Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kirjoittaa Hesarissa sekaantuvista isovanhemmista

Vierailija
25.09.2019 |

Ja eikös siellä heti kaksi miestä kirjoita miten isovanhemmat tietää paremmin ja miten vanhemman pitää argumentoida isovanhemmille tekemisiään.

Kun ongelma on se ertä isovanhemmat ei todellakaan tiedä paremmin ja että ihmisen ei tarvitse olla tekemisistään tilivelvollinen ja erikseen perustella päätöksiään.

Miten tää voikn olla noin vaikea käsittää?

Kommentit (288)

Vierailija
1/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kolmas pappa kirjoittaa miten isovanhempien pitää itse saada määrätä roolinsa toisen perheessä. Ihan nimellä kirjoittelevat näitä aivopierujaan!

Vierailija
2/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallisia kommenttejahan nuo ovat (tosin toi viittaus uskonsotiin tässä yhteydessä jäi kyllä vähän hämäräksi). Aika paljon minusta tosiaan vaadittu, että vanhemmat täysin määrittelevät isovanhempien roolin, eikähän se kuitenkin kompromissi aikuistne ihmisten kesken ole? Oma appiukko auttoi aina kun pystyi, pystyminen oli kiinni siitä, mikä vaihe ryyppyputkesta miloinkin oli meneillään. Ei siinä meikäläisen päätökset "vaarin roolista perheessä" olisi paljoa auttaneet. Ja mitä tulee neuvoihin: esikoisella oli ihottumaa pitkin naamaa ja jalkoja, neuvolan mielestä oli ihan tavallista "kuivaihoisuutta, rasvaa perusrasvalla ja kortisonilla jos iho on rikki", poika oli 3kk. Sitten käytiin moikkaamassa isomummoa, siis mun mummoa ja hänen ekat sanansa olivat, että "voi miten paha maitorupi hällä on, mahtaa olla ikävän tuntuista?"  siltä istumalta varasin yksityisen ihotautilääkärin ja katos ketaletta, ei maito, mutta 4-5 muuta ruoka-aineallergiaa löytyi samantien, jotka minä olin imettämällä hänelle siirtänyt. että kyllä niitä neuvojakin joskus kannattaa kuunnella, oman väsymyksen keskellä ei välttämättä ole itse aina kaikista skarpeimmillaan. Ja ei, en ole isovanhempi, enkä tule olemaan vielä moneen vuoteen, esikoinen on nyt 11v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallisia kommenttejahan nuo ovat (tosin toi viittaus uskonsotiin tässä yhteydessä jäi kyllä vähän hämäräksi). Aika paljon minusta tosiaan vaadittu, että vanhemmat täysin määrittelevät isovanhempien roolin, eikähän se kuitenkin kompromissi aikuistne ihmisten kesken ole? Oma appiukko auttoi aina kun pystyi, pystyminen oli kiinni siitä, mikä vaihe ryyppyputkesta miloinkin oli meneillään. Ei siinä meikäläisen päätökset "vaarin roolista perheessä" olisi paljoa auttaneet. Ja mitä tulee neuvoihin: esikoisella oli ihottumaa pitkin naamaa ja jalkoja, neuvolan mielestä oli ihan tavallista "kuivaihoisuutta, rasvaa perusrasvalla ja kortisonilla jos iho on rikki", poika oli 3kk. Sitten käytiin moikkaamassa isomummoa, siis mun mummoa ja hänen ekat sanansa olivat, että "voi miten paha maitorupi hällä on, mahtaa olla ikävän tuntuista?"  siltä istumalta varasin yksityisen ihotautilääkärin ja katos ketaletta, ei maito, mutta 4-5 muuta ruoka-aineallergiaa löytyi samantien, jotka minä olin imettämällä hänelle siirtänyt. että kyllä niitä neuvojakin joskus kannattaa kuunnella, oman väsymyksen keskellä ei välttämättä ole itse aina kaikista skarpeimmillaan. Ja ei, en ole isovanhempi, enkä tule olemaan vielä moneen vuoteen, esikoinen on nyt 11v.

Eivät ole asiallisia.

Eikä kukaan ulkopuolinen voi tulla toisen perheeseen ja ottaa ihan vaan päättämällä siellä jotain roolia.

Vierailija
4/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemman kuuluu rakentaa se luottamuksellinen ja asiallinen yhteys lapseensa jo lapsesta asti.

Myöhäistä sitä on sitten tulla mestaroimaan aikuisen ihmisen kotiin, jos välejä ei ole luotu.

Minun äitini oli surkea äiti ja nyt on kamala isoäiti, joka rynnii kotiini kuin miehitysarmeija.

Vierailija
5/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kirjoitus oli todella asiallinen. Vaikea ymmärtää miten joku voisi olla eri mieltä siitä, että

-neuvoja ei pidä antaa pyytämättä

-tuoreiden vanhempien tunteita pitää kunnioittaa

-vanhemmat päättävät lapsestaan ja ydinperheensä asioista. Isovanhemmat eivät ole neuvotteluosapuoli lastensa perheen asioissa.

En lue hesarin nettikommentteja koska ne ovat yleensä kamalaa kuraa ja niin näköjään tälläkin kertaa. Isovanhemmilla on toki aikaa siellä kommentoida, mikä selittääkin paljon...

Se on käsittämätöntä, että niin moni vielä luulee, että pyytämättä neuvojen antaminen on ihan ok. Ei ole, se on huonoa käytöstä.

Vierailija
6/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai isovanhemmat määrittelevät itse osaltaan. Eihän se nyt niin mene että kun joku emäntä tyrkkää mukulan maailmaan ,niin yhtäkkiä hän on määräävässä asemassa kaikkiin muihin nähden kiristäen sillä omalla lapsellaan(jota pitäisi rakastaa eikä pitää kiistakapulana ja pelinappulana) jo synnäriltä että kuka saa tehdä ja mitä. 

Nykymaailmassa ei sellaisia vaaroja ole että vaarin kanssa kiikkusyolissa istuminen olisi niin vaarallista ettei sitä saa tehdä.

Vierailija
7/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole lapsellista kantaa henkulökohtaisia ongelmiaan lehtien palstoille, kun kyseessä oleva riitapari ei voi kommentoida tilannetta ja lukija ei näin ollen voi tehdä kokonaiskuvaa muodostaakseen mielipidettä.

Vierailija
8/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai isovanhemmat määrittelevät itse osaltaan. Eihän se nyt niin mene että kun joku emäntä tyrkkää mukulan maailmaan ,niin yhtäkkiä hän on määräävässä asemassa kaikkiin muihin nähden kiristäen sillä omalla lapsellaan(jota pitäisi rakastaa eikä pitää kiistakapulana ja pelinappulana) jo synnäriltä että kuka saa tehdä ja mitä. 

Nykymaailmassa ei sellaisia vaaroja ole että vaarin kanssa kiikkusyolissa istuminen olisi niin vaarallista ettei sitä saa tehdä.

Eivät määrittele. Se on toisen ihmisen perhe! Ei sinne mennä omin päin.

Vierailija
9/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisluonteinen kirjoitus. Ei riitatilanne. Neuvoja kaikille isovanhemmille.

Vierailija
10/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tulla puolitiehen vastaan

Vierailija
11/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat määräävät säännöt, isovanhemmat toki päättävät ovatko valmiita olemaan tekemisissä lastensa ja lastenlastensa kanssa näiden sääntöjen puitteissa vai eivätkö ollenkaan.

Vierailija
12/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Pitää pysyä siellä omalla alueellaan. Menee vaikka sitten Marttoihin mestaroimaan jos on pakko jossain mesoa ja määräillä.

Vierailija
13/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, jos minun äitini vaikka haluaisi eläkkeestään maksaa itselleen Sisilian loman ja minun mielestäni hänen ei pitäisi tuhlata lainkaan matkailuun vaan jäädä kotiin, niin onko äitini velvollinen tulemaan puolitiehen vastaan ja tyytymään Ruotsin risteilyyn?

Vierailija
14/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole lapsellista kantaa henkulökohtaisia ongelmiaan lehtien palstoille, kun kyseessä oleva riitapari ei voi kommentoida tilannetta ja lukija ei näin ollen voi tehdä kokonaiskuvaa muodostaakseen mielipidettä.

Hänhän kirjoitti nimimerkillä. Ja kirjoituksessa oli ihan hyviä neuvoja kaikille isovanhemmille. Esimerkiksi vähän itsekeskeisempi mummo tai vaari ei välttämättä tule ajatelleeksi, että vastasyntyneen äidistä tuntuu pahalta, jos hänelle toitotetaan että vauva on täsmälleen isänsä suvun näköinen, eikä lainkaan äidin näköinen. Jos isovanhemmat tajuavat välttää tällaisia kommentteja niin suhde miniään ja lapsenlapsiin voi muodostua paljon paremmaksi. Kaikki voittavat, vai?

Vierailija
15/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat määräävät säännöt, isovanhemmat toki päättävät ovatko valmiita olemaan tekemisissä lastensa ja lastenlastensa kanssa näiden sääntöjen puitteissa vai eivätkö ollenkaan.

No sitten en ymmärrä itkua. Jos äiti päättää ettei isovanhemmat saa olla lasten kassa tekemisissä, niin se on äidin oma päätös, miksi itkeä että aikuiset ihmiset ei tottele sinua? Tulee sullekin se aika kun lapset ihmettelevät miksei mummon ja papan kanssa ole mitään suhdetta. Toisin kuin nyt luulet, niin se menee sinun piikkiisi, sen tulet näkemään myöhemmin. Sitten tosin on turha enää harmitella kun se lastesi lapsuus meni jo. T: 20, ja 23-vuotiaiden "asten" äiti, jonka lapsilla on hyvät ja läheiset suhteet isovanhempiin, kun me vanhemmt emme pilanneet niitä päsmäröimällä ja eristämällä sukupolvia toisistaan. Tämä nyt vain on fakta, ja sen huomaat liian myöhään.

Vierailija
16/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole asiallisia.

Eikä kukaan ulkopuolinen voi tulla toisen perheeseen ja ottaa ihan vaan päättämällä siellä jotain roolia.

No, etä sinäkään voi päättää toisen aikuisen ihmisen roolia hänen omassa elämässään. Eli joko löydätte kompromissin tai sitten seuraavaksi luemme täältä sun valitusta siitä, kun ei ole turvaverkkoja.

Vierailija
17/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmähän sellainen vanhempi on, joka ei ota neuvoja vastaan. On itsestäänselvää täysjärkisten aikuisten kesken, että se jolla on muutaman kymmenen vuoden kokemus vanhemmuudesta ihan varmasti tietää asiasta enemmän kuin kokematon vanhempi. Itse olen äitinä aina kuunnellut vanhempien neuvot. Ei niitä aina tarvitse noudattaa eikä kaikki ihmiset osaa nähdä oman kokemuksensa ulkopuolelle, mutta tieto on aina lähtökohtaisesti arvokasta, ja monesti myös asenne. Ilman kokeneempien rauhoittelua ja tyyntä asennetta olisin itse esim. vanhempana stressannut ihan turhaan monesta asiasta lasten ollessa pieniä.

Itselläni on vain poikalapsia, joten toivon, ettei minun tarvitse heitä hirveästi lapsenhoidossa neuvoa. Toisaalta olisi kamalaa jos tekisivät lapsia jonkun harhaisen special snow flaken kanssa, joka ei osaa keskustella.

Vierailija
18/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ottaa isovanhemmilta rahaa ja hoitoapuja vastaan niin saa elää omaa elämäänsä. Kun sitten ottaa apuja vastaan niin saa sitten näistä sivuilmiöistäkin kärsiä. 

Vierailija
19/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän kirjoitti nimimerkillä. Ja kirjoituksessa oli ihan hyviä neuvoja kaikille isovanhemmille. Esimerkiksi vähän itsekeskeisempi mummo tai vaari ei välttämättä tule ajatelleeksi, että vastasyntyneen äidistä tuntuu pahalta, jos hänelle toitotetaan että vauva on täsmälleen isänsä suvun näköinen, eikä lainkaan äidin näköinen. Jos isovanhemmat tajuavat välttää tällaisia kommentteja niin suhde miniään ja lapsenlapsiin voi muodostua paljon paremmaksi. Kaikki voittavat, vai?

On yliherkkyyttä pahoittaa mielensä esim. tuollaisesta kommentista. On lisäksi fakta, että vauvat muistuttavat lähes aina isäänsä. Tämä on evoluution tapa sitouttaa lapsen isä lapsen hoitoon, koska tällöin hän tietää lapsen olevan hänen.

Vierailija
20/288 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin kirjoitus oli todella asiallinen. Vaikea ymmärtää miten joku voisi olla eri mieltä siitä, että

-neuvoja ei pidä antaa pyytämättä

-tuoreiden vanhempien tunteita pitää kunnioittaa

-vanhemmat päättävät lapsestaan ja ydinperheensä asioista. Isovanhemmat eivät ole neuvotteluosapuoli lastensa perheen asioissa.

En lue hesarin nettikommentteja koska ne ovat yleensä kamalaa kuraa ja niin näköjään tälläkin kertaa. Isovanhemmilla on toki aikaa siellä kommentoida, mikä selittääkin paljon...

Se on käsittämätöntä, että niin moni vielä luulee, että pyytämättä neuvojen antaminen on ihan ok. Ei ole, se on huonoa käytöstä.

Jos näkee että oma lapsi on hukassa vanhemmuutensa kanssa, on ihan normaalia neuvoa. Saatesanoiksi voi sanoa, että näin sinun kanssasi toimin. Lapsi tehköön siitä omat johtopäätöksensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä