Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kutsutte puolisoanne? (poikaystävä, avomies jne)

Vierailija
20.09.2019 |

Vähän ehkä hassu aihe, mutta toisaalta kiinnostaisi kovasti tietää, miten muilla tämä asia on...

Olen asunut mieheni kanssa yhdessä noin 1.5 v. Muutimme aikoinaan yhteen alle vuoden seurustelun jälkeen, kun eteen tuli sellainen tilanne, että yhteenmuutto oli järkevin ratkaisu.

Olemme nyt vaihtamassa asuntoa, ja eräässä tähän liittyen käydyssä keskustelussa kutsuin miestäni avopuolisoksi. Mies tarttui tähän ja kivahti, että me emme ole mitään avopuolisoita, vaan tyttö- ja poikaystäviä toisillemme.

Minä tästä hieman häkellyin, ja sanoin, että en kyllä enää vähän yli kolmikymppisenä meillä poikaystäväksi henkilöä jonka kanssa asun yhdessä. Poikaystäviä on minusta nuoremmilla ihmisillä. Mies intti tähän, että hänen isoisänsäkin kutsui 80-90-vuotiaana kumppaniaan tyttöystäväksi.

Minusta tämä on vähän hassua. Mutta miten teillä on?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla vielä naimisissa, mutta tuntuisi tosi oudolta puhua aikuisesta miehestä ja kahden lapsen isästä poikaystävänä.

Vierailija
22/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mielestäni myös raja menee siinä yhdessä asumisessa. Kun asutaan yhdessä muttei olla naimisissa ollaan avopari. Itse en ole koskaan korostanut sitä avo/avio osaa vaan puhunut miehestäni pelkkänä miehenä tai puolisona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun sonniksi tai kukoksi.

Vierailija
24/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mieheltä, että missä vaiheessa sitä sitten voisi käyttää termiä avopuoliso/-mies. Hän vastasi ihan vakavissaan, että esim. sitten jos meillä olisi yhteinen asuntolaina. Just just...

Ap

Vierailija
25/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun yleensä miehestäni mutta joskus puolisosta jos haluan piruuttani jättää puolison sukupuolen kertomatta tai antaa kuulijalle kuvitelman, että se onkin nainen. :)

Vierailija
26/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä puhun avopuolisostani mun miehenä joskus avokkina, mutta se kuulostaa rumalta, niin siksi on mieluummin mun mies. Eihän se kenellekään loppupelissä kuulu, ollaanko naimisissa vai ei. Vaikka oltaisiin, niin ei tilanne näyttäisi ulospäin yhtään erilaiselta. Ollaan siis reilu 6 vuotta asuttu samassa taloudessa. 

Käsittääkseni mieheni käyttää yleensä termiä puoliso tai sitten ihan nimeäni. Puoliso ja kumppani vaan kuulostavat monesti siltä, että silloin on kyseessä samaa sukupuolta oleva kumppani tai puoliso. Mieheni kuitenkin vierastaa sanaa vaimo, koska ei halua naimisiin ja sana vaimo yhdistyy voimakkaasti avIoliittoon, eikä mies ollut onnellinen edellisessä liitossaan. 

Vierailija
27/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä siihen asti kun muutettiin yhteen sitten mies. Tarkemmin jos puhutaan niin avomies.

Ollaan yli kolmekymppisiä joten ei koskaan ollut poikaystävä.

Vierailija
28/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon aina että "meillä mies..."

Vierailija
29/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän helppoja kutsuja kuten: vihellys, zeh zeh ja tänne jotta se ymmärtää.

Vierailija
30/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten muuttunut sinä aikana, kunnminä olen ollut av:lla, eli vuodesta 2000.

Silloin oli selkeää, kun sanottiin mies tai vaimo, että aina oli kyseessä aviomies tai aviovaimo. Avokki ei saanut kunniaa olla kumpikaan.

Ihan aiheesta onkin muuttunut, koska mitenpä se ketään ulkopuolista liikuttaa, onko kyseessä avo- vai aviopuoliso.

Kyllä minulle sillä on merkitystä. Pystyy päättelemään kuinka vakavasta suhteesta on kyse. Toisen aviopuolisoihin ei kosketa.

Juu, tiedän, että sitoutunut voi olla ilman papin aamentakin, mutta ulkopuoliselle aamenella on silti eri viesti.

Vierailija
31/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten muuttunut sinä aikana, kunnminä olen ollut av:lla, eli vuodesta 2000.

Silloin oli selkeää, kun sanottiin mies tai vaimo, että aina oli kyseessä aviomies tai aviovaimo. Avokki ei saanut kunniaa olla kumpikaan.

Ihan aiheesta onkin muuttunut, koska mitenpä se ketään ulkopuolista liikuttaa, onko kyseessä avo- vai aviopuoliso.

Kyllä minulle sillä on merkitystä. Pystyy päättelemään kuinka vakavasta suhteesta on kyse. Toisen aviopuolisoihin ei kosketa.

Juu, tiedän, että sitoutunut voi olla ilman papin aamentakin, mutta ulkopuoliselle aamenella on silti eri viesti.

Eli jos mies sanoo sinulle olevansa parisuhteessa tai avoliitossa, hän on mielestäsi vapaata riistaa, mutta avioliitossa olevaan et koske? Mielenkiintoinen moraali. Itse en kiinnostu varatusta miehestä oli hän sitten omien sanojensa mukaan seurustelusuhteessa tai kymmenen lapsen avioliitossa oleva isä.

Vierailija
32/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että jos joskus tuon puolisoni kanssa päätämme mennä naimisiin, niin papin aamen ei siihen kuulu vaan vihkiminen tapahtuu maistraatissa. Meistä kumpikaan tuskin haluaa myöskään alkaa käyttää sormusta.

Vierailija
33/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos mies sanoo sinulle olevansa parisuhteessa tai avoliitossa, hän on mielestäsi vapaata riistaa, mutta avioliitossa olevaan et koske? Mielenkiintoinen moraali. Itse en kiinnostu varatusta miehestä oli hän sitten omien sanojensa mukaan seurustelusuhteessa tai kymmenen lapsen avioliitossa oleva isä.

En koske sitoutuneeseen ihmiseen. Ulkopuolisena ei ole paljoa vaihtoehtoja tietää, kuka on sitoutunut ja kuka ei.

Kyllähän ihmiset seurustelee ja silti koko ajan odottaa parempaa.

Vierailija
34/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koske sitoutuneeseen ihmiseen. Ulkopuolisena ei ole paljoa vaihtoehtoja tietää, kuka on sitoutunut ja kuka ei.

Kyllähän ihmiset seurustelee ja silti koko ajan odottaa parempaa.

Ainoa, millä on merkitystä, lienee se miten se sitoutunut itse tulkitsee tilanteen. Tänäkin viikonloppuna moni ukkomies herää toisen naisen vierestä. Tuota omaa avokkiani saat iskeä ihan vapaasti, jos hän odottaa parempaa niin sehän on vain hyvä, ettei enempää aikaa ehditä yhdessä tuhlata.

Vierailija
35/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää kutsua "henkilöksi", ettei loukkaa ketään

Vierailija
36/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon vaan "mies". Joskus "mun mies" jos tilanne vaatii tarkentamista et mistä miehestä puhun. Asutaan yhdessä. "Virallisemmissa" yhteyksissä ja tuntemattomien kanssa puhun kumppanista, koska se on mielestäni neutraali nimitys. Itse inhoan myös "avo"-sanoja. Avoliitto, avohoito, avoauto... ei haittaa vaikka joku sanoisi että elän avoliitossa. Mies puhuu minusta naisystävänään. Jollekin se kuulostaa ehkä halvalta makkaralta johon ei sitouduta mutta nauretaan joskus miehen kanssa sitä miten hullulta tuntuisi kutsua toista "avovaimoksi tai avomieheksi". Emme koe tarvetta kertoa asumisjärjestelyistämme samalla kun puhumme suhteen toisesta ihmisestä. Joillekin se sopii muttei meille :) AP:n mies tosin vaikuttaa myös siltä ettei ymmärrä että ihmisillä on monia käsityksiä siitä miksikä toista kuuluisi kutsua. Tosin apkin tuntuu jumiutuneen tuohon avo-termiin. Suosittelen että juttelette kunnolla asiasta.

n34

Vierailija
37/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi AV-mammankin jo ymmärtää, että se ei ole "mun mies".

Mies on ihan oma miehensä eikä mikään omistettava objekti.

Vierailija
38/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on "mun mies". 

Vierailija
39/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riippuu vähän että minkä asian yhteydessä puhutaan:D jos joku vähän "virallisempi" juttu niin sanon avopuoliso tai puoliso tai mies🤔 muuten sanon ukoksi tai isännäksi 😂

Vierailija
40/44 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rakas.

Kultu.

Rakkaani.

(Tässä on se etu, ettei ole pakko olla samaa/eri sukupuolta ja jos vaihtuu usein, ei tartte opetella nimiä!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi