Miksi ahdistuksen sijaan ei voisi vain sopeutua uuteen ilmastoon
En ymmärrä tätä ahdistumista yhtään.Siis luonnon suojeleminen muutoin on tietty tärkeää. Mutta jos luonto ja ilmasto muuttuu niin onko se nyt niin kauheeta vain sopeutua.
Kommentit (221)
Eihän tässä muu edes auta kuin sopeutuminen ellei jotain uusia inovaatioita sovelleta(jos niitä kannattaa soveltaa edes, jos kyse on ilmastonmuutoksesta edes)
Vouhottaminen ja touhottaminen ei auta mitään, koska vaadittaviin tuloksiin ei päästä ilman massiivisia muutoksia, jotka vaikuttaisivat ihan kaikkeen elintasosta turvallisuuteen ja yhteiskuntajärjestyksiin.
On tämä vielä sen verran iso maa että 2 metriä tonttimaata löytyy jokaiselle, niin kuin 80 vuotta sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitkään sopeutumiset auta, kun kohta monet suurkaupungitkin uppoavat veden alle, pohjoismaat tulevat täyttymään ilmasto p a k o l a i s i l l a, nälänhätä, kuivuus yms kriisit tulevat pahenemaan lämpimillä alueilla jne.
- ei sieltä mitään hyökyaaltoa tule, vesi nousee hitaasti ja ihmiset ehtii alta pois, rakennuksia voi tehdä uusia
- Pohjoismaat (tai muutkaan maat) eivät täyty pa.ko.laisilla, ellemme heitä tänne itse ota. Pakko ei ole.
- lämpimillä alueilla voi tulla hätä, mutta se ei ole meidän hätä.
Tietenkin se on meidän hätä. Vai meinaatko että riittää kun Suomi kohteliaasti kieltää tulemasta? Sittenkö ne ihmiset toteavat vain "okei, kuollaan sitten tänne elinkelvottomalle alueelle". Miten itse tekisit jos Suomi vaikka mystisesti vajoaisi nyt veden alle ; yrittäisit väkisin Norjaan vai jäisit perheinesi kiltisti hukkumaan.
Suomen kokoinen maa ei ihan helposti pysty torjumaa kenties miljoonia epätoivoisia, ehkä aseistettuja ihmisiä. Ja vaikka pystyisikin, eikö tämä mielestäsi ole skenaario jonka haluaisit estää?
Älä nyt naurata. Että oikein miljoonia aseistautuneita ihmisiä? Missä niin?
Etkö ymmärrä, että ilmastonmuutos on sadan vuoden aikaskaalalla tapahtuva asia? Jos merenpinta nousee vuodessa puoli senttiä ja yhden saarisankarin kodin eteiseen tulee vettä, niin miten se kerää miljoonapäisen aseistetun armeijan ja matkaa (esim. Venäjän läpi) 10 000 kilometriä sen joukkionsa kanssa Suomen rajalle vaatimaan sisäänpääsyä? Ei mitenkään. Se laittaa hiekkasäkkejä eteiseen tai muuttaa kilometrin sisämaahan.
Eivät ne kuivilla, kuumilla ja ruoattomilla alueilla elävät ihmiset nytkään saa kerättyä mitään superarmeijoita. Jos ne saisivat, niin Suomenhan kannattaisi ulkoistaa puolustus vaikkapa nälkiintyvien Etiopialaisten hoidettavaksi. Lähemmäs miljardi ihmistä on juuri nyt nälkäisiä. Eivät ole sun ovellasi. Mieti hetki, että miksi eivät ole, niin tajuat, mikseivät ole jatkossakaan.
Eivät olekaan koska tällä hetkellä olot ovat sietämättömät vasta huonompiosaisimmalla väestönosalla. Sen sijaan tulevaisuudessa noista maista tahtovat pois ihan kaikki, eliittiä ja keskiluokkaa myöten. Ei pelkkiä venepakolaisia vaan ihan lentokoneella matkustavia ihmisiä. Etelä-Amerikasta, Lähi-Idästä, Itä-Aasiastakin, ei pelkästään Etiopian kaltaisista maista.
Tuolla joku mainitsi että Venäjä sitten puolustaa Suomea, mutta minä en usko että Venäjällä olisi paljonkaan sitä vastaan että esim öljysheikit neuvottelujen jälkeen suorittavat vallanvaihdon Suomessa, ehkä Venäjän avustuksella? Nuo Dubait yms kun tuskin ovat mukavia paikkoja elää enää 50 vuoden päästä.
Miksi eliitti tai keskiluokka haluaisi pois yhtään mistään? Eliitillä ja keskiluokalla on varaa ostaa vesijohtovettä, jos kaivo kuivuu. Niillä on myös varaa ostaa ruokaa, jos naapurin viljelijä vinkuu helteistä. Samoin niillä on varaa ostaa ilmastointilaitteet ja yhteiskunnillaan hankkia desalinaatiolaitoksia. Varsinkin kun puhutaan vuosikymmenten mittaisista aikaskaaloista.
Miten ajattelit, että eliitti tai keskiluokka ostaa yhtään mitään keltään, kun ei ole alaluokan ihmisiä tuottamassa heille näitä asioita? Miksi eliitti tai keskiluokka jäisi yksinään asumaan huonoihin oloihin, kun alaluokka lähtee pakoon eikä tee rikkaammille enää raskaita tai likaisia töitä. Eliitille ja keskiluokalle ei jää muuta kuin rahaa, jota he eivät voi käyttää.
Miten niin ei ole alaluokan ihmisiä tuottamassa? Onhan niitä. Ei alaluokka ole missään kuolemassa pois nyt eikä jatkossakaan. Eivätkä ne myöskään ole lähtemässä yhtään minnekään pakoon.
Ja jos se ruoka ei tule omasta maasta kuivuuden takia, niin ketä silloin kiinnostaa mikään alaluokka, kun se ruokahan tulee ulkomailta.
Siis mikä on se ulkomaa, josta tulee lisää ruokaa (kasvavalle väestölle) sitä mukaa kun alueita muuttuu viljelykelvottomiksi? Tuskin ainakaan se maa, joka jää veden alle.
Ihmisiä lähtee jo tällä hetkellä pakoon. Enimmäkseen sotien takia, ja mitä enemmän köyhyyttä, sitä enemmän sotia.
Esimerkiksi Suomi on se maa, josta tulee lisää ruokaa. Ja moni muu maa.
https://digital.hbs.edu/platform-rctom/wp-content/uploads/sites/4/2016/…
Nykyiselläänkin Eurooppa ja USA ruokkivat puoli maailmaa ylimääräisellä ruoallaan. Jos tämä kehitys vain voimistuu, niin sitten se voimistuu. Peltohehtaarin tuotanto on viimeiset vuosikymmenet kasvanut nopeammin kuin väestö, joten peltoja on aina vain tarvittu vähemmän isommankin väestön ruokkimiseen. Väestönkasvu on ehtymässä. Tuotannon kasvu ei ole. Siten mitään ongelmaa ei ole näköpiirissä.
https://gmoschooldotcom.files.wordpress.com/2015/05/evans-adapted-final…
Ketä se kiinnostaa, että ihmisiä lähtee pakoon sotia? Onhan näin ollut aina. Ei niitä ole mikään pakko päästää mihinkään maahan. Sotien määrä on lähinnä vain laskenut.
https://ourworldindata.org/exports/battle-related-deaths-in-state-based…
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä muu edes auta kuin sopeutuminen ellei jotain uusia inovaatioita sovelleta(jos niitä kannattaa soveltaa edes, jos kyse on ilmastonmuutoksesta edes)
Vouhottaminen ja touhottaminen ei auta mitään, koska vaadittaviin tuloksiin ei päästä ilman massiivisia muutoksia, jotka vaikuttaisivat ihan kaikkeen elintasosta turvallisuuteen ja yhteiskuntajärjestyksiin.
Miksi mukamas rakentamalla massiivisesti ydinvoimaa ei voitaisi torjua ilmastonmuutos, ilman että elintaso laskee tai että kukaan tekee mitään ihmeempiä muutoksia mihinkään?
Sopeutua? Edessä on valtava joukkotuho, no kai siihenkin voi jotenkin yrittää sopeutua, että vettä ja ruokaa ei vaan riitä, ja kaikki ympärillä kuolee jne, mut en oo aatellut että ”maailmanloppua” vois lähestyä tuosta näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Sopeutua? Edessä on valtava joukkotuho, no kai siihenkin voi jotenkin yrittää sopeutua, että vettä ja ruokaa ei vaan riitä, ja kaikki ympärillä kuolee jne, mut en oo aatellut että ”maailmanloppua” vois lähestyä tuosta näkökulmasta.
Vaikka AP onkin kujalla kuin käki, niin mistähän ihmeestä kumpuaa tämä täysin älytön maailmanloppuhöpötys? Vesi ja ruoka eivät ole loppumassa mihinkään. Ruokaa tuotetaan aina vain enemmän ja juomavettäkin osataan tuottaa aina vain halvemmalla. Jatkuvasti tilanne on parantumassa, eikä huononemassa.
Kukaan ei ole kuolemassa yhtään mihinkään.
Siinähän se onkin, nyt saadaan ahdistuneiksi kaikki vauvasta vaariin- mutta mitä yksittäinen suomalainen, edes koko Suomen kansa, voi tehdä ilmastonmuutoksen eteen kun meitä on alle 2% maailman väkiluvusta? Se luonnon raiskaaminen, mitä tapahtuu mm. Intiassa ja Kiinassa jatkuvasti, pitäisi saada ensin kuriin.
Enemmän pitäisi keskittyä ratkaisukeskeisesti tulevaisuuden ongelmiin aihealueella ja kehittää uusia innovaatioita kilpailujen ym. nimissä, joihin kaikki voisivat osallistua.
Suomalaisia on alle 0,1 % maapallon väestöstä.
Ei meidän tarvitse tehdä mitään kummoista ilmastonmuutoksen eteen, oma osuutemme tietenkin.
Ja ei, mikään "luonnon raiskaaminen" ei liity ilmasto-ongelmaan mitenkään. Vaan ne fossiiliset polttoaineet.
Innovaatioitakaan ei tarvita, koska puhdasta energiaa on osattu tuottaa riittämiin jo 50-luvulta alkaen. Kulkee nimellä ydinvoima.
Onneksi mä olen lapsuuteni ja suuren osan nuoruudesta ahdistunut ydinsodasta, jojka sekin oli aikanaan pomminvarma (pun intended). Enää ei ota niin tunteisiin palstakäävällä.
Tätä on keskustelun taso, vaikka tutkijat julkaisevat faktaa ja viimeisiä varoituksia?
Ihanaa kun on seksihelle, just.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mä olen lapsuuteni ja suuren osan nuoruudesta ahdistunut ydinsodasta, jojka sekin oli aikanaan pomminvarma (pun intended). Enää ei ota niin tunteisiin palstakäävällä.
Miten se oli "pomminvarma"? Niinkö lehdissä kerrottiin? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisenlaista aikaa. Reagan ja Gorba sormi punaisella napilla. Jokainen aikakausi on sen ajan tiedonvälityksen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on keskustelun taso, vaikka tutkijat julkaisevat faktaa ja viimeisiä varoituksia?
Ihanaa kun on seksihelle, just.
Niitä viimeisiä varoituksia on julkaistu maailman sivu milloin mistäkin asiasta. Tässä sitä vain vieläkin porskutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisenlaista aikaa. Reagan ja Gorba sormi punaisella napilla. Jokainen aikakausi on sen ajan tiedonvälityksen varassa.
Millä tavalla sormi punaisella napilla ja ihan aikuisten oikea mahdollisuus ydinsotaan tarkoittaa "pomminvarmaa" tai että muutkin katastrofit onnistutaan välttämään? Ei tarkoita. Miksi siis lässytät paskaa aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sormi punaisella napilla ja ihan aikuisten oikea mahdollisuus ydinsotaan tarkoittaa "pomminvarmaa" tai että muutkin katastrofit onnistutaan välttämään? Ei tarkoita. Miksi siis lässytät paskaa aiheesta?
Unohda. Maailmantuska on nuorten juttu, jatka siis sen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei suinkaan ole maailmantuskaa ilmastonmuutoksen vuoksi. Sen sijaan mulla on maailmantuskaa paskapuheen vuoksi. Sinäkin voisit pyrkiä rajoittamaan maailmantuskaa rajoittamalla paskapuheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei suinkaan ole maailmantuskaa ilmastonmuutoksen vuoksi. Sen sijaan mulla on maailmantuskaa paskapuheen vuoksi. Sinäkin voisit pyrkiä rajoittamaan maailmantuskaa rajoittamalla paskapuheita.
Tämä on paskapuhefoorumi, minkäs teet?
Ahdistus ei siinä mielessä auta yhtään, kun ilmasto tulee jokatapauksessa muuttumaan halusi sitä ei. Ihmettelen jos joku haluaa elämäänsä rasittaa sellaisella ja itseään piinata. Tietenkin niitä hyviä tekoja sen eteen voi ja saa tehdä, mutta en nyt elämää lähtisi niiden takia pilaamaan ja miettisi liikaa asiaa. Joku voi pohtia esim elämän tarkoitusta niin paljon, että meinaa pää seota, mutta onnellisempia ovat varmaan ne, jotka vaan elävät sitä elämää eteenpäin ja tavallaan heittäytyvät siihen mukaan. On minullakin silti ollut hetkiä, jolloin mietin, että mitä järkeä koko elämässä on ja miksi täällä ollaan. Jos alkaisin vielä ahdistumaan ilmastosta niin järki menisi lopullisesti. Se on vähän kuin minulla sanottaisiin, että voin sairastua johonkin syöpään yms. Silloinkin voi miettiä, että elää sitä hyvää elämää eteenpäin ja yrittää, vaikka ruokavaliota muuttaa terveellisemmäksi tai sitten elää joka päivä panikoiden, koska se syöpä iskee. Sama juttu ilmaston kanssa.
Israelissa ja Arabiemiraateissa eletään jo nyt autiomaan keskellä. Siellä on jatkuvasti 30-40 astetta lämmintä. Luonnonvaraisena ei kasva muuta kuin muutama kaktus keskellä hiekkaerämaassa.
Ruoka tuodaan muualta tai viljellään keinotekoisesti. Ihan hyvin siellä pärjätään.
Teknologia auttaa Afrikkaakin, jos vaan kykyä hyödyntää innovaatioita löytyy.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Siis mikä on se ulkomaa, josta tulee lisää ruokaa (kasvavalle väestölle) sitä mukaa kun alueita muuttuu viljelykelvottomiksi? Tuskin ainakaan se maa, joka jää veden alle.
Ihmisiä lähtee jo tällä hetkellä pakoon. Enimmäkseen sotien takia, ja mitä enemmän köyhyyttä, sitä enemmän sotia.