Järkevät nuukailuvinkit
Nyt en peräänkuuluta vessapaperinkuivatus-vinkkejä vaan oikeasti fiksuja, suht helppoja ja ekologisia nuukailutapoja.
Itse esimerkiksi aikaisemmin heitin surutta kahvipannusta ylijääneen kahvin menemään kunnes hiffasin laittaa kahvin termariin odottamaan iltapäivää. Palasaippuoita käytän, löytyy omansa kasvoille, hiuksille jne. Ei tule myöskään turhaa pakkausmuovia.
Klassikkona leikkaan tahnatuubit auki saksilla jotta saan kaiken hyödyn tuotteesta.
Kastike, siirappi ym purkit täytän lopuksi vedellä ja huljutan ruokaan.
Suihkussakäynnin ajoitan usein salillekäynnin yhteyteen.
Kommentit (174)
No niih .tää oli talven "valopoliisina" kotona, kun siirryin kalliimpaan sähköön ja kyllä kannatti.Vertaa edell.vuoteen silkkaa säästöä . Kallistui han se sähkölasku mutta vähemmän kuin ajattelin.Tuplat.Ei enää 20€ sähkölaskun,siirtohan onkin monta sataa vaikka kulutus pientä -Kaupassa käyn kaikki, liikkeet tarjoukset,tarvittava..silkkaa säästöön,pakastaa,kokkaa.
-monia asioita jää kauppaan,pesuaineita moneksi vuodeksi,shampoot.jne.Vaatteita ,kenkiä en osta vuosiin Ajatonta aina ostellutkin.On menoja missä et voi säästää,menovesi sentinkin halvempi silloin tankkaa.Liikkuminen on järkevää,vain tärkeät menot,ruokakaupassa kerran,kaksi viikossa.Tätähän suonen hallitus,talous kaipaa...ei helv kansa köyhtyy.Ei palveluita ja ei niihin pääse,ei lääkäriinkään.Ei käydä,ei kampaajallakaan käydä Hammaslääkäri tarvittaessa.Huvitukset saa unohtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin itselleni luvan käyttää työpaikan kuntosalia. Salin jälkeen käyn saunassa niin ei tarvii kotona mennä. Sain myös työnantajan maksaman netin kun sanoin että tulee tehtyä aika paljon hommia kotona. En juo aamukahvia kotona vaan töissä kun siellä se on ilmaista.
Tämä menee jo pummauksen puolelle. Maksattaa toisilla.
Miten niin pummauksen puolelle?
Miksi työpaikalla sitten edes on kuntosali ja sauna, jos niiden käyttäminen on pummausta?
Töissä kahvit maksetaan kahvikassaan tai työnantaja tarjoaa. Kukaan ei kisko niin paljon kahvia, että se menisi pummaukseksi.
Eri asia sitten on, kannattaako sitä saunaa käyttää muista syistä. Mieheni käytti työpaikan saunaa aina siihen asti, kunnes sai sieltä jalkasienen. Kyseessä iso miesvaltainen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oma muovikassi kauppaan. Minulla oli tapana käydä kaupassa lähes päivittäin ostamassa jotain pientä, jolloin aina ostin uuden pussin. Enää ei huvita maksaa montaa kymppiä vuodessa pelkistä muovikasseista.
Muovipusseja en ole käyttänyt vuosikymmeniin. Laukussa on kaksi ohutta kangaskassia, ne on tehty jostain nailonkankaasta - semmoisesta kuin sateenvarjotkin - ja ovat kestäneet jo ainakin 15 vuotta samat, niitä käytän pikkuostoksiini. Muovipusseja en todellakaan voi sietää. Isompiin ostoksiin on autossa kaksi juurikoria, joihin lappaan ostoskärrystä tavarat, en pakkaa kassalla mitään kasseihin enkä kanna kasseja autoon, vien sillä ostoskärryllä autolle tavarat.
Tuo jugurtin jatkaminen maidolla on mitätön säästövinkki. Sen siinä hulauttaa sitten kurkkuunsa vaikka oikeasti ei olisi sitä mitenkään vaillakaan.
Ylipäänsä aikuiset ihmiset ei mitään jugurtteja edes kaipaa. En ole vuosiin ostanut yhtään purkkia eikä yhtään tee mielikään. Vallan hyvin tulee toimeen ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jugurtin jatkaminen maidolla on mitätön säästövinkki. Sen siinä hulauttaa sitten kurkkuunsa vaikka oikeasti ei olisi sitä mitenkään vaillakaan.
Ylipäänsä aikuiset ihmiset ei mitään jugurtteja edes kaipaa. En ole vuosiin ostanut yhtään purkkia eikä yhtään tee mielikään. Vallan hyvin tulee toimeen ilmankin.
Teen itse kefiiriä, jugurtteja en osta enää vuosiin ja maitoakaan en juo mutta kefiirin tekoon sitä tarvitaan. Raejuustoa syön kaurapuuron sijasta. Jugurtit - varsinkin ne maustetut ovat turhakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Sen voi jatkaa mehulla ja ravistella. Kas, sulla on valmis smoothie ilman ainuttakaan härveliä ja murto-osalla kaupan smoothien hinnasta saatikka jos ostat erikseen hedelmät ja jogurtit yms vain smoothieta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäänsä aikuiset ihmiset ei mitään jugurtteja edes kaipaa. En ole vuosiin ostanut yhtään purkkia eikä yhtään tee mielikään. Vallan hyvin tulee toimeen ilmankin.Sen voi jatkaa mehulla ja ravistella. Kas, sulla on valmis smoothie ilman ainuttakaan härveliä ja murto-osalla kaupan smoothien hinnasta saatikka jos ostat erikseen hedelmät ja jogurtit yms vain smoothieta varten.
Jugurtissa sokeria ja mehussa sokeria. Terveellistäkö muka?
Kaikkia yrttejä voi pakastaa, samoin pakastan ylijäävän kevätsipulin, chilin ja purjon valmiiksi pilkottuna. Inkiväärin voi pakastaa kokonaisena/kuorittuna ja raastaa sitten aina ruokaan sen mitä tarvitsee.
Viikon ruokalistan miettiminen kerralla ja ruoka-aineiden hyödyntäminen tarjousten perusteella eri ruokiin säästää kukkaroa, pienen vaivan näkeminen ruoan laitossa säästää uskomattoman paljon. Myös kasvisten lisääminen ja uusien halpojen ruoka-aineiden käyttö (ilmaiset netti reseptit) yllättää. Munakoiso-Pizza on oikeasti hyvää Levitteitä voi tehdä myös itse. Esim. punaisen peston teko ja käyttö levitteenä on vieläpä terveellistä. Samoin leivän teko itse tai sen käytön vähentäminen. Kannattaa ostaa paljon omenia tai varsiselleriä ja ne mitä ei heti syö pakastaa tai keittää hilloksi ja säilöö.
Leivän päälle vain kylmäpuristettua oliiviöljyä. Tarvitaan kannu, josta saa annosteltua helposti.
Leviitteitä ei tarvitse ostaa ollenkaan.
Kauraryynit yöksi tai kahdeksi jääkaappiin. Ei tarvitse keittää yhtään. Maitoa sekaan ja mikrotus. Säästyy kattilan pesulta.
Kaaviksista monipuolinen höyrystetty lisuke. Säilyy jääkaapissa päiviä. Kasvis lipukkeella voi jatkaa ruokia, saada ne riittämään pidempään ja lopulta ovat myös terveellisempiä. Pikaruoka syntyy helposti, kun laittaa lautaselle kasvislisuketta, onkimiehen kalapihvin, tai mitä tahansa pakasteseitä kermakastikkeessa, lihapullia. Munakkaaseen voi myös lisätä tomaatin ja tätä lisuketta. Sekaan mauksi Parmesan juustoraastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäänsä aikuiset ihmiset ei mitään jugurtteja edes kaipaa. En ole vuosiin ostanut yhtään purkkia eikä yhtään tee mielikään. Vallan hyvin tulee toimeen ilmankin.Sen voi jatkaa mehulla ja ravistella. Kas, sulla on valmis smoothie ilman ainuttakaan härveliä ja murto-osalla kaupan smoothien hinnasta saatikka jos ostat erikseen hedelmät ja jogurtit yms vain smoothieta varten.
Jugurtissa sokeria ja mehussa sokeria. Terveellistäkö muka?
Tuskin kreikkalaisessa on. Sitä paitsi ketjun aloittaja sanoi käyttävänsä jogurttia, roskiinko vai viemäriinkö ne jämät pitäisi työntää? Voi autuas taivas sun järjenjuoksua taas.
Pois kaikki baari-illat juomineen, pois klubikeikat ja bändikeikat ja festarit kalliine lippuineen. Pois rakennekynnet, hiusenpidennykset, tekoripset ja niiden kaikkien säännöllinen huolto. Pois tatuointihaaveet. Pois kaljat, siiderit, energiajuomat, suoratoistoåalvelusopimukset. Noista kaikista säästämällä saa jo ison summan pakollisiin kuluihin.
Taikkulomat, laskettelureissut, risteilyt; kaikki pois listoilta.
Mä en o tarvinnu noita koskaan, olen elävä todiste, et ilman pärjää. Tehkää perässä!
Mieti jokaisen valintasi kohdalla, paljonko se maksaa vuodessa. Kertaluontoinen kolme euroa on vähän ja päivittäinen kolme euroa yli tonnin vuodessa. Suhteuta summat todelliseen nettotuloosi, eli verojen ja pakollisten kulujen jälkeen.
Valmishernekeitto on paljon kalliimpaa kuin purkkiherneet. Kuivatuista ei aina jaksa ruveta keittelemään isoa kattilallista (liotusaika/sähkönkulutus).
Minä valmistan pikahernarin purkkiherneistä, jotka työnnän blenderiin mausteiden kanssa. Sen jälkeen lisään soijarouheen ja kasvikset (tai ruskistetun lihan) ja lämmitän pikaisesti kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Televisiota kannattaa katsoa vasta pimeällä, sillä silloin voi säästää valaistuksesta (ja lämmityksestä).
Televisiota kannattaa pitää päällä vain silloin kuin sitä oikeasti katsoo eikä taustahälynä ja seurana.
Käytä kaupan ilta-alet. Älä kuitenkaan osta sieltä(kään) mitään sikakalliita valmisruokia ja fileitä, jotka ovat alellakin paljon kalliimpia kuin perusruoka.
Kilpailuta pankkisi - helpot 60-120€/vuosi säästöä jo peruspankkipalveluista.
Luovu turhista suoratoistopalveluista - korkeintaan yksi kerrallaan maksussa.
Sama kaikille jatkuville tilauksille (lehdet, jäsenyydet, iCloudit ym.), luovu turhimmista tai ainakin kilpailuta.
Energiankulutus minimiin nusase alle minuutissa.
Jos (ja kun nykyään) alkaa tuntua siltä, että rahat ovat tiukassa - hinnat nousee mutta palkat ei, niin täytyy vaan raa'asti miettiä, onko oma elämäntapa "oikea".
Onko jotain, josta voi tai täytyy tinkiä? Joojoo, moni sanoo, että vaihtakaa halvempaan asumismuotoon. Se ei kylläkään ole kovin helppoa. Ja jos on omistusasunto, josta on enää jäljellä vain vähän velkaa, niin ei kyllä ole järkevää vaihtaa ihan pikkuisen pienempään vuokrasummaan. Pienen sinnittelyn jälkeen omistusasunto on oma, ja sen jälkeen jäljellä on vain ne vakiokulut. Jaa että vuokrakämpässä ei tarvitse huolehtia nousevista koroista ja as.oy:n veloista - höpöhöpö, ne tulevat kyllä vuokralaisen maksettavaksi. EI vuokranantaja maksa omasta voitostaan niitä, vaan perii ne vuokralaiselta sitä mukaa kun voi vuokria nostaa. Sitäpaitsi asunnon (as. oy tai omakotitalo) myynti ei oikein tällähetkellä suju! Jos laittaa kehyskunnassa talon myyntiin ihan "oikeaan" hintaan, voi olla, että se menee kaupaksi puolen vuoden sisään - tai kolmen vuoden päästä. Työkaverini on myymässä ihannepaikalta rivarikolmiota, siis todella loistavien yhteyksien varrelta, palvelut vieressä ja kuitenkin rauhallinen alue (vuosi sitten kaikki myynnissä olleet vietiin käsistä), ja kahdesti on kaupat kaatuneet siihen, että ostajakandidaatti ei ole saanut omaa edellistä asuntoaan myytyä (toisessa tapauksessa heidän ostajansa ei saanut lainaa, ja toisessa oli kunnon ketju, koska ostajien ostajat eivät saaneet omaansa myytyä). Työkaverillani ei ole mitään paniikkia, heillä on uusi koti jo valmiina odottamassa ilman, että siitä syntyy heille kustannuksia, muuttoakin voivat tehdä kaikessa rauhassa vaikka kolme vuotta, mutta onhan se ärsyttävää. Ja sitten jos olisi PAKKO myydä, niin sitten olisikin paniikki.
Mutta siis. Onko elämässä jotain, josta voi karsia? Tarvitseeko tehdä kaikkea, saada kaikkea? Löytyykö elämälle hyvä paikka kotona, lähipiirissä? Riittääkö se, että patikoi lähialueiden eräreitit, pitääkö AINA lähteä Lappiin vaelluksille? Riittääkö se, että käy hakemassa pizzat ja katsotaan Netflixistä sarjamaraton, vai pitääkö käydä leffassa ja sen jälkeen ravintolassa? Tarvitseeko kesän yö-rippi-hääjuhliin jokaiseen ostaa oma uusi mekko, vai kelpaisiko kaikkiin kolmeen se viimevuotinen juhlamekko? Itse olen jo monta vuotta mennyt samoilla juhlavaatteilla, eikä kertaakaan ole vielä tullut sanomista, vaihtelen asusteita vuodenajan ja juhlien mukaan. Kolme mekkoa, joista pidän huolta, maksaneet yhteensä alle satasen (olen yhden niistä ommellut itse, vanhin on ollut käytössä 8v).
Voiko opetella pesemään ja puunaamaan koiran itse? Voiko luoda kotipihasta viihtyisän keitaan, eikä tarvitsekaan lähteä aina terdelle?
En tarkoita, että pitäisi luopua tavoitteista, tai pienentää vaatimuksia. Tarkoitan sitä, että pohtii tarkkaan, mitä haluaa, ja saattaa olla, että ne vaatimukset suorastaan kasvavat, mutta ihan erilaisiksi.
Itse olen esimerkiksi päässyt "matkailemaan" ulkomaisten kolleegojeni avulla, kun olemme luoneet whatsapp-ryhmän, jossa vaihdalle ihan siviilielämän kuulumisia, milloin kuvia oliivipuista Italiassa, milloin huurteisia puita Suomessa, olen päässyt osallistumaan eri maiden omiin juhlapyhiin etänä, ja perehdyttänyt muita Suomen Itsenäisyyspäivän juhlallisuuksien kummallisuuksiin (kaksi tuntia kättelyä suorana! Hevikonsertti telkasta ihan vakiintuneeseen tapaan...) ja olemme jakaneet euroviisuhuumaa yhdessä - kaukana toisistamme. Ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pois kaikki baari-illat juomineen, pois klubikeikat ja bändikeikat ja festarit kalliine lippuineen. Pois rakennekynnet, hiusenpidennykset, tekoripset ja niiden kaikkien säännöllinen huolto. Pois tatuointihaaveet. Pois kaljat, siiderit, energiajuomat, suoratoistoåalvelusopimukset. Noista kaikista säästämällä saa jo ison summan pakollisiin kuluihin.
Taikkulomat, laskettelureissut, risteilyt; kaikki pois listoilta.
Mä en o tarvinnu noita koskaan, olen elävä todiste, et ilman pärjää. Tehkää perässä!
Onko elämänlaatu sulle tuttu käsite?
Vankilassakin pärjää
Jos syöt ulkona älä laita enää toista ateriaa illemmalla.
Ohis, lapsi otti kirjaimellisesti kun sanoin mennään ulos syömään "eikö mennä ravintolaan"