Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on kirjoja?

Vierailija
22.09.2019 |

Tuttavani kävi meillä kylässä. Hän kertoi, ettei ole koskaan ennen käynyt kodissa, jossa on niin paljon kirjoja kuin minulla.

Siispä mittasin kirjamäärät äsken metreinä ja sain tulokseksi 8 metriä 15 cm.

Kommentit (548)

Vierailija
521/548 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kirjahyllyllinen joissa itseäni kiinnostavia kirjoja.

Tein viime vuonna tietoisen päätöksen etten hanki enempää kirjoja fyysisessä muodossa, koska niiden arvostus on romahtanut eivätkä ihmiset enää juuri lue perinteisiä kirjoja. Siirryin lukemaan ja kuuntelemaan kirjoja sähköisessä muodossa. En halua perikunnan joutuvan roudaamaan isoa kasaa kenellekään kelpaamattomia kirjoja kaatopaikalle sitten joskus.

Vierailija
522/548 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein viime vuonna tietoisen päätöksen etten hanki enempää kirjoja fyysisessä muodossa, koska niiden arvostus on romahtanut eivätkä ihmiset enää juuri lue perinteisiä kirjoja. Siirryin lukemaan ja kuuntelemaan kirjoja sähköisessä muodossa. En halua perikunnan joutuvan roudaamaan isoa kasaa kenellekään kelpaamattomia kirjoja kaatopaikalle sitten joskus.

Hmm, en nyt muuten halua kritisoida ihmisten mielipiteitä ja valintoja, joihin heillä on täysi oikeus, mutta miksi ihmeessä luopua fyysisistä kirjoista sen vuoksi, että "niiden arvostus on romahtanut eivätkä ihmiset enää juuri lue perinteisiä kirjoja"? Moniko lemmikin omistaja esim. luopuisi koiristaan kuullessaan koirien arvostuksen romahtaneen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa. Yritän lahjoittaa ja viedä kierrätyskeskukseen mutta on niitä silti edelleen 300-400. Klassikoista ja suosikeistani en luovu.

Vierailija
524/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, en nyt muuten halua kritisoida ihmisten mielipiteitä ja valintoja, joihin heillä on täysi oikeus, mutta miksi ihmeessä luopua fyysisistä kirjoista sen vuoksi, että "niiden arvostus on romahtanut eivätkä ihmiset enää juuri lue perinteisiä kirjoja"? Moniko lemmikin omistaja esim. luopuisi koiristaan kuullessaan koirien arvostuksen romahtaneen?

Totta. Itse en pidä äänikirjoista lainkaan. Haluan hypistellä kirjaa ja tuntea sen käsissäni. Olen kuitenkin päättänyt etten kerää niitä enempää, mitä ennen tein. En halua jättää jälkipolville niistä riesaa.

Nyt on vähän ollut se trendi että kirjat eivät kuulu sisustukseen. Missään sisustusohjelmassa ja lehdissä ei ole enää kirjahyllyjä. On silti jotain buddhapatsaita tai vastaavia. Itselleni täysin merkityksettömiä kapistuksia ja koristuksia. En oikein tykkää täysin kirjattomasta sisustuksesta muutenkaan. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
525/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Itse en pidä äänikirjoista lainkaan. Haluan hypistellä kirjaa ja tuntea sen käsissäni. Olen kuitenkin päättänyt etten kerää niitä enempää, mitä ennen tein. En halua jättää jälkipolville niistä riesaa.

Nyt on vähän ollut se trendi että kirjat eivät kuulu sisustukseen. Missään sisustusohjelmassa ja lehdissä ei ole enää kirjahyllyjä. On silti jotain buddhapatsaita tai vastaavia. Itselleni täysin merkityksettömiä kapistuksia ja koristuksia. En oikein tykkää täysin kirjattomasta sisustuksesta muutenkaan. Mutta kukin tavallaan.

Kirjojen ja lukemisen ystävänä sitä toivoisi, että kaikilla ihmisillä olisi olohuoneessaan kirjahylly, joka pullistelisi hyvä luettavaa. Sääliksi oikein käy sisustustrendien orjat, jotka kuuliaisesti tilavat nettikaupasta sen värisen buddhapatsaan, mikä kulloinkin on sisustuslehden suosituslistalla. Mutta kai sitä täytyy katsoa peiliin ja todeta, että kukin tulkoon onnelliseksi omalla tyylillään... :D

Vierailija
526/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävitin pääosan kirjoista jo viitisen vuotta sitten. Vielä on yksi kirjahyllyllinen, mutta noitakaan ei tule enää käytettyä juuri lainkaan.

Vierailija
527/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti mittasin noin 29 metriä. Vanhempien luona on vielä ainakin pari metriä, metrin verran on pian tulossa sieltä tänne. Ylivoimaisesti suurin osa on lasten- ja nuortenkirjoja, ensimmäinen lapsi vasta tulossa noin kuukauden sisällä.

Laitoitko kirjat peräkkäin pysty- vai vaakasuunnassa? Jos vaaka, niin olivatko kirjat kiinni vai täysin avattuina?

Onko tämä joku kompa? Miksi kirjat olisivat hyllyssä avattuina?

Koska tämä äkkiä-kun-mittasin lukumäärä on ihan älytön. Hän on ilmeisesti laitanut kirjansa peräkkäin poikittain ja saanut siitä yhteensä 29 metriä pitkän jonon.

Muut on katselleet kurjahyllyöän ja laskeneet niiden hyllyjen pituuden metreinä.

Vierailija
528/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monelle teistä kirjojen haalijoista oma kotikirjasto tai kirjahyllyrivi on kultturelli sisustuselementti?

Kirjoja ei ole tietenkään alettu lukemaan tai ostamaan siksi, että ne ovat sisustuselementti, mutta tietysti kun kirjoja on tarpeeksi, ne ovat muodostuneet myös sisustuselementiksi, vaikkakin tietysti käytettäväksi sellaiseksi.

Kultturellius riippuu kirjoista, oman kirjastoni valikoima antaa toki vaikutelman varsin laajasta perehtymisestä eri asioihin ja kulttuureihin. Laajasta kirjastostani vain noin kolmannes on proosaa.

Vierailija
529/548 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole kuin vähän. Isovanhempieni luona oli paljon kirjoja, mikä oli ymmärrettävää kun aiemmin ei ollut Internetiä käytössä. Olivat muutenkin sen luonteisia että ottivat kaikenmaailman asioista selvää ja olivat perillä asioista. Nykyään uutta tietoa tulee jatkuvasti ja vanha tieto "vanhenee" niin monesti netistä saa sen uusimman tiedon. Jos puhutaan kaunokirjallisuudesta niin lainaan mieluummin kirjastosta.

N31

Vierailija
530/548 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että ihmisillä on vielä kirjoja!

Vierailija
531/548 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmisen metriä kirjahyllyä täynnä kirjoja, lisäksi varastossa ja lasten hyllyissä ja kaapeissa jotain.

Nyt, muuttosiivouksen kynnyksellä mietin taas, että alan suhtautua kirjoihin taas vähän enemmän järjellä kuin tunteella. Missään tapauksessa en kirjahyllystä luovu, mutta poimin hyllystä kertaalleen luetut yhdentekevät kirjat ja laitan kiertoon. Ei missään kirjastossakaan säilytetä ihan kaikkea, mitä joskus on ovesta sisään kannettu. Kokoelma voi hiukan kiertää, vaikka tärkeimmät, rakkaimmat ja joskus toivottavasti luettavaksi tulevat klassikot säilyvätkin.

Vierailija
532/548 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arviolta 1600 nidettä.

Kirja on ihana omistaa, omaa kirjaa on ihana lukea, lempikirjoja moneen kertaan.

Luen myös kirjoja sähköisessä muodossa, mutta konkreettiset kirjathan ovat kodissa kaiken tiedon ja sivistyksen perusta!

On netissä sanakirjoja, Wikipedia ym. ja lapseni osaa käyttää nettiä, mutta mieluusti hän kysyy, minkä kirjan voisi lukea seuraavaksi.

Tai etsii mieluummin sanan vieraan kielen sanakirjasta kuin helposti netistä.

I-h-a-n  o-i-k-e-a-n  kirjan.

Kyllä! Ihmettelen koteja joissa on iso taulu tv eikä lainkaan kirjoja.

Se tuntuu niin oudolta.

Minä en liikaa ihmettelisi. Meillä on miehen toiveesta jättimäinen taulu-tv (ei kylläkään olohuoneessa) ja kirjat kaapeissa poissa näkyviltä ja suojassa pölyltä. Vaikutamme varmaan sitten sivistymättömiltä junteilta, vaikka esillä on klassisia soittimia, taidetta, antiikkia ym. 

Kirjat on karsittu ihan minimiin monien muuttojen myötä ja niitä on nyt ehkä 5 hyllymetriä, mökillä jonkin verran lisää. Mutta pakko myöntää, että karsiminen on alkanut harmittaa ja nyt kirjoja tulee taas pitkästä aikaa osteltua. Kaikkia takavuosien suosikkikirjoja ei löydy kirjastosta ja painokset on myyty loppuun, taide- ja runokirjat taas on mukavampi pitää käden ulottuvilla omassa hyllyssä. Yritän kuitenkin pitäytyä sellaisissa klassikkoteoksissa, joihin tulee varmasti palattua. Suurimman osan luen nykyään sähköisesti ihan kännykältä, se on niin kätevästi aina mukana. Myös kirjastoa tulee käytettyä melko ahkerasti. 

Vierailija
533/548 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 200-300. Vähän vaihtelee kun välillä ostan kirjoja ja välillä myyn/lahjoitan pois. 

Sadoissa minullakin on kirjoja. En ole laskenut tarkalleen. Olen kuitenkin aakkostanut kirjani, johtuen koulutuksestani. En ole kuitenkaan tietokirjojani luokitellut. Pahoin pelkään, että seuraava sukupolvi tekee niistä nuotion pihalle, Olen sanonut, että myykää tai lahjoittakaa nuo Karjalaa käsittelevät teokset sekä sukukirjat ainakin. Tavaraa on kyllä paljon muutakin, joten tunnen surua, että niistä tulee riesa lapsilleni. Kirppiksellä voi myydä paljon ja arvokkaammat pitävät varmaan itse, kuten esim. keltaisen aurinkopullon jne. Jotakin olen hävittänyt kirppiksille, mutta se on vain pisara meressä. 

Vierailija
534/548 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat ovat paloriski.

Suurin osa on suljetuissa kaapeissa, joista osa lasiovilla.

Joskus joku sanoo, että onpa paljon kirjoja. En edes viitsi paljastaa, että näkyvillä on vain osa.

Vierailija
535/548 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti mittasin noin 29 metriä. Vanhempien luona on vielä ainakin pari metriä, metrin verran on pian tulossa sieltä tänne. Ylivoimaisesti suurin osa on lasten- ja nuortenkirjoja, ensimmäinen lapsi vasta tulossa noin kuukauden sisällä.

Laitoitko kirjat peräkkäin pysty- vai vaakasuunnassa? Jos vaaka, niin olivatko kirjat kiinni vai täysin avattuina?

Onko tämä joku kompa? Miksi kirjat olisivat hyllyssä avattuina?

Koska tämä äkkiä-kun-mittasin lukumäärä on ihan älytön. Hän on ilmeisesti laitanut kirjansa peräkkäin poikittain ja saanut siitä yhteensä 29 metriä pitkän jonon.

Muut on katselleet kurjahyllyöän ja laskeneet niiden hyllyjen pituuden metreinä.

Minulla on enemmän ja täysiä hyllyjä, kirjat pääsääntöisesti pystyssä..

Pelkästään tässä huoneessa on jo 15 hyllymetriä täysiä hyllyjä. Tuossa viereisessä huoneessa on enemmänkin.

Meillä on useita huoneita, kirjakaappeja jokaisessa. Myös keittiössä, jossa on rivi keittokirjallisuutta. :D

Kun siivoilen niitä, karsin aina jotain.

Vierailija
536/548 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 200-300. Vähän vaihtelee kun välillä ostan kirjoja ja välillä myyn/lahjoitan pois. 

Sadoissa minullakin on kirjoja. En ole laskenut tarkalleen. Olen kuitenkin aakkostanut kirjani, johtuen koulutuksestani. En ole kuitenkaan tietokirjojani luokitellut. Pahoin pelkään, että seuraava sukupolvi tekee niistä nuotion pihalle, Olen sanonut, että myykää tai lahjoittakaa nuo Karjalaa käsittelevät teokset sekä sukukirjat ainakin. Tavaraa on kyllä paljon muutakin, joten tunnen surua, että niistä tulee riesa lapsilleni. Kirppiksellä voi myydä paljon ja arvokkaammat pitävät varmaan itse, kuten esim. keltaisen aurinkopullon jne. Jotakin olen hävittänyt kirppiksille, mutta se on vain pisara meressä. 

Ammattini ja koulutukseni seurauksena minäkin olen osannut aakkostanut. Osa taas on järjestetty aihepiireittäin.

Minulla on jotain vaikeasti saatavilla olevaa kirjailijaa pitkään ja hartaasti kerättynä.

Pitää muistaa sanoa lapsille, mitkä ovat arvokkaampia, kun nuotioita alkavat kasata.

Vierailija
537/548 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjat ovat paloriski.

Lisäävät toki palokuormaa, mutta eivät ne kovin helposti itsestään syty (vrt jääkaappi tai vaikka kännykän laturi).

Oletteko yrittäneet polttaa kirjaa. Tosi vaikea saada syttymään ja myös palamaan.

Kokeilepas koraania.Mieliten moskeijan edessä!

Vierailija
538/548 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen hamstraaminen on moukan merkki. 

Vierailija
539/548 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 kuvakirja Apinen. 

Vierailija
540/548 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi ja se on vihkiraamattu. Tosin "piilossa" kaapissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi