Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka vingutte, että gluteiini on väärä sana

Vierailija
20.09.2019 |

Se on ollut joskus noin. Silloin kun olitte vain pilkkeenä isänne silmäkulmassa. Maailmaa on ollut ennen teitäkin ja sanoja eri tavoin kirjoitettu.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on se osin totta. Kemian sanasto on muuttunut paljonkin. Gluteeni koostuu pääosin gluteniinista ja sitä sanaa on käytetty kuvaamaan vehnäproteiinia. (oikea kirjoitusmuoto on kuitenkin siis gluteniini, ei gluteiini)

Glutenin (a type of glutelin) is a major protein within wheat flour, making up 47% of the total protein content. The glutenins are protein aggregates of high-molecular-mass (HMW) and low-molecular-mass (LMW) subunits with molar masses from about 200,000 to a few million, which are stabilized by intermolecular disulfide bonds, hydrophobic interactions and other forces. Glutenin is responsible for the strength and elasticity of dough.[1]

Wheat gluten proteins consist of two major fractions: the gliadins and the glutenins.

Vierailija
22/56 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/ovatko-gluteeni…

Siinä vastaus lyhyesti ja ytimekkäästi. Historiasta olisi mainittu, jos se olisi joskus gluteiini kirjoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Nyt se on gluteeni. Ei muistakaan sanoista käytetä muinaisia muotoja. Vai meinaatko että ekaluokkalaiset lukevat ABC-kiriaa?

Vierailija
24/56 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 65 v ja gluteeni on ollut aina gluteeni.

Vierailija
25/56 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä esimerkki mandela-efektistä!

Itsellenikin gluteeni oli ainakin 80-luvulla gluteiini.

Vierailija
26/56 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/ovatko-gluteeni…

Siinä vastaus lyhyesti ja ytimekkäästi. Historiasta olisi mainittu, jos se olisi joskus gluteiini kirjoitettu.

Tätä juuri tarkoitin nykyisellä historiattomuudella ja kollektiivisella dementialla. Ihmiset uskovat vain sen, mitä löytävät netistä, vaikka lähde olisi yksityisen yrityksen (käännöstoimiston) ylläpitämä niukka sivusto. Käännöstoimisto ei tutki suomen kielen lähihistoriaa ja suomen sanojen etymologiaa.

Täytyy varmaan jaksaa joku ilta varastoon hakemaan tietosanakirja tai oppikirja 80-luvulta. Ihmisethän ovat heittäneet vanhat tietosanakirjat pois ja kun autenttisia lähteitä ei ole, on helppo jankata omaa käsitystään, jos verkosta löytyvä "tieto" tukee sitä.

Muuten koko gluteiinikysymys ei minua kiinnosta eikä kosketa, en ole keliaakikko, mutta satuin juuri taannoin lukemaan lyhyen jutun, jossa käsiteltiin tämänkin termin muuttumista. En muista tarkalleen missä juttu on ilmestynyt. Saattaa olla Kielikellossa, peuhtokoon verkosta ken tahtoo. Toinen vaihtoehto on alan ammattilehti.

Vierailija
27/56 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin joskus että ibuprofeeni kirjoitettaisiin ibuprofeiini. veikkaan että gluteenin kanssa on joillakin käynyt samanlainen erhe. hyvä esimerkki mandela-efektistä tosin.

Vierailija
28/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokki, syntynyt 1948, ja olen oppinut, että ko aine oli gluteiini. Siis silloin kun valmistuin kokiksi. Nykyisin käytän sanaa gluteeni, vaikka voi kyllä lipsahtaa edelleen tuo 'iini'.

Vierailija
29/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokki, syntynyt 1948, ja olen oppinut, että ko aine oli gluteiini. Siis silloin kun valmistuin kokiksi. Nykyisin käytän sanaa gluteeni, vaikka voi kyllä lipsahtaa edelleen tuo 'iini'.

80-luvulla opiskellessani laitoskeittäjäksi, koulukirjoissa puhuttiin gluteiinista.

Vierailija
30/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljojen gluteeni voidaan jakaa edelleen rakenneosiin eli prolamiineihin ja gluteniineihin. Vehnän gluteeni koostuu gliadiinista ja gluteiinista. Rukiin gluteeni koostuu sekaliinista ja gluteiinista. Ohran gluteeni koostuu hordeiinista ja gluteiinista.

https://www.puhti.fi/tietopaketit/gluteeni/

Vierailija
31/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla opiskellessani laitoskeittäjäksi, koulukirjoissa puhuttiin gluteiinista.

Samoin terv.huoltoalan oppimateriaaleissa 80-luvulla.

Olen lab.hoitaja s1949.

Vierailija
32/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljojen gluteeni voidaan jakaa edelleen rakenneosiin eli prolamiineihin ja gluteniineihin. Vehnän gluteeni koostuu gliadiinista ja gluteiinista. Rukiin gluteeni koostuu sekaliinista ja gluteiinista. Ohran gluteeni koostuu hordeiinista ja gluteiinista.

https://www.puhti.fi/tietopaketit/gluteeni/

Totta. Terv. Elintarvikekemisti

Vierailija
33/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 1975 kesäsiirtolan keittiössä töissä ja tehtäväni oli leipoa joka päivä gluteeniton leipä keliakia-lapselle.

En sit tiedä milloin gluteeni olisi ollut gluteiini kun paljon tuota ennen ei koko keliakiaa edes tunnettu.

Vierailija
34/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihmiset ovat ensin lukeneet sanan väärin ja sen jälkeen opettanut sanan väärin, ei tarkoita sitä, että se olisi koskaan ollut oikein. Gluteeni on gluteenia, eikä mitään gluteiinia. Harvoin viitsin korjata, mutta kerran sanoin lopulta sukulaiselle oikean muodon, kun jauhoi ja jauhoi gluteiinista. En olisi puuttunut, ellei hän olisi toistanut sanaa kymmentä kertaa.

Ennen se sana on ollut gluteiini.

Milloin ”ennen”?

Silloin kun sua ei vielä ollut.

Eli tarkalleen ottaen milloin? Jos anoppinikaan ei muista ja hän on 1930-luvulta. Eli se on siis ollut gluteiinia 1920-luvulla? Saisiko nyt sitten lähteen tälle väitteelle.

Ei tietenkään muista, kun pää on jo haperoa. Ei noin vanhat muista mitään muutakaan ja silti se on ollut olemassa.

ohis

Vierailija
35/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alle viisikymppinen, mutta muistan ajan, kun gluteiini tosiaan oli vielä gluteiini.

Mutta nettiaika on historiatonta ja ihmiset elävät kollektiivisessa dementiassa. Vain se, mikä on nyt, voidaan käsittää. Mistään muusta ei ymmärretä eikä mitään muisteta. Paljon tietoa on hukassa, kaikki ei ole netissä eikä koskaan päädykään nettiin.

Voi ystäväiseni, ei ole mitään syytä pelkän nostalgian vuoksi kirjoittaa ikuisesti väärin, vaikka esi-isäsi niin tekivät. Eivät he olleet kouluja käyneet eivätkä osanneet lainasanoja oikein.

Vierailija
36/56 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvisi, miksi setämiespuolue kirjoittaa väärin. Koska junttiperinne jatkukoon 😂

Pitäisi päivittää vanha sananlasku uuteen kuosiin: "Pojasta polvi pahenee".

Vierailija
37/56 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis gluteiini on gluteenia, mutta kaikki gluteeni ei ole gluteiinia... Keskustellaanko välillä insuliinista ja inuliinista?

Vierailija
38/56 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kesti oppia, että se on nykyään gluteeni, kun se oli aiemmin gluteiini. Olen syntynyt 60-luvulla.

Vierailija
39/56 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis gluteiini on gluteenia, mutta kaikki gluteeni ei ole gluteiinia... Keskustellaanko välillä insuliinista ja inuliinista?

Ok! Aiemmin kuitenkin käytettiin tästä, mitä ihmiset eivät sietäneet ruokavaliossaan nimitystä gluteiini. En tiedä missä vaiheessa se muuttui. Onhan se hyvä, jos asioista käytetään oikeita nimityksiä. Vaikka ärsyttääkin ihmiset, jotka jaksavat aina selostaa, että ei suonenvedolla ole mitään tekemistä suonien kanssa. No, kaikkihan sen tietää, että se on vaan nimitys, mutta nimitys, minkä kaikki ymmärtävät.

Vierailija
40/56 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt, mikseivät ihmiset osaa kirjoittaa gluteiinia oikein. Nyt syykin selvisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi