Miksi keskinkertaisuuksilla on tapana sanoa, että Mensan testit mittaavat vain tietynlaista älykkyyttä?
Itse olen Mensan jäsen ja voin sanoa, että jäsenemme muodostuu yhteiskunnan kermasta kaikilla tavoin. Älyn lisäksi meillä on rahaa ja yhteiskunnallista asemaa. Vain keskinkertaisuudet itseään lohduttaakseen keksivät tarinoita, joissa Mensan älykkyystestit mittaisivat vain "tietynlaista" älykkyyttä.
Kolmen sigman mies
Kommentit (55)
0/5, terävintä kärkeä ei kiinnosta raha tai status
Itsekin olen ollut mensan jäsen, mutta niin itseriittoista porukkaa, ettei kauaa siellä viihtynyt.
Mutta mensa mittaa siis vain loogista päättelykykyä, ei se todellakaan ole ainoa älyykkyyden mittari.
Se, että on yhteiskunnan kermaa, ei kyllä todista älykkyyttä millään tavalla.
Piti keksiä lisää älykkyyksiä, kun älykkyyttä oli liian vähän. Nyt sitten tunteellisuuskin lasketaan älykkyydeksi.
Minä sain nettitestistä tulokseksi 136 pinnaa (ilmeisesti keskinkertaisuus) ja todellakin mittaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Älykkyyden lajeja tunnetaan nykyisin muitakin kuin pelkät palikkatestit. Google tietää lisää.
Yleensä me emme kehuskele tai kerro jäsenyydestämme.
Koska se on totta. Älykkyystestit mittaavat aina vain tietynlaista älykkyyttä. On olemassa monta erilaista älykkyyden lajia. Luultavasti Mensaan hakeutuu nimenomaan elitistejä, jotka haluavat tuntea olevansa muita parempia. Kannattaisi ehkä hieman laajentaa maailmankatsomusta.
Alla linkki ja lainaus.
https://www.dailysciencejournal.com/what-does-iq-mean/
Multiple Intelligences
Because of the inaccuracy of IQ tests alone, more psychologists are turning to the theory of multiple intelligences (MI). Rather than looking at intelligence as a singular thing, Howard Gardner proposed in his 1983 book that there were eight kinds of intelligences:
Musical-rhythmic – singing, playing instruments, composing music, sensitivity to rhythm, tone, pitch, etc. (musicians, singers)
Visual-spatial – spatial intelligence (painters, artists, architects, interior designers)
Verbal-linguistic – intelligence in words and languages (writers, story-tellers, translators)
Logical-mathematical – reasoning, numbers, critical thinking (mathematicians, lawyers)
Bodily-kinesthetic – high control of one’s physical capabilities (athletes, dancers, builders)
Interpersonal – sensitivity to other people (politicians, managers, social workers)
Intrapersonal – self-reflective capacities (philosophers, counselors)
Naturalistic – easily recognizes flora and fauna (gardeners, farmers, botanists, chefs)
Se jännä miten naisilla pitäisi olla tunneälyä mieheä enemmän, mutta miehet ymmärtävät tunteita naisia paremmin ja sen takia pystyvät manipuloimaan mennen tullen.
No koska Mensan testi mittaa vain tietynlaista älykkyyttä. En ole käynyt oikeassa Mensan testissä, mutta suuntaa antavassa nettitestissä pääsen rajan yli, joten lienen riittävän "älykäs" kommentoimaan tätä.
Testillä ei ole mahdollista selvittää esimerkiksi kielellistä älykkyyttä, musikaalista älykkyyttä tai kineettistä älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että on yhteiskunnan kermaa, ei kyllä todista älykkyyttä millään tavalla.
Mutta se todistaa sen että tuntee oikeita ihmisiä ja on heidän kanssaan samaa mieltä kaikesta (= lisää valtaa meille ja meiän kavereille). Lisäksi se antaa viitteitä siihen suuntaan että kyseinen henkilö on kuulunut kermaan jo silloin kun meni vielä potkuhousuissaan. Mutta sehän lasketaan nykyään älykkyydeksi. Ja lahjakkuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Se jännä miten naisilla pitäisi olla tunneälyä mieheä enemmän, mutta miehet ymmärtävät tunteita naisia paremmin ja sen takia pystyvät manipuloimaan mennen tullen.
Todellako?:) kertoisiko älykäs sen manipuloijalle että tietää tämän yrittävän manipuloida?
Sikäli samaa mieltä alottajan kanssa, että ei siitä tarviis niin pahottaa mieltään, että kaikesta tehdään "älykkyyttä". Tunneäly, musiikkiäly, muotiäly, ruokaäly. Mikä vika on lahjakkuudessa tai kyvykkyydessä? Eiku se onkin "talentti" nykyään. Älykäs on vaan hyvä ajattelussa.
Vierailija kirjoitti:
No koska Mensan testi mittaa vain tietynlaista älykkyyttä. En ole käynyt oikeassa Mensan testissä, mutta suuntaa antavassa nettitestissä pääsen rajan yli, joten lienen riittävän "älykäs" kommentoimaan tätä.
Testillä ei ole mahdollista selvittää esimerkiksi kielellistä älykkyyttä, musikaalista älykkyyttä tai kineettistä älykkyyttä.
Nuo eivät ole mitään älykkyyttä.
Uskoni ÄO-testeihin katosi viimeistään silloin, kun näin maailman korkeimman testatun ÄO:n ihmisen haastattelun. Ihan täysi juntti, ihan täysi idiootti. Jostain syystä vain scorettaa korkealle noissa testeissä mutta jutut/maailmankatsomukset kuulostaa samalta kuin kenen tahansa kaljamahaisen sohvakuninkaan hölinät.
Mitä minuun tulee, pääsisin Mensaan, mutta sivuilla ainakin muutama vuosi sitten postatut jäsenten haastattelut hiukka karkoittavat kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako?:) kertoisiko älykäs sen manipuloijalle että tietää tämän yrittävän manipuloida?
Eivät nämä tunneälyä somessa esittelevät tunnu ymmärtävän etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Uskoni ÄO-testeihin katosi viimeistään silloin, kun näin maailman korkeimman testatun ÄO:n ihmisen haastattelun. Ihan täysi juntti, ihan täysi idiootti. Jostain syystä vain scorettaa korkealle noissa testeissä mutta jutut/maailmankatsomukset kuulostaa samalta kuin kenen tahansa kaljamahaisen sohvakuninkaan hölinät.
Mitä minuun tulee, pääsisin Mensaan, mutta sivuilla ainakin muutama vuosi sitten postatut jäsenten haastattelut hiukka karkoittavat kauemmas.
Jep, älykkyys todistaa vaan, että KYKENEE oppimaan asioita helposti. Silti pystyy olemaan ihan pöljä, jos ei viiti/kiinnosta.
Ihan selvästi mittaa vain tietynlaista älykkyyttä, sillä monelta Mensan jäseneltä puuttuu tunneäly, kuten sinultakin Ap.
Itse en voisi olla Mensan jäsen, sillä olen Mensan testeistä saanut vain 120. Siitä huolimatta, koen olevani älykkäämpi kuin sinä 😁
Keskinkertainen kirjoitti:
Ihan selvästi mittaa vain tietynlaista älykkyyttä, sillä monelta Mensan jäseneltä puuttuu tunneäly, kuten sinultakin Ap.
Itse en voisi olla Mensan jäsen, sillä olen Mensan testeistä saanut vain 120. Siitä huolimatta, koen olevani älykkäämpi kuin sinä 😁
Mulla 122 enkä 3des tiedä mitä tunneäly on.
Vähän sama juttu kuin heikkolahjaisten hokema sydämen sivistys.