Kuinka ekologista se kaiken kierrätys on, kun kaikki pitää kuitenkin pestä?
Nykyään lasipullojen ja metallitölkkien lisäksi pitäisi pestä kaikki maito ym. törpöt, jokainen muovinen jugurttipurkki ym. ennenkuin ne voi heittää roskiin/kierrätykseen. Minusta ihan järjetöntä puhtaan juomaveden tuhlausta!
Kommentit (63)
Pieneen asuntoon on laitettava jokin komero pelkille pestyille tölkeille ja muulle kartongille, muoville , lasille, metallille, paperille.
Sekajäte menee omaan purkkiinsa samoin biojäte.
Tähän kun lisätään tekstiili tulevaisuudessa ja vielä jokin muu (joka taatusti tulee) niin hyvin menee.
Kuka muuten korjaa Suomessa kotitalouksissa tehdystä lajittelutyöstä syntyvän hyödyn?
Taitaa olla miljoonia tunteja viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden lämmittäminen on se, mikä kuluttaa energiaa. Kylmällä vesitilkalla pesaisu ja kierrätys on tosiaankin ekologisesti järkevämpää kuin käyttäkelpoisen materiaalin roskiin heittäminen.
Halunnet tekosyyn olla kierrättämättä, jolloin tämä ei ole kaipaamasi vastaus, mutta näin se silti menee.
Juuri tämän pesemisen kanssa olen tässä itsekin kamppaillut, kun halusin oikein kunnolla alkaa kierrättämään. Mutta kun olen testaillut asiaa, eli kun huuhtaisen purkin kylmällä vedellä, se ei puhdistu. Eli se minkä minä käsitän huuhtaisuna, ei riitä. Olen siis tullut siihen tulokseen, että meillä kierrätetään vastaisuudessa "puhtaat" muovit ja kartongit. Likaiset (eli ne jotka pitäisi pestä) laitetaan sekajätteeseen, joka meillä menee sitten polttolaitokseen, joka käyttää siitä tulevan energian sähkön ja kaukolämmön tuottoon.
Meillä ohjeena muovipakkauksille on tämä:
"Huuhtaise tai pyyhkäise tyhjät pakkaukset tarvittaessa. Sellainen puhtaus riittää, josta ei aiheudu hajuhaittoja." Eli ei tarvitse olla putipuhdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden lämmittäminen on se, mikä kuluttaa energiaa. Kylmällä vesitilkalla pesaisu ja kierrätys on tosiaankin ekologisesti järkevämpää kuin käyttäkelpoisen materiaalin roskiin heittäminen.
Halunnet tekosyyn olla kierrättämättä, jolloin tämä ei ole kaipaamasi vastaus, mutta näin se silti menee.
Juuri tämän pesemisen kanssa olen tässä itsekin kamppaillut, kun halusin oikein kunnolla alkaa kierrättämään. Mutta kun olen testaillut asiaa, eli kun huuhtaisen purkin kylmällä vedellä, se ei puhdistu. Eli se minkä minä käsitän huuhtaisuna, ei riitä. Olen siis tullut siihen tulokseen, että meillä kierrätetään vastaisuudessa "puhtaat" muovit ja kartongit. Likaiset (eli ne jotka pitäisi pestä) laitetaan sekajätteeseen, joka meillä menee sitten polttolaitokseen, joka käyttää siitä tulevan energian sähkön ja kaukolämmön tuottoon.
Meillä ohjeena muovipakkauksille on tämä:
"Huuhtaise tai pyyhkäise tyhjät pakkaukset tarvittaessa. Sellainen puhtaus riittää, josta ei aiheudu hajuhaittoja." Eli ei tarvitse olla putipuhdas.
Käytännössä helteellä tulee olla putipuhdas.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lasin kierrättäminen on hepreaa. Mullekin.
Saati taloyhtön mummeleille, jotka laittavat mm. joulukuusen koristeet biojätteisiin.
"Kotitalouksissa joudutaan pähkäilemään, mikä on kierrätykseen kelpaava lasipurkki. Sellainen ei ole kosmetiikkapurkki, joka on valmistettu opaalilasista. Juomalasi, kristallilasi tai kattiloiden lasinen kansi eivät myöskään käy. Koristelasi tai peililasi eivät sovi kierrätykseen, eivät myöskään posliini, kiviaines tai keramiikka."
Lasinkeräykseen vain elintarvikkeita sisältäneet lasipurkit ja lasipullot! Esim. lasinen hillopurkki, lasinen mehupullo jne.
En pese muoviroskia huolellisesti, anteeksi. Eiköhän ne kuitenkin pestä uudestaan kun menevät uusiokäyttöön.
En kierrätä muovia, lasia tai metallia. Pahvit, paperit ja biojätteet lajittelen. Ei minulla ole aikaa eikä rahaakaan alkaa huuhtomaan kalliilla vedellä roskia. Kuitenkin joudun sen veden itse maksamaan ja se roskien huuhteluun käytetty raha olisi sitten pois ruokaan käytettävästä rahasta. Että kiristäkää vaan vielä lisää meidän keskituloisten elämää, perkeleen kikyt ja muu paska. En todellakaan kierrätä niin kauan kuin elämä on yhtä kitkuttamista ja palkkapäivän odottelua.
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kanssamammat huomanneet, miten paljon kaatopaikalle menevän sekajätteen määrä vähenee, kun alkaa kierrättää muovin?
Sekajätettä ei tule meillä enää kuin yksi pussi viikossa, kun ennen tuli pussi päivässä.
Lapset on tässä parhaita; ne on ymmärtäneet heti, miten rahka- ja ja skyr-purkit huuhdellaan kylmällä vedellä ja pyöräytetään pari kertaa harjalla. Jos se ei ole ongelma kymmenvuotiaalle, miten se olisi ongelma aikuiselle mammalle? ("Mamma" ei tässä viittaa sukupuoleen.)
Asiassa on nyt aika paljon ihan sellaista turhaa muutosvastarintaa tässäkin ketjussa.
Materiaalit on arvokkaita, ja niiden hukkaan heittäminen tyhmyyttä.
ww
Hämmentävää, mutta meilläkin sekajätettä tulee nyt todella vähän sen jälkeen kun muovinkeräys alkoi. Muovia vastaavasti paljon, mutta kun ne pakkaukset on huuhdottu, niin ne ei haise ja kerralla saa vietyä monta pussia koska ovat niin kevyitä. Aiemmin piti viedä roskat joka päivä ja nyt vien ne ehkä kolmen päivän välein.
Nyt todella alkaa hahmottamaan muoviroskan määrän ja se on huolestuttavaa. En ihmettelisi jos se tulee olemaan ihmisiä sairastuttava tulevaisuudessa. Kaikki ruuat pakataan muoviin. Pahvipakkausten ja jopa tölkkien sisäpinnat on muovitettu. Mikromuovien kulkua elimistössä ja luonnossa ei vielä edes tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saati taloyhtön mummeleille, jotka laittavat mm. joulukuusen koristeet biojätteisiin.
"Kotitalouksissa joudutaan pähkäilemään, mikä on kierrätykseen kelpaava lasipurkki. Sellainen ei ole kosmetiikkapurkki, joka on valmistettu opaalilasista. Juomalasi, kristallilasi tai kattiloiden lasinen kansi eivät myöskään käy. Koristelasi tai peililasi eivät sovi kierrätykseen, eivät myöskään posliini, kiviaines tai keramiikka."
Lasinkeräykseen vain elintarvikkeita sisältäneet lasipurkit ja lasipullot! Esim. lasinen hillopurkki, lasinen mehupullo jne.
Lasi on lasia ja eikun kierrätykseen. Kuka perkele jotain juomalasia alkaa erikseen setvimään? Entäs lasiset tuoksukynttilät? Mikä ihmeen opaalilasi? Semmoinen himmeä vai?
Mä en roskia pese! Jos kierrätys sen vaatii niin lopetan kierrättämisen välittömästi. Naurettavaa energian tuhlausta.
Onneksi niitä ei kuulukaan pestä:
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005848293.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kanssamammat huomanneet, miten paljon kaatopaikalle menevän sekajätteen määrä vähenee, kun alkaa kierrättää muovin?
Sekajätettä ei tule meillä enää kuin yksi pussi viikossa, kun ennen tuli pussi päivässä.
Lapset on tässä parhaita; ne on ymmärtäneet heti, miten rahka- ja ja skyr-purkit huuhdellaan kylmällä vedellä ja pyöräytetään pari kertaa harjalla. Jos se ei ole ongelma kymmenvuotiaalle, miten se olisi ongelma aikuiselle mammalle? ("Mamma" ei tässä viittaa sukupuoleen.)
Asiassa on nyt aika paljon ihan sellaista turhaa muutosvastarintaa tässäkin ketjussa.
ww
Hämmentävää, mutta meilläkin sekajätettä tulee nyt todella vähän sen jälkeen kun muovinkeräys alkoi. Muovia vastaavasti paljon, mutta kun ne pakkaukset on huuhdottu, niin ne ei haise ja kerralla saa vietyä monta pussia koska ovat niin kevyitä. Aiemmin piti viedä roskat joka päivä ja nyt vien ne ehkä kolmen päivän välein.
Nyt todella alkaa hahmottamaan muoviroskan määrän ja se on huolestuttavaa. En ihmettelisi jos se tulee olemaan ihmisiä sairastuttava tulevaisuudessa. Kaikki ruuat pakataan muoviin. Pahvipakkausten ja jopa tölkkien sisäpinnat on muovitettu. Mikromuovien kulkua elimistössä ja luonnossa ei vielä edes tiedetä.
Vaipat ei armahda.
T: Vaarinvaipat
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen miettinyt silloin tällöin. Yleensä vielä neuvotaan että ihan vaan pikainen huuhtaisu riittää, mutta jos ne puhtaiksi tarvii saada (kuten yleensä korostetaan että pitää ettei tuo arvokas raaka-aine kontaminoidu) niin ei ainakaan lihapakkauksia, olivat ne sitten marinoituja tai naturellia kunnolla pesemättä puhtaaksi saa.
Sittenhän ohjeistetaan, että ellei puhdistu huuhtaisemalla niin roskiin vaan, ei kierrätykseen. Eli olen kuluttanut puhdasta vettä ja lämmitysenergiaa siihen että huuhtelen roskan joka ei edes mene kierrätykseen.
Tämä ärsyttää minuakin. Toki joku jugurttipurkki on huuhtaistavissa, mutta esimerkiksi suihkuvaahtopullojen pesusta olen luopunut suosiolla kun siinä on niin iso homma ja lopulta vaahtoa joka paikassa. Yleensä kuitenkin tiskaan kierrätettävät pakkaukset samalla kun tiskaan muutenkin astiat käsin, ei se yksi voi purkki tai meetwurstipakkaus vie mitään ylimääräistä energiaa.
Ei niitä aivan puhtaaksi tarvi pestäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasi on lasia ja eikun kierrätykseen. Kuka perkele jotain juomalasia alkaa erikseen setvimään? Entäs lasiset tuoksukynttilät? Mikä ihmeen opaalilasi? Semmoinen himmeä vai?
Viekää ne vajaat lasisarjat ja lasiset kattilankannet vaikka kierrätykseen. Siellä minäkin etsin täydennystä jos jokin lasi on mennyt kotona rikki. Myös kannettomiin kattiloihin ja paistinpannujenkin päälle voi löytyä hyvällä tuurilla prikulleen sopiva lasikansi.
ei vettä mene sen enempää kun muutenkaan, samalla vedellä huuhdon millä ensin tiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen miettinyt silloin tällöin. Yleensä vielä neuvotaan että ihan vaan pikainen huuhtaisu riittää, mutta jos ne puhtaiksi tarvii saada (kuten yleensä korostetaan että pitää ettei tuo arvokas raaka-aine kontaminoidu) niin ei ainakaan lihapakkauksia, olivat ne sitten marinoituja tai naturellia kunnolla pesemättä puhtaaksi saa.
Sittenhän ohjeistetaan, että ellei puhdistu huuhtaisemalla niin roskiin vaan, ei kierrätykseen. Eli olen kuluttanut puhdasta vettä ja lämmitysenergiaa siihen että huuhtelen roskan joka ei edes mene kierrätykseen.
Tämä ärsyttää minuakin. Toki joku jugurttipurkki on huuhtaistavissa, mutta esimerkiksi suihkuvaahtopullojen pesusta olen luopunut suosiolla kun siinä on niin iso homma ja lopulta vaahtoa joka paikassa. Yleensä kuitenkin tiskaan kierrätettävät pakkaukset samalla kun tiskaan muutenkin astiat käsin, ei se yksi voi purkki tai meetwurstipakkaus vie mitään ylimääräistä energiaa.
Meillä on päätetty lopettaa suihkusaippuoiden osto ja siirrytty saippuapaloihin. Niillä saippua- ja shampoovaahdoilla pikapesee kätevästi lavuaarin ja vessanpytynkin. Ei mene vesi hukkaan.
Minä olen laittanut tosi likaiset kala- ja lihapakkaukset suoraan sekajätteeseen, muut huuhtelen ja laitan kierrätykseen. Kierrätän ihan kaiken minkä voin, mutta tuo on poikkeus. Joskus turhauduin kalapaketin kans kun se ei vain puhdistunut ja haisi alapäälle koko keittiö niin päätin etten sellaisten pienten muoviriepaleiden takia ala taistelemaan. Jos niitä ei tarvitsekkaan huuhdella, niin sama kai se olisi vain kierrättää nekin.
En pese roskia.
Olen kysynyt kierrätyksestä vastaavalta taholta tätä asiaa, ja sieltä on sanottu että puhtaaksi juotu/kaavittu riittää. Meillä ei tästä kierrätyssyystä osteta esim. jugurttia litran tölkissä, koska en jaksa jukurtinsyömisen takia alkaa kikkailemaan leikkomalla purkkia sieltä täältä, tai huuhtelemaan sitä ennen keräykseen laittamista. Jukurtti siis syödään muovista, joka kierrätetään puhtaaksi kaavittuna muovinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhdasta, juomakelpoista vettä se kylmäkin vesi kuitenkin on. Mielestäni kaikenlainen veden tuhlaaminen on typerää. Mielestäni esim. jugurttipurkin puhtaaksi saaminen vaatii huomattavasti enemmän kuin "tilkan" vettä.
Ja jos ne pahvit ja jugurttipurkit on kuitenkin ihan poltettavaa jätettä, jonka polttamisesta saadaan energiaa niin... mikä tekee puhtaalla vedellä pesusta ja eri tavalla kierrättämisestä niin paljon parempaa?
Kierrätän kyllä mielelläni, saa kai asioita silti kyseenalaistaa?
Joo, mutta tosiaan on niin, että jos viemäriverkostossa kulkee liian vähän vettä, niin sitä pitää erikseen huuhdella. Ja sitä huuhdellaan sillä ihan samalla juomakelpoisella vedellä.
Mutta jos sua silti haittaa, niin tee niin kuin moni muukin, ja jätä ne tiskialtaaseen. Sillä tavalla niihin valuu aina vettä, kun vettä käyttää.
Mitä VlTtua? Roskat roskiin eikä tiskialtaaseen.
Vierailija kirjoitti:
ww
Mä oon kierrättänyt ennen kuin sä olet edes syntynyt, joten turha marista mistään muutosvastarinnasta. Roskia en silti ala pesemään. Raja menee jossain, ja itselläni se menee siinä.
Kaatopaikalle menevää jätettä meillä ei kyllä tule käytännössä juuri ollenkaan, muovi ym. menee poltettavaksi, ellei sitä kierrätä.
Se, että tiskipöytä on aina puolillaan pesua odottavia tai likoavia tai kuivuvia kippoja, on ärsyttävää.