Ajokortin saamisen jälkeen, perheessä ei autoa eikä siis mahdollisuuta harjoitella vaan kylmiltään pitäisi ostaa oma auto.
Kuinka paljon voi käydä koeajoilla? Käytetty hakusessa (tietyntyyppinen), voinko siis marssia johonkin käytettyjen autojen liikkeeseen ja pyytää koeajoon ilman mitään oikeita ostoaikeita välttämättä jos vaikka ylittää budjetin mutta ajotuntumaa pitäisi saada? Kuinka kauan koeajot yleensä kestävät eli saa pitää autoa? Varmaan liike kuitenkin parempi vaihtoehto kuin tavallinen ihminen niin on jonkinlainen takuukin?
Kommentit (258)
Tuli mieleen että jos kaksi ihmistä käyttää samaa autoa, kannattaisi varmistaa että auto on kummallekin sopiva. Niin hullulta kuin se ehkä kuulostaakin, niin olen ajanut autolla, joista jokainen miespuolinen sukulainen on sanonut että on heille liian pieni. Siis ovat olleet liian pitkiä ja itse taas kokenut että sopivasti saa säädettyä! Kun taas jossain autoissa en oo saanut säädettyä penkkiä sopivaksi niin, että polkimille ylettäisi tarpeeksi tai sitten jos on ylettänyt vasta sillä yhdellä ainoalla etäisyydellä niin se ylettänyt vähän liiankin hyvin.. eli siis tollaisella asialla voi olla merkitystä. Lyhyet kuskit istuvat usein liian lähellä rattia ja pitkillä ihmisillä voi olla vaikeuksia mahtua autoon. Jne.. mutta jos se ei heti tunnu siltä että nyt on huonot säädöt tai liian pieni auto, auto on todennäköisesti ihan sopiva.
Jos AP ei tiedä mitään autoista, kuinka hän osaa sanoa, mikä noissa autoissa hiertää? Tai verrata niiden ominaisuuksia? Kannattaa kysyä joltain, joka oikeasti jotain tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallisesti, AP, itse autoja harrastaneena ja useita autoja ostaneena, kerro nyt lyhyesti ne ominaisuudet, mitä autolta tarvitset ja mikä sinulla on se todellinen budjetti, mitä auto saa maksaa, maksatko käteisellä tai luotolla? Ja ehkä karkea sijainti (tyyliin Etelä-Suomi, Länsi-Suomi...). Minä voin ainakin ihan ystävällisesti neuvoa, mitä kannattaisi lähteä etsimään ja kokeilemaan.
Kyllä mä ihan tiedän ja osaan ne katsoa itsekin. Mulla on merkkivaihtoehtojakin jopa 8. Mutta jossain joku asia hiertää, toisessa toinen niin että todellisia vaihtoehtoja olisi ehkä 1. Ja siitä olisi toive tietenkin mahdollisimman vähäset ajokilometrit. Ja se parin-muutaman tonnin hinta. Mieluiten talvirenkaatkin mukana jos olisivat hyvätkin oikeasti. Vuosimalli saa olla 10 vuodenkin takaa.
Ja hinta pari tonnia. Vm 2009. Farmari. Vetokoukku. Ajettu vähän. Talvirenkaat.
Juu.
Wow. Mulla meni jotenkin ihan ohi toi "10 vuodenkin takaa". Jos noilla kriteereillä on parin tonnin hintaan jotain saatavilla 700 kilsan päässä, kannattaa suunnata nokka kohti kyseistä kaaraa niin nopeasti, kuin suinkin mahdollista.
Ap, sun toivehintaluokassa ja vaatimuksilla alle 300k ajettuja on käytännössä pakko katsoa sieltä vuosituhannen vaihteen paikkeilta.
Nettiautosta löytyy vähän vanhoja halpoja. Torista löytyy paremmin. Käytännössä joutuu ostaa yksityiseltä tai pikkuliikkeestä, koska isommissa liikkeissä ei tätä hinta- ja ikäluokkaa pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallisesti, AP, itse autoja harrastaneena ja useita autoja ostaneena, kerro nyt lyhyesti ne ominaisuudet, mitä autolta tarvitset ja mikä sinulla on se todellinen budjetti, mitä auto saa maksaa, maksatko käteisellä tai luotolla? Ja ehkä karkea sijainti (tyyliin Etelä-Suomi, Länsi-Suomi...). Minä voin ainakin ihan ystävällisesti neuvoa, mitä kannattaisi lähteä etsimään ja kokeilemaan.
Kyllä mä ihan tiedän ja osaan ne katsoa itsekin. Mulla on merkkivaihtoehtojakin jopa 8. Mutta jossain joku asia hiertää, toisessa toinen niin että todellisia vaihtoehtoja olisi ehkä 1. Ja siitä olisi toive tietenkin mahdollisimman vähäset ajokilometrit. Ja se parin-muutaman tonnin hinta. Mieluiten talvirenkaatkin mukana jos olisivat hyvätkin oikeasti. Vuosimalli saa olla 10 vuodenkin takaa.
No niin, tulihan niitä speksejä. En todellakaan ole mikään autoasiantuntija, mutta jo tuo yhdistelmä, että ajettu alle 100 000km ja hintaa vain muutama tonni, takaa sen ettei niitä mahdottomasti löydy. Ja jos kerran löytyy joku, joka täyttää ihan kaikki ehtosi, niin kyllä sen perässä kannattaa matkustaa 700km. Ota joku asiantuntija mukaan.
Vuokraa auto jos haluat harjoitella vaikka viikonlopun. Ei se vakuutuslisä siinä paljon maksa jos sattuukin vahinko.
Ja sitten kannattaa olla tarkkana, ettei vanhemmassa halvassa autossa ilmoitettu alle 100 tkm olekin vaihtomoottorilla ajettu kilsamäärä, kun rungolla ajettu esim. yli 300tkm. Tai jos kovin halpa, niin kilsat on väärät (mittaria pyöritetty) tai auto on kolariauto tai kolariosista kasattu. Eli joo, joku mukaan.
Ei ap halua mitään ohjeita tai neuvoja, vaan on täällä vaan vänkäämään ja keksimässä tekosyitä jatkaa tuota samaa jankkaustaan. Trolli, mikä trolli.
Keksi ap ensi kerralla koko tarina heti alussa valmiiksi, ettet joudu kesken matkaa keksimään aukkojen paikkausta, ja et puhu itseäsi noin pahasti pussiin.
Suosittelen, että katselet ihan ensiksi netistä, missä hinnoissa pyörii sellaiset autot, jotka täyttävät sinun kriteerisi. Autoliikkeissäkin myynnissä olevat käytetyt autot löytyvät netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ymmärrät, että parin tonnin hintaan et tule saamaan yhtään oikeasti hyvää autoa. Siis sellaista, johon ei tulisi vikoja hetimiten. Onko sinulla auton hankinnan jälkeen sitten varattu rahaa myös vikojen korjauksiin?
Kyllä mulla ihan reipas budjetti on, sekään ei ollut tämän ketjun ongelma. Taasko tämä alkaa alusta...
Muistaakseni olit tuossa hetki sitten huolissasi, jos jokin meneekin mönkään, kun ostat auton 700 kilometrin päästä ja kauppa onkin huono.
eri
Myyjän vastuu huoletti, miten toimittaa auto noin kauas vai miten tällainen edes menisi. Siksi olisi järkeävämpi ostaa ensikertalaisena auto lähempää. Olisi helpompi asioida huoltojutuissa jos tarve on. Ja muutenkin, noin kauas jos lähtee autoa ostamaan, melkein se on sitten heti ostettavakin ettei ihan hukkareissua tule. Lähellä olevaa olisi helpompi käydä koeajamassa ja miettiä vaikka yön ylikin kenties.
Sinulla ei näköjään ole mitään käsitystä, miten autokauppoja tehdään. Ja mitä väliä huoltojutuissa on, onko se myyjä 700 kilometrin päässä vai 30 kilometrin päässä, kun puhelut ja verkkopankkiyhteydet kulkevat Suomen joka kolkkaan?
Jos budjetti on reipas, kyllä siihen pitäisi yksi tuollainen autonhakureissukin mahtua.
No miten ihmeessä mulla voisi olla käsitys miten autokauppoja tehdään kun olen ekaa autoa vasta hankkimassa? Sanoin jo otsikossa ettei perheessä mitään muitakaan autoja ole. Siis taas missä on sisälukutaito? Perustelin myös sillä ettei ostopäätöstä olisi pakko tehdä vartin autoon tutustumisen jälkeen kun lähempää olevaa voisi käydä koeajamassa ehkä useamminkin tai ainakin nukkua yön yli ennen kuin ostaa.
Jokainen auto on yksilö. Ja kyllä sinä voit käydä ajamassa samaa autoa muutamaankin kertaan, mutta ei sinulle ensikertalaisena mitään autoa viikonlopuksi anneta. Ihmiset kyllä nukkuvat yön yli yleensäkin näissä elämän isommissa hankinnoissa, niin autoissa kuin puhumattakaan asunnoista.
Niin mutta jos lähden ostamaan autoa jostain kauempaa, yön yli nukkuminen ja miettiminen välttämättä ole mahdollista.
Nyt olet kyllä todella yksinkertainen. Sinä voit soittaa sille automyyjälle kun olet tehnyt päätöksesi ( = haluat ostaa sen auton) ja varata sen sinulle ja sopia milloin sen menet hakemaan.
Eli siis 2 reissua? Ensin kävisin koeajamassa ja sitten menisin kotiin miettimään ja soittaisin myyjälle että varaisin ja hakisin? Ei mulla ole aikaa sellaiseen.
Asioi suuressa liikkeessä, jolla on liikkeitä eri puolilla maata. Ne tuo sulle auton vaikka toiselta puolelta maata kotiovelle.
Vuokraa auto vuorokaudeksi silloin tällöin. Enemmän sinä siinä saat harjoitusta kuin jollain alle tunnin koeajolla. Tai vaikka useammaksikin vuorokaudeksi jos ei kerran rahastakaan ole puutetta. Hassua ajatella että autokauppojen autoilla kävisi pitämässä ajotaitoa yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa auto vuorokaudeksi silloin tällöin. Enemmän sinä siinä saat harjoitusta kuin jollain alle tunnin koeajolla. Tai vaikka useammaksikin vuorokaudeksi jos ei kerran rahastakaan ole puutetta. Hassua ajatella että autokauppojen autoilla kävisi pitämässä ajotaitoa yllä.
Hassua ajatella että autovuokraamot vuokraisivat autoja uunituoreille autokortin saaneille kun vuokrasopimukset edellyttävät vähintään yhden vuoden ajokokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua ajatella että autovuokraamot vuokraisivat autoja uunituoreille autokortin saaneille kun vuokrasopimukset edellyttävät vähintään yhden vuoden ajokokemusta.
Ei edellytä. Herz näyttää edellyttävän. Muut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edellytä. Herz näyttää edellyttävän. Muut ei.
Väärin meni.
1. Ei se ajotaito katoa, vaikka olisi taukoa ajamisessa. Oletan, että tässä puhutaan ennemmin kuukausista kuin vuosista. Olen ajanut tosi satunnaisesti sen ajan, kun ajokortti on ollut, luokkaa 20 v. En lähde autolla Hgin keskustaan, jos ei ole ihan pakko, mutta selviän tarvittaessa vuokra-auton kanssa. Jos hankkisin oman auton niin siinähän sitä harjoitusta sitten saisi enemmän.
2. Jos kerran olet jo kypsästi aikuinen niin joku vuokraamo voisi hyvinkin vuokrata sulle auton, vaikkei kortti ole ollut vuotta. Kysyä kannattaa aina. Pienemmissä todennäköisemmin joustoa.
Ja hinta pari tonnia. Vm 2009. Farmari. Vetokoukku. Ajettu vähän. Talvirenkaat.
Juu.