Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaali­painoinen

Vierailija
25.09.2019 |

Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006250056.html

Kommentit (649)

Vierailija
61/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat alapeukuttelevat ikäviä totuuksia. :D

Kertoisitko, mikä oli se ikävä totuus, mitä tässä keskustelussa on alapeukuteltu? Ihan oikeastiko ajattelet, että ylipainoinen ihminen ei tiedä, miksi on ylipainoinen? Kyllä minä tiedän. Syön paljon, koska pidän syömisestä. Juon olutta, koska rakastan olutta. Vihaan liikkumista.

Vierailija
62/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että ihmetellään miksi suurin osa vesijuoksijoista on reilusti ylipainoisia. Sehän on yksi harvoista liikuntalajeista joka ei rasita esimerkiksi niveliä ja on siksi turvallinen tapa laihduttaa. Hoikat nyt voi lähteä lenkille ilman mitään ongelmia, mutta ylipainoisella on nopeasti polvet hajalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAIHDUTTAKAA JA LOPETTAKAA ULINA.

Vierailija
64/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Olen koko ikäni syönyt hitaasti ja silloin kun on nälkä. Lisäksi lopettanut heti, kun ei ole enää nälkä. En ymmärrä miten voi syödä vahingossa liikaa. Eikö ihmiset kuuntele kehoaan?

Ystävällisesti,

Bmi19

En syö vahingossa liikaa, syön ihan tietoisesti liikaa, koska pidän syömisestä ja pidän hyvästä ruuasta.

BMI 31-32

Vierailija
65/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä vaan teille kaikille haukkujille yhdeltä lihavalta joka on laihduttanut suunnilleen puolet elämästään, kokeillut kaikki dieetit ja sitä ennen kärsinyt 20vuotta rajuista syömishäiriöitä.Apua olen molempiin pyytänyt, saamatta sitä Läheisiä ja ammattilaisia ei kiinnosta muu kuin että et ole lihava, muulla ei ole väliä.

Syö vähemmän, liiku enemmän. Noin yksinkertaista, kun kulutat enemmän kaloreita mitä saat laihdut. Ei laihduttaminen ole mitään rakettitiedettä johon tarvitaan "asiantuntijoiden" apua.

🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vttu, mikä idi-ootti, mutta hän vöt naurut sain, kiitos siitä!

Vierailija
66/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallamme on meitä normaalipainoisia naisia kaksi. Olemme molemmat noin nelikymppisiä. Muut naiset, heitä on noin kymmenen, iältään 30-60 vuotiaita, ovat ylipainoisia. Ainoita, joita huomautellaan painosta ja syömisestä, ollaan me hoikat. Pitäisi syödä enemmän ja ottaa joka kerta se pulla ja jos otat sen pullan niin pitäisi ottaa vielä toinenkin niin he ylipainoisetkin ottavat. Meidän työpaikalla, kun on joka päivä pullaa tarjolla. Ja se kommentointi, odottakaa, kun tulee ikää lisää niin alkaa se paino teilläkin nousta. Ja ota nyt toinen pulla, kun olet niin laiha. Nälkäkurki. Epänormaali.

Ja niin me kaikki odotetaan, että milloin se paino nousee. On odotettu ja odotettu ja odotetaan vieläkin. Ei ole vielä noussut ja pullan tuputus jatkuu. Tai no, osalla on noussut ja nousee koko ajan, paitsi meillä hoikilla.

Jos mahdollista, käyn kahvitauolla eri aikaan kuin muut. En jaksa enää kuunnella, kun kehopositiiviset pulla suussa mussuttavat painostani.

Entä jos minä huomauttelisin heidän syömisestään ja painostaan..

Millaisella wt-työpaikalla tuollaista tapahtuu? Työskentelen itse naisvoittoisessa paikassa, jossa tehdään asiantuntijatyötä, enkä ole ikinä, en kertaakaan kuullut kenenkään tuputtavan muille pullaa sen paremmin omassa kahvipöydässä kuin palavereissa tms tilanteissakaan. En kuullut edellisessäkään työssäni. En yksinkertaisesti usko, että tuollaista tapahtuu.

Et ole ehkä hoikka, joten et ehkä kiinnitä tällaiseen huomautteluun. Mutta kyllä sitä vain tapahtuu. Ja nimenomaan olen töissä asiantuntijatehtävissä. Osa työkavereistani on asiantuntijatehtävissä ja osa työntekijätasolla, mutta en voi sanoa, etteikö osa huomauttelijoista olisi asiantuntijoita. Ja eihän kaikki huomauttele tai tuputa pullaa. Edellisessä työpaikassani, asiantuntijaorganisaatioissa, pahin tai oikeastaan ainoa, joka huomautteli painostani, oli ylipainoinen naisesimieheni.

Vierailija
67/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 26-v asti alipainoinen ja aina sain siitä kuulla vain negatiivista (="kasvata tissit", "lauta", "anorektikko", "mee hoitoo" yms). Sitten aloitin masennuslääkkeet ja lihoin 25 kg ja tätä nykyä 30-vuotiaana olen lievästi ylipainoinen. Ottaisin laihuuden milloin tahansa mielummin kuin läskeyden! Vihaan tätä kroppaani kun läskiä tursuaa joka puolelta eikä mikään vaate näytä hyvältä.

Vierailija
68/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä ketjussa ei ulise muut kuin normaalipainoiset. Itse olen ihan sinut oman painoni kanssa.

Vierailija
69/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi olla lihava jos niin haluaa, miten se vaikuttaa teidän laihojen urheilijoiden elämään

Me muut maksamme teidän lihavuuteen liittyvät sairautensa jotka siis pystyisitte itse hoitamaan pois ripauksella itsekuria.

Ei olisi ongelma jos jokainen narkkari, juoppo, läski, röökimuija maksaisi omasta pussista hoitonsa.

En mä näkään halua maksaa diabeetikkojen insuliineja, verenpaine potilaan tai ms potilaan lääkkeitä. Miksi minun pitää maksaa jonkun pikkujouluissa tai puulaakipelissä nilkkansa murtaneen sairaalahoito tai jonkun ilman kypärää pyöräilleen loppuelämän laitoshoito tai jonkun bodarin dialyysihoito ja uusi munuainen, kun se on käyttänyt steroideja.

Vierailija
70/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa, kuinka suuri rasitus terveydenhoidolle tuosta ylipainosta pian tulee.

Yleisestä asenteesta ylipainoon, niin kyllähän sitä alkaa pitää normaalina mitä näkee ympärillään. Siksi ihmiset eivät edes tunnista olevansa ylipainoisia ennen kuin painavat 100kg. Ja sitten on hankala laihduttaa, kun pitäisi vaihtaa koko ruokavalio ja elämäntapa. Ymmärrän sen tuskan. Mutta ei sekään auta ettei oteta vastuuta omasta painosta. Pikkuhiljaa ruokailutottumuksia parantamalla ja hyötyliikuntaa lisäämällä jokainen voi laihtua. Pikadieetit yms. vievät vain pahempaan ahdinkoon.

Vierailija
71/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOPETA SINÄ HUUTAMINEN!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
72/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella ylipainoisella menee tunteisiin se että ihmiset puhuvat ylipainosta ilmiönä. Tuntuu siltä että ihmisillä menee jatkuvasti lihavuuskeskustelussa sekaisin yksilöön kohdistuva kritiikki ja ilmiöön kohdistuva kritiikki, aivan kuin ilmiöstä keskustelu olisi hyökkäys imaa ihmisarvoa kohtaan.

Voi kun ihmiset suhtautuisivat lihavuuteen kuten syöpään. Syöpää sairastavaa ei pilkata, vaikka syövästä, sen hoidosta ja ehkäisystä puhutaan. Syövän lisääntymisestä saa olla ja ollaan huolissaan ja siihen saa ottaa kantaa ilman että syöpäpotilaat loukkaantuvat. Molemmat vaivat (ylipaino ja syöpä) kuitenkin koskettavat lähes jokaista suomalaista jossain vaiheessa elämää. Jos ei osu omalle kohdalle niin tuttavapiiriin ainakin.

Syöpään sairastunut ei loukkaantuisi, jos hän lukisi kuinka uimahallissa kävijää ällötti nähdä nainen, jolta oli poistettu rinta tai jolla oli isoja leikkausarpia? Hänestä olisi ihan ok lukea, kuinka hän itse omilla elämäntavoillaan on ansainnut sairastumisensa?

Jos haluaa kirjoittaa syövän ehkäisystä, silloin pitää kirjoittaa kuinka on lukenut/oppinut, että runsas marjojen syönti vähentää syöpäriskiä tai kuinka x-määrä liikuntaa vaikuttaa syöpäriskiin.  Ei siitä, miltä syöpään sairastuneet näyttävät tai muutenkaan heistä henkilöinä.

Jos haluaa kirjoittaa ylipainon ehkäisystä, niin siihen pätee ihan sama juttu. Kannattaa kirjoittaa hyviä ruokavinkkejä, innostavia liikuntakokemuksia jne. Ei ylipainoisista ihmisistä. Mutta silloinkaan ei kannata kirjoittaa ikään kuin suuntaisi tekstinsä idiooteille. Uskon, että suurin osa meistä ylipainoisista suomalaisista tietää kyllä, mitä kannattaisi/ei kannattaisi syödä ja minkä verran kannattaisi liikkua.

Olen samaa mieltä kanssasi, pointtini olikin se että lihavuuskeskustelun tulisi olla yhtä hienotunteista ja kunnioittavaa kuin syöpäkeskustelun. Neutraali ilmiöstä (ei henkilöstä) keskustelu valuu helposti hukkaan kun "miksei lihavat vaan lopeta mässäilyä" aivopierualoitukset virittävät ihmiset sotajalalle. Silloin syntyy vain tällaisia ketjuja joissa osa riitelee ja pilkkaa, osa keskustelee asiallisesti ja loput ovat sekaisin onko koko ketju pilkkausta vai keskustelua varten.

Vierailija
73/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallamme on meitä normaalipainoisia naisia kaksi. Olemme molemmat noin nelikymppisiä. Muut naiset, heitä on noin kymmenen, iältään 30-60 vuotiaita, ovat ylipainoisia. Ainoita, joita huomautellaan painosta ja syömisestä, ollaan me hoikat. Pitäisi syödä enemmän ja ottaa joka kerta se pulla ja jos otat sen pullan niin pitäisi ottaa vielä toinenkin niin he ylipainoisetkin ottavat. Meidän työpaikalla, kun on joka päivä pullaa tarjolla. Ja se kommentointi, odottakaa, kun tulee ikää lisää niin alkaa se paino teilläkin nousta. Ja ota nyt toinen pulla, kun olet niin laiha. Nälkäkurki. Epänormaali.

Ja niin me kaikki odotetaan, että milloin se paino nousee. On odotettu ja odotettu ja odotetaan vieläkin. Ei ole vielä noussut ja pullan tuputus jatkuu. Tai no, osalla on noussut ja nousee koko ajan, paitsi meillä hoikilla.

Jos mahdollista, käyn kahvitauolla eri aikaan kuin muut. En jaksa enää kuunnella, kun kehopositiiviset pulla suussa mussuttavat painostani.

Entä jos minä huomauttelisin heidän syömisestään ja painostaan..

Millaisella wt-työpaikalla tuollaista tapahtuu? Työskentelen itse naisvoittoisessa paikassa, jossa tehdään asiantuntijatyötä, enkä ole ikinä, en kertaakaan kuullut kenenkään tuputtavan muille pullaa sen paremmin omassa kahvipöydässä kuin palavereissa tms tilanteissakaan. En kuullut edellisessäkään työssäni. En yksinkertaisesti usko, että tuollaista tapahtuu.

Kyllä tapahtuu. Edellisessä työpaikassani kunta-alalla oli jatkuvasti pullaa tarjolla kahvitauolla. En syönyt sitä oikeastaan koskaan ja aina sain kuulla vinoilua siitä, että pitäisi ottaa eihän se sinussa näy, tai syö nyt kun olet noin "laiha". Painoindeksini on 20 (ikää nyt 53) eli en ole laiha. Normaalipainon käsitys vaan on ihmisiltä hukassa, koska ympärillä on niin paljon ylipainoisia, että se alkaa olla uusi normaali. Viimeksi jumppatunnilla sain kuulla olevani rääpäle ja olen saanut kuulla ihmettelyä siitä, että enkö saa ruokaa lainkaan. Noille huomattelijoille tekisi mieleni sanoa, että ei riittänyt ruokaa minulle kun sinun kaltaisesi ovat nähtävästi syöneet kaiken.

Vierailija
74/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi rakas lapsi, jos kaikki läskit laihduttaisi, niin sinulla olisi yksi ketju vähemmän, missä käyttää aikaa, jonka sossu sinulle kustantaa

Vierailija
75/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään painonhallinta ei ole helppoa, ainakaan kaikille. Monet asiat nyt vain ovat vaikeita ja vaativat ponnistelua ja itsekuria. Jos haluaa kehittyä jossakin, on oltava valmis näkemään vaivaa. Jos haluat oppia soittamaan pianoa, on harjoiteltava ahkerasti ja hyväksyttävä se, että oppimiseen menee oma aikansa ja sen lisäksi taitoa on pidettävä yllä harjoittelemalla.

Kun elämme maailmassa, jossa kaikki luontainen aktiivisuus (raskas fyysinen työ, jalan liikkuminen, talon ylläpito puiden pilkkomisineen, veden kantamisineen ja käsin pyykkäämisineen) on yhtäkkiä hävinnyt ja kaloripitoista ruokaa on tarjolla koko ajan, on opittava suhtautumaan kehon terveenä pitämiseen uudella tavalla. Se vaatii aktiivista ponnistelua, vaikka moni ei sitä halua tunnustaa eikä ole siihen valmis. Helppo ja liian mukava elämä tekee meistä sairaita.

Tai ei vain halua. Minulla ei ole pienintäkään mielenkiintoa tällä hetkellä painonhallintaan eikä se johdu tyhmyydestä, tietämättömyydestä, osaamattomuudesta, kyvyttömyydestä sitoutua tms. Minä osaan ja pystyn hoitamaan asiantuntijatyöni, opiskelemaan sen ohessa, harrastamaan, olen ihan omaksi ilokseni jopa opiskellut ravitsemustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa. Mutta minua ei kiinnosta laihduttaa. Eikä liikkua. Eikä se muutu muuksi, vaikka kuinka paheksuisitte.

Sori siitä.

”Happamia!” sanoi kettu pihlajanmarjoista...

Vierailija
76/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Olen koko ikäni syönyt hitaasti ja silloin kun on nälkä. Lisäksi lopettanut heti, kun ei ole enää nälkä. En ymmärrä miten voi syödä vahingossa liikaa. Eikö ihmiset kuuntele kehoaan?

Ystävällisesti,

Bmi19

En syö vahingossa liikaa, syön ihan tietoisesti liikaa, koska pidän syömisestä ja pidän hyvästä ruuasta.

BMI 31-32

Se on toki sallittua aikuiselle ihmiselle. Saanko kysyä, miksi tietoisesti pilaat terveyttäsi? Olet arvokas ihminen. Kyllä minäkin nautin syömisestä ja hyvästä ruoasta ja muista elämän pienistä iloista. Kuten myös mahdollisuudesta terveyteen ja hyvään oloon.

Vierailija
77/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavaa, kuinka suuri rasitus terveydenhoidolle tuosta ylipainosta pian tulee.

Yleisestä asenteesta ylipainoon, niin kyllähän sitä alkaa pitää normaalina mitä näkee ympärillään. Siksi ihmiset eivät edes tunnista olevansa ylipainoisia ennen kuin painavat 100kg. Ja sitten on hankala laihduttaa, kun pitäisi vaihtaa koko ruokavalio ja elämäntapa. Ymmärrän sen tuskan. Mutta ei sekään auta ettei oteta vastuuta omasta painosta. Pikkuhiljaa ruokailutottumuksia parantamalla ja hyötyliikuntaa lisäämällä jokainen voi laihtua. Pikadieetit yms. vievät vain pahempaan ahdinkoon.

😂😂😂😂

Oletko hakeutumassa politiikkaan vai aloittamassa lifestyleblogin kirjoittamista?Tyyli sopii molempiin

Vierailija
78/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia ihmiset lihoo maaseudulla herkemmin kuin kaupungissa? Asun Tukholmassa ja täällä ei näe lihavia ihmisiä ollenkaan niin paljon, enkä itsekkään ole, mutta en silti tiedosta että toimisin jonkin sosiaalisen paineen alla ja tarkkailisin syömistäni kauhean paljon. Ruotsissakin ihmiset maaseudulla on lihavampia. Varmaan sama ilmiö Helsingin ja muun Suomen välillä?

Maaseudulla tulee paljon vähemmän hyötyliikuntaa, kun pihasta poistutaan vain autokyydillä. Huomaan tämän aina, kun oleskelen kakkosasunnolla maaseudulla, askelia tulee päivässä alle 5000 ja vaikka erikseen yrittäisi tsempata, ei 10 000 askelta ylity millään. Helsingissä ei tavallisesta päivästä selviä mitenkään alle 7000 askelella, mutta ei ole tavatonta saada 12 000 kokoon. Tässä on vuositasolla huima ero.

Vierailija
79/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen normaalipainoinen, mutta huomasin nyt nelikymppisenä, että paino alkaa nousta nykyisellä syömisellä ja liikunnalla. Olen ihan tietoisesti vähentänyt herkkujen määrää ja panostanut ruoan laatuun. Lisäksi olen alkanut pyöräillä työmatkat. Heti paino tippui siihen normipainoon, missä olen ollut aikuisikäni. Pienillä muutoksilla saa aikaan paljon. Ja aluksi harmitti kun joutui jättämään esim. Fazerin sinisen, mutta nyt syön tummaa suklaata palasen, enkä edes kaipaa puolta levyä isosta suklaalevystä. Uusia tapoja voi siis opetella.

Vierailija
80/649 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavaa, miten suuri rasitus terveydenhuollolle tulee, kun suurten ikäluokkien edustajien viimeiset edustajat jäävät kohta eläkkeelle , on suurin ikäluokka -kuka hoitaa heidät ja missä, kun tulevat vanhuusikään.Dementia esim tulee lisääntymään räjähdysmäisesti, vaikka mitä tekisit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan