Mitä mieltä äitini kommentista?
Yritin nostaa pelkästään sormien puristusvoimalla 25 kg painoista pakkausta ja sanoin että huh miten painava. Äitini tokaisi "no oot sä kyllä tosi heikko".
Mitä hittoa? Onko tällainen mielestänne ihan ok kommentointia äidiltä? Sanoisitteko itse lapsellenne noin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ööh. On se kauheaa. Suorastaan hirveää. Vetäytyisin sänkyyn itkemään ja tärisemään. Soittaisin 112.
Sä siis voisit sanoa samalla tavalla jollekin? Itse en, mutta mulla ei olekaan tapana vttuilla muille heidän heikkouksistaan.
Minä ilmeisesti voisin sanoa äitiäni heikoksi ruuanlaittajaksi? Jos kerran tällaisten kommenttien ei pitäisi loukata ketään.
Ap
Taitaa vähätellä muissakin asioissa...
Vierailija kirjoitti:
Ja vie heppalehdet serkulle ilman lupaa 😩
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisi pitänyt sanoa?
Ei mitään? Vai kommentoitko sinäkin negatiivisesti aina kun siihen tulee tilaisuus? Äitisi pyytää sinut syömään ja kun ruoka ei maistu mielestäsi hyvältä, tokaiset että "olet sä kyllä heikko ruuanlaittaja" ?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään? Vai kommentoitko sinäkin negatiivisesti aina kun siihen tulee tilaisuus? Äitisi pyytää sinut syömään ja kun ruoka ei maistu mielestäsi hyvältä, tokaiset että "olet sä kyllä heikko ruuanlaittaja" ?
Ap
Ok, ja sitten olisit valittanut, kun ei mitään sanonut...
Mun äiti ruoka on aina hyvää. Mutta voisin kyllä kommentoida sen ristikkojen täyttämistä joskus 😄
Vierailija kirjoitti:
Vähättelee aina kun minulla menee hyvin. Kun taas jos kerron hänelle kuinka masentaa ja olen vaikka juuri eronnut, niin silloin niitä kehuja ja ylistyksiä kyllä tulee. Tuntuu ihan todella siltä että hän on mustasukkainen jos minulla on parisuhde. On haukkunut ihan kaikki seurustelukumppanini joista itse olen pitänyt. Hänen mielestään olen aina ylimielinen silloin kun "minulla on joku". Vaikka todellisuus on se että hän on aivan älyttömän mustasukkainen. Väittää haluavansa hyvää minulle, mutta käytöksensä viittaa vahvasti muuhun.
Ap
Jos mun äiti olisi kommentoinut vastaavaa, olisin heittänyt vastaukseksi, että saa kokeilla itse.
Jos kuulet sellaisen äänen, mikä muistuttaa rulettipelin kuulaa pyörimässä, niin se ääni tulee mun silmistäni jotka pyörii nyt aika lujaa.
Ehkä sä tarviit jotain terapiaa jos toi oli aivan kamalaa ja traumatisoivaa. Tosin voi olla että terapeutti nauraa ittensä tärviölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähättelee aina kun minulla menee hyvin. Kun taas jos kerron hänelle kuinka masentaa ja olen vaikka juuri eronnut, niin silloin niitä kehuja ja ylistyksiä kyllä tulee. Tuntuu ihan todella siltä että hän on mustasukkainen jos minulla on parisuhde. On haukkunut ihan kaikki seurustelukumppanini joista itse olen pitänyt. Hänen mielestään olen aina ylimielinen silloin kun "minulla on joku". Vaikka todellisuus on se että hän on aivan älyttömän mustasukkainen. Väittää haluavansa hyvää minulle, mutta käytöksensä viittaa vahvasti muuhun.
Ap
Ilmeisesti sä olet aikuinen joka asuu itsekseen? Niin voitko nyt kertoa että mitä ihmeen väliä on sillä, mitä mieltä äiti on mistään.
Kaikki ei, yllättävää saattaa olla, ole äidin vikaa.
Jos et ole yli 60 vuotias nainen onhan tuo keskimääräistä heikompi tulos ja totuus sattuttaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pitäisikö sinun sitten ottaa vähän välimatkaa häneen? Vai eikö silloin olisi ketään johon voisit tuntea olevasi suhteessa parempi ihminen ja purkaa niitä omia paineita? Sillä katsoa äitiä, näet tyttären. Ja eniten muissa ärsyttää se mikä on itsessä se hallitseva piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jep, ala kommunikoimaan äitisi kanssa hänen ymmärtämällään kielellä.
No joo, mitäpä muuta voi odottaa kiusaajien palstalta. Kiitos niille jotka vastasivat ystävällisesti 😌💜
Ap
Eiköhän se ollut vitsi.
Omituinen kommentti muutenkin.
Äitisi kuulostaa vähän myrkylliseltä ja katkeralta ihmiseltä, niinkuin tässä maassa moni. Erityisesti tämä kohta "Hänen mielestään olen aina ylimielinen silloin kun "minulla on joku"" haiskahtaa - äitisi kuulostaa kateelliselta onnestasi, tai sitten ei siedä normaalia, hyvää itsetuntoasi, koska kokee silloin olevan itsellään vähemmän valtaa?
Tässä maassa ja maailmassa yleensäkin on monia henkisesti vähän kypsymättömiä ja hukassaolevia ihmisiä, jotka eivät osaa iloita edes lapsensa puolesta. Kaikki tunnetaidot ja muut tuntuvat olevan ihan täysin kateissa. Muut ihmiset on näille ihmisille ilmeisesti pelkkiä objekteja ilman mitään omaa sisäistä elämää. En itse oikein ole koskaan saanut kunnolla kiinni tästä miten tällainen ihminen toimii, tuntuu omasta kulmasta niin äärettömän vaikealta ymmärtää. Ehkä ei kannata edes yrittää. Voisit ehkä saada jostain self-help-kirjoista apua (narsististen vanhempien lapsille tms. Redditistä myös löytyy omia osioitaan näille, reddit.com/r/raisedbynarcissists/. Ehkä oleellista ei nyt ole se onko äitisi kirjaimellisesti juuri narsisti vai ei, mutta kertomasti perusteella löydät ehkä samaistumispintaa ja kirjoista apua), tai sitten vaan pitää vaan hyväksyä että jotkut ihmiset on tällaisia, ja yrittää tehdä omasta elämästään mahdollisimman hyvä ja hankkia muuta tekemistä ja muita ihmissuhteita. Onko lopulta muita vaihtoehtoja?
Jos teet aloituksen jossa kerrot vain yksittäisen, sinänsä "vähäpätöisen" (jos niin haluaa ajatella) kuuloisen asian, täältä tulee tosi paljon lähinnä vittuilua, niinkuin vähän totesitkin. Mutta aloituksenkin kommentti kuulostaa tyhmältä ja tarpeettomalta - ei ihmisille ole kohteliasta vain tökseytellä tylyjä, negatiivisia kommentteja ylipäänsäkään (niinkuin esim. juuri vaikka tällainen "onpa pahaa ruokaa", vaikka se olisikin). (Äänensävy ja konteksti kyllä vaikuttavat tällaisissa tosi paljon.) Toisaalta äitiäsi voi tässä kohtaa myös ehkä vähän ymmärtää, koska voimien vähyys saattaa oikeasti vähän yllättää, eikä sitä välttämättä koeta yleisesti niin herkkänä ja loukkaavana aiheena. Mutta kommentti on silti turha ja negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh. On se kauheaa. Suorastaan hirveää. Vetäytyisin sänkyyn itkemään ja tärisemään. Soittaisin 112.
Sä siis voisit sanoa samalla tavalla jollekin? Itse en, mutta mulla ei olekaan tapana vttuilla muille heidän heikkouksistaan.
Minä ilmeisesti voisin sanoa äitiäni heikoksi ruuanlaittajaksi? Jos kerran tällaisten kommenttien ei pitäisi loukata ketään.Ap
eri kuin tuon kommentin kirjoittaja, mutta lapseni ovat sanoneet, että kouluruoka on parempaa kuin äidin tekemä. No meillä ollaan aina sanottu asiat suoraan kaunistelematta, eikä niistä kukaan ole loukkaantunut. Ei totuudesta mielestäni voi loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmeisesti voisin sanoa äitiäni heikoksi ruuanlaittajaksi? Jos kerran tällaisten kommenttien ei pitäisi loukata ketään.Ap
eri kuin tuon kommentin kirjoittaja, mutta lapseni ovat sanoneet, että kouluruoka on parempaa kuin äidin tekemä. No meillä ollaan aina sanottu asiat suoraan kaunistelematta, eikä niistä kukaan ole loukkaantunut. Ei totuudesta mielestäni voi loukkaantua.
Totuuden torvet... ah, niin parhaita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No onkohan äitisi kuitenkin oikeassa niiden seurustelukumppanien suhteen? Olet kuitenkin eronnut?