5. lapsi tulossa. Ainoastaan vanhempani onnittelivat
Muut kommentit ovat olleet tyyliin:
"OK"
"heheh, en usko"
"Eikö mikään riitä"
"Oliko vahinko"
"Miten te jaksatte"
"Miksi"
"Joko olis viimenen"
Ettekö häpeä?
Kommentit (518)
Kaikilla ei edes ne omat vanhemmat onnittele eikä edes ekasta lapsesta... saati että tulisi ristiäisiin tai osallistuisi elämään.
Onnea! Ihanaa kun teillä on iso perhe. 🙂
Haluaisin itse vielä neljännen, mutta miehen mielestä kolme lasta on hyvä.
Sisarukset on rikkaus, ainakin omalla kohdalla. Sisko on ollut aina mun paras ystävä.
Tuolla yksi kommentoijista mainitsi tilastot. On yks asia mikä mua jatkuvasti häiritsee näissä keskusteluissa. Kun joku on synnyttänyt 25 lasta ja juoksee sen jälkeen maratonin ja tienaa kymppitonnin kuussa, niin hän yrittää omalla esimerkillään mitätöidä toisten keskustelijoiden argumentit. Johan se jo maalaisjärkikin sanoo, että on poikkeuksellisia yksilöitä ja sitten me muut 99,999%. Ja kumpaakohan tässä nyt sitten uskoisi?
Lapsilisät korottuu viidennestä. Onhan tuo iso lapsiluku, vauvakuplasta monilla haikeus irrottautua
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Ihanaa kun teillä on iso perhe. 🙂
Haluaisin itse vielä neljännen, mutta miehen mielestä kolme lasta on hyvä.
Sisarukset on rikkaus, ainakin omalla kohdalla. Sisko on ollut aina mun paras ystävä.
Ihmiset on erilaisia. Itse en tullut siskoni kanssa toimeen edes lapsena, ollaan ihan kuin eri maailmoista. Nykyään unohdan usein, että mulla edes on sisko. Viimeksi juteltu joskus 2010. Itselläni on vain yksi, iloinen ja tyytyväinen lapsi. Ei edes haluaisi sisaruksia, on itse sanonut.
Ei viisi lasta ole mielestäni ole mitenkään erityisen paljon. Jos vanhemmilla on varaa elättää niin monta eivätkä he ulkoista lastenhoitoa isovanhemmille, vanhimmille lapsille, tädeille ja sedille jne. niin en näe asiassa mitään ongelmaa. Varsinkaan, jos lapset on tehty isolla ikäerolla tai jos osa on adoptoituja.
Mutta tietenkin jos 10v sisään tekee viisi ja äiti on kotona koko sen ajan tukien tai miehensä rahojen varassa ja vaatii lapsia osallistumaan nuorimpien hoitamiseen niin sitä en hyväksy. Tosin ap:n tapauksessa tuskin on kyse siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa sitten tarvitaan niin hirmuisesti?
Ollaan miehen kanssa molemmat matalapalkka alalla, lapsia 4kpl ja lemmikkejäkin löytyy + 2 uudehkoa autoa.
Ihan hyvin tullaan toimeen, matkustellaankin jonkin verran.
Ne, jotka sanoo, että on "varaa vain yhteen lapseen" ovat ilmeisesti ihan tosi huonoja rahan käyttäjiä.
Onko varaa viedä eläimet eläinlääkäriin kun ovat sairaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä näkisi mitään syytä onnitella moisesta typeryydestä. Älyttömän itsekästä ja piittaamatonta hankkia noin monta lasta kuluttamaan vähäisiä luonnonvaroja. Hei, se raamatun "Lisääntykää ja täyttäkää maa" ei ole tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi teillekään hihhuleille!
Muista tämä kun virut pas ka vaipoissasi vanhainkodissa, jossa veroamaksavat lapseni sinua hoitavat. Osa lääkäreitä, osa hoitajia ja heitä on monta. Lapsilisä jonka olen heistä saanut, on maksettu moninverroin takaisin, kun ovat työtä tehneet. Opiskelunsakin rahoittivat lainalla( jota maksavat) ja omalla työnteollaan. Eivät yhteiskunnan tukimuodoilla. Kukaan myöskään heistä ei syö lihaa. Kolmella on auto, muut julkisilla tai pyöräillen. Eivät matkusta lentokoneella kuin työnpuitteissa( konferenssit ym)
Ja tämä tarina on tosi.
Nimim. Monen äiti. Viekää vankilaan.Hyvä Monen äiti! Ihanaa, että sinulla on ihanaa!!!! Ihanaa, että olet 110% varma, että omat rakkaat lapsesi hoitavat sinut itse (omaishoitaja) ja omatoimisesti hautaan asti vaikka tekevät ahkerasti töitä ja oman perheenkin varmasti perustavat. Ihanaa, että tiedät olevasi rakkaittesi hoivassa ja huomassa! Siinähän voit sitten käydä naureskelemassa laitoksissa niille lapsettomille luusereille joita muiden tekemät lapset JOUTUVAT hoitamaan. Toki nämä muiden lapset saavat siitä työstä elantonsa ja näin ollen pystyvät ruokkimaan itsensä ja perheensä.
Paitsi että..... Ymmärtääkseni nämä suuret ikäluokat jotka nyt yksinään makaavat kotona/laitoksissa, ovat niitä "baby boomereita" ja jälkikasvua löytyy paristakin polvesta vai onko sinulla tilastoja/faktaa siitä, että nämä kaikki 74 000 vanhusta (jotka apua ja hoitoa tarvitsevat!) ovat vain niitä itsekkäitä ja epäonnistuneita lapsettomia luusereita?!?
Olet selvästi huomattavasti keskivertoa parempi, älykkäämpi, upeampi ja ainutlaatuisempi kuin kaikki muut, joten ei muuta kun hyvää matkaa ihanaan ja perhekeskeiseen vanhuuteen! Olkoon tulevaisuutesi juurikin niin ruusunpunainen ja rakkaudentäyteinen kuin kuvittelet.
Huh huh. Olipa katkeransävytteistä tekstiä velalta. Viitsitkö ensin katsoa mihin tämä " monen äiti" vastasi. Ymmärtäisit ehkä paremmin...toivottavasti.
Eri
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo typerää.
Miksi?? Veronmaksajia tarvitaan, Suomi ikääntyy!
Olen itse vela, mutta onnittelisin jos tuo tapahtuisi jollekin tutulle.
Mä teen saatana niinmonta kersaa kun haluan ja se ei kuulu vittujakaan muille!!!
Mä en tee saatana yhtäkään kersaa ja se ei kuulu vittujakaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Lasten mielenterveysongelmat lisääntyvät kun lapsiluku on 4 tai enemmän.
Linkki?
Onneksi olkoon!
Iso perhe on rikkaus, paras lahja mitä lapselle voi antaa.
T: suurperheessä kasvanut (yli 10 lasta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnitellaanko raskaudesta? En ole kuullutkaan. Asun ulkomailla, eikä ainakaan täällä raskaudesta kuulu onnitella, vaan syntyneestä vauvasta myöhemmin. Ei hääpariakaan onnitella, kun saadaan kutsu häihin.
Asun Keski-Euroopassa, ja kyllä täällä jos esim. työpaikalla joku kertoo olevansa raskaana, tai kertoo vaimonsa olevan raskaana, häntä onnitellaan lämpimästi. Itsekin halaan ja onnittelen. Oletan että jos asiasta kerrotaan avoimesti, kyse on iloisesta uutisesta.
Siellä missä asut, jos joku kertoo sinulle raskaudestaan, mitä sanot vastaukseksi, kun kerran raskaudesta ei kuulu onnitella?
Hei ihana juttu!
Voi miten kivaa uutinen!
tms.
Kyllä samaa kommentointia kuullut kolmatta lasta odottaessa. Antaa toisten kysyä ja kyseenalaistaa, ei pidä olla toisten sanomisista turhan herkkähipiäinen. Onnelliset ja tasapainoiset osaavat jättää sanahelinän omaan arvoonsa, pääasia että lapsi teille itsellenne toivottu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa sitten tarvitaan niin hirmuisesti?
Ollaan miehen kanssa molemmat matalapalkka alalla, lapsia 4kpl ja lemmikkejäkin löytyy + 2 uudehkoa autoa.
Ihan hyvin tullaan toimeen, matkustellaankin jonkin verran.
Ne, jotka sanoo, että on "varaa vain yhteen lapseen" ovat ilmeisesti ihan tosi huonoja rahan käyttäjiä.
Onko varaa viedä eläimet eläinlääkäriin kun ovat sairaita?
Kyllä on varaa viedä eläimet eläinlääkäriin kun ovat sairaina. Eivät ole kyllä juurikaan sairastelleet ja "hoitokaton" laitoin eläinten hoidolle jo silloin, kun ei vielä lapsia ollut. Lopetuspiikkiin on aina varaa.
Onneksi olkoon. Ihanaa, että kaltaisianne perheitä maassamme on! Olisipa paljon enemmän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5. Tunnen äidin, joka on synnyttänyt 15 kertaa. Loppukesästä hän oli juoksemassa maratonia. Ei siis kovinkaan raihnainen tapaus. Nämä asiat on totta kai yksilöllisiä ja osalla kroppa voi olla kovilla jo yhdenkin jälkeen. Ei pidä kuitenkaan yleistää, suuntaan tai toiseenkaan.
Meille on tosiaan kuudes lapsi tulossa. Kropan kanssa ei ole ongelmia ollut kuitenkaan, ja palautuminen on aina sujunut hyvin. Sitähän ei toki tiedä, kuinka on nyt.
6. Hassua. Usein huudetaan, kuinka isovanhemmat eivät edes ole velvollisia hoitamaan lapsenlapsiaan. Mekin hoidamme lapsemme pääasiallisesti itse. Ystävien kanssa tehdään "vaihtokauppaa". Tämä tarkoittaa sitä, että jos vaikka Niemiset haluaisivat käydä syömässä, he voivat tuoda meille lapset hoitoon. Jossain vaiheessa Niemiset taas ottavat meidän lapset heille. Isovanhempia lapsemme tapaavat muuten ja välit ovat läheiset, koska asumme lähekkäin. Kunto heillä tosin on sellainen, että hoitoapua eivät voi antaa. Onneksi aikaa voi viettää muutenkin.
7. Lapsi kärsii - ai kärsiikö? Eivät nuo meillä mitenkään kärsiviä ole. Yhtä hyvin lapsi voisi kärsiä ainokaisuudestaan tai sisaruskateudesta tai ihan mistä vain. Varmaan se ainokainen joskus voi toivoa, ettei olisi ainoa - samaan tapaan sisarukset voivat joskus ottaa pattiin.
Lapsiamme on kiitelty erittäin tasapainoisiksi, empaattisiksi ja hyväkäytöksisiksi. Kaikkiaan asiat sujuvat mallikkaasti. Eli ei täällä ainakaan kovin kärsiviä olla.
- Viisi täälläkin -
Hyviä pointteja toit esiin. Takerrun kuitenkin nyt yhteen asiaan. Ensinnäkin tilastollisiin todennäköisyyksiin. Kaltaisesi viiden lapsen äiti on harvinaisuus. Yleisempää on, että asiat menevät toisin kuin teillä. Ja vielä suurennuslasiin tuo viimeinen kohtasi: on todella poikkeuksellista, että kaikki viisi lastasi on kuin samasta muotista persoonallisuutensa puolesta. Yleisempää on, että isossa katraassa löytyy vähän joka junaan. Joku on ujo ja kärsii yksinäisyydestä eikä osaa ilmentää itseään ja vaatii paljon aikaa avautuakseen. Joku on sählä ja rikkoo vahingossa tavaroita ja unohtelee asioita ja koulunkäynti on mitä sattuu. Joku on priimusoppilas ja säihkyvä persoona. Joku on hiukan taiteellinen oman tien kulkija.
Toivottavasti et ole omassa päässäsi ahtanut kaikkia lapsiasi ”mallikkaaseen” muottiin, jossa kaikki on tasapainoisen täydellistä. Jokainen lapsi on yksilö.
Toki lapset meilläkin ovat yksilöitä.
Tarkoitin "mallikkaalla" lähinnä sitä, että vaikka usein tuodaan paljon ilmi sitä, kuinka lapset eivät suuressa perheessä saa esimerkiksi riittävästi huomiota ja oirehtivat sitä eri tavoin, ei meillä ole tällaista ollut vaan että päinvastoin on kiitelty mm. noista mainitsemistani asioista.
Tietenkin jokainen lapsi on oma erilainen luonteensa ja jokaisen kanssa on myös omat haasteensa - samoin jokaisella on omat vahvuutensa. Tasapainosuudella en missään nimessä tarkoita, että kaikki olisi täydellistä harmoniaa - harvoin se sitä on minkäänlaisessa perheessä.
Yhden kanssa ollaan tahkottu tavaroiden unohtelua kun taas yksi on niin ujo, että on tosissaan saatu tehdä töitä, jotta uskalsi ruveta ystävystymään muiden kanssa. En kuitenkaan ole kokenut näitä minkäänlaisina elämää järkyttävinä asioina tai yllätyksinä - itse en ole koskaan ajatellut, että isossa perheessä kaikki olisivat täysin samanlaisia persooniltaan tai vaikkapa kiinnostuksenkohteiltaan. Kuinka tylsää olisikaan, jos noin olisi!
Toki, jos perheessämme jollakin olisi vaikkapa erityisyyttä, niin aivan varmasti se vaikuttaisi isosti ja toisi ihan omanlaisensa haasteet arkeemme.
- Viisi täälläkin -
Vierailija kirjoitti:
No enpä näkisi mitään syytä onnitella moisesta typeryydestä. Älyttömän itsekästä ja piittaamatonta hankkia noin monta lasta kuluttamaan vähäisiä luonnonvaroja. Hei, se raamatun "Lisääntykää ja täyttäkää maa" ei ole tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi teillekään hihhuleille!
Suomessa on niin alhainen syntyvyys, että yksi viiden hengen perhe ei tee siihen edes lommoa. Ihmisiä syyllistetään molemmista: lasten hankkimisesta ja siitä että ei hanki. Aina löytyy jotain millä voi syyllistää.
Hyviä pointteja toit esiin. Takerrun kuitenkin nyt yhteen asiaan. Ensinnäkin tilastollisiin todennäköisyyksiin. Kaltaisesi viiden lapsen äiti on harvinaisuus. Yleisempää on, että asiat menevät toisin kuin teillä. Ja vielä suurennuslasiin tuo viimeinen kohtasi: on todella poikkeuksellista, että kaikki viisi lastasi on kuin samasta muotista persoonallisuutensa puolesta. Yleisempää on, että isossa katraassa löytyy vähän joka junaan. Joku on ujo ja kärsii yksinäisyydestä eikä osaa ilmentää itseään ja vaatii paljon aikaa avautuakseen. Joku on sählä ja rikkoo vahingossa tavaroita ja unohtelee asioita ja koulunkäynti on mitä sattuu. Joku on priimusoppilas ja säihkyvä persoona. Joku on hiukan taiteellinen oman tien kulkija.
Toivottavasti et ole omassa päässäsi ahtanut kaikkia lapsiasi ”mallikkaaseen” muottiin, jossa kaikki on tasapainoisen täydellistä. Jokainen lapsi on yksilö.