Järkevät nuukailuvinkit
Nyt en peräänkuuluta vessapaperinkuivatus-vinkkejä vaan oikeasti fiksuja, suht helppoja ja ekologisia nuukailutapoja.
Itse esimerkiksi aikaisemmin heitin surutta kahvipannusta ylijääneen kahvin menemään kunnes hiffasin laittaa kahvin termariin odottamaan iltapäivää. Palasaippuoita käytän, löytyy omansa kasvoille, hiuksille jne. Ei tule myöskään turhaa pakkausmuovia.
Klassikkona leikkaan tahnatuubit auki saksilla jotta saan kaiken hyödyn tuotteesta.
Kastike, siirappi ym purkit täytän lopuksi vedellä ja huljutan ruokaan.
Suihkussakäynnin ajoitan usein salillekäynnin yhteyteen.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jugurtin jatkaminen maidolla on mitätön säästövinkki. Sen siinä hulauttaa sitten kurkkuunsa vaikka oikeasti ei olisi sitä mitenkään vaillakaan.
Ylipäänsä aikuiset ihmiset ei mitään jugurtteja edes kaipaa. En ole vuosiin ostanut yhtään purkkia eikä yhtään tee mielikään. Vallan hyvin tulee toimeen ilmankin.Jogurtti kaikkein kätevin että saa tabletin nieltyä, no en itsekään sokerista tykkää, harvoin vain on sokeritonta.
Maustamatonta jugurttia on monen sorttista. Miksette osta sitä? Mä en IKINÄ osta msustettuja, ällöjä. Itse pilkon hedelmiä joukkoon.
Terveellistähän tuo on, mutta jo itse jugurtti on maustamattomana tupla kalliimpaa. Ja siihen vielä marjat, hedelmät päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästämistä on kovin monenlaista niin kuin ovat sen tarpeet ja tavoitteetkin.
Se että kaikkea ei tarvitse, on totta, mutta aika monelle selvä asia myös.
Yksityiskohtaiset ruoanvalmistuksen ja ruuan hankkimista koskevat ohjeet hieman ärsyttävätkin. Kaikki eivät näe tarvitsevansa kaikkea siltikään, vaikka miten purjonpätkiä pakastamalla tai lihaa soijarouheella jatkamalla tai muovikasseja inhoamalla voisi päästä hiukan halvemmalla. On kuin huippukekseliäillä säästäjillä olisi todella paljon energiaa ja vähän muuta tekemistä, eikä vakavampia elämän huolia ja taakkoja lainkaan, jos tuollainen piipertely tuo tärkeän ilon ja tyytyväisyydentunteen elämään.
Suosittelisin säästämään myös aikaa niin, että ihminen ehtisi miettiä omia arvojaan ja tavoitteitaan: jos ne ovat jotain ilmaista, mutta joilta liika arkitouhu vaikka säästämisinnon merkeissä vie tilan.Minä henkilökohtaisesti inhoan muovipusseja siitä syystä, että maailman meret on saastutettu niillä ja kalojen sisuksista löytyy yhä enemmän muovinpalasia. Pääsenkö halvemmalla tai säästänko siinä että minulla on kaksi kevyttä kangaspussia laukussani pikkuostoksia varten, en tiedä. Omasta mielestäni on kätevämpää ja jopa nätimpää ne kangaspussit laukussa tai kädessä kuin kaameat muovipussit. En ole muille tyrkyttänyt tätä enkä tee sitä tulevaisuudessakaan. Olen todennut, että muut tietävät aina kaiken paremmin.
Olen myös kankaisen apukassin ihminen. Talvelle ja kesälle omansa. En yhtään käsitä mistä ne meren muovit tulee? Ikinä, ikinä en ole meriin enkä järviin heittäny muovia enkä mitään muutakaan. Ne pitää saada kiinni jotka niin tekee? Ja syy selville + rangaistukset.
Mikromuovia menee meriin meiltäkin paljon vaikka roskat asiallisesti kierrättääkin. Vaatteissa on nykyään paljon muovia, samoin kengissä, autoissa, maataloudessa, pakkauksissa ym. Kuorinta-aineessa voi olla pientä muoviraetta joka päätyy viemäriin pois huuhtoessa. Onhan näitä tuotteita paljon mutta harva niihin sen enempää syventyy.
Etätyöt. Olen tankannut auton joulun jälkeen kahdesti. Kerran viikossa käyn kaupassa ja postissa. En meikkaa, en käytä sukkia, pukeudun leggareihin ja villapaitoihin. Käyn suihkussa vain joka toinen päivä.
Avoimen yliopiston maksuttomat kurssit harrastuksena.
Salaattien ja yrttien kasvatus lavakauluksissa. Kaikkea muutakin voi kasvattaa, mutta noilla saa helpoiten oikeaa rahallista säästöä. Ovat helppoja, mutta kaupassa kalliita.
Kasvisruoka. Leivän leipomine itse, samalla uunin lämmityksellä kun tekee muuta ruokaa. Ylipäätänsä ruoan tekeminen aina kahdeksi päiväksi kerrallaan.
Kuukuppi. Hämmästyin, kun luin sen kuukautisköyhyysuutisen. Käytän kuukuppia mukavuuden vuoksi, mutta onhan se näköjään myös valtava säästö rahallisesti.
Puupellettien käyttö kissanvessassa. Halvempia kuin kissanhiekka, parempi tuoksu, ja jos on jokin lämmitykskattila niillä voi lämmittää taloa.
Hiusten leikkaus itse. En ole käynyt kampaajalla 12 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos (ja kun nykyään) alkaa tuntua siltä, että rahat ovat tiukassa - hinnat nousee mutta palkat ei, niin täytyy vaan raa'asti miettiä, onko oma elämäntapa "oikea".
Onko jotain, josta voi tai täytyy tinkiä? Joojoo, moni sanoo, että vaihtakaa halvempaan asumismuotoon. Se ei kylläkään ole kovin helppoa. Ja jos on omistusasunto, josta on enää jäljellä vain vähän velkaa, niin ei kyllä ole järkevää vaihtaa ihan pikkuisen pienempään vuokrasummaan. Pienen sinnittelyn jälkeen omistusasunto on oma, ja sen jälkeen jäljellä on vain ne vakiokulut. Jaa että vuokrakämpässä ei tarvitse huolehtia nousevista koroista ja as.oy:n veloista - höpöhöpö, ne tulevat kyllä vuokralaisen maksettavaksi. EI vuokranantaja maksa omasta voitostaan niitä, vaan perii ne vuokralaiselta sitä mukaa kun voi vuokria nostaa. Sitäpaitsi asunnon (as. oy tai omakotitalo) myynti ei oikein tällähetkellä suju! Jos laittaa kehyskunnassa talon myyntiin ihan "oikeaan" hintaan, voi olla, että se menee kaupaksi puolen vuoden sisään - tai kolmen vuoden päästä. Työkaverini on myymässä ihannepaikalta rivarikolmiota, siis todella loistavien yhteyksien varrelta, palvelut vieressä ja kuitenkin rauhallinen alue (vuosi sitten kaikki myynnissä olleet vietiin käsistä), ja kahdesti on kaupat kaatuneet siihen, että ostajakandidaatti ei ole saanut omaa edellistä asuntoaan myytyä (toisessa tapauksessa heidän ostajansa ei saanut lainaa, ja toisessa oli kunnon ketju, koska ostajien ostajat eivät saaneet omaansa myytyä). Työkaverillani ei ole mitään paniikkia, heillä on uusi koti jo valmiina odottamassa ilman, että siitä syntyy heille kustannuksia, muuttoakin voivat tehdä kaikessa rauhassa vaikka kolme vuotta, mutta onhan se ärsyttävää. Ja sitten jos olisi PAKKO myydä, niin sitten olisikin paniikki.
Mutta siis. Onko elämässä jotain, josta voi karsia? Tarvitseeko tehdä kaikkea, saada kaikkea? Löytyykö elämälle hyvä paikka kotona, lähipiirissä? Riittääkö se, että patikoi lähialueiden eräreitit, pitääkö AINA lähteä Lappiin vaelluksille? Riittääkö se, että käy hakemassa pizzat ja katsotaan Netflixistä sarjamaraton, vai pitääkö käydä leffassa ja sen jälkeen ravintolassa? Tarvitseeko kesän yö-rippi-hääjuhliin jokaiseen ostaa oma uusi mekko, vai kelpaisiko kaikkiin kolmeen se viimevuotinen juhlamekko? Itse olen jo monta vuotta mennyt samoilla juhlavaatteilla, eikä kertaakaan ole vielä tullut sanomista, vaihtelen asusteita vuodenajan ja juhlien mukaan. Kolme mekkoa, joista pidän huolta, maksaneet yhteensä alle satasen (olen yhden niistä ommellut itse, vanhin on ollut käytössä 8v).
Voiko opetella pesemään ja puunaamaan koiran itse? Voiko luoda kotipihasta viihtyisän keitaan, eikä tarvitsekaan lähteä aina terdelle?
En tarkoita, että pitäisi luopua tavoitteista, tai pienentää vaatimuksia. Tarkoitan sitä, että pohtii tarkkaan, mitä haluaa, ja saattaa olla, että ne vaatimukset suorastaan kasvavat, mutta ihan erilaisiksi.
Itse olen esimerkiksi päässyt "matkailemaan" ulkomaisten kolleegojeni avulla, kun olemme luoneet whatsapp-ryhmän, jossa vaihdalle ihan siviilielämän kuulumisia, milloin kuvia oliivipuista Italiassa, milloin huurteisia puita Suomessa, olen päässyt osallistumaan eri maiden omiin juhlapyhiin etänä, ja perehdyttänyt muita Suomen Itsenäisyyspäivän juhlallisuuksien kummallisuuksiin (kaksi tuntia kättelyä suorana! Hevikonsertti telkasta ihan vakiintuneeseen tapaan...) ja olemme jakaneet euroviisuhuumaa yhdessä - kaukana toisistamme. Ilmaiseksi.
Samaa mieltä kaikesta mitä kirjoitit. Yhtenä vinkkinä vielä tämä jos on tietokone: kaikki maailman tunnetut nähtävyydet on kuvattu ja laitettu videot YouTubeen. Sieltä vain valitset, ilmaiseksi, lähdet "matkalle" maksutta, näet kaikki maailman kolkat vaikka yhdessä päivässä. Joistakin paikoista on myös opastus ja historiallisia tarinoita. Viimeksi katsoin esim Dachaun keskitysleirin opastuksen. No ei ihan lomakohde mutta "mielenkiintoinen" historian tapahtuma. Löytää myös usein uskomattoman hienoja luontokohteita joihin ei edes ole taviksilla pääsyä.
Säästyy loman suunnittelulta, pakkaamiselta, matkustamiselta, jonottamiselta, hikoilemiselta ym. Eikä maksa mitään. Voin suositella! Säästyneet rahat voi vaikka sijoittaa. On tässä kyllä yksi huono puoli: ei pääse rehentelemään paikoilla missä on käynyt.
Spending freeze. Määrittele etukäteen aika, vaikka viikko, jolloin et vain yksinkertaisesti käytä rahaa. Laskut toki maksat, mutta syömisten puolesta pakota itsesi kokkaamaan kaapin antimista etkä ostele mitään. Jos esim. bensa on vähissä, kävele tai pyöräile.
Lopeta sheivaus ja anna karvojen kasvaa. Kallista ja epäekologista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiskohtaiset ruoanvalmistuksen ja ruuan hankkimista koskevat ohjeet hieman ärsyttävätkin. Kaikki eivät näe tarvitsevansa kaikkea siltikään, vaikka miten purjonpätkiä pakastamalla tai lihaa soijarouheella jatkamalla tai muovikasseja inhoamalla voisi päästä hiukan halvemmalla. On kuin huippukekseliäillä säästäjillä olisi todella paljon energiaa ja vähän muuta tekemistä, eikä vakavampia elämän huolia ja taakkoja lainkaan, jos tuollainen piipertely tuo tärkeän ilon ja tyytyväisyydentunteen elämään.
Suosittelisin säästämään myös aikaa niin, että ihminen ehtisi miettiä omia arvojaan ja tavoitteitaan: jos ne ovat jotain ilmaista, mutta joilta liika arkitouhu vaikka säästämisinnon merkeissä vie tilan.Minä henkilökohtaisesti inhoan muovipusseja siitä syystä, että maailman meret on saastutettu niillä ja kalojen sisuksista löytyy yhä enemmän muovinpalasia. Pääsenkö halvemmalla tai säästänko siinä että minulla on kaksi kevyttä kangaspussia laukussani pikkuostoksia varten, en tiedä. Omasta mielestäni on kätevämpää ja jopa nätimpää ne kangaspussit laukussa tai kädessä kuin kaameat muovipussit. En ole muille tyrkyttänyt tätä enkä tee sitä tulevaisuudessakaan. Olen todennut, että muut tietävät aina kaiken paremmin.
Olen myös kankaisen apukassin ihminen. Talvelle ja kesälle omansa. En yhtään käsitä mistä ne meren muovit tulee? Ikinä, ikinä en ole meriin enkä järviin heittäny muovia enkä mitään muutakaan. Ne pitää saada kiinni jotka niin tekee? Ja syy selville + rangaistukset.
Tiedättekö, mikä on Suomen yleisin muoviroska? Se on tupakantumppi. Jos se on Suomen yleisin muoviroska, niin on se taatusti aika yleinen muissakin länsimaissa - ja aivan taatusti jokainen suomalainen on nähnyt maahan heitettyjä tumppeja. Suomessa roskat kerätään (noita halavatun tumppeja lukuunottamatta) aika säntillisesti roskiksiin, ei tavallinen suomalainen tosiaan muovilla saastuta noita tumppeja lukuunottamatta.
Mutta sitten pyykkäys onkin eri asia. Jokaikinen keinokuituja sisältävä vaate, joka pestään, tuottaa vesistöihin (=mereen) mikromuovia. Erityisen pahoja ovat fleesevaatteet, joista sitä irtonaista muovia pääsee valloilleen oikein urakalla. Kaikki mikrokuituvaatteet... Jokainen pyykkikoneellinen tuottaa jäteveteen mikromuoveja, ja jätevesistä ne kulkeutuvat jätevedenpuhdistamojen kautta Itämereen ja muihin valtameriin.
Muualla maailmassa jätehuolto on tuntematon asia, jätteet heitetään pahimmillaan jokiin pois silmistä, pois mielestä, usein ne vaan jätetään takapihalle kasoihin. SItä roskaa löytyy maasta uskomattomia määriä, Suomessa on uskomattoman siistiä moneen maahan verrattuna!
Maailmalla toinen todella yleinen muoviroska on pullonkorkki. Suomessa näitä ei juurikaan maastossa näe, koska palautuspullot on aina pitänyt palauttaa korkillisena. Panttijärjestelmää ei vaan tunneta laajalti maailmalla, joten ne pullotkin sitten jää milloin mihinkin ja etenkin ne korkit jää keräämättä maastosta.
Että tuollaisista asioista ne mikromuovit tavallisten ihmisten toimesta syntyy. Teollinen toiminta on sitten eri asia, mutta yksityisen ihmisen osalta se on just tupakka-pyykkäys-pullonkorkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jugurtin jatkaminen maidolla on mitätön säästövinkki. Sen siinä hulauttaa sitten kurkkuunsa vaikka oikeasti ei olisi sitä mitenkään vaillakaan.
Ylipäänsä aikuiset ihmiset ei mitään jugurtteja edes kaipaa. En ole vuosiin ostanut yhtään purkkia eikä yhtään tee mielikään. Vallan hyvin tulee toimeen ilmankin.Sen voi jatkaa mehulla ja ravistella. Kas, sulla on valmis smoothie ilman ainuttakaan härveliä ja murto-osalla kaupan smoothien hinnasta saatikka jos ostat erikseen hedelmät ja jogurtit yms vain smoothieta varten.
Jugurtissa sokeria ja mehussa sokeria. Terveellistäkö muka?
Tuskin kreikkalaisessa on. Sitä paitsi ketjun aloittaja sanoi käyttävänsä jogurttia, roskiinko vai viemäriinkö ne jämät pitäisi työntää? Voi autuas taivas sun järjenjuoksua taas.
Miksi luulet että järjenjuoksussa on vikaa jos ei käytä sokeria? Sokerisia juomia ym. en käytä ja järjenjuoksu senkun on parantanut. Tiedoksi vaan, että kaikissa jugurteissa on sokeria, kreikkalaisessa 3 g sadassa grammassa. Jokainen voi syödä/juoda millaisen jugurtin ikinä haluaa ihan minkä kanssa tahansa. Se ei ole minulta pois. En oikein tajua, miksi siitä tosiasiasta, että mehussa ja ja jugurtissa on sokeria tulee kommentti, että järjenjuoksussani olisi vikaa. Luulin, että kaikki tietävät sokeripitoisuuksista. Ilmeisesti näin ei ole.
Ihmisen aivot tarvitsevat jkv hiilihydraatteja toimiakseen kunnolla. Hiilihydraatti on suomeksi sokeri. Nähtävästi sinä elät aika pahassa hiilihydraattivajeessa.
Kaukodiagnoosi? Oletpa tosi etevä. Hiilihydraattia siis ei mielestäsi saa mistään paitsi sokerista? En ole minkäänlaisella dieetillä, syön ruisleipääkin neljä siivua päivässä ja montaa muuta hiilihydraattipitoista sapuskaa, kuten pastaa. Mutta sokeria en syö. Sekö aiheuttaa av-kotilääkärin diagnoosin että eläisin hiilihydraattivajeessa? Aikamoista vidduilua pitää olla täällä. Hyi hell vetti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin turhalta et meitä mereen heittämättättä jättäviä kurmuutetaan noilla asioilla. Menkööt kouluttamaan niitä jotka saastuttaa! Taitavat olla muissa maissa pääosin. Eihän kukaan normaali ihminen roskaa luontoa.
Lue tästä:
Pari lasia vettä ennen ruokaa. Pottuja keittää enempi, seuraavana päivänä pyttäriä
Mitä jämiä kaapista löytyy. Suodatinpussin voi 2-3 kertaa käyttää, kahvinpurut kukille hyvä lannoite. Käy kylässä useasti kahvit juomassa, joskus jopa syömässä. Käy kaupassa vain oikean syyn takia( ei herkkujen). Lisää soijarouhetta jauhelihaan.
Kuivasta leivästä korppujauhoja tee.
Vierailija kirjoitti:
että
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytät kotonasi roskapussina sekajätteellesi? Kai ne sekajätteetkin johonkin pitää kotona kerätä. Vai vietkö jokaisen sekajätteen yksitellen ulkoroskikseen. Hyvä on muovia vähentää, mutta ei siitä taideta koskaan kokonaan erilleen päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytät kotonasi roskapussina sekajätteellesi? Kai ne sekajätteetkin johonkin pitää kotona kerätä. Vai vietkö jokaisen sekajätteen yksitellen ulkoroskikseen. Hyvä on muovia vähentää, mutta ei siitä taideta koskaan kokonaan erilleen päästä.
Sekajätteen vie jäteauto suoraan polttoon. Muovi häviää savuna ilmaan.
Syö lounaalla 400g entrecoteesta vain puolet ja jättää loput päivälliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oma muovikassi kauppaan. Minulla oli tapana käydä kaupassa lähes päivittäin ostamassa jotain pientä, jolloin aina ostin uuden pussin. Enää ei huvita maksaa montaa kymppiä vuodessa pelkistä muovikasseista.
Tämä on kai oikeasti kaikkein ekologisinkin tapa. Eli käyttää uudelleen samaa muovikassia ja sen hajottua sitten muovinkeräykseen ja uusi ehjä muovikassi kauppakassiksi
Itselläni on käytössä tavallinen ostoskassi. Pikkuostoksia varten taskussa tai käsilaukussa kulkee mukana pieni kangaskassi.
Ostan maksimissaan kaksi muovikassia vuodessa.
Kaupan hedelmäpussit käytän toiseen kertaan, kylppärin pikkuroskikseen en ole ostanut yhtään "oikeaa" roskapussia.
Kaikki vois kasvattaa pitkät hiukset. Ei värejä. Riittää et käy kerran vuoteen tasauttamassa. Säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa myydään roskapusseja! Muoviahan nekin on, mutta ohuempaa kuin muovikassi.
Lisäksi hinta on n.kolmanneksen muovikassin hinnasta.
Uutisissa sanotaan nimenomaan et muovipusseja ja -pulloja on meren saasteena. Ei suomalaiset noin roskaa.
Fleecestä pesuveteen irtoava muovitöhnä on eri juttu.
- Turhista ostoksista on helppo säästää. Kivennäisvesi, limsa, suklaapatukat, keksit jne. Joskus herkku ja ylimääräinen hyvä paikallaan, ei joka kauppareissu.
- Mieti JOKAISEN ostoksen kohdalla 2 kertaa. On eri asia tarvita ja tarvita jotain.
- siivoa kaapit ja tutki varastot. Voi löytyä vaatteita joiden olemassa oloa ei edes muistanut.
- älä heitä heti vaatetta pois jos se ei ole sopiva. Jos tykkäät vaatteesta, se voi olla sopiva muutaman kk päästä.
- mieti tarviiko joululahjoja oikeasti. Voisko tehdä sopimuksen, että hankitaan vain lapsille ja niillekin alennuksesta / käytettynä.
Jatkan, kun kerkeän. :)
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa sanotaan nimenomaan et muovipusseja ja -pulloja on meren saasteena. Ei suomalaiset noin roskaa.
Fleecestä pesuveteen irtoava muovitöhnä on eri juttu.
Ohis, mutta:
Tyynenmeren jätepyörteessä (Great Pacific Garbage Patch) arvoidaan olevan yhteensä yli 2,4 miljoonaa kiloa muovijätettä.
Jätepyörteen pinta-alaksi on arvioitu 1,6 miljoonaa neliökilometriä, eli se on kolme kertaa Ranskan valtiota suurempi.
Lähde: yle.fi 25.10.2022
Maustamatonta jugurttia on monen sorttista. Miksette osta sitä? Mä en IKINÄ osta msustettuja, ällöjä. Itse pilkon hedelmiä joukkoon.