Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaisilla naisilla on niin lyhyet jalat?

Vierailija
19.09.2019 |

Suomalaiset naiset eivät toki lyhyitä ole, vaan aivan mahdollista, että ovat yksiä maailman pisimmistä naisista, kuten muutamat tilastot ovat osoittaneet. Mutta, olen silti huomannut, että suomalaisilla naisilla on kovin vallitsevana piirteenä lyhyet jalat. Esim. keskipituisella n. 166-169 senttisellä suomalaisnaisella olen huomannut kovin usein olevan samanpituiset jalat kuin esim. monilla 160-senttisellä ulkomaalaisella naisella. Sama juttu myös pitkien naisten osalta. Olen huomannut että esim. 180-senttisillä suomalaisnaisilla on useimmiten huomattavasti lyhyemmät jalat kuin samanpituisilla ulkomaalaisilla naisilla, usein jopa lyhyemmät kuin vaikkapa 175-senttisellä ulkomaalaisella naisella.

Miksi täällä meillä Suomessa on naisilla pituuteen nähden lyhyet jalat niin vallitsevana piirteenä ja pitkäjalkaiset/pitkäsääriset kaunottaret ovat harvassa?

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kieltämättä. Oma mies Itä-euroopasta kotosin ja pituutta häneltä löytyy toki kunnioitettava määrä (197cm), mutta hänen jalkansa ovat oikeasti todella pitkät jopa pituuteen nähden. Meillä ei edes ole erityisemmin pituuseroa, mutta silti sen pérse on aivan eri korkeudella mun kanssa: Suomalaisilla 2-metrisillä miehillä ei tosiaankaan ole noin pitkät jalat.

Kuinka pitkä oikein olet?

167cm.

No ethän sinä sitten ole lähelläkään miehesi pituutta. Teillä on pituuseroa 30 cm, eli se on yli tuplat verrattuna miehen ja naisen keskimääräiseen pituuseroon, joka on reilut 13 cm. Tai en tiedä mikä on keskimääräinen pituusero parisuhteissa, mutta tuo on keskimääräinen ero miesten ja naisten pituuksissa Suomessa. Mutta tuskinpa tuo ero poikkeaa parisuhteissakaan tuosta paljon.

Vierailija
22/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itäsuomalaisilla on. Länsisuomalaisilla ei.

Eikä ole. Minä olen 100 % itäsuomalainen ja jalkani ovat huikean pitkät ja kapeat. Ihan huimaa täällä ylhäällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa, kun kaikki suomalaismiehet ovat hoikkia ja uskomattoman pitkäsäärisiä.

Vierailija
24/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omilla tyylilläni on pitkät jalat, koska kyllähän pitkäraajaisuus vaan on kauniimpaa... vanhempi tytöiståni on nyt 135-senttinen ja käyttää housuissa kokoa 146-152...

Pieniä on sun lapset vielä. Nauti siitä äläkä tyrkytä heille ulkonäköpaineita. Maailma ehtii kyllä muutenkin murjoa, ja huonoitsetuntoisia täällä on jo riittävästi.

Sekin on aivan mahdollista, ettei murrosiässä kasva jalat enää juurikaan, vaan pituuskasvu tulee lähes yksinomaan yläkroppaan.

Vierailija
25/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole lyhyet jalat enempää kuin muillakaan. Normaalit.

Pitkät jalat ovat rumat.

Vierailija
26/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kieltämättä. Oma mies Itä-euroopasta kotosin ja pituutta häneltä löytyy toki kunnioitettava määrä (197cm), mutta hänen jalkansa ovat oikeasti todella pitkät jopa pituuteen nähden. Meillä ei edes ole erityisemmin pituuseroa, mutta silti sen pérse on aivan eri korkeudella mun kanssa: Suomalaisilla 2-metrisillä miehillä ei tosiaankaan ole noin pitkät jalat.

Kuinka pitkä oikein olet?

167cm.

No ethän sinä sitten ole lähelläkään miehesi pituutta. Teillä on pituuseroa 30 cm, eli se on yli tuplat verrattuna miehen ja naisen keskimääräiseen pituuseroon, joka on reilut 13 cm. Tai en tiedä mikä on keskimääräinen pituusero parisuhteissa, mutta tuo on keskimääräinen ero miesten ja naisten pituuksissa Suomessa. Mutta tuskinpa tuo ero poikkeaa parisuhteissakaan tuosta paljon.

Ehkä oon sitten vaan niin tottunut meiän pituuseroon ettei se enää tunnu missään. Joskus kun se mainitsi pituutensa niin en voinut millään uskoa, koska kuvittelin aina 197-senttiset paljon pidempinä, mutta silloinkin kun mä hänet mittasin niin 197 sieltä tuli. 😁

Vierailija
27/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä onko pitkät vai lyhyet jalat, ihan sama.

Katelkaapa niitä ihmisiä, jotka istuvat pyörätuolissa, he olisivat onnellisia, jos olisi jalat joilla kävellä.

Vierailija
28/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän tilanteissa AP on päässyt mittailemaan naisten jalkoja?

Vierailija
29/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oletteko huomanneet, että myös suomalaisilla maatiaiskissoilla on usein lyhyenpuoleiset jalat ja tanakka ja pyöreähkö olemus?

Ehkä se johtuukin maantieteestä jotenkin. Täällä asuville vain tulee helpommin lyhyet jalat.

Vierailija
30/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla miehillähän on pitkät, hoikat jalat. Ja muutenkin ovat atleettisia vartaloltaan.

Vierailija
31/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi strutsi? 😂

Vierailija
32/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä onko pitkät vai lyhyet jalat, ihan sama.

Katelkaapa niitä ihmisiä, jotka istuvat pyörätuolissa, he olisivat onnellisia, jos olisi jalat joilla kävellä.

Totta. Toimivista jaloista pitää olla onnellinen ja niistä täytyy pitää huolta. T: Persjalkanen mummo

Vierailija
33/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sanoi aina, ettei jalkojen pituudella niin väliä ole, sivuunhan ne heitetään. 

Vierailija
34/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on omanlaisensa vartalomuoto ja selviä rotuominaisuuksia, jotka erottavat meidät esim venäläisistä tai ruotsalaisista tai virolaisista tai amerikkalaisista hybrideistä. Näihin kuuluu hyvin yleisesti "eskimosilmät (roikkuva luomi), pyöreä naama, tummansiniset/muuten värilliset silmät, tietyn värinen harmaanvaalea tukka, leveä lantio, kapea vyötärö ja lyhyet, vahvat jalat. Suomalaiset on peikkoja. Kannattaa tajuta ja arvostaa omia erityispiirteitään.

Vierailija
35/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äläpä muuta sano. Minä olen 168 vm pitkä ja 30 tuuman lahkeet on melkein liian pitkät. Osin polkupyörän ja rungon koko on s. Minkäpä minä sille voin.

Vierailija
36/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että "jossain ulkomailla" naisilla on merkittävästi poikkeavat mittasuhteet, ainakaan niin päin, että raajat olisivat pidemmät. Perusteluksi otan monikansalliset vaateliikkeet, kuten H&M. Minulle suomalaiselle tantalle, keskimääräistä pidemmälle kyllä, heidän hihat ja lahkeet ovat aina liian lyhyitä. Vielä pahemmaksi tilanne menee esim. joidenkin brittiläisten vaateketjujen mitoituksissa: jopa niiden tall-mallistot ovat lahkeiltaan liian lyhyitä. Sama ongelma on kaikilla tuntemillani suomalaisilla pitkillä naisilla.

Mites muuten suomalaisten miesten raajojen pituudet sitten, ap? Oletko niitä tarkkaillut?

Vierailija
37/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt ja ytimekäs vastaus otsikon kysymykseen on, että siksi koska evoluutio on suosinut rakkaita esiäitejä, joilla on ollut lyhyemmät jalat. Jostain syystä ne ovat olleet raskaissa töissä täällä pohjolassa kätevät. Mä tykkään mun muumijaloista ja muistelen pitkin talvea töitä paiskineita esiäitejä jos joku kehon rujous harmittaa :)

Vierailija
38/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itäsuomalaisilla on. Länsisuomalaisilla ei.

Eikä ole. Minä olen 100 % itäsuomalainen ja jalkani ovat huikean pitkät ja kapeat. Ihan huimaa täällä ylhäällä.

Sama täällä. Idästä ja jalat n. 35'.

Vierailija
39/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin AP:n väite perustuu? Havainnoitko vain lyhytjalkaisia jonkun trauman vuoksi?

Olen itäsuomalainen ja yhtä pitkä kuin mieheni, mutta jalkani ovat pidemmät kuin hänellä. Hänellä puolestaan on pidempi selkä. Johtuu perimästä. Geenit hänellä tulevat luovutetun Karjalan alueelta asuneilta evakkovanhemmilta. Oma tausta osuu enemmän tuonne Viipurin suuntaan.

Mitä nyt Venäjällä olen käynyt, niin löytyy sieltäkin ihmisen muottia moneen lähtöön. Niin löytyy myös vaikka kaikista EU-maiden kansalaisten joukosta.

Olin aikanani luokkani pisin tyttö usean vuoden ajan - vasta lukioista löytyi muutama pidempi tapaus. Nykynuorten joukossa on kuitenkin paljon minua pidempiä nuoria naisia ja heiltä sitä jalan mittaa vasta löytyykin.

No kaikkea minäkin viitsin...mutta ärsyttää ihme stereotypiat itäsuomalaisista pottunokkinen ja leveine perseineen.

Vierailija
40/147 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh jäi pois kommentista, että miehen vanhemmat tulevat Suistamon suunnalta ja perimässä on myös saamelaisverta. Minä sitten sieltä etelämpää.