Paljonko teillä on kirjoja?
Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.
Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.
Kommentit (548)
Kyllä niitä varmaan lähemmäs neljäsataa tuolla on. Puolisolta musiikkikirjoja, itseltäni lähinnä kaunokirjallisuutta.
Noin 500 taitaa olla. Lisäksi joitakin kymmeniä sarjakuva-albumeita.
Noin 30 hyllymetriä. Suunnilleen saman verran kirjoja olen viimeisen 15 vuoden aikana kaupannut ja/tai antanut eteenpäin.
Minulla on arviolta n. 650-700 kirjaa.
Tuossa on joku viitisen metriä tuota 70-luvun Lundiaa kattoon asti. Joka hylly täynnä kahdessa peräkkäisessä rivissä., 8 hyllyä päällekkäin. Olisihan joku muu hyllyjärjestelmä kauniimpi, mutta hyllyni ei ole sisustusesine vaan käyttötavaraa. Välillä myyn tai annan kirjoja pois, jotta saisin lisää tilaa uusille.
Meilläkin oli edellisissä kodeissa n. 12 hyllymetriä Lundiaa. Karsittiin pois tähän muuttaessa. Jäljellä puolet. Siinä on reilu metri lastenkirjoja (voisi laittaa kiertoon, rakkaimmat säästää) ja loput sellaisia teoksia, joilla on tunnearvoa (kuten mummuni vanhoja klassikoita, sinuhet yms.) tai joita toivon lapsen tulevaisuudessa lukevan (Tolkienit, Potterit suomeksi ja englanniksi), muutamia poliittisia ja aatteellisia kirjoja, lempiromaaneja. Valtaosa on harrastukseen liittyvää tieto- ja määrityskirjoja sekä ammattiin liittyviä atlaksia.
Viimeisen vuoden aikana en ole ostanut yhtään fyysistä kirjaa, sillä haluamani ovat ilmestyneet suoraan myös e-kirjoina (mm. Rotukarja, Bolla, Testamentit).
Vierailija kirjoitti:
Kirjat ovat paloriski.
Ei kai ne itsestään roihahda palamaan..
Hienoa että täällä on niin paljon lukemisen ja kirjojen ystäviä. T. Kirjastotäti
Itselläni on muutama sata. En keräile enää, koska pöly ja muuttaminen. Olen minimalismin ystävä. Luen kyllä paljon ja pidän listaa lukemistani kirjoista.
Onko joku oikeasti lukenut 3000 kirjaa? Sehän olisi kymmenen vuoden aikana lähes kirja päivässä:D
n. 6 metriä mutta sitten on "jokunen" teos sähköisenä (it-kirjoja joita minulla on vaimoni mielestä liikaa, ilman noitakin mistä hän ei ole tietoinen).
Ja kellarissa on laatikoissa kirjoja joita ei jaksa pitää ylhäällä... Pokkareita lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti lukenut 3000 kirjaa? Sehän olisi kymmenen vuoden aikana lähes kirja päivässä:D
En ole noin montaa lukenut mutta aikaa on ollut reilu 30 vuotta... Siis sanotaanko vaikka Hobitti/Sormusten Herra/Linnunradan käsikirja -iästä.
En tiedä kirjahyllyjen leveydestä, mutta meillä on vierashuoneessa kolme isoa kirjahyllyä täynnä kirjoja. Muutossa luovuin yhdestä kirjahyllystä ja sen kirjoista.
Olohuone on pieni, sinne ei mahdu kirjahyllyjä.
Suurin osa kirjoista on sellaisia, joita ei joko saa Suomesta tai kirjastosta. Iso osa taidekirjoja, joita on vain kiva katsella, ei niinkään lukea.
En jaksa laskea, mutta veikkaan että jotain 1500 kpl. Osa joutaisi kyllä heittää menemään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ja nuorena tuli ahmittua kirjoja. Muistan, kuinka mummolassa jonain sadepäivänä meni kymmenkunta Tarzan-kirjaa. Olivat helppoja, ei tarvinnut paljon päätä vaivata, ja olen nopea lukija. Nykyään kylläkin lähinnä laiska lukija.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen osannut lukea 35 vuotta, aivan varmasti olen lukenut paljon enemmän kirjoja. Karkea veikkaus voisi olla, että noin 13 000. Opiskelujen takia ja siksi kun lasten- ja nuortenkirjat ovat ohuita, luettuja kirjoja lienee enemmän.
Kirjoja on kotona noin 25 hyllymetriä, mutta määrä ei enää juuri kasva. Luen e-kirjoja ja omia vanhoja paperikirjojani.
Joitakin satoja. Kiinnostava tieto on mitä kirjoja ja miten on eletty enemmän kuin luettu? Miten paljon kirja voi elää lukijassa?
Siis mita! Mene kouluun jos et tieda mita kirjat on!
Jep, vaatii 451 F lämpötilan.