Mitä hyötyä sähköisestä yo-kokeesta ihan aikuisten oikeesti on?
Itse en ole keksinyt vielä mitään. Pelkkä riesa koneen kanssa tappelemisesta.
Kommentit (50)
Lunttaaminen on helppoa, kun askartelee kannettavan sisään toisen pienen laitteen, joka kytkee näyttöön ja näppäimistöön niin, että tietyllä näppäinyhdistelmällä voi valita kumpi laite on käytössä. Itse läppäri vai piilotettu laite.
Piilotetussa laitteessa on tietysti WLAN, jolla kytkeydytään koulun pihalla olevaan kavereiden tukiasemaan. Kokelas vaihtaa läppärissään piilokoneen päälle, naputtelee kysymyksen, joka kaverit pihan paketiautossa saavat, etsivät + kirjoittavat vastauksen ja lähettävät sen kokelaan koneeseen.
Valtaosan ajasta kokelas tietenkin pitää Abittia ja varsinaista käyttöliittymää näkyvissä ja vain erittäin nopeasti vilkaisee onko uusia vastauksia tullut.
Tuota on käytännössä mahdoton huomata ellei pura kokelaan konetta auki.
Jännittää nuoren puolesta, toimiiko kaikki ym. Tänä syksynä kuulemma ollut jälleen ongelmia tekniikan kanssa meidän koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lukiolainen on oikein tyytyväinen, että yo-kokeet tehdään koneella. Nopeampaa ja helppo muokata vastauksia
Samoin meillä mutta onhan noissa sähköisissä kokeissa riskejä. Viime keväänä parissa koulussa mm. Kolme tuntia kesti, ennen kuin pääsi aloittamaan.
Esim. matematiikan kaavoja on kyllä vaikea kirjoittaa koneella, mutta esseiden kirjoittaminen äidinkielessä, psykologiassa, historiassa jne. on paljon helpompaa ja nopeampaa. Tekstiä voi muokata jälkikäteenkin ja tehdä lisäyksiä tekstin keskelle ilman, että täytyy pyyhkiä pois koko aiempaa tekstiä. Ei tarvitse kauheassa kiireessä huolehtia myöskään käsialasta.
Ei mitään. Opetusministeriö keksii taas pyörää uudestaan digihuumassaan. Pitäähän sitä virkamiehillä olla näperreltävää, tai sitten keksitään sellaista!
Jossain vaiheessa YTL:n on tarkoitus aikaistaa yo-kirjoitusten tulosten julkistamista todistusvalinnan takia. Sähköisten kokeiden ansosta tämä on ylipäätään mahdollista, paperikokeiden kanssa ei mitenkään. Ja säästyy paperia.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa YTL:n on tarkoitus aikaistaa yo-kirjoitusten tulosten julkistamista todistusvalinnan takia. Sähköisten kokeiden ansosta tämä on ylipäätään mahdollista, paperikokeiden kanssa ei mitenkään. Ja säästyy paperia.
Jos nyt se iän ikuinen säästäminen nostetaan tikunnokkaan, miksei samoin tein hankkiutua eroon koko ylioppilaskirjoituksista? Se oli yksi optio, kun tätä nykyistä systeemiä arvioitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt se iän ikuinen säästäminen nostetaan tikunnokkaan, miksei samoin tein hankkiutua eroon koko ylioppilaskirjoituksista? Se oli yksi optio, kun tätä nykyistä systeemiä arvioitiin.
En minä tiedä. Kai ne kirjoitukset jostain syystä haluttiin pitää. Ehkä jonkinlainen valtakunnallinen koe halutaan pitää, koska pääsykokeet ovat aika kirjavia. Onhan se kaikesta huolimatta aikamoinen instituutio, joka olisi hankala lakkauttaa. Moni vastustaisi sitä jo perinteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Lunttaaminen on helppoa, kun askartelee kannettavan sisään toisen pienen laitteen, joka kytkee näyttöön ja näppäimistöön niin, että tietyllä näppäinyhdistelmällä voi valita kumpi laite on käytössä. Itse läppäri vai piilotettu laite.
Piilotetussa laitteessa on tietysti WLAN, jolla kytkeydytään koulun pihalla olevaan kavereiden tukiasemaan. Kokelas vaihtaa läppärissään piilokoneen päälle, naputtelee kysymyksen, joka kaverit pihan paketiautossa saavat, etsivät + kirjoittavat vastauksen ja lähettävät sen kokelaan koneeseen.
Valtaosan ajasta kokelas tietenkin pitää Abittia ja varsinaista käyttöliittymää näkyvissä ja vain erittäin nopeasti vilkaisee onko uusia vastauksia tullut.
Onpa sulla naiivi ja ihastuttava luottamus rikollisiin. Niin näppäriä ja älykkäitä, etteivät syötä sulle ihan läpällä vääriä vastauksia.
Lunttaajien ongelma on aina laiskuus ja tyhmyys, katso nyt vaikka kreationisti-persutarta.
Kyllä tuollainen lunttaus nähdään. Valvojia on monta, he seuraavat kokelaiden näyttöjä ja jos joku pälyilee välillä, että missäs se valvoja taas kulkee, niin aivan varmasti pääsee seurantaan. Siinä ei onnistu ehkä kuin yhteen kysymykseen saamaan vastauksia, seuraavassa jää jo aivan varmasti kiinni.
Varmasti hyviä puoliakik, vaikka juurikin se vastausten muokkaaminen, mutta jotenkin pelottaa tämä kuinka vähän nyt on itse abista kiinni mieyn hyvin koe menee. Kynä ja paperi on idioootiiivarma vaihtoehto muta kone voi resitailla. Anteeksi kirjoitusvieheitsä keittelen samalla aamumakaroonias
Malliesimerkki sellaisesta ajattelusta, että Kaikki Uusi On Huonoa. Ei saa muuttaa mitään!
Vierailija kirjoitti:
Varmasti hyviä puoliakik, vaikka juurikin se vastausten muokkaaminen, mutta jotenkin pelottaa tämä kuinka vähän nyt on itse abista kiinni mieyn hyvin koe menee. Kynä ja paperi on idioootiiivarma vaihtoehto muta kone voi resitailla. Anteeksi kirjoitusvieheitsä keittelen samalla aamumakaroonias
Höpö höpö.
Valvoja näkee suoraan omalta koneeltaan kokelaiden näytöt. Muut valvojat taas ovat kokelaiden takana ja näkevät heidän näyttönsä. Itse olen valvonut näiden kirjoitusten aikana neljä kertaa, ja heti näkisin, jos Abitti muuttuisi joksikin muuksi.
Ei ne abit sitä vastusta vaan heidän vanhemmat, joiden mielestä kynä ja paperi on ainoa hyvä vaihtoehto. Ja nämä myöhään heränneet, jotka haluavat käydä korottamassa arvosanojaan, mutta eivät osaa tehdä sähköistä koetta.
Ei menee kauaa, kun kaikki pitävät sählköisiä kokeita itsestäänselvänä.
Sitten tulee taas jotain uutta ja dinosaurukset itkee: ei saa muuttaa mitään!
Tuntuu, että ihmiset jotka ovat tätäkin asiaa vastaan eivät ole itse olleet ainoassakaan Abitti-kokeessa. Esseiden kirjoittaminen on paljon mukavampaa läppärillä, saadaan videomateriaaleja yms. kokeeseen ja nykypäivänä tarvittavien teknisten taitojen opettelu on hyödyllistä.
Saadaan julkiselle sektorille lisää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on pari ongelmaa. Jos olisi joku tällainen viritys, laitteet eivät toimi.
Toinen asia on se, että tällaisista nippelikysymyksistä ei ole yo-kokeissa mitään hyötyä.
Kolmas on se, että tällaisia epärehellisiä ihmisiä on hyvin vähän.
Meillä ainakin lukiolainen on oikein tyytyväinen, että yo-kokeet tehdään koneella. Nopeampaa ja helppo muokata vastauksia