Kauanko 130kg kävelee 10km?
Jos alan kävelemään yhden 10km lenkin kauanko siinä menisi..
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Olen 185cm joten en ole plösö joka kuolee sydäriin 5min jälkeen.
Onhan sitä ylipainoa ja nyt on aika ryhdistäytyä.
Sori, mutta kyllä 185/130 on jo aika jäätävä plösö.
Itse olen 190/115 ja suorastaan hävettää, miten olen päästänyt itseni näin läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 185cm joten en ole plösö joka kuolee sydäriin 5min jälkeen.
Onhan sitä ylipainoa ja nyt on aika ryhdistäytyä.
Tee liikunnasta mukavaa aikaa eikä suoritusta. Tunnin verran kahdesti viikossa ja varmasti huomaat eron kahden viikon jälkeen
En tiedä mutta tuolla painolla suosittelen että kävelet sen lenkin etkä vain keskustele siitä.
Just katsoin kauanko mulla todella rapakuntoisella menee aikaa niin esim . 3,85km matka taittunut 38min 43sek:saa eli vauhti keskimäärin 5,9km/h. Tuossa on pari löntystelyvsihetta kun vaihdoin soittolistaa.
Normaalit juoksulenkkeilijät menee noin 8 km/h. En ole koskaan nähnyt nopeidenkaan kävelijöiden menevän lähellekään samaa vauhtia saatikka ohittavan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit juoksulenkkeilijät menee noin 8 km/h. En ole koskaan nähnyt nopeidenkaan kävelijöiden menevän lähellekään samaa vauhtia saatikka ohittavan heitä.
Kävelen tunnissa yli 7 km, siis en juokse askeltakaan. Joo, en 8 km:ä mutta joka kerta yli 7km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen tunnissa yli 7 km, siis en juokse askeltakaan. Joo, en 8 km:ä mutta joka kerta yli 7km.
Niin varmaan :D Ei se sun lenkistä yhtään oikeammin mitattua tee, vaikka sitä vuosia olisitkin talsinut.
Kävelyssä 6 km/h eli 10 min km on kova vauhti. Sen kovempaa ei oikeastaan koskaan näe ihmisten kävelevän. 4 km/h on sellaisen keskimääräisen, ei kuntoilevan, aikuisen kävelyvauhti.
Siinä olet oikeassa, että kymppi 1 tuntiin 15 minuuttiin on jo kova tahti, vaikkakaan ei mahdoton. Muu osa viestäsi on täyttä puppua.
6 km / h ei todellakaan ole normaalikuntoiselle kova kävelyvauhti, vaan suhteellisen rauhallista tahtia, jos matkalla ei ole pitkiä pysähdyksiä vaativia kohtia (esim. odottelua kadunylityksissä). Tuossa vaudissa normaalikuntoinen ei ole lähelläkään edes lievää hengästymidtä.
4-5 km/h on taas minulle sellainen vauhti, jota kävelen alppiteillä selvään ylämäkeen (en toki vaikeakulkuisella polulla, vaan autolla ajettavalla serpentiinitiellä).
N54, 160 cm
Itse kävelen sellaista 5 km/h vauhtia, jos normaalin reippaasti kävelen. Painan 125 kg. Paino tulee alas koko ajan, olen fyysisessä työssä ja jalkojen päällä päivässä about 8 tuntia. Mikään ihan rapakuntoinen en siis ole painostani huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan :D Ei se sun lenkistä yhtään oikeammin mitattua tee, vaikka sitä vuosia olisitkin talsinut.
9 km 75 minuuttiin tarkoittaa 7,2 km / h nopeutta. Se on toki jo reipasta kävelyä, mutta kohtuullisessa kunnossa olevalle vielä suhteellisen helppoa. Sitten, jos yrittää nostaa nopeutta 8 kilometriin tunnissa (vastaa kympin kävelyä em. ajassa)168, pitää jo keskittyä kävelyyn tarkasti. Ero näiden kahden nopeuden välillä on paljon suurempi kuin lukujen erosta voisi kuvitella.
N54
Vierailija kirjoitti:
8 km/h ei todellakaan ole tyypullinen juoksulenkkeilijän vauhti, vaan se on suhteellisen huinokuntoisen aloittelijan juoksuvauhti. Vähänkin kokeneemmat lenkkeilijät juoksevat tyypillisesti 9-11 km/h vauhtia, toki hyväkuntoiset selvästi nopeamminkin.
N54
Jos ap:llä ei ole paljon kävelytaustaa (mitä epäilen kysymyksen perusteella), ei kannata aloittaa kympin lenkillä. Aluksi on tärkeintä saada liikunta säännölliseksi. Aloita esim. sillä, että kävelet säännöllisesti puoli tuntia neljä kertaa viikossa (tai vähemmän, jos puoli tuntia yhteen menoon tuntuu tosi raskaalta). Sitten, kun se tuntuu helpolta, voit vähitellen pidentää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 km/h ei todellakaan ole tyypullinen juoksulenkkeilijän vauhti, vaan se on suhteellisen huinokuntoisen aloittelijan juoksuvauhti. Vähänkin kokeneemmat lenkkeilijät juoksevat tyypillisesti 9-11 km/h vauhtia, toki hyväkuntoiset selvästi nopeamminkin.
N54
Itsekin todella hyväkuntoisena juoksen nopeammin kuin 8 km/h ja sen vuoksi minut lenkkipolulla ohittaa toinen lenkkeilijä vain pari kertaa kesässä, vaikka Helsingissä asunkin. Näen kyllä kymmeniä lenkkeilijöitä yhden lenkin aikana ja todellakin normaalilenkkeilijän vauhti lenkkipolulla on se noin 8 km/h. Missäköhän päin Suomea on keskimäärin noin kovakuntoiset juoksijat? Saa kyllä epäilemään, että itse kuvittelet vauhtisi kovemmaksi kuin se onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä kyllä kävelen yli 7 km / h silloin, kun lähden reippaalle kävelylenkille. Viime vuosien aikana ole mitannut matkan mm. seuraavilla tavoilla:
1. Polarin M400 sykemittarilla, jossa on GPS.
2. Virallisesti mitatulla puolimaratonreitillä (puolimaratonilla sama kierros kierrettiin neljä kertaa, minä kävelin lenkilläni kierroksen kahdesti)
3. Kävelemällä urheilukentällä 400 metrin rataa
4. Mittaamalla matkan Kansalaisen karttapaikan kartalta.
No, olen kyllä jo aikaisemmin todennut, että mikään näistä tavoista ei kelpaa joillekin jankkaajille, joiden mielestä tavallinen pulliainen ei vain pysty kävelemään yli 6 km / h vauhtia.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54
Itsekin todella hyväkuntoisena juoksen nopeammin kuin 8 km/h ja sen vuoksi minut lenkkipolulla ohittaa toinen lenkkeilijä vain pari kertaa kesässä, vaikka Helsingissä asunkin. Näen kyllä kymmeniä lenkkeilijöitä yhden lenkin aikana ja todellakin normaalilenkkeilijän vauhti lenkkipolulla on se noin 8 km/h. Missäköhän päin Suomea on keskimäärin noin kovakuntoiset juoksijat? Saa kyllä epäilemään, että itse kuvittelet vauhtisi kovemmaksi kuin se onkaan.
Mittaan matkaa aikaa Polarin GPS-sykemittarilla. Normaalisti juoksen lenkillä 6:00-6:30 min / km eli 9,2-10 km/h. En ole pitkän harjoittelutauon jälkeen missään huippukunnossa. Olen juossut useampaan kertaan virallisesti mitatun kympin tai puolimaratonin, ja niillä sykemittarini näyttää matkan oikein, joten kysymys ei voi olla siitä, että sykemittarini mittaisi matkaa jotenkin väärin.
Juoksen lenkkini Espoon Keskuspuistossa enkä voi sanoa, että tuolla vauhdilla ohittelisin muita juoksijoita jatkuvasti.
N54
En juossut. Tasaista asfalttia kävelin. Lenkin pituus on kyllä varma kun ikäni oon kiertänyt. Vähän reilu 7 km/h oli vauhti. Olen reipas kävelijä, pitkiä matkoja en taas juokse.