Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko 130kg kävelee 10km?

Vierailija
17.09.2019 |

Jos alan kävelemään yhden 10km lenkin kauanko siinä menisi..

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu työ ootte kyllä perseestä.

Vierailija
62/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväkuntoisella ihmisellä ei tule hikeä pintaan noin 5 km/h vauhdissa.

Ei kai kävellessä muutenkaan hikeä tule? Paitsi jos on pukeutunut toppapukuun kesäpäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen askelpituushan vaikuttaa enemmän kuin paino.

Tänään esimerkkinä kävelin 6 kilsaa kuluttaen 49 minuuttia matkaan.

Minulla meni siis 8 minuuttia kulkea kilometri. Olen hieman tuon allekkin kulkenut. Enkä todellakaan juokse/hölkkää.

Aikamoista harppomista on, jos alle 8 minuuttia kilometri kävelet. Pitkät jalat. Itsellä jos alle 8 minuutin kilometri haluaa mennä, niin pitää jo kevyesti hölkätä. Onkohan sun lenkkisi varmasti sen 6 kilsaa?

Olen kävellyt UKK-testissä urheilukentällä 2 km vähän alle 14 minuuttiin, siis alle 7 min / km. Se ei todellakaan ollut harppomista, vaan nopeuden salaisuus oli nimenomaan pitää askeltiheys tarpeeksi suurena (yli 160 askelta minuutissa). Pituuteni on 160 cm.

Vierailija
64/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka mittailee matkojaan autolla. Ihmekös vähän heittelee matkojen pituudet.

Vierailija
65/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 120-kiloisena hölkännyt 10 km 56 minuuttiin. Ylipainoa on, mutta on lihaksia ja pituuttakin lähes pari metriä. Kuntoilen päivittäin aktiivisesti. Nyttemmin paino on pudonnut siinä 110 kg tuntumaan.

Oletan kuitenkin, että jos tätä tosissaan kysytään, aloittaja ei ole tottunut kävelemään tai hölkkäämään, joten melkoisesti enemmän varmasti tämä matka vie. En suosittele aloittajalle noin pitkiä matkoja ensi alkuun.

Vierailija
66/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka mittailee matkojaan autolla. Ihmekös vähän heittelee matkojen pituudet.

Aika moni vastaajista on mitannut sykemittarin GPS:llä.

Vierailija
67/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni siis 8 minuuttia kulkea kilometri. Olen hieman tuon allekkin kulkenut. Enkä todellakaan juokse/hölkkää.

Aikamoista harppomista on, jos alle 8 minuuttia kilometri kävelet. Pitkät jalat. Itsellä jos alle 8 minuutin kilometri haluaa mennä, niin pitää jo kevyesti hölkätä. Onkohan sun lenkkisi varmasti sen 6 kilsaa?

Olen kävellyt UKK-testissä urheilukentällä 2 km vähän alle 14 minuuttiin, siis alle 7 min / km. Se ei todellakaan ollut harppomista, vaan nopeuden salaisuus oli nimenomaan pitää askeltiheys tarpeeksi suurena (yli 160 askelta minuutissa). Pituuteni on 160 cm.

Korjaan askeltiheyden: 180 askelta minuutissa.

Vierailija
68/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UKK-kävelystestin idioottimaisuus tulee tässä esille: jos kaksi muuten täysin samanlaista ihmistä samoilla loppusykkeillä ja samalla loppuajalla kävelee sen 2km matkan, lihava tulkitaan rapakuntoiseksi! Todellisuudessa lihava teki paljon enemmän työtä liikuttaessaan suurempaa massaa ja myös hapetti enemmän.

Vierailija
69/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon painoinen  kun jotain tuollaista matkaa yrittääkään  kylmiltään, niin  hänen on kyllä syytä  varata se ambulanssin numero jo ihan vaan painovalmiiksiksi kännykkäänsä...

Vierailija
70/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä ei kilojen mukaan mitata, että kauanko siinä menee.

Vierailija
71/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia kävellä kilometrin verran 7km/h nopeutta kuin tunnin verran 7km/h.

Vierailija
72/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia kävellä kilometrin verran 7km/h nopeutta kuin tunnin verran 7km/h.

Kuka on täällä kertonut kävelleensä kilometrin 7 km/h nopeutta? Esim. minä kerroin kävelleeni UKK-testissä 7 min /km, joka on täysin eri asia (vastaa yli 8,5 km/h nopeutta).

Vierailija
73/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UKK-kävelystestin idioottimaisuus tulee tässä esille: jos kaksi muuten täysin samanlaista ihmistä samoilla loppusykkeillä ja samalla loppuajalla kävelee sen 2km matkan, lihava tulkitaan rapakuntoiseksi! Todellisuudessa lihava teki paljon enemmän työtä liikuttaessaan suurempaa massaa ja myös hapetti enemmän.

Tämä johtuu siitä, että UKK-testissä kunnon mittarina käytetään maksimaalista hapenottokykyä painokiloa kohti. Jos laihalla ja lihavalla on sama kokonaishapenottokyky, lihavalla hapenottokyky painokiloa kohti on kuitenkin selvästi pienempi. Voi tuntua hölmöltä, mutta mittaria on perusteltu sillä, että tutkimusten mukaan juuri max hapenottokyky painokiloa kohti on se, joka parhaiten ennustaa terveyttä.

Vierailija
74/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Askelpituutesi on täysin epänormaali pituuteesi nähden. Joskus laskin, että tuo vauhti keskimääräisellä askelpituudella vaatisi matemaattisesti yli 200 askeltiheyttä minuutissa. Usain Bolt tikkausta siis. Itse olen pidempi ja hölkässä kävelyä pidemmällä askeleella tuollainen vauhti on 160-170 askelta minuutissa ja olen sinua pidempi.

Vierailija
75/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Askelpituutesi on täysin epänormaali pituuteesi nähden. Joskus laskin, että tuo vauhti keskimääräisellä askelpituudella vaatisi matemaattisesti yli 200 askeltiheyttä minuutissa. Usain Bolt tikkausta siis. Itse olen pidempi ja hölkässä kävelyä pidemmällä askeleella tuollainen vauhti on 160-170 askelta minuutissa ja olen sinua pidempi.

Korjasin jo, että askeltiheyden piti olla yli 180 askelta minuutissa. Tästä on helppo laskea, että yhden askeleen pituus oli vähän alle 80 cm. Ei tunnu minusta mitenkään älyttömän pitkältä. Useinhan ajatellaan, että yksi askel on noin metrin pituinen.

Vierailija
76/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee tasan 2h kävellä 12km, ja menen todella reippaasti. 165cm/52kg. Varaisin 2-3 tuntia, noin kauan minulla meni kun olin 77kg ja kunto oli mitä oli.

6 km/h ei ole erityisen nopeaa kävelyä.

Kokeileva juoksumatolla. Saa mennä aika haipakkaa.

Vierailija
77/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelin juuri 9 kilometriä tuntiin ja varttiin. Olen hieman ylipainoinen, mutta kävelen ja liikun päivittäin.

Missä kävelit? Miten mittasit matkan?

Vierailija
78/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjasin jo, että askeltiheyden piti olla yli 180 askelta minuutissa. Tästä on helppo laskea, että yhden askeleen pituus oli vähän alle 80 cm. Ei tunnu minusta mitenkään älyttömän pitkältä. Useinhan ajatellaan, että yksi askel on noin metrin pituinen.

8,5 km/h on 140 metriä minuutissa. 175 cm pitkän normaali askelparin pituus on noin 75 cm eli voitaneen olettaa, että 160 senttisellä puhutaan korkeintaan 70 sentistä. Mistä päästään tulokseen, että pitää tikata noin 200 askelta minuutissa, jotta voi kulkea 142 metriä minuutissa.

Vierailija
79/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan kunnosta, ei painosta. Jos olet hyvässä kunnossa niin kävellen noin 1h 15min. Jos huonossa niin varaa ainakin 3h.

Taas huomaa, että ihmiset eivät yhtään tiedä, mistä puhuvat. 99,9 % ihmisistä alle 8 min kilometriajat ovat hölkkäaikoja. Kilpakävely erikseen. 10 km tuntiin hölkkäajatkin ovat sellaisia, että siihen tahtiin hölkkääjäät treenaavat ja pystyvät esim. juoksemaan puolimaratonin.

Kävelyssä 6 km/h eli 10 min km on kova vauhti. Sen kovempaa ei oikeastaan koskaan näe ihmisten kävelevän. 4 km/h on sellaisen keskimääräisen, ei kuntoilevan, aikuisen kävelyvauhti.

Kävelen silloin tällöin töistä kotiin ihan vaan että saan hyötyliikuntaa. Matka on aika tarkalleen 6km eikä siihen mene kuin vähän vajaa tunti. Enkä kyllä kävele mitään pikakävelyä tai hölkkää. Enkä koe että kävelisin huomattavasti nopeammin kuin muut. Mihin perustat tämän että tuo olisi jotenkin kova vauhti? Aivan keskivertovauhti näyttäisi olevan.

Vierailija
80/99 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee tasan 2h kävellä 12km, ja menen todella reippaasti. 165cm/52kg. Varaisin 2-3 tuntia, noin kauan minulla meni kun olin 77kg ja kunto oli mitä oli.

6 km/h ei ole erityisen nopeaa kävelyä.

Kokeileva juoksumatolla. Saa mennä aika haipakkaa.

Lämmittelen kävelemällä juoksumatolla aina kuntosalikäynnin alussa ja lopussa. 6 km/h ei todellakaan ole "aika haipakkaa", vaan vielä aika rauhallista. Yleensä käytän lämmittelyssä 6,4 km/h nopeutta ja parin asteen kallistusta ylämäkeen. Sekään ei ole vielä mitenkään kovin rasittavaa.