Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Ratsastustallit pulassa. Ratsastajat liian lihavia.

Vierailija
14.09.2019 |

Ratsastajan ei tulisi painaa yli 80kg, koska muuten hevonen kärsii. Tämä on monelle naisihmiselle arka paikka.

Kommentit (696)

Vierailija
601/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu joka on mielestäni aivan väärillä uomilla. Pitäisi ehkä ennemminkin miettiä ennemminkin onko hevonen enää nykymaailmassa tarpeellinen auttamaan ihmistä samalla tavalla kuin ennenvanhaan selviämään elävänä ja auttamaan työnteossa. Hevosen käyttö pitäisi mielestäni rajata sellaisiin asiohin joissa sille on vielä järkevää käyttöä kuten ehkä: poliisi, terapiahevonen vammaisille, joissain tapauksissa metsätyökäyttöön jne. Turhat tallit, kilpailut ja muu joutava harrastelu pitäisi ehdottomasti kieltää ja suomessa mahdollisimman vähän muita rotuja kuin suomenhevonen paitsi jos työkäyttö muuta vaatii.

Vierailija
602/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut ratsatuksen ala-aste ikäisenä. Jouduin lopettamaan muutaman vuoden jälkeen taloudellisista syistä ja aloitin aikuisen uudelleen n. 60kg painavana. Olin silloin paljon parempi kehonhallinnaltani ja ratsastustaidoiltani (kuin myös hoitotaidoiltani) kuin muut aikuisratsastajat tunnillani, jotka olivat silloin ratsastaneet puoli vuotta. Sain nostettua ja ylläpidettyä laukan, kun sama hevonen ei suostunut nostamaan laukkaa toisen ratsastajan huonon istunnan takia. Saman huomannut toisin päin, kun näkee taitavampien ratsastajien saavan hevosen liikkumaan laadukkaammin kuin itse. Myöhemmin olen lihonut raskaiden elämän tilanteiden takia ja olen paljon miettinyt painoani hevosten osalta. Käyn tallilla, jossa on painorajat ja, jolla on hyvät opettajat ja he tietävät ratsastustaitoni pitkältä ajalta. Nykyään ratsastan isoilla hevosilla ponikokoisten sijaan, mutta he laittavat joskus ratsukseni ponikokoisenkin, jota en itse ottaisi, mutta he ovat katsoneet, että hevonen jaksaa kantaa minut ja olen varmana hyväksi taitojeni osalta hevoselle. Meitä ennen on ponitunti ja joskus jatkan pienellä hevosella, joka on ollut edellisellä tunnilla. Heppa on aina tällöin ollut todella jäykkä, vaikka sillä on kevyt ala-asteikäinen lapsi ratsastanut ennen minua tunnin ajan. Lämmittelen hevosen huolella ja alan pikku hiljaa taivuttelemaan ja ratsastamaan sitä myös takaosalla. Pian hevonen on vetreä ja kun lopetan tasapainossa ja ratsastettu läpi. Eli hevonen voi paljon paremmin ratsastukseni jälkeen, kuin sen kevyemmän. Toki painoiseni ihminen (110 kg) ei voi koko ajan ratsastaa pieni kokoisella hevosella/ponilla tai selkävaivaisella (ollenkaan) tms.

Ratsastan myös yksityisen omistamaa kouluhevosta, jolla kilpaillaan (isohko, ei iso) ja varmistin, että painoni on ok hänelle. Omistaja on nähnyt ratsastustani ja painoni ei ole ongelma. Jos olisin aloitteleva tai huono ratsastaja, en saisi ratsastaa kyseisellä hevosella, vaikka painaisin 50 kg, ja varsinkaan en saisi jos painaisin tämän 110 kg. 

Itse olen kokenut jossakin vaiheessa haittana sen, että kuntoni oli jossakin vaiheessa huonompi kuin yleensä (kun ei ollut aikaa ja voimia liikkua) ja oli raskasta estetunneilla hypätä pitkää rataa. Silloin huomasin, että loppu  tunnista mukautuminen radalla alkoi heikkenemään ja istunta huonontumaan, kun lihakset olivat poikki. 

En aloittaisi tämän painoisena ratsastusta, se olisi liian raskasta hevoselle. Mutta hyvien ratsastustaitojen ansiosta olen parempi normaalille hevoselle (en puhu vaivaisesta tai pienistä) kuin huonompi  ja kevyempi ratsastaja. Toki olisin parempi kevyempänä ja se onkin tavoitteena.

Mielestäni hevosen kannalta talliolosuhteiden, ruokinnan ja hoidon lisäksi merkittävää on ratsastajan taidot, kehonhallinta (johon kuuluu myös taito ratsastaa yhtä vahvasti kummaltakin puolelta, ettei paino ole toisella puolella), paino ja tasapuolinen liikuttaminen ja treenaus (jonka hyvä ratsastaja ja hevosta kuunteleva osaa). Osa ratsastustaitoa on hevosen lukeminen: miltä hevonen tuntuu ratsastaessa, aristaako jotain, miksi reagoi tietyllä tavalla esim. juoksee väistöapuja (monesti huono tasapaino tms). Kun osaa lukea hevosta voi reagoida siihen ja auttaa hevosta ongelmassa eikä väkisin kiskoa hevosta ohjista tms.

Suurin osa täällä kommentoivista ei taida oikeasti tietää mitään hevosista, on vain saanut tekosyyn purkaa vihaansa ja pahaa oloaan lihaviin. Muuten täällä ei puhuttaisi ratsastajan painosta vaan ratsastustaidoista ja kehonhallinasta ja erityisesti talliolosuhteista. Jos hevosien hyvinvoinnista on huolestunut, niin suosii pihattotalleja, jossa ne saavat olla laumassa ulkona ja liikkua vapaasti ja syödä jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisivat hinnoittelemaan ratsastuksen kilojen eikä ajan mukaan. Tallin oven viereen vaaka ja punnitus kuitin kanssa kassalle. Kassa tieten kuuluttaa ääneen : ai sata kiloa, se on niin ja niin paljon

Miksi pitäisi?

Vierailija
604/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten painosta: esimerkiksi poliisihevosten hankinnassa Ruskeasuolla kiinnitetään oikeastikin huomiota hankittavien hevosten kokoon ja fysiikkaan. Keskimäärin poliisihevonen tekee lyhyempää työpäivää kuin keskimääräinen ratsastuskouluhevonen, ja ison osan siitä kovalla alustalla (asfaltti, kaupunkiympäristö) ja ratsastajat ovat pääosin niitä "satakiloisia äijiä". Jos poliisihevosten kohdalla kiinnitetään tällaiseen huomiota, niin miksi sama ei sitten koskisi siviiliratsastajia? Ratsastuskouluhevosen työviikko voi helposti sisältää sen viisi ratsastustuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. Ratsastajien taso voi vaihdella isostikin.

Totta on, että useimmat hevoset kyllä jaksavat kantaa ainakin hetkellisesti vaikka mitä, mutta se, onko se kohtuullista on sitten tarina erikseen. Toki nykymaailmassa tuntuu olevan vähän sellainen trendi, että rahalla saa ja kaikkien pitää saada ihan kaikkea ja hetimullekaikkitänne. Pahoittelen, jos paino on jollekin arka paikka mutta niin se vain on, että jos harrastuksen painoraja tulee vastaan tai bussinpenkki tuntua ahtaalta, niin tarvitsisi ehkä tehdä jotain muuta kuin kerjätä sääliä ja haukkua yrittäjiä.

Muuten tismalleen samaa mieltä paitsi, että ei ratsupoliisitkaan ole taatusti "sata kiloisia" äijiä edes kaikissa varusteissaan. Ja onhan siellä tosiaan naisiakin.

Ja nuo niiden hevoset on oikeasti kuin jättiläisiä verrattuna normiheppoihin.

Siksi se "satakiloinen äijä" on merkattu lainausmerkeillä, kuten tarkkanäköinen saattaa huomata - ja siksi poliisihevosten valintaa fysiikka(kin) huomioiden tuossa korostankin. ;)

Taidetaan kyllä elää sellaista yksilön rajattomien oikeuksien ylistämisen aikaa, että joistakin varmaan aidosti tuntuu kohtuuttomalta ettei maailmassa kaikkea muokatakaan heidän mielihalujensa mukaan vaan joku sanookin EI. Samaten komppaan tätä painoteemaa, että ketjun(kin) perusteella monen käsitys normaalipainosta on todella vääristynyt. Tosiaan, esimerkiksi "miesten keskipainosta" tarjotaan jotain ammattilaistason aktiiviurheilijoita että katsokaa, tuokin on yli 90 kiloa. Mitä sitten? Ei nyt ole kyse lajia X tai Y ammattilaisena harjoittavasta ei-ratsastajasta, vaan ylipainoisista naisista joille tekee tiukkaa myöntää, että "pikku pulleus" onkin halvatunmoinen ylipaino ja että se saattaa rajoittaa elämässä joitakin juttuja.

Painohan on pitkälti oma valinta, kyllä sen kertymisen huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun housunkaulus alkaa kiristää ja siinä kohtaa jokainen tekee sitten sen aktiivisen valinnan ja tietoisen päätöksen, että ostaako isommat vaatteet vai jättääkö välipalat pois. Jos taas syömisen hallinta tuntuu vaikealta tai liikasyömisellä kompensoidaan jotain muita elämän ongelmia (lohtusyöminen ym.), niin silloin tulee hakeutua ammattilaisavun piiriin, sillä ei kenenkään pidä eikä tarvitse elää elämäänsä onnettomana.

Itseasiassa just päinvastoin. On nimenomaan yritetty esimerkein osoittaa, ettei edes huippuunsa treenattu  lätkänpelaajakaan paina kuin niukin naukin sen 80 kiloa ja näillä ei edes ole tarvetta olla mahdollisimman kevyitä kuten vaikka maratoonareilla tai mäkihyppääjillä. Tai vaikkapa kilparatsastajilla. 

Nykyihmiset on jotenkin täysin sokeita sille miten p!run paljon 80 tai vaikka 100 kiloa on. Tai kuinka kaukana se on normaalipainosta kun 165cm nainen painaa 80 kiloa tai 180 senttinen mies 100 kiloa. Näitä vielä kehdataan selitellä painavilla, treenatuilla lihaksilla. Että tottahan sitä painoa on enempi kun on voimaa, ei tosiaan ole mitään läskiä nämä +15-20 kiloa. 

Juu ei ole ei.

Vierailija
605/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas!!

Saanko ehdottaa ratkasua tähän?

Ns. normaalipainoiset ja kaikki niiden ylä- ja alapuolella olevat antaisivat asian olla?

Asia on nostettu tapetille ja siitä on nyt monenlaisia näkökantoja.

Luulen, että ratsastuskoulut eivät painorajojaan halua muuttaa. Heillä on siihen täysi oikeus.

Jos ei riittävästi löydy sopivan kokoisia asiakkaita, se on harmi ja ehkäpä rats.kouluja joutuu lopettamaan, mikä lisää konkursseja ja työttömiä.

Ei se, että me puidaan jonkun painoa, auta yhtäkään rats.koulua tai saa ihmisiä laihduttamaan.

Vierailija
606/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa ylipainoisista ymmärrä itsekin ettei sovi ratsastamaan. Ei tarvitse ilkeillä. Minä ainakin olen löytänyt hyviä lajeja enkä talleille edes kaipaisi. Saa tietysti nähdä sitten kun olen pudottanut painoa, ehkä mieli muuttuu.

Vierailija
607/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisivat hinnoittelemaan ratsastuksen kilojen eikä ajan mukaan. Tallin oven viereen vaaka ja punnitus kuitin kanssa kassalle. Kassa tieten kuuluttaa ääneen : ai sata kiloa, se on niin ja niin paljon

Meinaat siis että se 100 kiloa painaa vähemmän hevosen selässä kun se paino on huudettu Isoon ääneen? Vai kenties sitä, että se lisäpaino lakkaa olemasta ongelma ja siitä selviää maksamalla kuten lentäessä?

Vierailija
608/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevoset eivät tajua vaatimusta "KEHO POSITIIVISUUDESTA" eli läskin ihannoinnista.

AAMEN

Vierailija
609/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on, kun lääkäri on käskenyt harrastaa liikuntaa, ja itse ei jakseta juosta, niin luullaan että se on sama asia kun hevonen juoksee ja itse vähän hölskyy siellä selässä.

Nyt pitää sanoa että ratsastus on kyllä rankkaa jos menee muutakin kuin käyntiä. Mulla menee tunnissa 350-500 kcal, riippuu mitä teen. Kevyt ravi ja esteistunta varsinkin on rankkaa, mutta niin kyllä harjoitusravikin ja kouluratsastus kun ne laittaa syvät lihakset töihin. Mun syke on useasti ollut yli 170 sellaisen hevosen kanssa jolla on vaikea ja pomppiva askel, joskin yleensä syke on 125-155. Laukassa ei ole niin rankkaa istua, vaikka toisin helposti luulisi. Tällainen vastaus ratsastajalta siihen että "se on vaan istuskelua".

Vierailija
610/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas!!

Saanko ehdottaa ratkasua tähän?

Ns. normaalipainoiset ja kaikki niiden ylä- ja alapuolella olevat antaisivat asian olla?

Asia on nostettu tapetille ja siitä on nyt monenlaisia näkökantoja.

Luulen, että ratsastuskoulut eivät painorajojaan halua muuttaa. Heillä on siihen täysi oikeus.

Jos ei riittävästi löydy sopivan kokoisia asiakkaita, se on harmi ja ehkäpä rats.kouluja joutuu lopettamaan, mikä lisää konkursseja ja työttömiä.

Ei se, että me puidaan jonkun painoa, auta yhtäkään rats.koulua tai saa ihmisiä laihduttamaan.

Ongelma monella tallilla ei ole asiakkaiden vähyys vaan juuri päivastoin. Hevosenomistajien kuuluukin pitää huolta siitä, ettei hevosten selkään päästetä liian painavia ratsastajia, mutta tässä ketjussa keskustelu on todella lähtenyt väärille teille.

Vierailija
611/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaapo on nuori ja massaa tulee lisää. Anttila painaa yli 100 kiloa. Patrik Laine on yli 90 kg. Joten en käyttäisi jääkiekoilijota esimerkkinä. Kaapo on kesän aikana lähestynyt 90 kilon rajaa.

On aika loistavaa, että ylipainoisten naisten tekosyyksi päästä hevosen selkään tarjotaan huipputasolla aktiivipelaajina työskenteleviä jääkiekkoilijoita, joista ainakaan näistä mainituista kukaan ei tiettävästi ratsasta.

Jos keskimittainen nainen joka ei satu olemaan huipputason urheilija painaa sen 90-100 kiloa niin se on vain ylipainoinen. Olen pahoillani, jos totuus sattuu.

Jos keskimittainen, n. 167 cm pitkä nainen painaa 90-100 kg, niin hänellä on n. 30-40 kiloa ylipainoa.

Vierailija
612/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry nyt 110-kiloinen ratsastaja, mutta ihan taidoista riippumatta painosi on hevosen selälle yksinkertaisesti liikaa. :/ Kurja juttu, mutta se nyt vain on niin, olet hevoselle terveysriski. Jossain 30 kg alempana voidaan puhua siitä, että taitava tuon painoinen ratsastaja ei ole mikään ongelma hevoselle (taitamaton 80-kiloinen sen sijaan on). Mutta kolminumeroinen paino on ihan eri asia. Ja fakta on myös se, että tuolla painolla sen kehonhallinnankin kanssa on niin ja näin (tein oletuksen, että olet nainen). Liian iso osa naisesta on tällöin pelkkää rasvaa, jota ei suuremmin voi hallita. Pitkä, lihaksikas 110-kiloinen mies voikin olla varsin ketterä ja hallita kroppansa sujuvasti, nainen hyvin harvoin. Eikä tuonpainoista urheilullista miestäkään pitäisi päästää kuin korkeintaan kookkaan kylmäverisen selkään. 110-kiloinen ratsastaja, tee hevosystävällesi palvelus ja jätä nousematta sen selkään - taluta sitä vaikka maastossa mieluummin, kunnes olet saanut 20-30 kiloa painosta pois.

Toki viestissäsi oli paljon asiaa ratsastuskoulujen hevosenpidosta ja siitä, miten kuluttaja voi valinnoillaan vaikuttaa hevosten oloihin. Hyviä pointteja - onkin ihan totta, että hevosihmisetkin tuntuvat välillä ajattelevan ihan muuta kuin eläimen hyvinvointia. Näkee terveysongelmien vähättelyä ja lakaisua maton alle, käytetään epäpuhtaasti liikkuvaa liian raskaassa treenissä, huudetaan ja jopa lyödään. Pidetään pienissä tarhoissa ilman seuraa päivät pitkät. Siksipä en sinuna luottaisi siihen, että ratsastamasi hevosen omistaja osaisi arvioida, oletko liian painava hänen hevosensa selkään. Yksiselitteisesti olet, sitä ei omistajan mielipide muuksi muuta.

Vierailija
613/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko nähnyt näitä lihavia ratsastajia? Mä en ole. Talleilla käy vain yksi lihava tyttö ja hänellä on oma hevonen.

Siinäpä se. Ihmiset ei useinkaan "näe" omaa ylipainoaan eikä aina muidenkaan. Ja jos nähdään, niin se on vain vähäistä tai ainakin ihan lievää, tai johtuu ihan vaan lihaksista. Tai seonneesta kilpparista ja/ tai iästä tai vaihdevuosista.. 

Ei se oma kilomäärä muutu grammaakaan kevyemmäksi selittelyllä vaan sille pitää ihan itse tehdä jotain ja panna harrastus tauolle siksi aikaa että oma paino taas sallii ratsastamisen. Toinen vaihtoehto on lopettaa ratsastaminen kokonaan.

Vierailija
614/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko nähnyt näitä lihavia ratsastajia? Mä en ole. Talleilla käy vain yksi lihava tyttö ja hänellä on oma hevonen.

Siinäpä se. Ihmiset ei useinkaan "näe" omaa ylipainoaan eikä aina muidenkaan. Ja jos nähdään, niin se on vain vähäistä tai ainakin ihan lievää, tai johtuu ihan vaan lihaksista. Tai seonneesta kilpparista ja/ tai iästä tai vaihdevuosista.. 

Ei se oma kilomäärä muutu grammaakaan kevyemmäksi selittelyllä vaan sille pitää ihan itse tehdä jotain ja panna harrastus tauolle siksi aikaa että oma paino taas sallii ratsastamisen. Toinen vaihtoehto on lopettaa ratsastaminen kokonaan.

Mitä sä oikein selität? Kyllä mä ainakin näen kuka on pyöreä, kuka on normaalipainoinen ja kuka on laiha.

Vierailija
615/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry nyt 110-kiloinen ratsastaja, mutta ihan taidoista riippumatta painosi on hevosen selälle yksinkertaisesti liikaa. :/ Kurja juttu, mutta se nyt vain on niin, olet hevoselle terveysriski. Jossain 30 kg alempana voidaan puhua siitä, että taitava tuon painoinen ratsastaja ei ole mikään ongelma hevoselle (taitamaton 80-kiloinen sen sijaan on). Mutta kolminumeroinen paino on ihan eri asia. Ja fakta on myös se, että tuolla painolla sen kehonhallinnankin kanssa on niin ja näin (tein oletuksen, että olet nainen). Liian iso osa naisesta on tällöin pelkkää rasvaa, jota ei suuremmin voi hallita. Pitkä, lihaksikas 110-kiloinen mies voikin olla varsin ketterä ja hallita kroppansa sujuvasti, nainen hyvin harvoin. Eikä tuonpainoista urheilullista miestäkään pitäisi päästää kuin korkeintaan kookkaan kylmäverisen selkään. 110-kiloinen ratsastaja, tee hevosystävällesi palvelus ja jätä nousematta sen selkään - taluta sitä vaikka maastossa mieluummin, kunnes olet saanut 20-30 kiloa painosta pois.

Toki viestissäsi oli paljon asiaa ratsastuskoulujen hevosenpidosta ja siitä, miten kuluttaja voi valinnoillaan vaikuttaa hevosten oloihin. Hyviä pointteja - onkin ihan totta, että hevosihmisetkin tuntuvat välillä ajattelevan ihan muuta kuin eläimen hyvinvointia. Näkee terveysongelmien vähättelyä ja lakaisua maton alle, käytetään epäpuhtaasti liikkuvaa liian raskaassa treenissä, huudetaan ja jopa lyödään. Pidetään pienissä tarhoissa ilman seuraa päivät pitkät. Siksipä en sinuna luottaisi siihen, että ratsastamasi hevosen omistaja osaisi arvioida, oletko liian painava hänen hevosensa selkään. Yksiselitteisesti olet, sitä ei omistajan mielipide muuksi muuta.

Kerro, millä meriiteillä arviot sanomasi asiat?

Luotan tuntemiini ammatti-ihmisiin ja hevosenomistajaan, joka on hevosensa varsasta asti kouluttanut ja pitää erittäin hyvää huolta hevosestaan. En todellakaan saisi sillä ratsastaa, jos hevonen siitä kärsisi.

Anonyymien tietämättömistä mielipiteistä en välitä.

Vierailija
616/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä keskustelevat eivät ole itse ratsastajia, joten täältä ei asiallisia vastauksia saa. HS:n jutun mukaan ylipainoiset ovat talleilla ongelma.

No sen huomasi näistä idiootti vastauksista, että ei tiedetä hevosista mitään.

Onko tämä vain kehä kolmosen sisäpuolella oleva ongelma? Rahastetaan nuoria tyttöjä halvoilla hevosilla. Ilmaista työvoimaa.

Talleilla käy myös paljon aikuisia. Ylipainoisia siellä näkee harvoin, joten vähän on paisuteltu tätäkin asiaa. 

Kyllä keski-ikäinen ratsastava nainen tallilla on lähes poikkeuksetta ylipainoinen. Se on nähty moneen kertaan ! Sinänsä osa ihan luonnollista elämän kiertokulkua .

Vierailija
617/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesällä Ypäjällä katsomassa estekisoja. Siellä kisasi noin 90-100kg nainen hienolla isolla hevosella. Kilot oli kertynyt vatsanseudulle. Ei mitään ongelmaa ollut. Hienosti kisasi ja hevonen oli sopivan kokoinen ratsastajaan nähden.

Vierailija
618/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä keskustelevat eivät ole itse ratsastajia, joten täältä ei asiallisia vastauksia saa. HS:n jutun mukaan ylipainoiset ovat talleilla ongelma.

No sen huomasi näistä idiootti vastauksista, että ei tiedetä hevosista mitään.

Onko tämä vain kehä kolmosen sisäpuolella oleva ongelma? Rahastetaan nuoria tyttöjä halvoilla hevosilla. Ilmaista työvoimaa.

Talleilla käy myös paljon aikuisia. Ylipainoisia siellä näkee harvoin, joten vähän on paisuteltu tätäkin asiaa. 

Kyllä keski-ikäinen ratsastava nainen tallilla on lähes poikkeuksetta ylipainoinen. Se on nähty moneen kertaan ! Sinänsä osa ihan luonnollista elämän kiertokulkua .

Niillä talleilla, millä minä käyn keski-ikäiset naiset ovat poikkeuksetta normaalipainoisia. Muutama ylipainoinenkin käy, mutta selvää vähemmistöä ovat.

Vierailija
619/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ratsastus on ollut alunperin miesten hommaa, enkä millään usko, että entisajan sotilaat varusteineen painoivat alle 80 kg.

Vierailija
620/696 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä naisena pystyn kantamaan reppuselässä melkein 100 kg miestä, niin eiköhän se hevonenki pysty samaan leikiten xD