Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranomistajat hoi!

Vierailija
18.09.2019 |

Olen siis ottamassa koiraa. Tai siis suunnittelen ottamista. Mutta kaipaisin neuvoja yms. Rotua en vielä tiedä, mutta lyhytkuonoisten jalostusta en halua tukea ja mielellään pienehkö seurakoira.
Koirista on siis kokemusta paljonkin, mutta koskaan en ole itse kouluttanut tai valinnut rotua. olen ajatellut kirjastosta lainata kirjoja koiran koulutukseen. Mutta kaipaisin siis neuvoja kokeneemmilta koiranomistajilta että ihan esim etä mistä kannattaa hankkia koira itsessään, rotua yms.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koiran koulutus onnistuu, kun tuo oikeinkirjoituskaan ei?

Vierailija
2/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue rotukuvauksia, tee vaikka pari eri rotutestiä. Koira ehdottomasti kasvattajalta niin että näet mistä pentu tulee ja pennun vanhemmat, mieluiten rekisteröity ettet vahingossakaan tue pentutehtailua.

Mieti mitä koiralta haluat, turkinhoito, aktiivisuus, miellyttämisenhalu, haukkuherkkyys yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että koira valitsee omistajansa. Että kirjoja voit lukea ja miettiä sitten.

Nimimerkillä huono koiranomistaja -kirjojen mukaan.

Vierailija
4/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole edes lempirotua tiedossa, niin odota nyt edes muutama vuosi ja tutustu muiden koiriin.

Eka koira kannattaa viedä koirakouluun ja harrastuksiin, seuraavien kanssa osaat sitten jo itsekin.

Vierailija
5/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten koiran koulutus onnistuu, kun tuo oikeinkirjoituskaan ei?

Olen pahoillani jos tekstiä on hankalaa lukea, lukihäiriö ei auta asiaa. Yritän kuitenkin parhaani.

Ap

Vierailija
6/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki koira hyvämaineiselta kasvattajalta. Perehdy kasvattajan aiempiin pentueisiin, pennun vanhempiin. Katso, että on rekisteröity. Älä todellakaan osta mistään torista tai apulasta jotain kivan näköistä sekarotuista.

Lueskele vaikka netistä eri koirarotujen ominaisuuksista. Vertaile, mieti mikä olisi sinun kotiisi sopivin.

Vierailija
7/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kissa

Vierailija
8/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan että koira valitsee omistajansa. Että kirjoja voit lukea ja miettiä sitten.

Nimimerkillä huono koiranomistaja -kirjojen mukaan.

Tää on mun kohdalla niin totta kuin olla voi!

Vierailija
9/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole edes lempirotua tiedossa, niin odota nyt edes muutama vuosi ja tutustu muiden koiriin.

Eka koira kannattaa viedä koirakouluun ja harrastuksiin, seuraavien kanssa osaat sitten jo itsekin.

Mä haaveilin omasta koirasta 10 vuotta. Kun elämässäni tuli sopiva hetki koiralle, tiesin tuossa vaiheessa todellakin, mitä haluan. Enkä ole joutunut pettymään.

Vierailija
10/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis ollut paljon koirien kanssa tekemisissä ja olen elänyt 14 vuotta koirien kanssa, mutta en ole koskaan itse ottanut tai kouluttanut. Hoitaa siis osaan kyllä ja on kokemusta erittäin hankalastakin koirasta.

Ap

Vierailija
11/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hankikoira.fi/rotutesti

Siitä näin alkajaisiksi.

Vierailija
12/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy koiranäyttelyissä katsomassa livenä erilaisia rotuja, voit kiinnostavien rotujen kasvattajien ja omistajien kanssakin jutella. Käy katsomassa kiinnostavien rotujen rotuyhdistysten verkkosivuja ja rodun fb-sivuja. Jos ei ole aiemmin mitään koirakokemusta, harkitse pieniä tai enintään keskikokoisia, helppoja seurakoirarotuja. Mieti, paljonko haluat ja pystyt käyttää aikaa koiran kanssa liikkumiseen ja harrastamiseen sekä turkinhoitoon, pyri löytämään mahdollisimman terve rotu ja hyvä kasvattaja. Perinnöllistä sairauksista ja rodulle tehtävistä terveystutkimuksista saa tietoa rotuyhdistysten sivuilta, sieltä löydät myös kasvattajalistat. Ota mieluummin koira suoraan kasvattajalta, älä Torista tms palstoilta. Rekisteröidyllä koiralla on taustat tiedossa. Älä tue oentutehtailua. Älä ota ensimmäiseksi koiraksi rescuekoiraa.

13/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaikka sekarotuinen kunhan ei miltään pentutehtailijalta. Siinä on sekin pointti että saattaa terveempi koira olla silloin kun ei rodulle tyypillisiä vikoja ole.

Ennen koiran hommaamista pitää itselleen tehdä selväksi että se sitten on yli 10 vuotta mukana häntää heiluttamassa ja siten ymmärtää mitä se vaatii. Sitoo aika paljon koska se kaveri pitää aina ottaa huomioon.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
14/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä pohjilla sanoisin, että unohda se oman koiran otto. Käy ulkoiluttamassa lähiseutujen koiria, jos koiran seura kiinnostaa. Tai osta kotiin sellainen pattereilla toimiva koira.

Vierailija
15/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti rotu tarkkaan. Lue rotuominaisuudet, ja mihin tarkoitukseen koiraa olet hankkimassa. Metsästys-, käyttö- vai seurakoira jne. Huomioi myös, että koiraa tulee ulkoiluttaa vähintään 3 kertaa vrk. Koira vaatii koko elämänsä huomiota ja huolehtimista, kuten 4v ihmislapsi, eli sinulla tulee olla aikaa koiralle. Muista myös, että lomalle et voi lähteä jollet ota koiraa mukaan tai saa koiralle asianmukaista hoitopaikkaa/hoitajaa.

Vierailija
16/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat ovat tämän palstan mukaan todella ikäviä ihmisiä, jotka katsovat koirattomia/koiraa hankkivia alaspäin ja jos heitä kysytään niin kukaan ei ole heidän mielipiteidensä perusteella tarpeeksi täydellinen edes harkitsemaan koiran ottamista. Ihana kuvan annatte, miten te keskenänne pärjäätte?

Vierailija
17/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekke kirjoitti:

Mieti rotu tarkkaan. Lue rotuominaisuudet, ja mihin tarkoitukseen koiraa olet hankkimassa. Metsästys-, käyttö- vai seurakoira jne. Huomioi myös, että koiraa tulee ulkoiluttaa vähintään 3 kertaa vrk. Koira vaatii koko elämänsä huomiota ja huolehtimista, kuten 4v ihmislapsi, eli sinulla tulee olla aikaa koiralle. Muista myös, että lomalle et voi lähteä jollet ota koiraa mukaan tai saa koiralle asianmukaista hoitopaikkaa/hoitajaa.

Roduista olen ottanut selvää, mutta en ole vielä varma. Seurakoiraa haen ja ymmärrän kyllä koiran hoidosta, minulla on ollut koira vaikka en sitä itse ole kouluttanutkaan tai rotua valinnut. Ymmärrän myös erittäin hyvin että koira vaatii seuraa ja hoitoa. Koiralle, kuten edellisellekkin on kyllä hoitopaikkoja jos tarve vaatii. 

Ap

Vierailija
18/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä pohjilla sanoisin, että unohda se oman koiran otto. Käy ulkoiluttamassa lähiseutujen koiria, jos koiran seura kiinnostaa. Tai osta kotiin sellainen pattereilla toimiva koira.

Mikä ongelma minulla on, että en voisi ottaa? Olen elänyt 7 vuotiaasta perheessä johon tuli koira. Kotoa muutettua asuin yksin kunnes kaverini koira tuli minulle hänen miehensä allergisuuden takia ja koira asui luonani kaksi vuotta, kunnes nukkui pois, joten koiran hoito on kyllä kunnossa, mutta en ole koskaan itse valinnut rotua tai kouluttanut koiraa. En ole siis idiootti.

Ap

Vierailija
19/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pentutehtailun tukeminen muutenkaan kovin vastuullista?

Kerrostalo sen enempää kuin omakotitalokaan ei ole koiran luonnollinen ympäristö. Jospa keksisit jonkun muun tavan viihdyttää itseäsi kuin viattoman luontokappaleen alistaminen.

Vierailija
20/51 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku labradoodle lienee niin peruskoira, etta sopii aloittelijallekin. On kasittaakseni helppo kouluttaa, hyvaluonteinen, alykas ja ei vaadi mitaan 20 km:n lenkkeja vetovaljaissa paivittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi