Mistä voi etukäteen päätellä, sopeutuisiko maaseudulla asumiseen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Tykkää junttivitseistä ja vanhanaikaisista asenteista. Kyttääminen onnistuu ja täytyy tietää kaikkien muiden asiat paremmin kuin kukaan heistä itse.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää metsää tai pimeää. Puolisoa ei ole, mutta en tiedä kuinka se tähän liittyy, paitsi jos joku tarkoitti että maalla kun voi tulla enemmän käytännön asioita ja kriisejä niihin liittyen, niin olisi hyvä jos olisi siihen joku toimimaan tiimissä. Tosiaan en usko, että olisin vähemmän yksinäinen maaseudulla - mutta siellä se voi tietysti näyttäytyä konkreettisemmin, kun ei ole niitä satunnaisia ihmisiä ympärillä. Ap
Niin, ei maalla puoliso ole mitenkään välttämätön, mutta täällä sosiaaliset piirit ovat tosi pieniä ja vapaa-aikaa vietetään enimmäkseen oman perheen kanssa. Ja jos jossain vaiheessa elämää alkaa kaipaamaankin parisuhdetta, sellaisen löytäminen on myös tosi hankalaa.
Maalle muuttaneena naisena sanon että miehen täältä kyllä löytäisi jos tahtoisi. On naisten markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tehdä itse lumityöt, lämmittää itse sahatuilla puilla mökin jne? Jos haluat helppoa elämää, missä ei tarvi ite tehä mitään, älä muuta maalle.
Nyt puhutaan maaseudusta, ei omakotiasumisesta.
Nyt monilla taitaa sekottua taajama-asuminen ja haja-asutusalueella asuminen. Kaupunkilaisille ekakin on maalla asumista, jälkimmäisille ei. Maaseutukylillä on todella vähän muita kuin omakotitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää metsää tai pimeää. Puolisoa ei ole, mutta en tiedä kuinka se tähän liittyy, paitsi jos joku tarkoitti että maalla kun voi tulla enemmän käytännön asioita ja kriisejä niihin liittyen, niin olisi hyvä jos olisi siihen joku toimimaan tiimissä. Tosiaan en usko, että olisin vähemmän yksinäinen maaseudulla - mutta siellä se voi tietysti näyttäytyä konkreettisemmin, kun ei ole niitä satunnaisia ihmisiä ympärillä. Ap
Niin, ei maalla puoliso ole mitenkään välttämätön, mutta täällä sosiaaliset piirit ovat tosi pieniä ja vapaa-aikaa vietetään enimmäkseen oman perheen kanssa. Ja jos jossain vaiheessa elämää alkaa kaipaamaankin parisuhdetta, sellaisen löytäminen on myös tosi hankalaa.
Maalle muuttaneena naisena sanon että miehen täältä kyllä löytäisi jos tahtoisi. On naisten markkinat.
Totta. Isä käski olla seisomatta liian pitkään tien laidassa kun ihmettelin yhden traktorilla matkanneen maajussin sekoamista hytissä ja huitomista minulle. Myöskään lenkillä ei voinut olla rauhassa kun tullaan pelastamaan kesken matkan :D Ei ne näköjään maalla ymmärrä että joku huvikseen vaan kulkee eteenpäin eikä varsinaisesti ole menossa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tehdä itse lumityöt, lämmittää itse sahatuilla puilla mökin jne? Jos haluat helppoa elämää, missä ei tarvi ite tehä mitään, älä muuta maalle.
Miksi ne puut pitää itse sahata? Tai miksi ylipäätään pitää lämmittää mökkiä puilla ollenkaan, kun muitakin lämmityskeinoja on roppa kaupalla? Puulämmittäminen alkaa enemmänkin käydä vähemmäksi ja vähemmäksi tänä päivänä.
Tai miksi pitää edes lumitöihin ryhtyä? Kyllä niille tekijä löytyy, ellet sitten asu sadan kilometrin päässä lähimmästä naapurista. Meillä oman kylän maajussi kiertää ympäriinsä auraamassa tiet ja hoitaa mielellään myös pihankin, jos niikseen tulee. Ei maksa sen enempää kuin kerros- tai rivitalon pihan auraaminen.
Tervetuloa vaan maalle, ap! Luulen, että viihtyisit kyllä. Kokeilemallahan se selviää!
Kiitos! Kyllä uskon itsekin niin :) se tuntuu isolta harppaukselta siihen verrattuna mitä kerrostalossa on vastuuta. Toisaalta kyllä kerrostaloasuja sopeutuu paljonkin vaatimuksiin mitä esim. meluamisaikoihin ja pihakäyttäytymiseen tulee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläkään kaikille maalla asuminen ei ole puulämmitteinen mökki :D
Aika monilla on. Säästää nimittäin lämmityskuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne puut pitää itse sahata? Tai miksi ylipäätään pitää lämmittää mökkiä puilla ollenkaan, kun muitakin lämmityskeinoja on roppa kaupalla? Puulämmittäminen alkaa enemmänkin käydä vähemmäksi ja vähemmäksi tänä päivänä.
Tai miksi pitää edes lumitöihin ryhtyä? Kyllä niille tekijä löytyy, ellet sitten asu sadan kilometrin päässä lähimmästä naapurista. Meillä oman kylän maajussi kiertää ympäriinsä auraamassa tiet ja hoitaa mielellään myös pihankin, jos niikseen tulee. Ei maksa sen enempää kuin kerros- tai rivitalon pihan auraaminen.
Tervetuloa vaan maalle, ap! Luulen, että viihtyisit kyllä. Kokeilemallahan se selviää!
Meillä on ilmalämpöpumppu mutta ei todellakaan sillä saa mökkiä niin lämpimäksi kuin haluaisi , joten meillä on myös uuni. Ja puut sahataan omasta metsästä, koska emme halua ostaa niitä. Puusauna myös on. Lumityöt tehdään itse, mieluummin kuin maksetaan jollekin muulle. Olen siis perusmaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu vähän, millaisen miehen tahtoo. Minä en löytänyt, vaan olen etäsuhteessa kaupunkilaismiehen kanssa. Tinder huusi tyhjyyttään, kun täällä kotipaikkakunnalla sitä selaili. Kaikki ovat varattuja tai juoppoja tai vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt monilla taitaa sekottua taajama-asuminen ja haja-asutusalueella asuminen. Kaupunkilaisille ekakin on maalla asumista, jälkimmäisille ei. Maaseutukylillä on todella vähän muita kuin omakotitaloja.
No en minä kyllä koe asuvani kaupungissa, vaikka ihan kerrostalossa asunkin. Rivitalojakin täällä on aika paljon.
Minulla on hinku maalle. Siis asumme nyt isossa omakotitalossa pienellä kaupunkitontilla, keskikokoisessa kaupungissa, pari kilsaa keskustasta. Kaikki palvelut lähellä, töihin pari kilsaa, lapsilla lyhyet koulumatkat, kavereita, harrastukset lähellä jne. Eli ihan ideaali tilanne. Mutta minua ahdistaa koko ajan enemmän tämä pienellä pihalla kykkiminen, ohikulkevat ihmiset, oman oikean rauhan puute. Eli muka oma talo, oma tontti, oma rauha mutta pyh. Eli haluaisin esim. pitää koiraa irti omalla pihalla, harrastaa jousiammuntaa omalla pihalla, ottaa enemmän kotieläimiä, koiria ja muitakin, haluaisin olla pihalla ja metsässä niin, ettei ketään muita näy. Kun teini-ikäiset lapset tuosta lähtevät muutaman vuoden päästä opiskelemaan, aion myydä tämä kämpän pois ja muuttaa oikeasti sivummalle, omaan rauhaan. Ei nyt ihan mihinkään korpeen mutta kuitenkin tästä 10-20km sivummalle.
Olen muuttanut maalta kaupunkiin 10 vuotta sitten ja haluaisin jo takaisin maaseudulle. Oi että, asua taas jossain siellä missä grillaaminen ei häiritsisi naapuria (rivitalossa asun nyt) esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä kyllä koe asuvani kaupungissa, vaikka ihan kerrostalossa asunkin. Rivitalojakin täällä on aika paljon.
Ööö...sanat kirkonkylä ja taajama tuttuja? Mä olen asunut pienemmissä ja suuremmissa kaupungeissa, parilla pienellä kirkonkylällä ja maaseudun haja-asutusalueella ja kyllä ne kaikki on minusta keskenään erilaisia ympäristöjä.
Ei ikinä asumaan maalle vaikka maksettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö...sanat kirkonkylä ja taajama tuttuja? Mä olen asunut pienemmissä ja suuremmissa kaupungeissa, parilla pienellä kirkonkylällä ja maaseudun haja-asutusalueella ja kyllä ne kaikki on minusta keskenään erilaisia ympäristöjä.
Niin? Kirkonkylä ja taajama ovat kyllä myös maaseutua eikä kaupunkia. Siitähän tässä nyt puhutaan. Pienen maalaiskylän keskustaajamassa on kyllä myös esim rivitaloja ja silloin harvemmin tarvitsee pihamaalla sahailla polttopuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kirkonkylä ja taajama ovat kyllä myös maaseutua eikä kaupunkia. Siitähän tässä nyt puhutaan. Pienen maalaiskylän keskustaajamassa on kyllä myös esim rivitaloja ja silloin harvemmin tarvitsee pihamaalla sahailla polttopuita.
En laskisi maalla asumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laskisi maalla asumiseksi.
Okei, asun siis kaupungissa. :D Vau!
Vierailija kirjoitti:
Sovit maalle, jos et tarvitse elämääsi viihdykkeitä joita kaupungissa on; elokuvateatterit, ravintolat, ostoskeskukset, tapahtumat, teatterit, konsertit, museot, näyttelyt, ihmiset jne. Jos et kaipaa näitä asioita elämääsi niin sovit maalle. Jos sinua ei haittaa se, että missään ei ole mitään eikä tapahdu mitään..
Outo kommentti, mutta jokaisella olkoon oikeus omaansa.
Toiset eivät kaipaa virikkeitä: heille riittää aika ja rauha oman itsensä ja ympäristönsä kanssa.
Muuten... myös maaseudulta kaupunkiin päin liikkuvat kulkuneuvot.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisesta, joka käy ensin kokeilemassa maalla asumista muulloin kuin kesällä ja pitää siitä.
Jos on tyytyväinen siihen, että aamulla on pimeää, kun lähtee töihin ja pimeää, kun palaa kotiin, niin silloin ei ole vaikeutta asua maalla. Tai jos tykkää käydä iltalenkillä taskulampun valossa, niin sama juttu.
Kyllä kaupungissakin on pimeää. Katuvaloja toki on, mutta saahan maallakin laitettua pihavaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovit maalle, jos et tarvitse elämääsi viihdykkeitä joita kaupungissa on; elokuvateatterit, ravintolat, ostoskeskukset, tapahtumat, teatterit, konsertit, museot, näyttelyt, ihmiset jne. Jos et kaipaa näitä asioita elämääsi niin sovit maalle. Jos sinua ei haittaa se, että missään ei ole mitään eikä tapahdu mitään..
Outo kommentti, mutta jokaisella olkoon oikeus omaansa.
Toiset eivät kaipaa virikkeitä: heille riittää aika ja rauha oman itsensä ja ympäristönsä kanssa.
Muuten... myös maaseudulta kaupunkiin päin liikkuvat kulkuneuvot.
Mitäs outoa tuossa muka oli? Tuo sinun kirjoittamasi ei ole mitenkään ristiriidassa tuon lainaamasi kommentin kanssa. On ihmisiä, jotka eivät kaipaa virikkeitä ja heille maalaiselämä sopii hyvin.