Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajokortin saamisen jälkeen, perheessä ei autoa eikä siis mahdollisuuta harjoitella vaan kylmiltään pitäisi ostaa oma auto.

Vierailija
14.09.2019 |

Kuinka paljon voi käydä koeajoilla? Käytetty hakusessa (tietyntyyppinen), voinko siis marssia johonkin käytettyjen autojen liikkeeseen ja pyytää koeajoon ilman mitään oikeita ostoaikeita välttämättä jos vaikka ylittää budjetin mutta ajotuntumaa pitäisi saada? Kuinka kauan koeajot yleensä kestävät eli saa pitää autoa? Varmaan liike kuitenkin parempi vaihtoehto kuin tavallinen ihminen niin on jonkinlainen takuukin?

Kommentit (258)

Vierailija
81/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sivusta vähän huudella, mutta peräkärryä saa kyllä vetää ilman e:täkin. Esimerkiksi asuntovaunun ja trailerin vetoon sen sijaan e:n tarvitsee.

Vierailija
82/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen vuokra-autolla ajelua, kuten joku muukin aiemmin. Jos just sopivaa on vaikea löytää, niin pidät ajotaitoa yllä vuokra-autolla. Ajelet vaikka lauantaipäivänä toiseen kaupunkiin autoja katselemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ajokortin saamisen jälkeen, perheessä ei autoa eikä siis mahdollisuuta harjoitella vaan kylmiltään pitäisi ostaa oma auto."

Näinhän se ihan oikeassa elämässä todella usein menee. Ensin ajetaan kortti, sitten ostetaan auto.

En aivan ymmärrä sun logiikkaa, että ensin pitäis saada ajella ilmasiks muiden autoilla.

Meinaatko, että jos oot aivan paska kuski ja ekalla viikolla kolaroit auton niin vierasta et joudu maksamaan?

Älä nyt sössötä, johan ap on reippaasti ostamassa sitä omaa autoa. Totesi vain tilanteen, loput tulkinnat teit ilmeisesti omien kokemustesi perusteella.

Ap; osta vaan joku edullinen kottero ja anna mennä. Käyt muutaman oman hintaluokkasi auton koeajamassa liikkeessä niin saat tuntumaa eri autojen välille ja helpotat ostopäätöstä. Pääasia että tulee kokemusta ja varmuutta ajamiseen, autoja tulee kyllä vuosien varrella uusia eli sen ensimmäisen ei tarvitse olla loppuelämän sitoumus, onneksi.

Kiitos ymmärryksestä! Jäin miettimään edellisen vastausta, että todellako joissain perheissä 18-kesäiset teinit pistetään ostamaan omat autot heti etteivät vaan vahingossakaan pääse rikkomaan muiden autoja joilla ilmaiseksi ajelevat. Kyllä mun kaverit isiensä autoilla ajelivat vuosikaudet ennen kuin ostivat omia autoja palkkarahoillaan. Itsellä ei samaa mahdolisuutta silloin ollut niin jäi korttikin hankkimatta ennen kuin nyt aikuisena.

En tiedä mitä enemmistö tekee, mutta mun tuttavapiirissä monella teinillä on ollut hankittuna se oma auto jo ennen korttia tai viimeistään heti kun kortti on taskussa. Eihän ne mitään hienoja ole, joku halpa ritsa, mutta halutaan ajella silloin kun itselle sopii eikä silloin kun vanhemmille sopii.

-eri

No mun teini-iän kavereilla ei näin ollut. Eikä itsellä ole mahdollisuutta hankkia koko autoa ennen korttia ainakaan koska enhän mä ilman koeajoa mitään osta? Miten nuo sun tutut teinit ovat muuten ostaneet sian säkissä kokeilematta?

Etenkin miespuolisilla, mutta useilla naisillakin on usein tiedossa hyvin tarkkaan minkä merkkisen auton he haluaa. Koeajo on siinä tapauksessa yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
84/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän erikoisia ominaisuuksia sä oot autosta hakemassa, jos oletat ettei sellaista ole heti löytymässä eikä rahastakaan ole kerran pulaa? 

No ei ole nettiautossa ainakaan ollut ihan hetkeen kuin jossain 500 km päässä lähin sellainen jonka olisin voinut ostaa. Näin niinkuin netistä selattuna, tietenkään en pelkälle koeajolle lähtisi noin kauas. 

Ilmeisesti joillekin vastaajille riittää ominaisuudeksi esim. auton väri kun taas itsellä on ihan muita asioita kiikarissa, yhtenä vaikkapa vetokoukku.

Vaikka nyt meneekin vähän ohi aiheen, niin alkoi kiinnostamaan, mitkä nuo sinun kriteerisi autolle on?

En kerro liian tarkkaan mutta minun on tarkoitus tulevalla autolla tehdä tiettyä yhtä ainoata hommaa mikä ei onnistu jos autolla ei vaikka voi vetää mitään. Kuvittele vaikka että harrastan koiria ja haluan kuskata niitä näyttelyihin ja agilityyn ja mihin nyt yleensä koiria viedään - tadaa, tarvitsen ensisijaisena sopivat, turvalliset tilat 5 ison vinttikoiran kuljettamiseen. Tai vastaavaa. Silloin en tee jollain ihan vaan huvikseen koeajoon ostetulla satasen japsilla yhtään mitään. Koska en pysty tekemään autolla sitä mitä varten se hankitaan. 

Et kai laittaisi viittä vinttikoiraa peräkärryyn!

Hankitko samalla e ajokortin?

Kirjoitin kyllä että en kerro tarkkaan ja että kuvittele esimerkki koirista. Vastaava tilanne ja omanlaisensa tarpeet. Ei tule e:tä koska en aio peräkärryä kuskata.

Haluat vetokoukun, jota et aio käyttää.

Vetokoukkua voidaan käyttää muutenkin kuin peräkärryn kuskaamiseen. Mutta tämä tosiaan menee nyt ohi teidän käsityskyvyn niin turha keskustelua on enempää jatkaa. Kyllä mä itse olen tarpeeni tarkkaan pohtinut jo ennen autokoulun aloittamista onko rahallinen satsaaminen kannattavaa ja olen päätynyt siihen tulokseen että on. Riippumatta teidän mielipiteistä.

Mihin tarvitset vetokoukkua ellet vedä mitään?

Jos vedät, tarvitset e kortin. Oli se vaikka mobiilisauna.

En ole ap, mutta ekana tulee mieleen esimerkiksi vetokoukkuun kiinnitettävä pyöräteline, joka on ikäänkuin siinä vetokoukun päällä. Ei tarvita e-korttia, mutta vetokoukku tarvitaan.

Katsos kun maailma on pullollaan erilaisia härveleitä, joista et selvästikään ole tietoinen, lapsikulta.

Vierailija
85/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin surkea provo että taas harmittaa miten tyhmäksi tämä palsta on mennyt.

Vierailija
86/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen vuokra-autolla ajelua, kuten joku muukin aiemmin. Jos just sopivaa on vaikea löytää, niin pidät ajotaitoa yllä vuokra-autolla. Ajelet vaikka lauantaipäivänä toiseen kaupunkiin autoja katselemaan.

Mistä saa vuokrattua auton tuoreella ajokortilla? Esim. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/27/autonvuokraajan-muistilista-ym… kerrotaan että vuokraamot edellyttävät kuljettajan ajokortin olleen voimassa vuoden. 

Mä en ymmärrä miksi tällaisiin ketjuihin vastaavat ihmiset jotka eivät asioista tiedä? Heittävät ihan mutua mikä menee päin honkia. Tai sitten kehottavat kysyjää ihmeellisiin ratkaisuhin (tuo riisikupin ostaminen vaikkei se mitenkään vastaa omia tarpeita).

Vierailija
87/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin surkea provo että taas harmittaa miten tyhmäksi tämä palsta on mennyt.

Kyseessä ei ole provo. Ja noudatan alkupään vastaajien neuvoja eli käyn testailemassa tarpeeni mukaan sellaisia autoja joissa on pakollisiksi katsomani ominaisuudet. Sama se vaikka maksaisi reippaasti yli budjetin eikä näin ollen olisi oikeaa ostoaiettakaan juuri siihen autoon.

Vierailija
88/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole provo. Ja noudatan alkupään vastaajien neuvoja eli käyn testailemassa tarpeeni mukaan sellaisia autoja joissa on pakollisiksi katsomani ominaisuudet. Sama se vaikka maksaisi reippaasti yli budjetin eikä näin ollen olisi oikeaa ostoaiettakaan juuri siihen autoon.

Tottakai autoja kannattaa ja täytyykin koeajaa ennen ostopäätöstä. Mutta vetokoukku ei ole kyllä asia millä ajotuntuma testataan. Ja hyvä ottaa huomioon että 2000 eur omavastuu on ihan normaali koeajoissa.

Vierailija
89/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai autoja kannattaa ja täytyykin koeajaa ennen ostopäätöstä. Mutta vetokoukku ei ole kyllä asia millä ajotuntuma testataan. Ja hyvä ottaa huomioon että 2000 eur omavastuu on ihan normaali koeajoissa.

Juu mutta tarpeitteni takia en osta autoa jossa ei ole esim. vetokoukkua taikka muita tärkeiksi katsomiani ominaisuuksia. Tästä olen nyt joutunut vänkkäämään jo monta viestiä, nyt täytyy jo ymmärtää. Omavastuulla ei ole väliä, en ole hajottamassa sitä testattavaa autoa. Vuokrata ei pysty tuoreella ajokortilla. Sukulaisia ja/tai sukulaisten autoja harjoiteltavaksi ei ole. Ei ole muita vaihtoehtoja kuin koeajot.

Vierailija
90/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on saaneet ajokortin 18 vuotiaina lukiolaisina, eikä tosiaan omaa autoa heti hankkinut kumpikaan, koska ei ole sellaisia rahoja laittaa (auton lisäksi vakuutukset + autovero). Mun ja isänsä autoilla harjoittelivat ekat vuodet kun asuivat kotona, mielelläänhän sitä antoi auton lainaan iltaisin ja viikonloppuisin jos ei itse tarvitse. Vasta kun ovat työelämässä, ovat ostaneet omat autot (toinen tosin myi nopeasti pois, koska helsingin keskustassa asuvana ja työskentelevänä ei autoa kannata edes pitää).

Ajotuntumaa voi ylläpitää vuokraamalla autoa vaikka viikonlopuiksi, kunnes ostaa oman.

Vierailija
91/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset on saaneet ajokortin 18 vuotiaina lukiolaisina, eikä tosiaan omaa autoa heti hankkinut kumpikaan, koska ei ole sellaisia rahoja laittaa (auton lisäksi vakuutukset + autovero). Mun ja isänsä autoilla harjoittelivat ekat vuodet kun asuivat kotona, mielelläänhän sitä antoi auton lainaan iltaisin ja viikonloppuisin jos ei itse tarvitse. Vasta kun ovat työelämässä, ovat ostaneet omat autot (toinen tosin myi nopeasti pois, koska helsingin keskustassa asuvana ja työskentelevänä ei autoa kannata edes pitää).

Ajotuntumaa voi ylläpitää vuokraamalla autoa vaikka viikonlopuiksi, kunnes ostaa oman.

Sultakin kysyn, mikä autovuokraamo vuokraa juuri kortin saaneelle auton? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/27/autonvuokraajan-muistilista-ym… Ks. vaikka tämä linkki joka oli jo ylempänä. Siis oikeasti, ihmiset, valoja päälle mitä vastatte! Ei voi olla näin vaikea asia ymmärtää.

Vierailija
92/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut minkään kokoisen kylän lähettyvillä, niin siellä on aivan varmasti autokauppiaita, jotka kyllä kertovat sinun toiveisiin sopivia automalleja. Ja varmasti pääset koeajamaan eri autoja eri kauppiailta, ja miksei yksityisiltäkin. Kyllä siinä lyhyessäkin koeajossa oppii havaitsemaan eri yksilöiden erot. Ei niitä kyllä voi käyttää mihinkään ajoharjoitteluun. Ei sitä ensimmäistä tarjottua tarvi ostaa.

Vierailija
93/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut minkään kokoisen kylän lähettyvillä, niin siellä on aivan varmasti autokauppiaita, jotka kyllä kertovat sinun toiveisiin sopivia automalleja. Ja varmasti pääset koeajamaan eri autoja eri kauppiailta, ja miksei yksityisiltäkin. Kyllä siinä lyhyessäkin koeajossa oppii havaitsemaan eri yksilöiden erot. Ei niitä kyllä voi käyttää mihinkään ajoharjoitteluun. Ei sitä ensimmäistä tarjottua tarvi ostaa.

Kyllä mä itsekin tiedän mitkä autot ovat niitä mun toiveen mukaisia. Ongelma ei ollut siinä ettenkö keksisi mitä ominaisuuksia tarvitsen autolta.

Vierailija
94/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sultakin kysyn, mikä autovuokraamo vuokraa juuri kortin saaneelle auton? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/27/autonvuokraajan-muistilista-ym… Ks. vaikka tämä linkki joka oli jo ylempänä. Siis oikeasti, ihmiset, valoja päälle mitä vastatte! Ei voi olla näin vaikea asia ymmärtää.

Kyllä noita nuorillekin vuokraavia on, joku lisämaksu saattaa tietenkin olla. Esim. tämä:

https://www.finnrent.fi/autovuokraus

Lisäksi on noita pieniä paikallisia vuokraamoita, joilla on vanhempia autoja tarjolla.

Vierailija
95/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä itsekin tiedän mitkä autot ovat niitä mun toiveen mukaisia. Ongelma ei ollut siinä ettenkö keksisi mitä ominaisuuksia tarvitsen autolta.

Joo, mutta se kokeneempi henkilö osaisi ehkä kertoa sinulle, missä autossa niitä kaipaamiasi ominaisuuksia on tarjolla. Kun et kerran halua täällä kertoa meille niitä kaipaamiasi ominaisuuksia.

Vierailija
96/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita nuorillekin vuokraavia on, joku lisämaksu saattaa tietenkin olla. Esim. tämä:

https://www.finnrent.fi/autovuokraus

Lisäksi on noita pieniä paikallisia vuokraamoita, joilla on vanhempia autoja tarjolla.

Sun linkkaamalla sivulla lukee että täytyy olla vuoden ajokokemus! Siis ihan oikeasti, älkää vastatko tähän ketjuun tällaisia asioita joista ette tiedä hölkäsen pöläystä.

"Vuokraaja sitoutuu itse kuljettamaan autoa. Hän saa luovuttaa auton toiselle tai toisen kuljetettavaksi vain jos vuokraamo on tehnyt siitä merkinnän vuokrasopimukseen. Vuokraajalla (kuljettajalla) tulee olla voimassa oleva ajokortti ja vähintään yhden vuoden ajokokemus. Lisäksi hänen tulee täyttää vuokraamon edellyttämät ikävaatimukset. Vuokraaja on velvollinen tiedottamaan tämän sopimuksen sisällöstä ja velvoitteista muille kuljettajille, jotka vuokraamo on hyväksynyt kirjaamalla ne vuokrasopimukseen."

Vierailija
97/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta se kokeneempi henkilö osaisi ehkä kertoa sinulle, missä autossa niitä kaipaamiasi ominaisuuksia on tarjolla. Kun et kerran halua täällä kertoa meille niitä kaipaamiasi ominaisuuksia.

Tiedän itsekin missä niitä ominaisuuksia on tarjolla. Lopeta nyt se jankutus kun tämä ei ollut ketjun aihe.

Vierailija
98/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jostain saat koeajoon jonkun auton - yksityinen ei varmasti päästä sinua lähtemään pihastaan koeajolle itseksesi (varkausvaara).

Autokaupasta saat ehkä jostain uutena korttilaisena auton hetkeksi, useimmiten käsittääkseni täällä päin vaaditaan tuo vuoden ajokokemus, ja ehkäpä uuden kortin haltija voi päästä koeajolle jos automyyjä tulee mukaan. Älä kuitenkaan kuvittele, että voit joka viikonloppu mennä hakemaan auton koeajolle (autokaupat kyllä tunnistavat ’huviajelijat’) mutta toivottavasti saat hyvää harjoitusta ainakin ennen kuin me liikutaan samalla tiellä ;)

Onko sinulla muuten siis tulossa tarve sille autolle ?

Vierailija
99/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän itsekin missä niitä ominaisuuksia on tarjolla. Lopeta nyt se jankutus kun tämä ei ollut ketjun aihe.

MITÄ SINÄ SITTEN KYSELET? Mene ja osta se toiveidesi auto? Julkisilla pääset varmaan siihen kaupunkiin, jossa kyseinen ihanuus on tarjolla? Koeaja se ja osta pois, voit harjoitella sitä ajotuntumaa koko loppuelämäsi!

Vierailija
100/258 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jostain saat koeajoon jonkun auton - yksityinen ei varmasti päästä sinua lähtemään pihastaan koeajolle itseksesi (varkausvaara).

Autokaupasta saat ehkä jostain uutena korttilaisena auton hetkeksi, useimmiten käsittääkseni täällä päin vaaditaan tuo vuoden ajokokemus, ja ehkäpä uuden kortin haltija voi päästä koeajolle jos automyyjä tulee mukaan. Älä kuitenkaan kuvittele, että voit joka viikonloppu mennä hakemaan auton koeajolle (autokaupat kyllä tunnistavat ’huviajelijat’) mutta toivottavasti saat hyvää harjoitusta ainakin ennen kuin me liikutaan samalla tiellä ;)

Onko sinulla muuten siis tulossa tarve sille autolle ?

Ei mua haittaa vaikka myyjä tulisikin mukaan. Aattelinkin jos voisi tehdä ns. tilausta että soittavat jos jotain tarpeisiini sopivaa olisi tarjolla tai vastaavaa. En minä tiedä miten käytettyjen autojen kaupat toimivat kun en ole koskaan sellaisessa asioinut. Pelko vaan on se että sitä sopivaa ei heti löydy ja taito ruostuu jos joutuu vaikka talven yli etsimään sitä oikeaa. Siksi täytyisi käydä koittamassa edes silloin tällöin jotain vastaavaa. Koska tuo vuokraaminen ei onnistu. Eivätkä ne sukulaiset tai tuttavat. Tarve autolle olisi vaikka heti. Kuvitellaan edelleen esimerkki niistä koirista. Joita ei saa riisikuppiin mutta jotka haluaa viedä agilityyn.