Äiti kirjoittaa Hesarissa sekaantuvista isovanhemmista
Ja eikös siellä heti kaksi miestä kirjoita miten isovanhemmat tietää paremmin ja miten vanhemman pitää argumentoida isovanhemmille tekemisiään.
Kun ongelma on se ertä isovanhemmat ei todellakaan tiedä paremmin ja että ihmisen ei tarvitse olla tekemisistään tilivelvollinen ja erikseen perustella päätöksiään.
Miten tää voikn olla noin vaikea käsittää?
Kommentit (288)
Tämä(kin) on isovanhempi keskustelu ,josta en saa kiinni, se on niin täynnä ristiriitoja.
Korostetaan hyviä tapoja, joihin kuulunevat toisten huomioon ottaminen ja kuunteleminen. En voi kuitenkaan välttyä, että niitä hyviä tapoja odotetaan vain edelliseltä sukupolvelta. Jätetään tästä nyt pois ne suljetulle kuuluvat.
Halutaan isovanhemmat, mutta meidän ehdoilla. Tietenkin ! Kenen muun sitten ?
Kuitenkin tätäkin ketjua lukiessa tulee tunne, että saadakseen olla isovanhempi, pitää pyytää äidiltä parin A4: n ohjeet , jotka allekirjoitetaan sanktioiden uhalla.
Ihmettelen myös miten olette lapsenne isäksi näiden isovanhempien kasvattaman lapsen valinneet ?
Voisi vetää sen johtopäätöksen, etteivät he nyt ihan kaikkea ole päin h*lvettiä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tämän päivän mummoikäiselle oli ihan tavallista, että joko äiti tai anoppi tai molemmat puuttuivat enemmän tai vähemmän asioihin. Ja kyllä, se otti päähän myös meidän sukupolveamme. Toisaalta meidän nuoruudessamme oli myös varsin tavallista, että isovanhemmilta tarvittiin monenlaista apua ihan kodin- ja lastenhoidosta asuntolainan takaamiseen. Kun saimme lapsemme aikuisiksi, osasimme kuitenkin arvostaa apua, jota olimme saaneet. Jälkeenpäin ajateltuna ärsyyntyminen pyytämättömistä neuvoista yms oli merkitykseltään vähäisempi kuin saatu apu.
On meissä silti niitäkin, joiden asioihin ei puututtu, joille ei annettu apua ja joiden asuntolainan takaajiksi vanhemmat/appivanhemmat eivät suostuneet. Ihan hyvin pärjättiin silti. Lapset kasvoivat ihan tasapainoisiksi aikuisiksi hekin. Saatettiin olla jopa varsin tyytyväisiä, että isovanhemmat olivat etäisiä. Käytiin pari kertaa vuodessa vastavuoroisesti kylässä ja se riitti oikein hyvin. Enempää ei olisi edes haluttu.
Nuo molemmat tavat ovat ihan normaaleja. Normaalimpia sille, joka on sen itse kokenut ja hyväksi havainnut. Poikkeuksena tietysti ne suvut, joissa on ihan oikeasti ollut mt-ongelmia, rajatonta käytöstä, päihdeongelmia ja/tai väkivaltaa.
Ongelma syntyy, kun kahdesta erilaisesta taustasta lähtöisin olevat saavat yhteisen lapsen. Etäisen isovanhemmuuden lapsi voi kokea läheisen isovanhemmuuden liian tyrkkynä, ahdistavana tunkeiluna. Läheisen isovanhemmuuden lapsi taas voi kokea etäisen isovanhemmuuden siten, että isovanhemmat eivät välitä. Vaikka tosiasiassa he kyllä välittävät, mutta pari kertaa vuodessa kyläilyä riittää heille oikein hyvin aivan kuten riitti silloinkin, kun heidän lapsensa olivat pieniä. Jos omolemmilla vanhemmilla on ollut etäiset isovanhemmat tai molemmilla läheiset isovanhemmat, ongelmia todennäköisesti ei edes synny kuin tapauksissa, jotka edellisessä kappaleessa kerroin poikkeuksina.
Äidin puolen isovanhempani olivat läheisiä, isän puolen etäisiä. Mulle molemmat isovanhemmat olivat ihan normaaleja. Miehen suvussa taas on ollut vain etäisiä isovanhempia, mutta miehelläni ei kuitenkaan ollut mitään sitä vastaan, että omat vanhempani olivat läheisiä, auttoivat paljon jne. Toisaalta 30 vuotta sitten oli vielä aika tavallista, että perheessä äiti oli se, joka tarvitsi kodin- tai lastenhoitoapua. Isät harvemmin tarvitsivat. Omilla lapsillanikin on siis ollut läheiset välit mun vanhempiini ja etäiset välit isänsä vanhempiin.
Mun mun mielestä sekä isovanhempien että vanhempien olisi hyvä koittaa ymmärtää erilaisia tapoja. Ymmärtäminenhän on eri asia kuin hyväksyä sama tapa omaan perheeseensä. Etäiset isovanhemmat ovat ihan yhtä normaaleja kuin läheisetkin isovanhemmat. Jos on omalla kohdallaan todennut, että etäisempi suhde on oikein hyvä, ei ole mitään syytä muuttaa tilannetta. Ei ehjää tarvitse korjata. Yleensä on myös hyvä, jos isovanhempien liiasta innokkuudesta, puuttumisesta asioihin yms sanoisi heille heidän oma lapsensa eikä miniä tai vävy. Hän kun tuntee sekä omat vanhempansa että puolisonsa toiveet.
Perheen rajat on silti aina perheen rajat. Hyvät käytöstavat on hyvät käytöstavat.
Ei tarvitse ymmärtää yhtikäs mitään muuta. Nuo kun muistaa.
Tietenkin perheen rajat on perheen rajat. Niinhän mä just edellisessä kirjoitinkin, että ymmärtäminen ei tarkoita saman tavan hyväksymistä omaan perheeseensä. Ja vastaavasti isovanhemmilla taas on omat rajansa. Jos isovanhemmat ovat aikoinaan kokeneet, että etäinen isovanhemmus on just hyvä ja haluavat itsekin olla etäisiä isovanhempia, ei siinä auta muuta kuin ymmärtää asia. Ja tosiaan riittää, että molemmin puolin on hyvät käytöstavat.
Toki näin on. En ole siis sun kanssa aiemmin keskustellut ja tulen ihan välistä vaan tähän huutelemaan.
Etäistä iso vanhemmuutta toivovan taas pitäisi vastaavasti ymmärtää, että etäisenä pysymällä suhde ei voi muodostua kovin läheiseksi. Tämän siis sanon siksi, koska osa oikeasti moittii vanhempia siitä, että kun ei ne teidän lapset käy, kun eivät soittele, eivät puhu kuulumisiaan... No ei kai, kun isovanhempi on käytännössä vieraan ihmisen asemassa.
Eli siis se syy-seuraussuhteen ymmärtäminen tässäkin asiassa.
Mutta siis että ilman muuta isovanhempi on oikeutettu myös pysymään etäisenä, jos se hänen toiveensa on. Siihen ei vanhemmilla ole sanomista - tai voihan aina yrittää jutella, mutta jossain kohdin juttelut on ehkä juteltu.
Kyllä, juuri näin. Etäisenä isovanhempana oleva ei voi olettaa, että olisi kovin läheinen lapsenlapsilleen. Hän on etäinen, koska on kokenut sen hyväksi. Ja vastaavasti, jos vanhemmat taas haluavat, että isovanhempi on etäinen, eivät vanhemmatkaan voi olettaa, että isovanhempi olisikin läheinen, koska ovat kokeneet, että etäinen isovanhempi on parempi. On aika tavallista - edelleenkin - että äidin puolen isovanhemmille sallitaan enemmän kuin isän puolen isovanhemmille ja he ovat lastenlastensa kanssa läheisempiä. Monesti ihan siksi, että me naiset aika pitkälti päätämme perheemme rajoista. Suhde omaan äitiin on yleensä läheisempi kuin anoppiin. Oma äiti saa ehkä tulla katsomaan vastasyntynyttä jo sairaalaan, anoppi mieluummin vasta kotiin ja ehkä parin viikon päästä. Tässä ei ole mitään väärää, koska oma äiti ei ole vieras ihminen kuten anoppi monesti on.
Kun minä synnyin 60 vuotta sitten, äidinäitini tuli 400 km päästä kahdeksi viikoksi auttamaan isosiskoni hoidossa, siivoamaan, pesemään pyykkiä, laittamaan ruokaa jne. Isänäitini taas tuli vasta ristiäisiin. Eikä mun äitini olisi edes halunnut, että hänen anoppinsa olisi ollut 2 viikkoa auttamassa. Samalla tavalla menee toiseenkin suuntaan. Kun tarvitsin ison leikkauksen jälkeen kotona monenlaista apua, pyysin sitä tyttäreltäni enkä miniältäni. On paljon luontevampaa, että huushollissa touhuaa oma tytär kuin miniä, vaikka miniäni ihan mukava ihminen onkin. Ihan samalla tavalla kuin on luontevampaa, että huushollissa touhuaa oma äiti kuin anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä(kin) on isovanhempi keskustelu ,josta en saa kiinni, se on niin täynnä ristiriitoja.
Korostetaan hyviä tapoja, joihin kuulunevat toisten huomioon ottaminen ja kuunteleminen. En voi kuitenkaan välttyä, että niitä hyviä tapoja odotetaan vain edelliseltä sukupolvelta. Jätetään tästä nyt pois ne suljetulle kuuluvat.
Kuitenkin tätäkin ketjua lukiessa tulee tunne, että saadakseen olla isovanhempi, pitää pyytää äidiltä parin A4: n ohjeet , jotka allekirjoitetaan sanktioiden uhalla.
Ihmettelen myös miten olette lapsenne isäksi näiden isovanhempien kasvattaman lapsen valinneet ?
Voisi vetää sen johtopäätöksen, etteivät he nyt ihan kaikkea ole päin h*lvettiä tehneet.
Mä ymmärrän molempia osapuolia. Ketjussa varmaan ristiriitaa aiheuttaa se, että osalla kirjoittajista on ollut just sellaiset suljetulle kuuluvat vanhemmat/appivanhemmat. Ei ole olemassa sellaista oikeutta kuin saada olla isovanhempi. Lapsen vanhemmat päättävät, saatko olla vai et ja jos saat, millä ehdoilla. Sun tehtävänäsi on sitten päättää, kelpaako sulle ne ehdot vai ei. Ei ole mitenkään harvinaista, että tyttären perhe asettaa isovanhemmuudelle paljon vähemmän (ei ehkä lainkaan) ohjeita kuin pojan perhe. Tästä seuraa, että tyttären lasten isovanhempana on paljon helpompaa ja mutkattomampaa olla kuin pojan lasten isovanhempana.
Ei Hesarin jutussa mainittu kenen vanhemmat ne isovanhemmat on.
Ja ainakin meillä appivanhemmat oli kälyilleni ja näiden miehille aivan erilaisia kuin meille. Helppo siinä on ”sietää”.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin meillä appivanhemmat oli kälyilleni ja näiden miehille aivan erilaisia kuin meille. Helppo siinä on ”sietää”.
Johtuu siitä, että äidin kanssa ollaan läheisempiä kuin anopin kanssa. Lisäksi miesten odotetaan nk katkaisevan napanuora vanhempiinsa, naisilta ei odoteta samaa. Jos miehet synnyttäisivät, imettäisivät ja olisivat päävastuussa perheen ihmissuhteista, todennäköisesti isän vanhemmat olisivat lapsilleen läheisempiä ja myös enemmän apuna arjessa.
Jaa, pojan perheellä enemmän sääntöjä. Meillä oli 2. Ei anneta taaperolle ruokaa omalla lusikalla/haarukalla ja ei anneta lisättyä sokeria alle kaksi vuotiaalle. Kumpikaan ei onnistunut, koska "kyllä mummolla on oikeus". Yksi asia olisi lisäksi pitänyt kieltää, mutta en tajunnut. Nimittäin kännykän käyttö. En tajunnut, että vuoden ikäinen laitetaan tuijottamaan sieltä Puuha Peteä, että on rauhassa paikoillaan. Ihmettelen vieläkin, että joka päivä yritettiin saada mummolaan hoitoon ja sitten joskus kun päästin, niin ei jaksetakaan olla sen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että äidin kanssa ollaan läheisempiä kuin anopin kanssa. Lisäksi miesten odotetaan nk katkaisevan napanuora vanhempiinsa, naisilta ei odoteta samaa. Jos miehet synnyttäisivät, imettäisivät ja olisivat päävastuussa perheen ihmissuhteista, todennäköisesti isän vanhemmat olisivat lapsilleen läheisempiä ja myös enemmän apuna arjessa.
En tiedä mistä johtui mutta kälyjä suosittiin räikeästi. Siis todella räikeästi.
Mies ei saanut kotoa ikinä mitään, päinvastoin meiltä yritettiin jatkuvasti lypsää vaikka mitä, kälyille ostettiin asunnot ja autot jne.
Ja kälyjen miehet olivat työttömiä kouluttamattomia hulttioita. Silti minä olin se jota haukuttiin tyhmäksi laiskuriksi. Akateeminen tutkinto ja hyvä työ.
Narsismilta se touhu minusta näytti.
Meilläkin suositaan kälyjäni. Meille kiukutellaan, tehdään ohareita jne. Sitten kuitenkin suututaan jos emme kohtele täysin samalla lailla kuin minun vanhempiani.
Ja taas kiukutellaan.
Olen ollut onnekas kun sain ihanan anopin, hän oli se pullatuoksuinen leipoja. Hän antoi karkkia lapsille, meillä taas kotona oli kokonaan sokerikielto. Anoppi ja Appi ukko opetti mehun tekoa, sienestämään ja kalastamaan. Kun lapset ovat heidän kanssa mökillä kesällä sai tosin karkkia, mutta myös rakkautta ja annos perinnettä. Valitettavasti Anoppi menehtyi muutama vuosi sitten ja vieläkin lapset muistelevat hänen pullia ja leipomuksia.
Äitini taas on aina ollut hyvin kiireinen ja masentui kovasti isäni menehtymisen jäkeen. Hän on taas saanut yhteyttä lapsiin kun he ovat teinejä, minun lapset pyytävät mummoa mukaan elokuviin ja käyvät lounailla. Kiertelevät museot jne.
Mutta ymmärrän jos luottamusta ei ole niin sitten on vaikea. Minua taas ei ole vaivannut karkit tai pullat, kun 90 % ajasta syödään terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt normaaleilla sosiaalisilla taidoilla varattu ihminen ymmärtää 1) hyvien käytöstapojen ja moukkamaisuuden sekä 2) osallistumisen ja tuppautumisen eron. En itse ymmärrä, miten se voi olla niin vaikeaa.
En voi kaikkien puolesta puhua, mutta itse voin antaa vinkiksi ihan vaikka seuraavat tämän ja muidenkin ketjujen perusteella:
-Voit tarjota hoitoapua, mutta jos sitä ei vastaanoteta niin käsittele harmisi, ja opettele olemaan silti hyvissä väleissä. Jos toisessa perheessä huolitaan sinun hoitoapua ja toisessa ei, niin sinun tehtäväsi ei ole miettiä avunantosi tasapuolisuutta. Molemmille olet sitä tarjonnut ja hyvä niin.
-Jos näet vähemmän läheisiä lapsenlapsia, niin on moukkamaista puhua vaikkapa koko vierailu vain heidän serkuista. Tämä on huonoa tapaa yksiselitteisesti. Ystävillekään ei puhuta vain toisten ystävien asioista kiinnostumatta läsnäolevien kuulumisista.
-Älä neuvo, jos neuvoa ei pyydetä.
-Älä pidä lasta väkisin sylissä tai halaa väkisin. Jos et osaa lukea lapsen eleitä, niin kysy lasta syliin joko lapselta itseltään tai lapsen vanhemmilta ikätasosta riippuen.
-Älä syyllistä omaa aikuista lastasi/miniää/vävyä tai lapsenlasta omasta mielialastasi. Kukaan heistä ei ole velvollinen tekemään sinua onnelliseksi, ja erityisesti lapselle tuo on kohtuuton vaatimus ja syyllistämisestä jää kauaskantoiset jäljet.
-Älä kutsu itseäsi lapsenlapsen äidiksi. En ymmärrä miksi joku näin tekee, mutta jos haluat pilata täysin välit niin tämä on kyllä se takuuvarma tie. Jos tuollainen idioottimaisuus joskus lipsahtaa suustasi, niin pyydä heti anteeksi äläkä oleta että se on sama asia kuin sanoisit vahingossa Mattia Mikoksi. Ei ole.
-Älä soittele päivittäin, ellei sinulle ole aivan suoraan sanottu että se on ok. Jos puheluihisi ei vastata, niin voit pitää sitä merkkinä siitä että soittelee liian usein.
-Älä utele. Valitettavasti vain joku hyvän tavan kurssi voisi opettaa mitä on sopivaa kysyä ja mitä ei, jos tämä ei ole hallussa. Olen pahoillani kovin tarkkoja neuvoja ei ole mahdollista antaa. Ainakin miniän/tyttären paino ja pariskunnan parisuhdeongelmat tai talousasiat ovat ehdottomalla ei-listalla.
Ei tainnut ihan A4 tulla ja muutenkin nämä ovat mielestäni aika itsestäänselvyyksiä, jos on edes jonkinasteisia käytöstapoja oppinut. Mitä tuohon tulee että jos puoliso on ok niin varmasti anoppikin on ok, niin ihmiset elämässä on myös toinen vanhempi ja muutenkin ihminen ei ole tyhjä taulu. Joissain ihmisissä on hyviä ominaisuuksia, ja se ei ole kenenkään "ansioita". Ja aikuisenakin ihminen voi muuttua ja kehittyä kohdatessaan esim. masennuksen.
Takuuvarma keino pilata välinsä lapsenlapsiinsa on olla kamala anoppi/appi/vanhempi heidän vanhemmilleen. Meillä appivanhemmat haukkuivat minua tauotta vuosikaudet (suurin kynnys oli se että olen kasvissyöjä) ja sitten yks kaks esikoisen synnyttyä olisi pitänyt olla ylintä ystävää. Juu, ei se enää siinä vaiheessa onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtui mutta kälyjä suosittiin räikeästi. Siis todella räikeästi.
Mies ei saanut kotoa ikinä mitään, päinvastoin meiltä yritettiin jatkuvasti lypsää vaikka mitä, kälyille ostettiin asunnot ja autot jne.
Ja kälyjen miehet olivat työttömiä kouluttamattomia hulttioita. Silti minä olin se jota haukuttiin tyhmäksi laiskuriksi. Akateeminen tutkinto ja hyvä työ.
Todellisen syyn tietysti tietää vain appivanhempasi. Ehkä miehesi on ollut ei-toivottu lapsi. Tai anoppisi kuuluu niihin naisiin (joita muuten tuntuu nykyisin olevan yhä enemmän), jotka ovat halunneet ainoastaan tyttölapsia. Kenties anopin lapsuudessa poikia kohdeltiin eri tavalla kuin tyttöjä ja tästä jäänyt katkeruus niin veljeä kuin muitakin miehiä kohtaan. Ehkä on jollain tavalla kostanut omalle pojalleen, mitä itse aikoinaan tyttärenä sai kokea. Appesi taas on saattanut olla niin anoppisi tossun alla, että ei ole koskaan pystynyt puolustamaan poikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi vetää sen johtopäätöksen, etteivät he nyt ihan kaikkea ole päin h*lvettiä tehneet.Kai nyt normaaleilla sosiaalisilla taidoilla varattu ihminen ymmärtää 1) hyvien käytöstapojen ja moukkamaisuuden sekä 2) osallistumisen ja tuppautumisen eron. En itse ymmärrä, miten se voi olla niin vaikeaa.
En voi kaikkien puolesta puhua, mutta itse voin antaa vinkiksi ihan vaikka seuraavat tämän ja muidenkin ketjujen perusteella:
-Voit tarjota hoitoapua, mutta jos sitä ei vastaanoteta niin käsittele harmisi, ja opettele olemaan silti hyvissä väleissä. Jos toisessa perheessä huolitaan sinun hoitoapua ja toisessa ei, niin sinun tehtäväsi ei ole miettiä avunantosi tasapuolisuutta. Molemmille olet sitä tarjonnut ja hyvä niin.
-Jos näet vähemmän läheisiä lapsenlapsia, niin on moukkamaista puhua vaikkapa koko vierailu vain heidän serkuista. Tämä on huonoa tapaa yksiselitteisesti. Ystävillekään ei puhuta vain toisten ystävien asioista kiinnostumatta läsnäolevien kuulumisista.
-Älä pidä lasta väkisin sylissä tai halaa väkisin. Jos et osaa lukea lapsen eleitä, niin kysy lasta syliin joko lapselta itseltään tai lapsen vanhemmilta ikätasosta riippuen.
-Älä syyllistä omaa aikuista lastasi/miniää/vävyä tai lapsenlasta omasta mielialastasi. Kukaan heistä ei ole velvollinen tekemään sinua onnelliseksi, ja erityisesti lapselle tuo on kohtuuton vaatimus ja syyllistämisestä jää kauaskantoiset jäljet.
-Älä kutsu itseäsi lapsenlapsen äidiksi. En ymmärrä miksi joku näin tekee, mutta jos haluat pilata täysin välit niin tämä on kyllä se takuuvarma tie. Jos tuollainen idioottimaisuus joskus lipsahtaa suustasi, niin pyydä heti anteeksi äläkä oleta että se on sama asia kuin sanoisit vahingossa Mattia Mikoksi. Ei ole.
-Älä soittele päivittäin, ellei sinulle ole aivan suoraan sanottu että se on ok. Jos puheluihisi ei vastata, niin voit pitää sitä merkkinä siitä että soittelee liian usein.
-Älä utele. Valitettavasti vain joku hyvän tavan kurssi voisi opettaa mitä on sopivaa kysyä ja mitä ei, jos tämä ei ole hallussa. Olen pahoillani kovin tarkkoja neuvoja ei ole mahdollista antaa. Ainakin miniän/tyttären paino ja pariskunnan parisuhdeongelmat tai talousasiat ovat ehdottomalla ei-listalla.Ei tainnut ihan A4 tulla ja muutenkin nämä ovat mielestäni aika itsestäänselvyyksiä, jos on edes jonkinasteisia käytöstapoja oppinut. Mitä tuohon tulee että jos puoliso on ok niin varmasti anoppikin on ok, niin ihmiset elämässä on myös toinen vanhempi ja muutenkin ihminen ei ole tyhjä taulu. Joissain ihmisissä on hyviä ominaisuuksia, ja se ei ole kenenkään "ansioita". Ja aikuisenakin ihminen voi muuttua ja kehittyä kohdatessaan esim. masennuksen.
Mulla on paljon yksinkertaisempi ohje. Kerro sekä lapsillesi että heidän puolisoilleen, että jos he haluavat sinulta jotain, avaavat suunsa. Jos mitään ei kuulu, oletat kaiken olevan juuri kuten he haluavatkin olevan. Kun he sitten avaavat suunsa, arvioit, onnistuuko heidän pyyntönsä täyttäminen siinä tilanteessa vai ei. Mulla on kolme poikaa ja kaikkien kanssa tämä systeemi toiminut erinomaisesti jo lähes 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisen syyn tietysti tietää vain appivanhempasi. Ehkä miehesi on ollut ei-toivottu lapsi. Tai anoppisi kuuluu niihin naisiin (joita muuten tuntuu nykyisin olevan yhä enemmän), jotka ovat halunneet ainoastaan tyttölapsia. Kenties anopin lapsuudessa poikia kohdeltiin eri tavalla kuin tyttöjä ja tästä jäänyt katkeruus niin veljeä kuin muitakin miehiä kohtaan. Ehkä on jollain tavalla kostanut omalle pojalleen, mitä itse aikoinaan tyttärenä sai kokea. Appesi taas on saattanut olla niin anoppisi tossun alla, että ei ole koskaan pystynyt puolustamaan poikaansa.
Appi on perheenpää. Ei tottele anoppia. Jonkinlainen kieroutunut tapa hyysätä lapsissaan niitä epäonnistujia ja kyykyttää onnistujaa.
"Mutta ymmärrän jos luottamusta ei ole niin sitten on vaikea. Minua taas ei ole vaivannut karkit tai pullat, kun 90 % ajasta syödään terveellisesti."
Sinulla isovanhemmat eivät nähtävästi olleet vaatimassa päivittäisiä tapaamisia. Minuakaan ei haittaisi esim. Yksi viikonloppu kuukaudessa jolloin syötäisiin karkkia ja pullaa. Mutta kun päivittäin pitäisi saada tavata ja syöttää pullaa niin alkaa haittaamaan. Varsinkin kun ruoka korvataan jäätelöllä ja pullalla, "kyllä makea maistuu paremmin. " Ratkaisimme tämän ongelman niin, että isovanhemmat eivät ole yksin lasten kanssa ja vierailemme heillä heti ruoan jälkeen, jolloin voidaan kieltäytyä kahvittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appi on perheenpää. Ei tottele anoppia. Jonkinlainen kieroutunut tapa hyysätä lapsissaan niitä epäonnistujia ja kyykyttää onnistujaa.
Meillä ihan sama. Menestyjää nöyryytetään ja luuseria paapotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö jota en ymmärrä. Kateutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö jota en ymmärrä. Kateutta?
Eräänlaista joo. Varsinkin appi haluaa näyttä menestyneelle pojalleen ”kaapin paikan” ja latistaa ja polkee poikaansa, samalla tyhmiä laiskoja tyttäriään kehuen ja korostaen.
Mun vanhemmilla on sama juttu mun suhteen - menin koulutuksessa ja uralla useamman pykälän isääni korkeammalle, ja tämä on hänelle piikki lihassa. Vähättelee ja mitätöi osaamistani ja tutuille kertoo että olen joku aulapalveluassistentti ammatiltani. Olen DI ja toimialajohtaja (VP) jotoryhmätasolla. Isäni ei kestä tätä ollenkaan.
En sanois että varsinainen kateus on kyseessä mutta ei vaan kestetä että joku lapsista menestyy ja pärjää ehkä paremmin kuin kukaan muu lapuidenperheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi vetää sen johtopäätöksen, etteivät he nyt ihan kaikkea ole päin h*lvettiä tehneet.Kai nyt normaaleilla sosiaalisilla taidoilla varattu ihminen ymmärtää 1) hyvien käytöstapojen ja moukkamaisuuden sekä 2) osallistumisen ja tuppautumisen eron. En itse ymmärrä, miten se voi olla niin vaikeaa.
-Älä utele. Valitettavasti vain joku hyvän tavan kurssi voisi opettaa mitä on sopivaa kysyä ja mitä ei, jos tämä ei ole hallussa. Olen pahoillani kovin tarkkoja neuvoja ei ole mahdollista antaa. Ainakin miniän/tyttären paino ja pariskunnan parisuhdeongelmat tai talousasiat ovat ehdottomalla ei-listalla.Ei tainnut ihan A4 tulla ja muutenkin nämä ovat mielestäni aika itsestäänselvyyksiä, jos on edes jonkinasteisia käytöstapoja oppinut. Mitä tuohon tulee että jos puoliso on ok niin varmasti anoppikin on ok, niin ihmiset elämässä on myös toinen vanhempi ja muutenkin ihminen ei ole tyhjä taulu. Joissain ihmisissä on hyviä ominaisuuksia, ja se ei ole kenenkään "ansioita". Ja aikuisenakin ihminen voi muuttua ja kehittyä kohdatessaan esim. masennuksen.
Yo.ohjeet on minusta niille, jotka kuuluisivat sinne suljetulle sen verran absurdeja. On uskottava , että on niin kieroutuneita ihmisiä, että luettelemasi "ohjeet" ovat tarpeen.
Kaikki luettelemasi asiathan ovat itsestään selvyyksiä. Neuvot pois lukien, en ymmärrä miksi ne loukkaavat. Tai no ilmeisesti ne koettaneen arvosteluksi, mitä ne eivät välttämättä ole. Eihän niitä tarvitse noudattaa, kuuntele sujuvasti kuin merisäätä.
Toki näin on. En ole siis sun kanssa aiemmin keskustellut ja tulen ihan välistä vaan tähän huutelemaan.
Etäistä iso vanhemmuutta toivovan taas pitäisi vastaavasti ymmärtää, että etäisenä pysymällä suhde ei voi muodostua kovin läheiseksi. Tämän siis sanon siksi, koska osa oikeasti moittii vanhempia siitä, että kun ei ne teidän lapset käy, kun eivät soittele, eivät puhu kuulumisiaan... No ei kai, kun isovanhempi on käytännössä vieraan ihmisen asemassa.
Eli siis se syy-seuraussuhteen ymmärtäminen tässäkin asiassa.
Mutta siis että ilman muuta isovanhempi on oikeutettu myös pysymään etäisenä, jos se hänen toiveensa on. Siihen ei vanhemmilla ole sanomista - tai voihan aina yrittää jutella, mutta jossain kohdin juttelut on ehkä juteltu.