Mistä voi etukäteen päätellä, sopeutuisiko maaseudulla asumiseen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovit maalle, jos et tarvitse elämääsi viihdykkeitä joita kaupungissa on; elokuvateatterit, ravintolat, ostoskeskukset, tapahtumat, teatterit, konsertit, museot, näyttelyt, ihmiset jne. Jos et kaipaa näitä asioita elämääsi niin sovit maalle. Jos sinua ei haittaa se, että missään ei ole mitään eikä tapahdu mitään..
Periaatteessa näin. Jos pystyt tuijottamaan vuorokauden valkoista seinää eikä mielesi tee tehdä mitään muuta niin maaseutu on sopiva paikka.
Ei tarvi maallakaan tuijotella seiniä. Ihan älytön vertaus. Mä käyn maalla aika usein pitkiäkin aikoja enkä tuijottele siellä seiniä. Kesällä järvelle kyllä tykkään tuijotella.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka näistä:
- On ajokortti ja auto käytössä.
- Viihtyy yksin tai pienessä seurassa.
- Tykkää hoitaa puutarhaa ja tehdä pihatöitä.
- Ei kaipaa kahviloita, yökerhoja yms. kaupunkien huvituksia.
- Tykkää kissoista tai koirista.
- Ei pelkää jokaista ulkoa tulevaa narahdusta.
- Tykkää tehdä ruokaa.
Sopeutumista voisi auttaa myös hyvät tietoliikenneyhteydet eii nopea netti ja tv-kanavien riittävä määrä. Elokuvateatterien puutetta voisi korvata omalla DVD- ja Blu-ray kokoelmalla, ja naapurit eivät varmaankin ihan heti häiriintyisi musiikin kuuntelusta kunnon stereoista.
Tuon liikkumisen kannalta olisi varmaankin tärkeää miten kaukana lähin ruokakauppa olisi. En tiedä sitten millaista maalla asumista tässä tarkoitetaan, mutta eihän kaupungissakaan kerrostalonaapurit välttämättä edes tervehdi toisiaan vaikka asuisivat samassa talossa. Ihmispaljous ei sinällään takaa sosiaalisia kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovit maalle, jos et tarvitse elämääsi viihdykkeitä joita kaupungissa on; elokuvateatterit, ravintolat, ostoskeskukset, tapahtumat, teatterit, konsertit, museot, näyttelyt, ihmiset jne. Jos et kaipaa näitä asioita elämääsi niin sovit maalle. Jos sinua ei haittaa se, että missään ei ole mitään eikä tapahdu mitään..
Periaatteessa näin. Jos pystyt tuijottamaan vuorokauden valkoista seinää eikä mielesi tee tehdä mitään muuta niin maaseutu on sopiva paikka.
Ei tarvi maallakaan tuijotella seiniä. Ihan älytön vertaus. Mä käyn maalla aika usein pitkiäkin aikoja enkä tuijottele siellä seiniä. Kesällä järvelle kyllä tykkään tuijotella.
Hauskoja nämä kaupunkilaisten kommentit. Ei maalla asuminen kuitenkaan ole sama asia kuin kesämökkeily. Jostain syystä sinäkin kuitenkin siellä kaupungissa asut. Ja todennäköisesti syy on se, että siellä on enemmän töitä ja palveluita ja sosiaalista elämää ja muita mahdollisuuksia. Mutta sitten tullaan kuitenkin kertomaan, että maalla on kaikki samat asiat kuin kaupungissakin.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tehdä itse lumityöt, lämmittää itse sahatuilla puilla mökin jne? Jos haluat helppoa elämää, missä ei tarvi ite tehä mitään, älä muuta maalle.
Nyt puhutaan maaseudusta, ei omakotiasumisesta.
Nyt monilla taitaa sekottua taajama-asuminen ja haja-asutusalueella asuminen. Kaupunkilaisille ekakin on maalla asumista, jälkimmäisille ei. Maaseutukylillä on todella vähän muita kuin omakotitaloja.
No en minä kyllä koe asuvani kaupungissa, vaikka ihan kerrostalossa asunkin. Rivitalojakin täällä on aika paljon.
Ööö...sanat kirkonkylä ja taajama tuttuja? Mä olen asunut pienemmissä ja suuremmissa kaupungeissa, parilla pienellä kirkonkylällä ja maaseudun haja-asutusalueella ja kyllä ne kaikki on minusta keskenään erilaisia ympäristöjä.
Niin? Kirkonkylä ja taajama ovat kyllä myös maaseutua eikä kaupunkia. Siitähän tässä nyt puhutaan. Pienen maalaiskylän keskustaajamassa on kyllä myös esim rivitaloja ja silloin harvemmin tarvitsee pihamaalla sahailla polttopuita.
En laskisi maalla asumiseksi.
Okei, asun siis kaupungissa. :D Vau!
No jos et tunne välimuotoja, niin ajattele noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä kaupunkilaisten kommentit. Ei maalla asuminen kuitenkaan ole sama asia kuin kesämökkeily. Jostain syystä sinäkin kuitenkin siellä kaupungissa asut. Ja todennäköisesti syy on se, että siellä on enemmän töitä ja palveluita ja sosiaalista elämää ja muita mahdollisuuksia. Mutta sitten tullaan kuitenkin kertomaan, että maalla on kaikki samat asiat kuin kaupungissakin.. :D
No työt kyllä pitävät kaupungissa. Palveluista käytän vain kauppaa ja kampaajaa, molemmat löytyvät myös maalta. Sosiaalista elämää ei ole.
Kesämökillä ei ole katuvaloja, ja rakastan just sitä pimeyttä joka vyöryy kaikkialta päälle kuin turvallinen peitto.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tehdä itse lumityöt, lämmittää itse sahatuilla puilla mökin jne? Jos haluat helppoa elämää, missä ei tarvi ite tehä mitään, älä muuta maalle.
Nyt puhutaan maaseudusta, ei omakotiasumisesta.
Nyt monilla taitaa sekottua taajama-asuminen ja haja-asutusalueella asuminen. Kaupunkilaisille ekakin on maalla asumista, jälkimmäisille ei. Maaseutukylillä on todella vähän muita kuin omakotitaloja.
No en minä kyllä koe asuvani kaupungissa, vaikka ihan kerrostalossa asunkin. Rivitalojakin täällä on aika paljon.
Ööö...sanat kirkonkylä ja taajama tuttuja? Mä olen asunut pienemmissä ja suuremmissa kaupungeissa, parilla pienellä kirkonkylällä ja maaseudun haja-asutusalueella ja kyllä ne kaikki on minusta keskenään erilaisia ympäristöjä.
Niin? Kirkonkylä ja taajama ovat kyllä myös maaseutua eikä kaupunkia. Siitähän tässä nyt puhutaan. Pienen maalaiskylän keskustaajamassa on kyllä myös esim rivitaloja ja silloin harvemmin tarvitsee pihamaalla sahailla polttopuita.
En laskisi maalla asumiseksi.
Okei, asun siis kaupungissa. :D Vau!
No jos et tunne välimuotoja, niin ajattele noin.
Ei ole kyse nyt mistään välimuodoista. Maaseutuun kuuluu myös se kirkonkylä, halusit tai et. Ja tässä puhutaan nyt maaseudusta.
Onpa ihan älyttömiä mielikuvia maalla asumisesta. Ihan varmasti jokainen normaalilla järjellä varustettu tajuaa mitä se käytännössä tarkoittaa. Täällä luetellaan paljon asioita jotka on aivan normaaleja juttuja vaikka asuisi keskellä kaupunkia omakotitalossa.
Me asutaan maalla mutta moni asuu vielä syrjemmässä. Ihan valintakysymys kaikki se mitä haluaa välttää ja mitä haluaa olevan. Meillä on matkaa kirkonkylälle jossa koulut, kaupat yms n. 15 km mutta voihan sekin matka olla vaikka ja mitä, toisilla 5 km ja toisilla 50 km. Toki maalla asuminen vaatii vähän reippaampaa luonnetta, haja-asutus ei ole prioriteettinä ykkönen missään ongelmatilanteissa. Jos menee sähköt, katkot voi olla pitkiä. Lunta saattaa keretä sataa talvella tiellä useita kymmeniä senttejä ennenkuin aura-auto joutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työt kyllä pitävät kaupungissa. Palveluista käytän vain kauppaa ja kampaajaa, molemmat löytyvät myös maalta. Sosiaalista elämää ei ole.
Kesämökillä ei ole katuvaloja, ja rakastan just sitä pimeyttä joka vyöryy kaikkialta päälle kuin turvallinen peitto.
eri
Juu, ihan varmasti palveluista käytät vain kauppaa ja kampaajaa. Et siis käytä esimerkiksi teitä, uimahallia, pankkia, poliisia, kelaa, julkista liikennettä, koulua tai terveyskeskusta. Tiesitkö, että tällaiset itsestäänselvyydet on monilta paikkakunnilta rajattu minimiin tai poistettu kokonaan. Ei ole esimerkiksi ollenkaan varmaa, että talviaamuna pääset lähtemään kotipihaltasi töihin, kun teitä ei välttämättä ole aurattu. Tai jos sairastut ja joudut lähtemään lääkäriin, sitä päivystystä ei olekaan omalla paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuota aioin tulla sanomaan, että voi kokeilla ihan siellä kaupungissakin elää vaikkapa muutaman kuukauden, että et käy kahvilassa, baarissa, ravintolassa, konserteissa, elokuvissa, tapahtumissa. Harrasta vain lenkkeilyä tai pyöräilyä. Älä myöskään suunnittele esim pikareissua Tallinnaan tai viikonloppulomaa Euroopassa. Äläkä tilaa ruokaa kotiin tai kulje julkisilla.
Ja sitten pitää tietysti miettiä, millaista työtä on valmis tekemään ja onko valmis tekemään samaa työtä pitkään, koska työn vaihtaminen ei kovin helposti onnistu. Ai niin ja pimeys ja auraamattomat tiet ja pitkät työmatkatkin kannattaa ottaa huomioon. Ja se, että naapureillesi et ole enää tuntematon.
Asuin lapsuuteni maaseudulla, ja käytiin kyllä elokuvissa ja kahviloissa.
Koska uskokaa tai älkää, pikkukylissä on elokuvateattereita ja tuossakin kotikylässäni oli jopa 2 (!!) kahvilaa. Kylälle oli toki meidän kotoa n. 9km matka, mutta se meni helposti polkupyörällä edestakaisin.
Ravintoloitakin oli muutama, baarista en tiedä kun en ollut anniskeluiässä.Bussi kulki päätiellä muutaman kerran päivässä, koska sillä me maaseudun lapset kuljimme pikkukylän kouluun.
Aika jännä oletus, että maalla vain tuijotetaan seinää ja tylsistytään. Itse haluan muuttaa maalle takaisin, koska siellä oli enemmän tekemistä, kuin mitä nyt kaupungissa.
Asiat voivat nyt olla toisin, kuin lapsuudessasi.
Oma kotikyläni on muuttunut vallan toiseksi parissa kymmenessä vuodessa ja tämä ei ole edes muuttotappiokylä, vaan väkiluku on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne puut pitää itse sahata? Tai miksi ylipäätään pitää lämmittää mökkiä puilla ollenkaan, kun muitakin lämmityskeinoja on roppa kaupalla? Puulämmittäminen alkaa enemmänkin käydä vähemmäksi ja vähemmäksi tänä päivänä.
Tai miksi pitää edes lumitöihin ryhtyä? Kyllä niille tekijä löytyy, ellet sitten asu sadan kilometrin päässä lähimmästä naapurista. Meillä oman kylän maajussi kiertää ympäriinsä auraamassa tiet ja hoitaa mielellään myös pihankin, jos niikseen tulee. Ei maksa sen enempää kuin kerros- tai rivitalon pihan auraaminen.
Tervetuloa vaan maalle, ap! Luulen, että viihtyisit kyllä. Kokeilemallahan se selviää!
Meillä on ilmalämpöpumppu mutta ei todellakaan sillä saa mökkiä niin lämpimäksi kuin haluaisi , joten meillä on myös uuni. Ja puut sahataan omasta metsästä, koska emme halua ostaa niitä. Puusauna myös on. Lumityöt tehdään itse, mieluummin kuin maksetaan jollekin muulle. Olen siis perusmaalainen.[/quote
En minä toki väittänytkään, että kukaan ei missään nimessä saa tehdä pihatöitänsä itse. Sen sijaan sanoin, että ihan huoletta uskaltaa muuttaa maalle vaikka nämä työt ei kiinnostaisikaan. Vaihtoehtoja kyllä löytyy niin paljon, että jokaiselle varmasti löytyy mieluisa. Rohkeasti vaan etsimään sitä omaansa paikkaansa. Ei sinne kaupunkiin tarvitse jäädä, jos ei tunnu hyvältä.
On kummallisia kommentteja tosiaan :D
Kuinka maalla asuminen vaikuttaa viikonloppureissuun Tallinnaan? Ei kaikki kaupungit sijaitse pääkaupunkiseudulla. Itse asun pienessä kaupungissa rivitalossa ja kaipuu takaisin maalle ollut jo pari vuotta. Tykkäisin tehdä pihatöitä, puuhommia, kuunnella vain luontoa ja siitä että ei olisi naapureita. Taajamassa asumisessa näen ilona katuvalaistuksen ja lyhyet välimatkat, sekä mahdollisuus töiden jälkeen lähteä salille tai uimaan. Mieluummin tosin touhuaisin ulkohommissa.
Asuin lapsuuden ja teini-iän maalla, ja kerran muistan kun tuli niin paljon lunta, ettei vanhemmat päässeet töihin. Oliko Pyry-myrsky kyseessä..?
Suosittelen tosiaan maalle muuttamista, varsinkin jos ei pimeä pelota eikä pitkät välimatkat haittaa. Kaupassakin voi ennakoida, niin ei tarvitse maitopurkin takia kauppaan lähteä.
Minulla on aika harrastuksia, joita voisi helposti - tai helpommin - tehdä maaltakin. Soitan pianoa ja haluaisin useammin käydä hiihtämässä ja soutamassa.
Minusta on hyväkin, että kauppaan on vähän matkaa. Kun asuu kaupan vieressä niin mielitekoja ja heräteostoksia on vaikeampi vastustaa.
Omasta mielestäni maalla asuminen tarkoittaa vähintään 7 km lähimmästä kylän keskustasta. Kolme kilometriäkin kylästä voi olla metsän vieressä ja ilman naapureita, mutta siinä ei ole sellaista oikeaa erillisyyttä ja kuulumista maalaisyhteisöön, koska ihmisten ilmoille pääsee niin helposti. Mutta en muuttaisi yli 30 km lähimmästä kaupasta.
Luontoa pitää olla ympärillä, naapureita saa olla kunhan ei näköetöisyydellä.
Katsos kun maalla on myös paikkoja, joissa ei ole edes niitä katuvaloja. Itse olen esimerkiksi kulkenut koulumatkaa, jossa ei ollut katuvaloja.