Vanha jauhesammutin on erikoiskäsiteltävä jäte ja sen vieminen maksaa 15 euroa
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/jatekeskus-nielee-vuosittai…
Harva kai aerosolipullojakaan erikoiskäsittelee jne.
Kommentit (24)
Varmaan kaikki laittavat sammuttimet ja palohälyttimet sekajätteeseen.
Kaatiksella on vaarallista olla töissä.
Kannattaa harjoitella noilla; jonka jälkeen ne ovat paineettomana metalliromua.
Harva jaksaa viedä maali jämät ja muut hankalat kaatopaikalle. Se ei ole Turussa edes viikonloppuisin auki.
Tämähän on oikea luonnonsuojelijoiden kerho.
Toimikaahan edelleen samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harjoitella noilla; jonka jälkeen ne ovat paineettomana metalliromua.
Tämä minullekin tuli mieleen. Tietenkin jauheet possautetaan ensin pihalle ja sen jälkeen voi laittaa metallijätteeseen.
Jätteistään pitää maksaa. Maksathan sinä vedestä sekä tulon että jäteveden ja sähkön.
Kulutus maksaa.
Ja tuollaisesta turvavälineestä maksaa mielellään jätemaksun, kun se ei ole turhaa kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikki laittavat sammuttimet ja palohälyttimet sekajätteeseen.
Kaatiksella on vaarallista olla töissä.
Palohälytin on joko elektroniikka- tai ongelmajätettä...ei sen vieminen mitään maksa.
Hankalien jätteiden keräilyautojen pitäisi kulkea kerran viikossa ja kerätä ilmaiseksi pois hankalat jätteet. (kuten jauhesammuttimet ja raketit jne)
Vierailija kirjoitti:
Hankalien jätteiden keräilyautojen pitäisi kulkea kerran viikossa ja kerätä ilmaiseksi pois hankalat jätteet. (kuten jauhesammuttimet ja raketit jne)
Lisään vielä, että kellonaika vaihtelisi eri paikoissa, jotta jokaiselle sopisi jokin aika. Ei pelkästään arkisin klo 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hyvä siksi, että kaikilla ei ole keinoa viedä (edes kohtuuhinnalla) jätteitään kaatikselle.
Takapihalle ekotulet ja sammutin liekkeihin, kustannus 0€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hyvä siksi, että kaikilla ei ole keinoa viedä (edes kohtuuhinnalla) jätteitään kaatikselle.
Ja kukakohan tämän ilmaisen lystin maksaisi? Verorahoistako? Ei muuten ole ihan ilmaista niiden vaarallisten jätteiden käsittelykään, Suomessa on yksi laitos joka niitä pystyy käsittelemään. Se, että ne joutuu itse viemään jonnekin takaa sen että päästään halvemmalla. Ihan mielenkiinnosta voit laskea, jos tuollainen palvelu järjestetään joka puolelle Suomeen, mitä jo pelkät palkkakulut olisivat. Voi pyhä yksinkertaisuus! Jos sen hemmetin tavaran saa kotiin niin miten se voi olla niin vaikeaa viedä pois? Ainiin, kun pitää nähdä vaivaa ihan itse.
Jauhesammutin sisältää ruokasoodaa, tiesittekö? Se ei ole vaarallinen ympäristömyrkky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukakohan tämän ilmaisen lystin maksaisi? Verorahoistako? Ei muuten ole ihan ilmaista niiden vaarallisten jätteiden käsittelykään, Suomessa on yksi laitos joka niitä pystyy käsittelemään. Se, että ne joutuu itse viemään jonnekin takaa sen että päästään halvemmalla. Ihan mielenkiinnosta voit laskea, jos tuollainen palvelu järjestetään joka puolelle Suomeen, mitä jo pelkät palkkakulut olisivat. Voi pyhä yksinkertaisuus! Jos sen hemmetin tavaran saa kotiin niin miten se voi olla niin vaikeaa viedä pois? Ainiin, kun pitää nähdä vaivaa ihan itse.
Minä ajattelen vain ympäristön kannalta tätä.
Jos hankalia jätteitä kiertäisi auto kerran viikossa keräilemässä, moni hankala jäte ei menisi sekajätteeseen.
Ihmiset ovat laiskoja ja heittävät sekajätteeseen, kun eivät viitsi viedä vaikka maalien jämiä kaatikselle, kun se on kaukana ja ei esim ole autoa. (esim yksi miehen sukulainen, vaikka auto sillä onkin)
Ihmiset kippaa tavalliseen jäteastiaan ihan mitä vain.
Hyvin harva lähtee erikseen jäteasemalle ajamaan. Monessa paikassa se on qukikin niin huonosti, ettei sinne kerkeä.
Kyllä täällä kiertää jäteauto mm. ongelmajätteiden jättämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä kiertää jäteauto mm. ongelmajätteiden jättämistä varten.
Kyllä täälläkin käy joskus erittäin harvoin. Repe & romu. Liian harvoin. Ja ei ota kaikkea.
Pitäisi käydä kerran viikossa ja sen pitäisi ottaa kaikki erikoiset jätteet. Siis kaikki, jotka ei kelpaa poltettavaksi eikä normaaleihin kierrätyspönttöihin.
Esim loisteputket sun muut hankalat viedään tavallisiin jätteisiin, kun niitä ei viitsitä säilyttää kotona kovin kauaa eikä viitsitä viedä itse kaatikselle.
Tulee turhaan väärää jätettä polttokelpoisten joukkoon.
Vaikka itse veisin autolla kaatikselle, moni muu ei todellakaan viitsi tai ei omista autoa.
Myös sohville ja sängylle ym huonekaluille pitäisi olla kiertäviä jätekeräyksiä. Nyt niitä kipataan liikaa metsiin.
Rahat voisi ottaa uusien hinnoista verona.
Sekajätteeseen minä olen aina laittanut, niin kuin vanhentuneet patruunat ja perunamaalta löytyneet venäläiset pommitkin.