Miten hyväksyä oma rumuus?
Kaipaisin neuvoja tähän. En kaipaa kauneusvinkkejä enkä mitään "jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista" -lässytystä. Haluan psykologisia vinkkejä oman rumuuden hyväksymiseen, kiitos.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi on niin vaikea myöntää, että kaikki ihmiset eivät ole niin viehättävän näköisiä ulkonäöltään. Toki monella (varsinkin nuorella) on kompleksi jostain yksittäisestä asiasta aivan turhaan, kun kokonaisuus on se, mikä sen yleisvaikutelman tekee. Jospa myönnettäisiin, että jotkut ihmiset ovat vähemmän kauniita ja lähdettäisiin neuvomaan siltä pohjalta...
jos ei olisi rumuutta ja kauneutta, olisiko malleja ja mallimaailmaa? missikisoja? EI! totta vtussa on kauniita ja rumia ihmisiä koska jos ei olisi, kaikki olisivat neutraaleita. miksei malleiksi pääse kuka vaan? koska malleiksi pääsee vaan kauniit ihmiset! miten joku ei tätä tajua???
Minä harrastan taidemaalausta. Pidän tylsinä maalauksia perinteisen kauniista nuorista naisista tai miehistä. Ne eivät herätä minussa mitään tunteita. Tykkään persoonallisen näköisistä, vähän erikoisemman näköisistä malleista ja vanhemmista ihmisistä, joiden kasvoilla ja vartaloilla näkyy jälkiä eletystä elämästä. Sama tosielämässä. Silti toki tunnistan vallitsevat kauneusihanteet ja minusta kaunis ja kiinnostava ihminen täyttää myös tietyt kriteerit, on tietyllä tavalla persoonallinen. Itse en täytä omia kauneus/persoonallisuuskriteerejäni. Niin se vaan on.
Pidät siis kauniina/ komeina naisia ja miehiä, joilla on jotain eksoottisia/ harvinaisia ja mahdollisesti silmiinpistäviä piirteitä. Miehissä näitä sanotaan rumankomeiksi, joka on mielestäni typerä sana. Mitä helvetin rumuutta se sellainen on, joka on kiihottavaa joka kolmannen naisen mielestä?
t. mies, aidosti ruma eli ei kiihota lähes yhtään ketään naista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä kaikilta muilta aloilta teet vertailua ja tasoarviointia ja pahoitat mieltäsi?
- raha
-status
-auto
-koti (sisusutus, sijainti, koko, laatu)
- pärjääminen työssä/harrastuksissa
- äly
- palkka
-varallisuus
-pidettävyys
- saavutukset
????
En jaksa etsiä tutkimuksia, mutta niiden mukaan ulkonäkö vaikuttaa urakehitykseen ja taloudelliseen menestykseen. Kauniimmalla/komeammalla on todennäköisesti enemmän noita kaikkia älyä lukuunottamatta (sitä älyä pitää olla omasta takaa kohtuullinen määrä). Esim. miehillä pituus korreloi palkan suuruuden kanssa ja tietynlaiset kasvonpiirteet omaavat ihmiset oletetaan pätevämmiksi, kuin jotkut muunlaiset.
Ihan sama mikä vaikuttaa mihin, mutta miltä kaikilta eri aloilta vertailet itseäsi ja tunnet itsesi luuseriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi on niin vaikea myöntää, että kaikki ihmiset eivät ole niin viehättävän näköisiä ulkonäöltään. Toki monella (varsinkin nuorella) on kompleksi jostain yksittäisestä asiasta aivan turhaan, kun kokonaisuus on se, mikä sen yleisvaikutelman tekee. Jospa myönnettäisiin, että jotkut ihmiset ovat vähemmän kauniita ja lähdettäisiin neuvomaan siltä pohjalta...
jos ei olisi rumuutta ja kauneutta, olisiko malleja ja mallimaailmaa? missikisoja? EI! totta vtussa on kauniita ja rumia ihmisiä koska jos ei olisi, kaikki olisivat neutraaleita. miksei malleiksi pääse kuka vaan? koska malleiksi pääsee vaan kauniit ihmiset! miten joku ei tätä tajua???
Minä harrastan taidemaalausta. Pidän tylsinä maalauksia perinteisen kauniista nuorista naisista tai miehistä. Ne eivät herätä minussa mitään tunteita. Tykkään persoonallisen näköisistä, vähän erikoisemman näköisistä malleista ja vanhemmista ihmisistä, joiden kasvoilla ja vartaloilla näkyy jälkiä eletystä elämästä. Sama tosielämässä. Silti toki tunnistan vallitsevat kauneusihanteet ja minusta kaunis ja kiinnostava ihminen täyttää myös tietyt kriteerit, on tietyllä tavalla persoonallinen. Itse en täytä omia kauneus/persoonallisuuskriteerejäni. Niin se vaan on.
Pidät siis kauniina/ komeina naisia ja miehiä, joilla on jotain eksoottisia/ harvinaisia ja mahdollisesti silmiinpistäviä piirteitä. Miehissä näitä sanotaan rumankomeiksi, joka on mielestäni typerä sana. Mitä helvetin rumuutta se sellainen on, joka on kiihottavaa joka kolmannen naisen mielestä?
No siis elämäni rakkaus on lyhyt, pieni leuka, nenä erittäin vino, hampaista osa vinossa, huuletkin vähän niin ja näin. Silti mielestäni parhaannäköinen mies, jonka olen nähnyt. On toki intensiivinen katse, hyvät hiukset, jotka on viimeisenpäälle ja rautainen itseluottamus ja hyvä luonne ja puhdas ja siistit vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^- tuo linkki siis heille jotka väittävät ettei tasoteoria ole totta. kyllä on.
Suurin osa kuvista oli ihan oikeassa arvoasteikossa, mutta oli siellä muutama jotka olisin nostanut tai laskenut.
Joten tasoteoria on vain suuntaa-antava eikä koko totuus
Ja jos korkeimman arvoasteikon tyyppi on tyhjäpää tai ilkeä, en ottaisi töihin tai kaveriksi tai puolisoksi. Sen sijaan hyvä tyyppi asteikon alkupäästä kelpaisi paremmin.
Nyt olikin kyse vain ulkonäöstä.
Hyvinkin suurella todennäköisyydellä kokonaisuutta katsellen arvoasteikot menisi ihan uusiksi
Miltä kaikilta muilta aloilta teet vertailua ja tasoarviointia ja pahoitat mieltäsi?
- raha
-status
-auto
- äly
- palkka
-varallisuus
-pidettävyys
- saavutukset
????
En pahoita mieltäni vaikka niin toivoisit.
En osaa olla kateellinen. Joku on aina parempi toista jossain asiassa.
Ja tarkoitin viestissäni siis sitä, että kuvien naiset olivat aika hyvin arvioitu ulkonäön perusteella ihan niinkuin olisin itsekin arvioinut. Joku olisi noussut ja joku toinen laskenut. Mutta jos näistä ihmisistä olisi pitänyt kaveria/puolisoa/työntekijää jne etsiä, niin lista olisi saattanut olla ihan erinäköinen. Ehkä. En siis tunne ketään heistä, joten en heidän persoonia osaa arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- raha
-status
-auto
- äly
- palkka
-varallisuus
-pidettävyys
- saavutukset
????
En jaksa etsiä tutkimuksia, mutta niiden mukaan ulkonäkö vaikuttaa urakehitykseen ja taloudelliseen menestykseen. Kauniimmalla/komeammalla on todennäköisesti enemmän noita kaikkia älyä lukuunottamatta (sitä älyä pitää olla omasta takaa kohtuullinen määrä). Esim. miehillä pituus korreloi palkan suuruuden kanssa ja tietynlaiset kasvonpiirteet omaavat ihmiset oletetaan pätevämmiksi, kuin jotkut muunlaiset.
Ihan sama mikä vaikuttaa mihin, mutta miltä kaikilta eri aloilta vertailet itseäsi ja tunnet itsesi luuseriksi?
No varmaan kaikilta niiltä aloilta, jotka olennaisesti vaikuttavat elämään? Minua ei paljon liikuta, jos joku pelaa jalkapalloa, mitä en osaa ja mikä ei kiinnosta, mutta jos olen sata kertaa muita hitaampi ja huonompi työssäni, alkaisin kyllä harkita alanvaihtoa.
Naamavärkkiä ei voi valitettavasti vaihtaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- raha
-status
-auto
- äly
- palkka
-varallisuus
-pidettävyys
- saavutukset
????
No varmaan kaikilta niiltä aloilta, jotka olennaisesti vaikuttavat elämään? Minua ei paljon liikuta, jos joku pelaa jalkapalloa, mitä en osaa ja mikä ei kiinnosta, mutta jos olen sata kertaa muita hitaampi ja huonompi työssäni, alkaisin kyllä harkita alanvaihtoa.
Naamavärkkiä ei voi valitettavasti vaihtaa.
-eri
Olen ruma nainen, mutta silti se ei ole estänyt minua elämässäni missään, joten who cares?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä viitsi kertoa, kun asenteesi on noin hyökkäävä. Kyse ei myöskään ollut mistään kiihottavuudesta vaan siitä, ketkä ovat minun mielestäni mielenkiintoisen näköisiä ihmisiä. Parisuhdemarkkinat ovat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa tähän kirjoitti:
AP! Kysymys mieheltä!
Onko ongelmasi?
A) että olet ruma
vai
B) että et ole tarpeeksi kaunis saadaksesi miestä, jolla voit tehdä kaverisi kateellisiksi
Vastaus: A.
Olen saanut miehiltä niin järkyttävän kauheaa kohtelua, etten edes halua suhdetta. Toivoisin olevani lesbo mutta valitettavasti en ole.
Millaisten miesten kanssa oikein olet ollut tekemisissä. Ei kukaan normaali ihminen ketään hauku.
No ehkä ne sinua kohtaan normaalit kohtelevat meitä rumia huonosti. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumuus ja kauneus ovat mielipideasioita, liikuntavamma ei.
Millä tavalla se, että ihmiset syrjivät sinua rumuuden takia, eroaa siitä että ihmiset syrjivät sinua liikuntavamman takia? Onko rumuuden takia syrjintä jotenkin parempaa syrjintää? Onko rumuuden takia syrjintä sallitumpaa syrjintää?
t. eri
Liikuntavammaisten kuvitellaan olevan usein henkisesti kehitysvammaisen asteella. Rumia kohtaan harvemmin on olemassa yhtä kärjistäviä olettamuksia.
Liikuntavammainen maksaa kaupan kassalla ja kassa huutaa ostosten hinnan kovalla äänellä vaikka liikuntavammainen lyö korttia koneeseen heti kun se on mahdollista. Rumille tuskin huudetaan ostosten hintaa kovalla äänellä ruokakaupassa?
Liikuntavammaista muut jonossa olivat kyttäävät kaupan kassalla ja röyhkeimmät jopa puskevat liikuntavammaista ostoskärryillä takaapäin ikäänkuin ne ostokset liikkuisivat nopeammin hihnalla.
Rumaa harvemmin kytätään uteliaana kassajonossa eikä varmaan kukaan käy puskemaan kärryillä nurin etenkään isokokoista rumaa miestä.
Ihmiset pitävät vielä nykyäänkin vammaisten syrjimistä ja huonoa kohtelua jonkinlaisena oikeutettuna normina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa tähän kirjoitti:
AP! Kysymys mieheltä!
Onko ongelmasi?
A) että olet ruma
vai
B) että et ole tarpeeksi kaunis saadaksesi miestä, jolla voit tehdä kaverisi kateellisiksi
Olen saanut miehiltä niin järkyttävän kauheaa kohtelua, etten edes halua suhdetta. Toivoisin olevani lesbo mutta valitettavasti en ole.
Millaisten miesten kanssa oikein olet ollut tekemisissä. Ei kukaan normaali ihminen ketään hauku.
Jotenkin jännä miten niin moni keskustelija haluaa kiistää rumuudesta kirjoittaneiden kokemuksen siitä, että muut kohtelevat rumaa huonosti.
t. erieri (ja ruma)
Tragikoomista miten moni täällä ulisee ettei ole muka koskaan nähnyt rumaa ihmistä. Tasan 100% varmasti olet. Se ruma ihminen ei vaan ole sulle olemassa, sä et vaan muista sitä. Olet ignoorannut sen olemassaolon jo ensinäkemällä. Täysin normaali reaktio, kaikki reagoi näin. Kuten sekin että 100% varmuudella pystyt muistamaan vähintään yhdet kauniin ihmisen kasvot.
Tällaista on elämä. Masentaa miten moni ei tiedosta perusasioita, tekopyhät idiootit.
Mutta on rumillakin tsäänssejä. Pitää vaan olla superhyvä jossain. Terkuin Steve Buscemi.
Mitä tämä kohtelu konkreettisesti on? Olen ruma, mutta suhtaudun ihmisiin hyvin ja omanarvontuntooni myös. Johtuuko siitä, että minua on kohdellut huonosti päin naamaa vain noin kymmenen ihmistä elämäni aikana rumuuteen liittyen ja nekin tapahtuivat alaikäsenä? En voisi kuvitellakaan rumuuden vaikuttavan mihinkään kanssakäymiseen nyt aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä kohtelu konkreettisesti on? Olen ruma, mutta suhtaudun ihmisiin hyvin ja omanarvontuntooni myös. Johtuuko siitä, että minua on kohdellut huonosti päin naamaa vain noin kymmenen ihmistä elämäni aikana rumuuteen liittyen ja nekin tapahtuivat alaikäsenä? En voisi kuvitellakaan rumuuden vaikuttavan mihinkään kanssakäymiseen nyt aikuisena.
Ehkä olet poikkeuksellisen valloittava persoona? Tai luultavampaa, poikkeuksellisen kiero, vaarallinen ja pomottava persoona?
Näin rumana olen nimittäin huomannut, että rumista pisimmälle tuntuvat elämässä ja rakkauselämässä pääsevän ne, jotka korvaavat puuttuvan ulkonäön muita alistavalla toiminnalla.
Ja huom! Kaikille lukutaidottomille: tarkoitus ei ollut sanoa, että rumat on ilkeitä, vaan että rumat saa yleensä elämässä huonoa kohtelua, ja että harvat poikkeukset on niitä, jotka vetää kyynärpäätaktiikalla ja pomotuksella yms käyttäytymisellä muita kumoon niin tehokkaasti, että se rumuus jää toissijaiseksi tekijäksi.
t. ruma muttei ilkeä
Minäkin haluaisin saada vastauksen alkuperäiseen kysymykseen.
Itse olen ollut nuorempana, jos en nyt kaunis, niin ainakin hyvän näköinen. Sitten sairastuin ja sekä sairaus että lääkitys turvottavat niin että vanhat koulukaverit eivät tunnista kun tulevat vastaan.
Minua myös kohdellaan täysin eri tavalla kuin aikaisemmin, nyt olen ihmisten mielestä automattisesti tyhmä, koska olen "päästänyt" itseni tähän kuntoon.
Viimeksi sairaalan hississä oli nuori pariskunta ja nainen ei saanut hihtystään loppumaan kun näki minut, hissistä poistuessamme teki vielä poikaystävälleen minua kuvaavia liikkeitä käsillään. Sattui tosi kovin.
Muutenkin ihmiset ovat tavattoman ilkeitä, huutelevat ja nauravat.
Monena päivänä en pysty menemään edes kauppaan, koska en vaan kestä sitä tuijotusta ja pilkkaamista enää.
Tyhmänä pitäminen ja aliarviointi tuntuu tosi pahalta, koska en ole tyhmä, mutta minua ei oteta tosissaan, joudun aina todistelemaan vieraille että vaikka ulkomuotoni on kuin naisen irvikuva, olen silti huumorintajuinen, ammattitaitoinen, älykäs ja ajatteleva ihminen.
Netissä kasvottomana jutellessa minuun suhtaudutaan täysin erilailla kuin kasvokkain.
Välttelen tilaisuuksia, joihin haluaisin mennä mutta joissa tunnen oloni erittäin epämukavaksi ihmisten käytöksen vuoksi.
Kyllä rumat saavat valitettavasti osakseen täysin erilaista kohtelua kuin normaalin tai hyvän näköiset :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen ruma joka on myös siitä saanut kuulla pitkin elämää, teininä etenkin. Kaipaan myös vinkkejä, miten oppia elämään tän asian kanssa. Edelleen kuluu liikaa aikaa asian surkutteluun ja siinä vellomiseen, mikä on henkisesti kuluttavaa.
Ehkä perimmäinen ongelmamme onkin siinä, että meille on huomautettu asiasta? Saattaisin suhtautua ulkonäkööni suopeammin, jos olisin saanut kasvaa rauhassa omaksi itsekseni. Eli hyväksyisin rumuuteni, jos minua ei olisi kiusattu siitä. Totta hitossa rumuuden hyväksyminen on vaikeaa, jos saa sen takia karmeaa ja ala-arvoista kohtelua.
- ap
Niin, jos ihmiset hokevat sinulle jatkuvasti että olet ruma, niin alat uskoa sitä hetken päästä. Jos itse alat sanomaan itsellesi toistuvasti, että olet kaunis ja ihana, niin miksi et alkaisi uskoa sitäkin pikku hiljaa? Huomaan, että tyrmäät täällä kaikki tälläiset ehdotukset, mutta oletko edes kokeillut itsesi kehumista? Ei sinun tarvitse alkaa uskoa, että olet maailman kaunein, mutta ehkä alat pitää itseäsi ihan kivannäköisenä.
Miksi sinun on niin vaikea uskoa, että jotkut ihmiset ovat ihan oikeasti rumia? Kokemani haukkuminen liittyi suoraan ulkonäkööni, ei mihinkään muuhun.
EI OLE OLEMASSA sellaista absoluuttista totuutta, että joku olisi ruma, ne ovat vain MIELIPITEITÄ! Tiedän, että yhteiskunnassamme pidetään yleisesti joitakin ihmisiä rumina, mutta ainoa mielipide, joka ratkaisee, on omasi.
Minusta suurin ongelma on se huono kohtelu, mitä muilta rumana ihmisenä saa. Ei siinä vaan auta mikään oma ulkonäköpositiivisuus. Oikeastaanhan muiden ihmisten käytöksen pitäisi muuttua eikä ruman. -eri
Rehellisesti sanottuna kauneudella/komeudella on todella vähän tekemistä sen kanssa kuka on hyvä, viehättävä, ihana tyyppi.
Olen työni puolesta ollut tekemisissä miehen kanssa, joka on ulkonäöltään kuin David Beckham. Hänen kanssa kadulla kävellessäni ihmiset pysähtyvät kertomaan kuinka hyvännäköinen hän on. Mutta tyyppi ei ihmisenä ole ollenkaan mukava tai miellyttävä. Vaikea tyyppi kaikin puolin ja olo hänen kanssaan on kylmän kalsea.
Sitten töissä olen tavannut toisen miehen, joka ulkönäöltään on keskiverto. Ei komea, ei huomiotaherättävä millään mittarilla. Ei mitään, mikä erottaisi hänet massasta. Jos näkisin hänet baarissa niin en vilkaisi perään. Mutta jumankauta, olen aivan myyty hänen sympaattiselle luonteelleen. Miten hauska, miellyttävä, avoin ja huomioiva tyyppi. Antaisin aika paljon jos saisin 24h tuntia hänen kanssaan kahdestaan. Uskon että se fakta, ettei hän ole mikään adonis muiden silmissä on muokannut hänestä oikeasti mukavan ihmisen.
Pointtini on se, että miten itse näet ja hyväksyt on paljon tärkeämpää kuin se, miltä fyysisesti näytät muiden silmissä. Kauniit saavat paljon huomiota ulkonäkönsä takia mutta jos sisus on paskaa niin sillä pitkälle pötkitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen ruma joka on myös siitä saanut kuulla pitkin elämää, teininä etenkin. Kaipaan myös vinkkejä, miten oppia elämään tän asian kanssa. Edelleen kuluu liikaa aikaa asian surkutteluun ja siinä vellomiseen, mikä on henkisesti kuluttavaa.
Ehkä perimmäinen ongelmamme onkin siinä, että meille on huomautettu asiasta? Saattaisin suhtautua ulkonäkööni suopeammin, jos olisin saanut kasvaa rauhassa omaksi itsekseni. Eli hyväksyisin rumuuteni, jos minua ei olisi kiusattu siitä. Totta hitossa rumuuden hyväksyminen on vaikeaa, jos saa sen takia karmeaa ja ala-arvoista kohtelua.
- ap
Niin, jos ihmiset hokevat sinulle jatkuvasti että olet ruma, niin alat uskoa sitä hetken päästä. Jos itse alat sanomaan itsellesi toistuvasti, että olet kaunis ja ihana, niin miksi et alkaisi uskoa sitäkin pikku hiljaa? Huomaan, että tyrmäät täällä kaikki tälläiset ehdotukset, mutta oletko edes kokeillut itsesi kehumista? Ei sinun tarvitse alkaa uskoa, että olet maailman kaunein, mutta ehkä alat pitää itseäsi ihan kivannäköisenä.
Miksi sinun on niin vaikea uskoa, että jotkut ihmiset ovat ihan oikeasti rumia? Kokemani haukkuminen liittyi suoraan ulkonäkööni, ei mihinkään muuhun.
EI OLE OLEMASSA sellaista absoluuttista totuutta, että joku olisi ruma, ne ovat vain MIELIPITEITÄ! Tiedän, että yhteiskunnassamme pidetään yleisesti joitakin ihmisiä rumina, mutta ainoa mielipide, joka ratkaisee, on omasi.
Minusta suurin ongelma on se huono kohtelu, mitä muilta rumana ihmisenä saa. Ei siinä vaan auta mikään oma ulkonäköpositiivisuus. Oikeastaanhan muiden ihmisten käytöksen pitäisi muuttua eikä ruman. -eri
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka et olisi niin kovin kaunis, sädehtiminen tekee ihmeitä. Silmiin ja hymyyn kannattaa panostaa sekä käytökseen niin ei haittaa vaikka nenä olisi peruna tai leuka olematon. Perussiisteys ja jonkinlaisen oman tyylin löytäminen on oletusarvo.
Ja taas yksi, jolla meni aloituksen pointti kokonaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa tähän kirjoitti:
AP! Kysymys mieheltä!
Onko ongelmasi?
A) että olet ruma
vai
En tarkoittanut sitä. Normaali ihminen ei hauku kenenkään ulkonäköä. Jos joku on normaali joitain kohtaan, mutta haukkuu joidenkin ulkonäköä niin ei ole silloin normaali.