Kauanko 130kg kävelee 10km?
Jos alan kävelemään yhden 10km lenkin kauanko siinä menisi..
Kommentit (99)
Hyväkuntoisella ihmisellä ei tule hikeä pintaan noin 5 km/h vauhdissa.
Mulla duunimatka on 2,6km. Normaalisti menee aika tarkka 30min sen kävelyyn. Joskus oon pystynyt puristamaan kiireessä noin 25 minuuttiin. Ei koskaan ole ollut painosta vauhti kiinni. Olen aina ollut kai vaan hidas kävelijä tai sitten askel on jotenkin lyhyt tai tehoton.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kai jo kohta puolessa välissä lenkkiä
Pitääkö soittaa ambulanssi paikalle vai hakeeko sukulaiset kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit juoksulenkkeilijät menee noin 8 km/h. En ole koskaan nähnyt nopeidenkaan kävelijöiden menevän lähellekään samaa vauhtia saatikka ohittavan heitä.
Kävelen tunnissa yli 7 km, siis en juokse askeltakaan. Joo, en 8 km:ä mutta joka kerta yli 7km.
Oletko sinä se, joka kehui tekevänsä 10km juoksulenkkejä. Eikä mennyt kuin 30min?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit juoksulenkkeilijät menee noin 8 km/h. En ole koskaan nähnyt nopeidenkaan kävelijöiden menevän lähellekään samaa vauhtia saatikka ohittavan heitä.
Kävelen tunnissa yli 7 km, siis en juokse askeltakaan. Joo, en 8 km:ä mutta joka kerta yli 7km.
Oletko sinä se, joka kehui tekevänsä 10km juoksulenkkejä. Eikä mennyt kuin 30min?
Tässä ketjussa kukaan ei ole väittänyt juoksevansa kymppiä puoleen tuntiin. Siihen pystyäkseen pitää olla huippu-urheilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kukaan ei ole väittänyt juoksevansa kymppiä puoleen tuntiin. Siihen pystyäkseen pitää olla huippu-urheilija.
Ei tässä ketjussa, mutta aikoinaan joku väitti tosissaan juoksevansa 10km lenkkejä puoleen tuntiin. Siis alle naisten SE ajan.
Mun kävelylenkkivauhti on 6,5 km/h:n paikkeilla, näin kertoo Sportstrackerini. Tuohon vauhtiin pystyn menemään pururadalla n. 6-8 km lenkin. Kunnon maastossa vauhti tippuu ja asvaltilla saa vähän yli 6,5 km/h:n keskinopeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tasan 2h kävellä 12km, ja menen todella reippaasti. 165cm/52kg. Varaisin 2-3 tuntia, noin kauan minulla meni kun olin 77kg ja kunto oli mitä oli.
6 km/h ei ole erityisen nopeaa kävelyä.
No on se kylla aika nopeaa, varsinkin jos painat 130kg. Ei puhettakaan etta voisi enaa normaalisti kavella 6km/h, kylla siina pitaa aika perse kierossa menna jo. :D
Just toissapaivana holkkasin hidasta holkkaa 6,5km/h. Ja olen itse 80kg. Tama siis oli juoksumatolla, eli tiedan ihan tasan tarkkaan nopeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa, mutta aikoinaan joku väitti tosissaan juoksevansa 10km lenkkejä puoleen tuntiin. Siis alle naisten SE ajan.
Tuskinpa sentään tosissaan.
En ole mikään asiantuntija. Vain itse asiaa kokeilleena ja muiltakin kuulleena voin sanoa, että vauhti kannattaa pitää maltillisena. PPPP sääntö= pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Älä mieti matkan pituutta, vaan suoritukseen kuluvaa aikaa. Vauhtia ei kannata pitää liikaa, varsinkaan alussa. Aloitat maksimissaan tunnin kävelyillä sellaista sopivaa vauhtia. Elimistö ja jalat tottuvat liikkumiseen. Sitten pikkuhiljaa alat lisäämään kestoa. Puolitoista tuntia on mielestäni riittävä lenkin pituus. Sitä kun kolmekin kertaa viikossa kiertää, niin äkkiä huomaa vauhdin lisääntyneen. Painon pudotessa lenkit helpottuvat lisää.
Ihmisen askelpituushan vaikuttaa enemmän kuin paino.
Tänään esimerkkinä kävelin 6 kilsaa kuluttaen 49 minuuttia matkaan.
Minulla meni siis 8 minuuttia kulkea kilometri. Olen hieman tuon allekkin kulkenut. Enkä todellakaan juokse/hölkkää.
No mistä sitä voi tietää? Riippuu ihan siitä, onko aiempaa liikuntataustaa ja millainen kunto on tällä hetkellä. Ei kyllä liikaa kannata rasittaa itseänsä yhtäkkiä. Mieluummin aloittaa pienemmillä lenkeillä ja kasvattaa lenkkien pituutta vähitellen oman jaksamisen ja kunnon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa sentään tosissaan.
Oli joko tosissaan eli ei tiennyt oikeasti kuinka pitkiä lenkkejä juoksi tai kauanko meni aikaa. Tai sitten yritti esittää urheilullista, mutta haksahti liioittelemaan, koska hänellä ei ollut aavistustakaan, minkälainen olisi realistinen lenkkivauhti. Tai sitten hän oli provo, joka nauroi partaansa tai tisseilleen.
Mulla toi otti jonkku tunti ja 45 minuuttia, tänäpäivänä ottais kauemmin, on tullut painoa +10 kg.
Oon sitten se plösö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla toi otti jonkku tunti ja 45 minuuttia, tänäpäivänä ottais kauemmin, on tullut painoa +10 kg.
Oon sitten se plösö.
Unihdin mainita myös persjalkasuuden, elikkä lyhkäset askeleet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni siis 8 minuuttia kulkea kilometri. Olen hieman tuon allekkin kulkenut. Enkä todellakaan juokse/hölkkää.
Aikamoista harppomista on, jos alle 8 minuuttia kilometri kävelet. Pitkät jalat. Itsellä jos alle 8 minuutin kilometri haluaa mennä, niin pitää jo kevyesti hölkätä. Onkohan sun lenkkisi varmasti sen 6 kilsaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista harppomista on, jos alle 8 minuuttia kilometri kävelet. Pitkät jalat. Itsellä jos alle 8 minuutin kilometri haluaa mennä, niin pitää jo kevyesti hölkätä. Onkohan sun lenkkisi varmasti sen 6 kilsaa?
No, urheilukellon GPS:n mukaan meni noin 8,9 ja kyllä toi reitti autollakin on siinä 6 kilsan paikkeilla. Ja juu, on mulla aika pitkät jalat :D Oon jotain 173.
Sari Essayah on 162 cm pitkä ja hän on kävellyt kympin alle 45 minuuttiin. Toki kilpakävelytekniikalla, mutta halusin vain tuoda esiin sen, että ei tässä pituus ole ollenkaan niin olennainen kuin jotkut luulevat.
"Suurin osa ihmisistä kävelee 0,8–1,8 m/s eli 2,9–6,5 km/h.
Terve aikuinen keskimäärin 4,3 km/h
Iäkäs ihminen 3,6–4,0 km/h
Työmatka 5,0–6,1 km/h
Asiointimatka 4,0–5,0 km/h
Vapaa-ajan matka 3,6–4,0 km/h"
Parisen tuntia keskimäärin kuluu aikaa esimerkki tapauksessa.