Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kirjoittaa Hesarissa sekaantuvista isovanhemmista

Vierailija
25.09.2019 |

Ja eikös siellä heti kaksi miestä kirjoita miten isovanhemmat tietää paremmin ja miten vanhemman pitää argumentoida isovanhemmille tekemisiään.

Kun ongelma on se ertä isovanhemmat ei todellakaan tiedä paremmin ja että ihmisen ei tarvitse olla tekemisistään tilivelvollinen ja erikseen perustella päätöksiään.

Miten tää voikn olla noin vaikea käsittää?

Kommentit (288)

Vierailija
281/288 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta oli erittäin loukkaavaa että anoppi sanoi jo raskausaikana, että emme rule missään olosuhteissa tai edes hätätilassa kertaakaan auttamaan teitä mitenkään emmekä hoitamaan lasta yhtä ainokaista kertaa.

Palstan mielestä tämä kai oli asiallinen informointi ja rehellisyyttä, mutta kyllä loukkasi erittäin pljon ja varsinkin miestä, sillä anoppi taas hoitaa ja paapoo tyttären lapsia. Nyt on vuosia mennyt ja toden totta yhtäkään lertaa eivät ole auttaneet tai hoitaneet eikä edes kylässä käyneet. Kaikki aika menee tyttären hyysäämiseen.

Joten joskus se suora informaatio ei ehkä olekaan se paras tapa asiasta ilmoittaa.

Vierailija
282/288 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin kerran nuoren miehen kanssa jonka äiti oli oikea lohikäärme. Poikaystävä, hänen sisaruksensa ja isänsä olivat täysin äidin tossun alla. Äitiä toteltiin kaikessa ja äidille oltiin aina mieliksi. Sisarukset olivat 25 ja 30v ja toisella oli jo oma perhekin. Äiti se vain määräili kaikkien elämästä. Kuulin monta kertaa että äitikkä haluaa sitä ja äitikkä käskee tätä. (Äitikkä, yöks! Mikä sana,!) Minun silmissäni perhedynamiikka oli jotain aivan järkyttävää. Tämä äitikkä oli yksi iso syy siihen miksi lopetin seurustelusuhteen. Ajatus siitä että olisi pitänyt elää vuosikymmeniä äitikkä-anopin varjossa oli liikaa minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/288 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin kerran nuoren miehen kanssa jonka äiti oli oikea lohikäärme. Poikaystävä, hänen sisaruksensa ja isänsä olivat täysin äidin tossun alla. Äitiä toteltiin kaikessa ja äidille oltiin aina mieliksi. Sisarukset olivat 25 ja 30v ja toisella oli jo oma perhekin. Äiti se vain määräili kaikkien elämästä. Kuulin monta kertaa että äitikkä haluaa sitä ja äitikkä käskee tätä. (Äitikkä, yöks! Mikä sana,!) Minun silmissäni perhedynamiikka oli jotain aivan järkyttävää. Tämä äitikkä oli yksi iso syy siihen miksi lopetin seurustelusuhteen. Ajatus siitä että olisi pitänyt elää vuosikymmeniä äitikkä-anopin varjossa oli liikaa minulle.

Meillä appi vetosi aina EMÄnrakkauteen kun olisi pitänyt hyppiä anopin mielen mukaan.

Vierailija
284/288 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
285/288 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Sanomien juttua lukemattakin tietää muutaman faktan. Jos ja kun olet äiti tai isä, niin Sinä hoidat itse ne lapsesi yhdessä puolisosi kanssa. Siis hoidat omat lapsesi itse. Lastenhoito ja lastenkasvatus on vanhemman tehtävä. Kun menet perheinesi kylään mummoloihin, niin hoidat ja vahdit itse lapsesi. Vastuu on sinulla ja puolisollasi ja lapsia ei hoidateta isovanhemmilla.

Isovanhemmista ei tarvitse paahtaa pää punaisena, kun laitat heille rajat. Otat ohjat omiin käsiisi sekä lastenhoidossa että lastenkasvatuksessa. Jos isovanhemmat - omat vanhemmat tai appivanhemmat - komentelevat, neuvovat pyytämättä, puuttuvat ja sekaantuvat perhe-elämäänne tai eivät kunnioita perheenne rajoja, asiasta on sanottava heille. Se sanoo, jonka vanhemmista on kyse. Jos aikuinen poika tai tytär ei uskalla asettua omia vanhempiaan vastaan, miniän tai vävyn on sanottava. Nosta kissa pöydälle!

Vierailija
286/288 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmähän sellainen vanhempi on, joka ei ota neuvoja vastaan. On itsestäänselvää täysjärkisten aikuisten kesken, että se jolla on muutaman kymmenen vuoden kokemus vanhemmuudesta ihan varmasti tietää asiasta enemmän kuin kokematon vanhempi. Itse olen äitinä aina kuunnellut vanhempien neuvot. Ei niitä aina tarvitse noudattaa eikä kaikki ihmiset osaa nähdä oman kokemuksensa ulkopuolelle, mutta tieto on aina lähtökohtaisesti arvokasta, ja monesti myös asenne. Ilman kokeneempien rauhoittelua ja tyyntä asennetta olisin itse esim. vanhempana stressannut ihan turhaan monesta asiasta lasten ollessa pieniä.

Itselläni on vain poikalapsia, joten toivon, ettei minun tarvitse heitä hirveästi lapsenhoidossa neuvoa. Toisaalta olisi kamalaa jos tekisivät lapsia jonkun harhaisen special snow flaken kanssa, joka ei osaa keskustella.

Meillä on useita lapsia sekä vielä useampia lapsenlapsia. Olemme paljon tekemisissä lasteni perheiden kanssa ja tapaamme lastenlapsia säännöllisesti meillä tai heillä.

Ikioma anoppi opetti, miten luodaan toimiva suhde aikuisten lasten perheisiin. Olen vain toiminut päinvastoin kuin hän teki.

Minulle on aina ollut itsestäänselvyys, etten puutu aikuisten perheiden asioihin. Miksi he tarvitsisivat hyviä neuvojani, koska oman kokemukseni mukaan jokainen elää elämänsä omia valintojaan ja suunnitelmiaan toteuttaen. En itse elänyt anopin neuvojen mukaan (niitä kyllä "tarjottiin") vaan toimin oman näkemykseni pohjalta. Saman vapauden olen suonut lapsillenikin ja luottanut siihen, että selviytyvät - tunnenhan heidät syntymästä lähtien.

Vanhempina ja isovanhempina olemme lastemme ja heidän perheidensä tukena silloin kun he meitä tarvitsevat. Samoin he meille. Läheisinä, mutta aikuisina aikuisille.

Tuntuu huonolta ennusteelta, kun jo etukäteen esität oletuksen "harhaisesta special snow flakesta". - Sellainen kai minäkin anoppini mielestä olin.

Vierailija
287/288 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä appi vetosi aina EMÄnrakkauteen kun olisi pitänyt hyppiä anopin mielen mukaan.

Piti siis rouvaansa koirana XD

Vierailija
288/288 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta kissa pöydälle! kirjoitti:

Helsingin Sanomien juttua lukemattakin tietää muutaman faktan. Jos ja kun olet äiti tai isä, niin Sinä hoidat itse ne lapsesi yhdessä puolisosi kanssa. Siis hoidat omat lapsesi itse. Lastenhoito ja lastenkasvatus on vanhemman tehtävä. Kun menet perheinesi kylään mummoloihin, niin hoidat ja vahdit itse lapsesi. Vastuu on sinulla ja puolisollasi ja lapsia ei hoidateta isovanhemmilla.

Isovanhemmista ei tarvitse paahtaa pää punaisena, kun laitat heille rajat. Otat ohjat omiin käsiisi sekä lastenhoidossa että lastenkasvatuksessa. Jos isovanhemmat - omat vanhemmat tai appivanhemmat - komentelevat, neuvovat pyytämättä, puuttuvat ja sekaantuvat perhe-elämäänne tai eivät kunnioita perheenne rajoja, asiasta on sanottava heille. Se sanoo, jonka vanhemmista on kyse. Jos aikuinen poika tai tytär ei uskalla asettua omia vanhempiaan vastaan, miniän tai vävyn on sanottava. Nosta kissa pöydälle!

Rajattomuudessa ongelma on se rajaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän