksynyt, kyse oli siitä, että kohtaan lisättiin yksi sana) sen lisäkyksen kanssa, enkä, että sanoja lyhennellään. Lesken vastaus oli, sopii, laitetaan se siten, maksoi mitä maksoi. Kun menin muokkaamaan ilmoitusta, koko höskä mahtui edelleen sille samalle riville, eli koko polemiikki oli kaikenlisäksi aivan turhaa.
Harmittaa vain, että olin niin kärkäs tätiä kohtaan, MUTTA veetuttaa sekin, että tämä ei edes tajua, mitä siinä oikein sanoi. Mikä ihme saa ihmisen kuvittelemaan, että minun ja lesken ohella hänelläkin on asiassa tasavertainen, kokonainen ääni?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tuossa tökerösti käyttäydyit.
Ei vaan täti. Minkälainen id*ootti sanoo MINULLE, joka olen tytär, ja maksan lesken kanssa ilmoituksen, että meitä on nyt kaksi vastaan yksi tässä?
^ Vastaapa tähän. ^
ApTäti tarkoitti että "meillä on nyt kaksi mielipidettä sen puolesta, että tämä vaihtoehto on parempi" (tyylikkäämmin muotoiltu, osuvampi tms.) Mielipiteitä saa olla, paitsi äitihullun kanssa keskustellessa. Ette te muuten kuolinilmoitusta maksa, se maksetaan vainajan varoista.
Antaako verottaja vähentää sen? Jos ei, niin maksetaan meidän varoistamme. Toisekseen vaikka veroista vähennettäisiin, me sen silti maksamme. Ap
Etkö tiedä mitään perunkirjoituksesta? Ensin lasketaan kuolinpesän varat, sitten niistä tehdään vähennykset kuten sairaalamaksut, hautauskulut, kuolinilmoitus ja hautakivi. Leskelle maksetaan tasinko, jäljelle jää perintö ja vasta siitä maksetaan perintövero.
Tiedätkö sinä, että saako pesästä ottaa varoja ennen ositusta? Siellä on sellaista vainajan varallisuutta, jossa ei ole testamenttia ja josta on avio-oikeus suljettu aiemmalla testamentilla pois (siis on tullut vainajalle aikoinaan perintönä).
Ap
Te olette kyllä niin typeriä, että ei teiltä saa mihinkään mitään kannustavia ja tukevia, saati älykkäitä tai järkeviä kommentteja. Keneltäkään. Osoitatte vain oman tyhmyytenne palstalla viikosta toiseen.
Ap
Sainkin jo selville googlesta, että kuolinilmoitus vähennetään. No, siksikään en tajua turhanpäiväistä itkua yhdestä potentiaalisesta lisärivistä. (Jota ei nyt sitten tullutkaan). Mutta siis kyllä se lesken ja minun (tulevasta) pussista silti menee, hölmöille tiedoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan täti. Minkälainen id*ootti sanoo MINULLE, joka olen tytär, ja maksan lesken kanssa ilmoituksen, että meitä on nyt kaksi vastaan yksi tässä?
^ Vastaapa tähän. ^
ApTäti tarkoitti että "meillä on nyt kaksi mielipidettä sen puolesta, että tämä vaihtoehto on parempi" (tyylikkäämmin muotoiltu, osuvampi tms.) Mielipiteitä saa olla, paitsi äitihullun kanssa keskustellessa. Ette te muuten kuolinilmoitusta maksa, se maksetaan vainajan varoista.
Antaako verottaja vähentää sen? Jos ei, niin maksetaan meidän varoistamme. Toisekseen vaikka veroista vähennettäisiin, me sen silti maksamme. Ap
Etkö tiedä mitään perunkirjoituksesta? Ensin lasketaan kuolinpesän varat, sitten niistä tehdään vähennykset kuten sairaalamaksut, hautauskulut, kuolinilmoitus ja hautakivi. Leskelle maksetaan tasinko, jäljelle jää perintö ja vasta siitä maksetaan perintövero.
Tiedätkö sinä, että saako pesästä ottaa varoja ennen ositusta? Siellä on sellaista vainajan varallisuutta, jossa ei ole testamenttia ja josta on avio-oikeus suljettu aiemmalla testamentilla pois (siis on tullut vainajalle aikoinaan perintönä).
Ap
Tiedän, pesään ei saa kajota ennen ositusta. Siitä voi tulla jopa rikossyyte.
Vierailija kirjoitti:
Otapa aamulääkkeesi nyt.
Ota itse, kun et tajua mitään idtti ja äitis ei sinua edes kasvattanut tavoille.
Ap
Oliko tämä se täti, jonka tyttärelle vietiin heppalehdet?
Äitihullu menee vaan hullummaksi.
Vierailija kirjoitti:
Te olette kyllä niin typeriä, että ei teiltä saa mihinkään mitään kannustavia ja tukevia, saati älykkäitä tai järkeviä kommentteja. Keneltäkään. Osoitatte vain oman tyhmyytenne palstalla viikosta toiseen.
Ap
Miksi sinä sitten roikut täällä viikosta ja vuodesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Äitihullu menee vaan hullummaksi.
Nyt se on tätihullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Vastaapa tähän. ^
ApTiedän, pesään ei saa kajota ennen ositusta. Siitä voi tulla jopa rikossyyte.
Mjaa. No tiedätkö sitä, että jos ositusta ei päästä tekemään esim. kahteen vuoten, niin kuka saa sinne kertyneet tuotot ja jos ne jaetaan, niin millä perusteella tai missä suhteessa? Esim. jos on riidatonta, että perillinen saa asunto-osakkeen (ei kuulu avio-oikeuden alaiseen omaisuuteen ja siitä ei ole testamenttia), tai vaikkapa useita, niin saako perillinen pesän jaossa niiden tuotot? Vai meneekö kaikki 50:50?
Toisaalta jos pesässä on aviopuolisoiden puoliksi omistama asunto, jonka oman puolikkaansa vainaja on testamentannut leskelle, niin saako leski ennen ositusta sen tuottoja edes omasta puolikkaastaan? (Jos siis ositus venyy testamentin moittimisen takia.)
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi sinä sitten roikut täällä viikosta ja vuodesta toiseen?
Haluan aika-ajoin valittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Olisi mukavaa saada jotain pesästä ulos jo ennen ositusta, esim. niitä tuottoja. Toisaalta ymmärsin kuitenkin, että asunto-osaketta voisi päästä remontoimaan ja vuokraamaan uudelleen jo ennen ositusta, mutta ehkä ymmärsin senkin väärin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Jos joku valittaa, ja vielä ihan hyvästä syystä, (tai vaikka olisikin syystä, jota taukki av:läinen ei ymmärrä tai jaa), niin siihen ei kylläkään kuulu kiusata valittajaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukavaa saada jotain pesästä ulos jo ennen ositusta, esim. niitä tuottoja. Toisaalta ymmärsin kuitenkin, että asunto-osaketta voisi päästä remontoimaan ja vuokraamaan uudelleen jo ennen ositusta, mutta ehkä ymmärsin senkin väärin.
Ap
Miksi rikkaalla noin kova kiire päästä perintöön käsiksi? Onko tämä nyt se asunto, joka piti vuokrata häiriköille tämän tädin riesaksi? 🤔
Mutta siis sehän olisi hyvä, jos täti ei ainakaan loukkaantuisi siitä, että ensin käyttäytyi itse provosoiden (uskon kyllä, että tahattomasti), ja sai nenilleen. En tietenkään tarkoita olla hänelle töykeä, mutta jokin vastuu nyt luulisi aikuisella ihmiselläkin olevan siinä, mitä itse toiselle sanoo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi rikkaalla noin kova kiire päästä perintöön käsiksi? Onko tämä nyt se asunto, joka piti vuokrata häiriköille tämän tädin riesaksi? 🤔
No koska sieltä saakin ulos jotain, esim. juuri tuottoja. Eli et edes köyhdy, vaikka käytät perintöäsi. Ja siis mikä asunto?
Toisekseen vaikka riita venyisi, niin mähän joudun silti maksamaan perintöverot. Siihen todellakin tarttisin sitä perintöä. Mutta sitten on mentävä käytännössä pankkiin.
Ap
Sen tiedän kokemuksesta ap, että kun läheinen tai sukulainen kuolee niin se aiheuttaa monenlaisia tunteita itse kussakin. Joskus jonkun henkilön kuoleman jälkeen vuosikymmenten kaunat ja selvittämättömät asiat nousevat pintaan esim.sukulaisten välille. Muista että jokaisella on oikeus surra. Tai tuntea niitä tunteita kuin kuolema herättää.
Jos kyse on läheisestä tädistä niin hänelläkin on oikeus surra ja kokea kaipausta ja niitä tuntemuksia kuin hänellä on. Lisäksi jos hän haluaa osallistua kuolinilmoituksen tekoon niin häneltä voi kysyä mielipidettä jos haluaa olla kohtelias, mutta se lähinomainen tekee sen päätöksen millainen se ilmoitus on. Voi vaikka todeta että "Kiitos ehdotuksestasi, lähimpänä omaisena ja ilmoituksen maksajana olen kuitenkin päättänyt laittaa tällaisen ilmoituksen".
Itse olen nähnyt lähisukulaisten riitelyä. Se kosketti myös rahaa mutta siellä purkautui kaikenlaisia tuntemuksia ja kaunojakin ilmoille sisarrusten välille. Tietysti kaikki eivät välitä ja halua osallistua eripuraan.
Ai ”mitään”, jos en tiedä, hyväksyykö verottaja kuolinilmoituksen verovähennyksenä? Hyväksyykö? Onko se hautauskulu?
Toisekseen, vaikka hyväksyisikin, niin pesän varallisuus pienenee sen osan verran. Eli kyllä me lesken kanssa se ilmoitus maksetaan. Siitä oli kysymys. Ja siis niih, tämä on eka kuolinpesä, jossa olen ikinä, eli en todellakaan tiedä kaikkea vielä.
Ap