Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Ratsastustallit pulassa. Ratsastajat liian lihavia.

Vierailija
14.09.2019 |

Ratsastajan ei tulisi painaa yli 80kg, koska muuten hevonen kärsii. Tämä on monelle naisihmiselle arka paikka.

Kommentit (696)

Vierailija
461/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehethän eivät varmaan sitten voi harrastaa ratsastusta teini-iän jälkeen, koska harva mies painaa alle 80 kg. Vai koskeeko painoraja vain naisia?

Kun katsoo kilparatsastajia, niin onhan siellä aika kevyen näköisiä kavereita. Tiedän montakin miestä, jotka painavat alle 80kg. 

Eihän tavallista luistelijaakaan voi verrata ammattiluistelijaan, jonka tuleekin olla suorituksen maksimoimiseksi todella hoikka. Onhan hevosia käytetty ihan jokapäiväisessä elämässä ratsuina, eivätkä kaikki ratsastajat taatusti ole olleet alle 80-kiloisia, jos miehistä puhutaan.

Ihan taatusti miesten keskipaino on ollut paljon alle 80 kiloa. Ja jos vaikka vanhoja valokuvia katsot, hevoset yleensä on työhevosia ja vetää kuormaa. Eli hevosen kanssa on kuljettu kärryillä kuorman kanssa tai jos hienommasta väestä on ollut kyse, herrasväki on ajellut vaunuilla. Ratsastajat taas on yleensä olleet sen alle 80 kiloa.

Vierailija
462/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrääkkäystä jos liian painavia ratsastajia on, silloin on hevosten selät kovilla. Mitähän se heppa tuumaa kun yli yli 80kg ratsastaja kamuaa sinne selkään

Kyllä mä pääsen lähes 180cm säkäisen hevoseni selkään ihan ilman jakkaraa, ihan kaikkine läskeineni ;) Helpommin pääsisin tietysti vielä jonkun poniparan selän painoksi, mutta järjenkäyttö on sallittua.[/

Pääset varmasti juu. Vaan tiedätkö mitä se tekee hevosen selälle ja myös satulalle? Jopa normaalipainoinen fiksu ratsastaja käyttää jakkaraa aina noustessaan ratsaille, juuri em. syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. Tuossa jutussa ihan nimekkäät hevostallien omistajat sanovat omalla nimellään että lihavien pitää laihduttaa ennen ratsastamista. He onen kärsii ylikuormasta.

Jokainen järkevä ihminen tämän tajuaa..

En usko että se timmiä lihasta omaava 190 cm /125 kg kehonrakentajamies on ryntäämässä ratsastustallille, koska luultavasti tiedostaa oman massansa ja pitäisi touhua eläinrääkkäyksenä.

Minä taas mietin, miten ihan nimekäs ja arvostettu tallinpitäjä ja valmentaja sanoo ääneen valtakunnan päälehdessä, ettei yli 80kg painava voi olla urheilullinen. Kohtalaisen järjetön väite, joka antaa huomattavan typerän kuvan sanojastaan. Ottamatta nyt kantaa siihen, mikä on hyvä painoraja.

Itse harrastan pyöräilyä ja painan 87 kg. Siinä on ylimääräistä noin 6 kg. Tiedän, että samanpituinen naispuolinen kirikuski painoi kisapainossaan 75 kg. Lihasmassa painaa. Päästäkseni alle 80 kg:n, mutta menettämättä lihaksiani joutuisin kiduttamaan itseäni aika tarkalla ruokavaliolla.

Vähän eri olla lihaksikas ja jäntevä mies, joka hallitsee vartalonsa kuin nainen, jolla suurin osa vartalosta on rasvaa, ja massa hölskyy hallitsemattomasti rasittaen hevosen selkää etenkin kokemattomilla ratsastajilla.

Niin olen siis 176 cm pitkä nainen. Tietysti sitä haikailee sitä teinivuosien painoa 65-72 kg, mutta tiedän myös, ettei minulla ollut silloin lihaksia tai mitään fyysistä kestävyyttä. 

Minä olen aina ollut jäntevä ja hyväkuntoinen nainen, 162cm ja 50kg. Samat mitat olleet viimeiset 20 vuotta, poislukien luonnollisesti raskausajat.

Minulla on kyllä lihaksia ja pystyn juoksemaan puolimaratonin alle kahteen tuntiin eli kestävyyttäkin on.

Ei muuta, mutta usein törmää tuohon että hoikkana on sitten vaan ”laihaläski”. Se ei pidä paikkaansa.

Kevyt on hevosenikin minua kanneksia.

Vierailija
464/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehethän eivät varmaan sitten voi harrastaa ratsastusta teini-iän jälkeen, koska harva mies painaa alle 80 kg. Vai koskeeko painoraja vain naisia?

Kun katsoo kilparatsastajia, niin onhan siellä aika kevyen näköisiä kavereita. Tiedän montakin miestä, jotka painavat alle 80kg. 

Eihän tavallista luistelijaakaan voi verrata ammattiluistelijaan, jonka tuleekin olla suorituksen maksimoimiseksi todella hoikka. Onhan hevosia käytetty ihan jokapäiväisessä elämässä ratsuina, eivätkä kaikki ratsastajat taatusti ole olleet alle 80-kiloisia, jos miehistä puhutaan.

Ihan taatusti miesten keskipaino on ollut paljon alle 80 kiloa. Ja jos vaikka vanhoja valokuvia katsot, hevoset yleensä on työhevosia ja vetää kuormaa. Eli hevosen kanssa on kuljettu kärryillä kuorman kanssa tai jos hienommasta väestä on ollut kyse, herrasväki on ajellut vaunuilla. Ratsastajat taas on yleensä olleet sen alle 80 kiloa.

Hevosilla on ratsastettu myös kaksittain. Romanttisten elokuvien klassikkokohtauksia. Painoa yli 100 kg!

Vierailija
465/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin keskustelisin kuinka terveellistä on että hevonen ravaa kehää kolme tuntia päivässä.

Tai hyppää korkeita esteitä ja maastoesteitä täydessä vauhdissa. Siinä todellista ongelmaa.

Vierailija
466/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh. Aikamoisia kommentteja ylipainoisia kohtaan. Olettekohan koskaan miettineet, että jostain se on aloitettava ja monissa harrastuksissa on eri tasoja? Varsinkin nämä, jotka ovat sitä mieltä, että ylipainoinen ei voi harrastaa mitään urheilullista. Ja sitten ihmetellään, miksi se on lihava.. Taitaa olla samoja tyyppejä, jotka ilkkuu kun näkee ylipainoisen lenkillä.

Itse en näe siinä mitään pahaa, että kaikenikäiset ja kokoiset ihmiset liikkuvat ja harrastavat sekä kokeilevat uusia juttuja. Ratsastuksen kohdalla on toki sinällään eri asia, koska hevonen pitää ottaa huomioon, mutta en näkisi lievää ylipainoa esteenä sille, että haluaa aloittaa uuden harrastuksen ja pitää parempaa huolta itsestään. Ompa typerää kommentointia tämäkin ketju täynnä. Antakaapa ihmisille vähän armoa. Jonain päivänä saatatte itse olla se ylipainoinen, vaikka sairauden tai leikkauksen takia. Niin ne elämäntilanteet vaan muuttuu.

Kukaan ei ole kieltänyt ketään olemasta ylipainoinen vaan on ainoastaan yritetty kertoa, ettei ratsastus ole silloin se sinun lajisi. Ei ainakaan niin kauan kun ylipainoa löytyy. Ja miten niin ei lihava saisi harrastaa liikuntaa? Onhan tässäkin ketjussa mainittu vaikka mitä lajeja joita ylipainoinen voisi harrastaa ratsastuksen sijaan ja joissa saisi ihan itse kantaa ne omat ylimääräiset kilonsa. On ehdotettu ainakin maastojuoksua ja balettia mutta ei, ne ei kelpaa koska tietenkin on ihan vtun p*skaa liikkua omin jaloin kun ihra hyllyy niskassa. Uintikaan ei käy eikä mikään muukaan, mutta hevoselle pitäisi olla fine että selkää könyää jokin laardivalas.

Ketju todistaa ylipainoisten naisten itsekkyyden ja julmuuden melkoisen koruttomasti. MINÄMINÄMINÄ saan jos MINÄMINÄMINÄ haluan. Vtut siitä miltä se eläimestä tuntuu. Mitäs on niin heikko, leluhevonen.

Täällä ei ole kukaan ylipainoinen ketjussa väittänyt mitään tuollaista. Tottakai jokainen normaalilla järjellä ja empatialla varustettu ihminen ottaa hevosen huomioon ja lainaamassasi kommentissakin lukee "hevonen pitää ottaa huomioon". Sinulla sen sijaan ei ilmeisesti ole kykyä ottaa kanssaihmisiä huomioon kun viljelet tuollaista kielenkäyttöä ja nimittelet toisia ihmisiä "laardivalaiksi". Hevonen on upea eläin.

Itsesiassa useammassakin viestissä on "lievästi ylipainoiset" kertoneet kuinka nykyhevoset on jotenkin heiveröisiä ja tuo leluhevonenkin on jonkin "lievästi ylipainoisen" käyttämä ilmaus kun 100 kiloiset ei ole tervetulleita ratsastamaan.

Tuollaisella ajatusmaailmalla varustetut ei tosiaan ansaitse kenenkään kunnioitusta. Ihan sama millä nimellä niitä kutsuu, kunhan ei kutsu ihmisiksi.

Täh? 100 kiloinen nainen ei kyllä ole mitenkään lievästi ylipainoinen, paitsi jos on todella pitkä. Itse olen olettanut, että "leluhevonen" tarkoittaa pientä ja siroa hevosta tai ponia, joilla lähinnä lapset ratsastaa. Eikä puolustuksena, että sen 100 kiloisen pitää saada kiivetä pienen hevosen selkään, koska on pakko harrastaa ratsastusta hevosesta viis.

Kyllä ne ylipainoiset on ihan ihmisiä siinä missä muutkin ja talleilla olisi hyvä jos opeteltaisiin puhumaan näistä asioista sivistyneesti ja ylipainoisille heppatytöille tai naisille keksittäisiin muita tapoja osallistua, jos paino on liian korkea varsinaiseen ratsastamiseen.

Ei ole ei, paitsi sen 100 kiloisen ratsastajan itsensä (ja yläpeukuttajien) mielestä. Sen, jonka mielestä ratsastuskouluissa käytetään ihan vaan vttuilun vuoksi jotain leluhevosia jotka ei kestä normaalia käyttöä ja nykyihmisen painoa.

Mä en kanssa ymmärrä miksi tämä on niin  kauhean kamala asia hyväksyttäväksi, onhan monessa muussakin harrastuksessa/urheilulajissa merkitystä sillä minkä kokoinen ihminen on. Tuntuu ihan h*llulta, että painolla ei saisi olla merkitystä lajissa missä elävä eläin joutuu kantamaan sitä ja että se on monille henkilökohtainen loukkaus, kun kerrotaan ettei hevosen selkään ole noilla kiloilla mitään asiaa.

Tähän astihan nämä ylipainoiset on kertoneet, että mitään nokan koputtamista ei ole kellään niin kauan kun jokainen kantaa ihan itse kilonsa. No, tässä tapauksessa ei kanna, mutta silti niistä ei saisi mainita vaan nämä käy silmille..

Voisitko ystävällisesti lainata viestiä, jossa joku 100kg puolustaa oikeuttaan ratsastaan? Mä olen esittäytynyt 100kg EX-ratsastaja. En ole ratsastanut hevosella lihavana vaan hoikassa nuoruudessani. Kaikki läskit eivät aina ole ole olleet läskejä. Ei tulisi pieneen mieleenkään nyt ratsastaa minkään kokoisella hevosella. Siihen ei ole mitään tarvetta eikä halua. Hevosten hyvinvointi on mulle ja kaikkien tunteminieni ratsastajille tärkeää. Ylipäätään täälläkään kukaan ei halua väen väkisin tupata hevosen selkään. Tämä läskiviha on vaan löytänyt uutta polttoainetta väärintulkituista kommenteista ja tuosta sinänsä hyvästä ja tarpeellisesta Hesarin artikkelista.

Juu en ala kahlaamaan +20 sivua kyseisen viestin takia, etsi ihan itse. Mutta jos mukamas noin on, kuten boldaamassani kohdassa väität, niin miksi tämä nykyratsastajien lihavuus on sitten ketjun otsikon mukainen ongelma ratsastuskouluille? Jos KUKAAN ylipainoinen ei ole hevosen selkään menossakaan niin eihän koko ongelmaa liian lihavien ratsastajien suhteen ole. Toki niitä on ollut ihan tässä ketjussakin jotka on sitä mieltä, että sen oman ylipainon voi ihan vaan mutulla todeta tarpeeksi lieväksi eikä se täten ole mitenkään ongelma. Varsinkaan silloin, jos haluaa ratsastaa koska jostainhan se harrastus on aloitettava. ja liikunta on hyväksi ylipainoiselle..

Jostain syystä ihan vaan lenkkeily/uinti ei ole sopivia liikuntamuotoja joista aloittaa. Harvalla aloittelijalle ratsastus on kovinkaan tehokasta lliikuntaa ja varsinkaan painonpudottamiseen.

Uskoisin että tietämättömyys ja ajattelemattomuus on paljolti syynä. Asiasta ei ole julkisuudessa juuri puhuttu tätä ennen. Lisäksi osa ratsastuskoulun omistajistakin on epävarmoja miten toimia. Asettaako selvät painorajat vai katsoako tapauskohtaisesti. Ja miten puuttua, jos vanha asiakas lihoo. Lievästä ylipainosta on tullut valtavirtaa viime vuosina ja vaikka omaa kroppaa hävetään, ei kaikki ymmärrä aina automaattisesti mitä useat ylipainoiset ratsastajat päivässä voi tehdä pitkällä tähtäimellä hevosen selälle vaikka iso ja vahva eläin onkin. Asiallinen keskustelu tosiaan tarpeen.

Vierailija
467/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevosilla on ratsastettu myös kaksittain. Romanttisten elokuvien klassikkokohtauksia. Painoa yli 100 kg!

Joo, elokuvissa. Elokuvissa kukaan ei käy vessassa ja kaikilla on freesi meikki aamulla herätessään.

Vierailija
468/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on lyhyitä kohtauksia, ei hevoset joudu työkseen kantaan kahta päivästä toiseen. Voihan ihminenkin tilapäisesti kanniskella jotakin itselle tosi painavaa vaikka muutossa, mutta harva meistä tekee muuttoja työkseen.

Vierailija
469/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotkut ihmiset sitten puolustelette viimeiseen asti lihavuutta. Vaikka kyseessä olisi koiran selässä ratsastus, mitä kukaan normaalipainoinenkaan ei tekisi, mutta kun minä olen lihava ja muut saa litistyä alleni koska minulla on oikeus olla body positiivinen!

Vierailija
470/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Minun islanninponini on noin 137 cm säkäkorkeudeltaan ja lisäksi etujaloissa on synnynnäinen virheasento (hajajalkainen). Sen selkään ei ole satakiloisella mitään asiaa. 80 kg siinä ja hilkulla. Pitäisi ratsastamaan hinkuvien tämä ymmärtää.

Joku tolkku. On eri asia, jos hevonen on iso, lihaksikas eikä ole mitään jalka- tai selkävaivoja. Tämä ei sitten ole mitään kehopositiivisten dissausta vaan järkiasia.

Vammaiset ponit on ihan oma lukunsa. Ei kai sellaisia missään ratsastuskouluilla pidetäkään?

Vierailija
471/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti on, onhan paljon lätkänpelaajiakin jotka painaa alle 80 kiloa. Ja ihan ovat normimiehen pituisia. En nyt nimiä muista, mutta ihan oli siis kultaleijonissakin kun jossain lehdessä oli niiden pituudet ja painot mainittu. Ja taatusti ovat sitä kuuluisaa painavaa ja treenattua lihasta päästä varpaisiin. Eihän se päälle 2 metrinen mörkökään painanut kuin niukin naukin reilun 100 kiloa

80 kiloa on jollekin 180cm pitkälle tavismiehellekin aikamoinen paino vaikken mistään kukkakepeistä viehätykään.

Nykyisin ihmiset vaan on järjestään niin ylipainoisia että kuvitellaan 80 kiloa olevan naisellekin ihan ok paino ja miehelle satakin on "vähän".

Vierailija
472/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, elokuvissa. Elokuvissa kukaan ei käy vessassa ja kaikilla on freesi meikki aamulla herätessään.

Juu, elokuvassa käytettiin puuhevosta. Jos painoa saa olla 20-25% hevosen painosta, niin miten vähän hevonen sitten painaa?

Vierailija
473/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekdbhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrääkkäystä jos liian painavia ratsastajia on, silloin on hevosten selät kovilla. Mitähän se heppa tuumaa kun yli yli 80kg ratsastaja kamuaa sinne selkään

Kyllä mä pääsen lähes 180cm säkäisen hevoseni selkään ihan ilman jakkaraa, ihan kaikkine läskeineni ;) Helpommin pääsisin tietysti vielä jonkun poniparan selän painoksi, mutta järjenkäyttö on sallittua.[/

Pääset varmasti juu. Vaan tiedätkö mitä se tekee hevosen selälle ja myös satulalle? Jopa normaalipainoinen fiksu ratsastaja käyttää jakkaraa aina noustessaan ratsaille, juuri em. syistä.

Ei hevosen selän päälle hypätä tai rojahdeta. Kun laitat toisen jalan jalustimeen ja ponnistat, niin koko painosi on jo satulan varassa vaikka toista jalkaa lukuunottamatta olet ilmassa. Tästä sitten laskeudutaan hallitusti ja pehmeästi satulaan. Jakkara vaan on kömpelö ja voi juuri aiheuttaa tuon rojahduksen. Ja hevonenkin voi siirtyä, jolloin tiput maahan.

Vierailija
474/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen eläimenomistaja vastaa siitä, että tälle yksilölle liian kookkaat ratsastajat ei vahingoita eläintä. Ratsatuskoulut nyt vastuuseen tiedottamisesta ja asian valvonnasta. Homman voi hoitaa sivistyneesti ja asiallisesti ihmisiäkään loukkaamatta.

Muuten samaa mieltä, mutta ylipainoiselle on miltei mahdotonta kertoa tämän olevan liian painava ilman että tämä loukkaantuu. Kai se on jokín ikiaikainen "hyökkäys on paras puolustus"-ratkaisu kun oikeastaan poikkeuksetta ylipainoinen suuttuu ja loukkaantuu, kun joku mainitsee tämän keränneen turhan paljon kiloja. Ihan sama onko se sanoja puoliso, lääkäri vai ratsastuskoulun omistaja.

Tässäkin ketjussa sen huomaa, että ylipainoiset kuvittelee ihan aina muiden haluavan ainoastaan loukata tai pilkata ja suhtautuminen onkin sitten tutun vihamielistä. Ilmeisesti he itse suhtautuvat itseä lihavampiin ilkkuen ja pilkaten ja kuvittelevat että kaikilla on sama asenne.

Päinvastoin. Itse tosiaan loukkaannun, kun kukaan ei ole koskaan sanonut, ettei hevonen kestä minun painoani.

Vierailija
475/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. Tuossa jutussa ihan nimekkäät hevostallien omistajat sanovat omalla nimellään että lihavien pitää laihduttaa ennen ratsastamista. He onen kärsii ylikuormasta.

Jokainen järkevä ihminen tämän tajuaa..

En usko että se timmiä lihasta omaava 190 cm /125 kg kehonrakentajamies on ryntäämässä ratsastustallille, koska luultavasti tiedostaa oman massansa ja pitäisi touhua eläinrääkkäyksenä.

Minä taas mietin, miten ihan nimekäs ja arvostettu tallinpitäjä ja valmentaja sanoo ääneen valtakunnan päälehdessä, ettei yli 80kg painava voi olla urheilullinen. Kohtalaisen järjetön väite, joka antaa huomattavan typerän kuvan sanojastaan. Ottamatta nyt kantaa siihen, mikä on hyvä painoraja.

Itse harrastan pyöräilyä ja painan 87 kg. Siinä on ylimääräistä noin 6 kg. Tiedän, että samanpituinen naispuolinen kirikuski painoi kisapainossaan 75 kg. Lihasmassa painaa. Päästäkseni alle 80 kg:n, mutta menettämättä lihaksiani joutuisin kiduttamaan itseäni aika tarkalla ruokavaliolla.

Vähän eri olla lihaksikas ja jäntevä mies, joka hallitsee vartalonsa kuin nainen, jolla suurin osa vartalosta on rasvaa, ja massa hölskyy hallitsemattomasti rasittaen hevosen selkää etenkin kokemattomilla ratsastajilla.

Niin olen siis 176 cm pitkä nainen. Tietysti sitä haikailee sitä teinivuosien painoa 65-72 kg, mutta tiedän myös, ettei minulla ollut silloin lihaksia tai mitään fyysistä kestävyyttä. 

Olen nainen 173 cm ja painan 56 kg. 20 km juoksen helposti kilometrivauhtia 13km/h ja lihasvoimaa löytyy niin, että vedän helposti 15 täyttä leukaa milloin vain ja kyykkään helposti painolla 80 kg.

Mitä sinä oikein tarkoitat sillä, että olit aiemmin huonossa kunnossa? Ei se ainakaan "alhaisesta" painostasi johtunut.

Vierailija
476/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin keskustelisin kuinka terveellistä on että hevonen ravaa kehää kolme tuntia päivässä.

Tai hyppää korkeita esteitä ja maastoesteitä täydessä vauhdissa. Siinä todellista ongelmaa.

Sillä lailla. Ylipainoiset ratsastajat ei ole ongelma ollenkaan, koska hevoset hyppää esteitä. Tai tekee jotain muuta jonka voidaan ajatella olevan myös ongelma.

Vierailija
477/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla hevosella jalkojen luusto on täysin optimaalisessa asennossa. Ratsastuskoulukäyttö on muutenkin hevosia kuluttavaa ja liian painavat ratsastajat saavat aikaan sen, että hevosten käyttöikä lyhenee. Ihan oikeasti.

Autoissa voitaisiin verrata siihen, että autolla vedetään moottoriin nähden järjettömiä kuormia. Lopputuloksena auto hajoaa nopeammin.

Vierailija
478/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi väitetään, että pienet Islannin hevoset voivat kantaa 200 kg taakkoja? Tai yleensäkin että hevoset kantavat isoja taakkoja?

Mielestäni on hyvä, että hevosten olosuhteisiin puututaan. Ja jonkinlaiset rajat sille ympyrässä ravaamiselle pitäisi tulla.

Vierailija
479/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kekdbhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hevosen selän päälle hypätä tai rojahdeta. Kun laitat toisen jalan jalustimeen ja ponnistat, niin koko painosi on jo satulan varassa vaikka toista jalkaa lukuunottamatta olet ilmassa. Tästä sitten laskeudutaan hallitusti ja pehmeästi satulaan. Jakkara vaan on kömpelö ja voi juuri aiheuttaa tuon rojahduksen. Ja hevonenkin voi siirtyä, jolloin tiput maahan.

Itse asiassa jakkara on oikein hyvä väline ja säästää niin varusteita kuin hevostakin. Ei jakkaraltakaan "rojahdeta" hevosen selkään ja tietenkin hevonen opetetaan pysymään paikallaan.

Tietysti on tilanteita, joissa esim. maastossa joutuu jalkautumaan syystä tai toisesta ja tietenkin ratsastajan tulee osata ilman jakkaroita yms. korokkeita nousemaan hallitusti hevosen selkään.

Vierailija
480/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla hevosella jalkojen luusto on täysin optimaalisessa asennossa. Ratsastuskoulukäyttö on muutenkin hevosia kuluttavaa ja liian painavat ratsastajat saavat aikaan sen, että hevosten käyttöikä lyhenee. Ihan oikeasti.

Autoissa voitaisiin verrata siihen, että autolla vedetään moottoriin nähden järjettömiä kuormia. Lopputuloksena auto hajoaa nopeammin.

Hevosen käyttöikä? No siinähän se tuli. Eiköhän jokaisen tallin kannata katsoa, miten voi maksimoida käyttöiän ja laittaa sellaiset rajoitteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme