Mistä voi etukäteen päätellä, sopeutuisiko maaseudulla asumiseen?
Kommentit (94)
Vankka mielenterveys on perusedellytys, samoin hyvä fyysinen suoriutuminen, omatoimisuus ja käytännöllisyys myös ehdottomia.
Itse pidän pimeydestä, ainakin jos tähtiä on näkyvissä.
Pidän maisemista eri valaistuksessa, pilvistä.
Asun peltolakeuksien keskellä.
Tekemistä minulla riittää, harrastukseni ovat senlaatuisia, että niitä varten ei tarvitse mennä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan peruskysymys: Pelkäätkö metsää?
Karhuja, susia, hirviä, kauriita, supikoira? Metsästäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Ite maalaisnuorena käytiin paljonkin kavereiden kanssa elokuvissa, kahvilassa, vanhempana sitten baarissa... teillä on aika ankeat näkemyksen maalla asumisesta :D
Tai kai se sellaista on jos täysin korvessa asuu, jotain 50km lähimpään naapuriin. mutta kyllä noista pikkukylistäkin autolla pääsee kaupunkiin. Pidemmät välimatkat, auto tarvii olla ja sillä ajella, hiljaisempaa ja rauhallisempaa. Mutta ei se ihan täysin toinen maailma silti ole, Suomessa kun ollaan.
Sitä paitsi siihen autolla ajettuun matkaan voi mennä ihan sama aika tai jopa vähemmän aikaa, kuin julkisilla kaupungissa, jossa "kaikki on niin lähellä" (muka). Samassa ajassa kun odottelet bussia ja menet sillä jonkun 5-10 km matkan ja toisessa päässä siirryt vielä sinne elokuvateatteriin tai minne nyt oletkin menossa, ajat henkilöautolla ruuhka-Suomen ulkopuolella aika monta kilometriä ja ta-daa, olet perillä elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite maalaisnuorena käytiin paljonkin kavereiden kanssa elokuvissa, kahvilassa, vanhempana sitten baarissa... teillä on aika ankeat näkemyksen maalla asumisesta :D
Tai kai se sellaista on jos täysin korvessa asuu, jotain 50km lähimpään naapuriin. mutta kyllä noista pikkukylistäkin autolla pääsee kaupunkiin. Pidemmät välimatkat, auto tarvii olla ja sillä ajella, hiljaisempaa ja rauhallisempaa. Mutta ei se ihan täysin toinen maailma silti ole, Suomessa kun ollaan.
Sitä paitsi siihen autolla ajettuun matkaan voi mennä ihan sama aika tai jopa vähemmän aikaa, kuin julkisilla kaupungissa, jossa "kaikki on niin lähellä" (muka). Samassa ajassa kun odottelet bussia ja menet sillä jonkun 5-10 km matkan ja toisessa päässä siirryt vielä sinne elokuvateatteriin tai minne nyt oletkin menossa, ajat henkilöautolla ruuhka-Suomen ulkopuolella aika monta kilometriä ja ta-daa, olet perillä elokuvissa.
Jep. Mulla kestää saman aikaa mennä kotoa leffaan nyt kun asun maalla kuin kesti mennä kun asuin Helsingissä.
Mä ratkasin asian niin, että ostin toisen talon maalta. Teen siihen hiljalleen remonttia ja kun on valmista, myyn toisen talon pois. Ainakin vielä olen viihtynyt maalla mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö mökkeillä? Jos tykkäät niin vukraa mökki kuukaudeksi. Jos vieläkin tykkäät siitä niin todennäköisesti sopisit myös malla asumiseen.
Ja kyllä sieltä maaltakin pääsee niihin elokuviin, kahviloihin yms. Lisäksi maalaiset tulevat paremmin juttuun naapureittensa kanssa, joten juttuseuraa kyllä löytyy. Ihan on oma häpeä jos lukittautuu neljän seinän sisään tai "ei kehtaa" tehdä mitään.
No ei kukaan nyt tarkoittanutkaan, ettei täältä koskaan pääse kahvilaan tai elokuviin tai ettei ketään ihmistä näe missään. Pointti on se, että nämä mahdollisuudet ovat rajatummat. Et tapaa uusia ihmisiä, etkä pääse valitsemaan, millaisissa piireissä hengailet, vaan ainoa juttukaveri sitten on se naapurin 70-vuotias papparainen ja kahvila on sitten se abc ja elokuvateatteri on 40 kilometrin päässä eikä sinne yhtäkkiä vain lähdetä.
40 kilometriä on ainakin täällä meidän maalla lyhyt matka. Just sellainen ex-tempore lähtöjen matka. L
Tarkoitin ex temporeella sitä, että esim sinne baariin tai kahvilaan ei tosiaan viitsi mennä hetken mielijohteesta piipahtamaan, kun matkaan menee helposti se reilu tunti. Tai elokuviin ei mennä 10 minuutin varoajalla.
Tuossa joku sanoi, että kaupungissa sillä julkisellakin menee helposti pidempi aika siihen matkaan. Juu, mutta esim teinejä ei tarvitse lähteä viemään sinne elokuviin, harrastuksiin, shoppailemaan tai kaverin luo, kun pääsevät julkisillakin.
En pelkää metsää tai pimeää. Puolisoa ei ole, mutta en tiedä kuinka se tähän liittyy, paitsi jos joku tarkoitti että maalla kun voi tulla enemmän käytännön asioita ja kriisejä niihin liittyen, niin olisi hyvä jos olisi siihen joku toimimaan tiimissä. Tosiaan en usko, että olisin vähemmän yksinäinen maaseudulla - mutta siellä se voi tietysti näyttäytyä konkreettisemmin, kun ei ole niitä satunnaisia ihmisiä ympärillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
En pelkää metsää tai pimeää. Puolisoa ei ole, mutta en tiedä kuinka se tähän liittyy, paitsi jos joku tarkoitti että maalla kun voi tulla enemmän käytännön asioita ja kriisejä niihin liittyen, niin olisi hyvä jos olisi siihen joku toimimaan tiimissä. Tosiaan en usko, että olisin vähemmän yksinäinen maaseudulla - mutta siellä se voi tietysti näyttäytyä konkreettisemmin, kun ei ole niitä satunnaisia ihmisiä ympärillä. Ap
Niin, ei maalla puoliso ole mitenkään välttämätön, mutta täällä sosiaaliset piirit ovat tosi pieniä ja vapaa-aikaa vietetään enimmäkseen oman perheen kanssa. Ja jos jossain vaiheessa elämää alkaa kaipaamaankin parisuhdetta, sellaisen löytäminen on myös tosi hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuota aioin tulla sanomaan, että voi kokeilla ihan siellä kaupungissakin elää vaikkapa muutaman kuukauden, että et käy kahvilassa, baarissa, ravintolassa, konserteissa, elokuvissa, tapahtumissa. Harrasta vain lenkkeilyä tai pyöräilyä. Älä myöskään suunnittele esim pikareissua Tallinnaan tai viikonloppulomaa Euroopassa. Äläkä tilaa ruokaa kotiin tai kulje julkisilla.
Ja sitten pitää tietysti miettiä, millaista työtä on valmis tekemään ja onko valmis tekemään samaa työtä pitkään, koska työn vaihtaminen ei kovin helposti onnistu. Ai niin ja pimeys ja auraamattomat tiet ja pitkät työmatkatkin kannattaa ottaa huomioon. Ja se, että naapureillesi et ole enää tuntematon.
Asuin lapsuuteni maaseudulla, ja käytiin kyllä elokuvissa ja kahviloissa.
Koska uskokaa tai älkää, pikkukylissä on elokuvateattereita ja tuossakin kotikylässäni oli jopa 2 (!!) kahvilaa. Kylälle oli toki meidän kotoa n. 9km matka, mutta se meni helposti polkupyörällä edestakaisin.
Ravintoloitakin oli muutama, baarista en tiedä kun en ollut anniskeluiässä.
Bussi kulki päätiellä muutaman kerran päivässä, koska sillä me maaseudun lapset kuljimme pikkukylän kouluun.
Aika jännä oletus, että maalla vain tuijotetaan seinää ja tylsistytään. Itse haluan muuttaa maalle takaisin, koska siellä oli enemmän tekemistä, kuin mitä nyt kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuota aioin tulla sanomaan, että voi kokeilla ihan siellä kaupungissakin elää vaikkapa muutaman kuukauden, että et käy kahvilassa, baarissa, ravintolassa, konserteissa, elokuvissa, tapahtumissa. Harrasta vain lenkkeilyä tai pyöräilyä. Älä myöskään suunnittele esim pikareissua Tallinnaan tai viikonloppulomaa Euroopassa. Äläkä tilaa ruokaa kotiin tai kulje julkisilla.
Ja sitten pitää tietysti miettiä, millaista työtä on valmis tekemään ja onko valmis tekemään samaa työtä pitkään, koska työn vaihtaminen ei kovin helposti onnistu. Ai niin ja pimeys ja auraamattomat tiet ja pitkät työmatkatkin kannattaa ottaa huomioon. Ja se, että naapureillesi et ole enää tuntematon.
Asuin lapsuuteni maaseudulla, ja käytiin kyllä elokuvissa ja kahviloissa.
Koska uskokaa tai älkää, pikkukylissä on elokuvateattereita ja tuossakin kotikylässäni oli jopa 2 (!!) kahvilaa. Kylälle oli toki meidän kotoa n. 9km matka, mutta se meni helposti polkupyörällä edestakaisin.
Ravintoloitakin oli muutama, baarista en tiedä kun en ollut anniskeluiässä.Bussi kulki päätiellä muutaman kerran päivässä, koska sillä me maaseudun lapset kuljimme pikkukylän kouluun.
Aika jännä oletus, että maalla vain tuijotetaan seinää ja tylsistytään. Itse haluan muuttaa maalle takaisin, koska siellä oli enemmän tekemistä, kuin mitä nyt kaupungissa.
Mikä ihmeen oletus? Minä ainakin kerron ihan omasta oikeasta elämästäni maaseudulla, enkä oleta yhtään mitään. Minusta pikemminkin on hassua olettaa, että jokaisessa maalaiskylässä on elokuvateatteri, baari ja useampia kahviloita.
Juu, täälläkin oli baari 10 vuotta sitten, mutta ei ole enää. Täälläkin oli useampi kahvila 10 vuotta sitten, enää ei ole kuin abc. Täälläkin oli hyvä ruokaravintola, ei ole enää. Täälläkin oli vaatekauppoja, ei ole enää. Kannattaisi ehkä ottaa huomioon sekin, että ne maalaiskylätkään eivät ole enää sellaisia kuin omassa lapsuudessanne, vaan palveluita lakkautetaan jatkuvasti ja nuoret muuttavat muualle.
Asun maalla, mutta kaupunkiin on vain 20 minuutin matka. Kaipaan ainoastaan bussivuoroja ja katuvaloja.
Haluatko tehdä itse lumityöt, lämmittää itse sahatuilla puilla mökin jne? Jos haluat helppoa elämää, missä ei tarvi ite tehä mitään, älä muuta maalle.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tehdä itse lumityöt, lämmittää itse sahatuilla puilla mökin jne? Jos haluat helppoa elämää, missä ei tarvi ite tehä mitään, älä muuta maalle.
Nyt puhutaan maaseudusta, ei omakotiasumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläkään kaikille maalla asuminen ei ole puulämmitteinen mökki :D
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, mutta kaupunkiin on vain 20 minuutin matka. Kaipaan ainoastaan bussivuoroja ja katuvaloja.
Mun mielestä katuvalot pilaa aina tunnelman syttymällä, kun illan hämäryys on syvenemäisillään! Vaikka ilman niitä ei ole tietysti turvallista kulkea illalla kävellen paikoissa missä on ihmisiä, tai ajaa autolla missään. Ap
Mitä teet yleensä töiden jälkeen? Onnistuuko sama uudessa asuinpaikassa? Itse asun maalla, mutta kuitenkin taajamassa. Pellot ja hevostallit ovat lähellä, toisaalta myös lähin kauppa, koulu ja kirjasto löytyvät 2-3 km etäisyydellä. Töihin on 11 km. Viihdymme mainiosti.
Tähän listaan vielä se, että kestää pimeyttä ja loskaa ja lunta talvella. Täällä ei ole ulkovaloja muuta kuin ne mitkä itse omaan pihaan laittaa ja maksaa. Tiet ovat yleensä hoitoluokituksen alapäässä ja joutuu ajamaan auraamattomissa ja tosi uraisissa ja liukkaissa oloissa. Tokihan on eroa onko ihan maaseudulla vai maalaistaajamassa. Taajamassa asuminen ei paljoa lähiöasumisesta poikkea.