Ajokortin saamisen jälkeen, perheessä ei autoa eikä siis mahdollisuuta harjoitella vaan kylmiltään pitäisi ostaa oma auto.
Kuinka paljon voi käydä koeajoilla? Käytetty hakusessa (tietyntyyppinen), voinko siis marssia johonkin käytettyjen autojen liikkeeseen ja pyytää koeajoon ilman mitään oikeita ostoaikeita välttämättä jos vaikka ylittää budjetin mutta ajotuntumaa pitäisi saada? Kuinka kauan koeajot yleensä kestävät eli saa pitää autoa? Varmaan liike kuitenkin parempi vaihtoehto kuin tavallinen ihminen niin on jonkinlainen takuukin?
Kommentit (258)
Av-mamman lauantain provo. Kukaan ei ole noin tyhmä oikeasti kuin ap. Tai jos on, niin sitä viedään autokaupassa kuin litran mittaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajo kestää yleensä alle tunnin. Lisäksi joutuu kirjoittamaan kovat paperit että jos autoon tulee pienikin naarmu -kolarista puhumattakaan, niin maksaa pitää.
Kannattaa säästää ja ostaa joku halpa aluksi.
Jep muutama tuhat euroa on maksimissaan budjetti mutta johonkin pariin tuhanteen tähtään. Varmaan täytyy ottaa kaikki mahdolliset vakuutukset ensialkuun myös niin näkee miten sitten lähtee sujumaan.
2tonnia reipas budjetti?
Tähtään. Kuten tässä ketjussa on monta kertaa tullut ilmi, ei ensiautoksi kannata hankkia mitään bränikkää kaupasta.
Mutta silti pitää olla kaikki muut ominaisuuden viimeisen päälle ja on varaa haukkua tavallisia autoja riisikipoiksi :D
No esim. se vetokoukku tai tiettyjen ajokilometrien alittaminen eivät ole mitään viimeisen päälle ominaisuuksia.
No ap:han ei näitä ominaisuuksia suostu kertomaan. Kyllä minä sanoisin, että melko erikoisia ominaisuuksia ovat, jos ainoa Suomessa myynnissä oleva yksilö on 700 kilometrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis:
ajokortti
rahaa
haluamasi ominaisuudet sisältävä automalli
terve ostaa auto
Mutta et halua ostaa sitä autoa, koska ei ole ajokokemusta? Ja ajattelit että sitä saa ilmaiseksi jostain?
Ei v*ttu ettei mene perille. Jos kyseisten tarpeiden autoa ei ole markkinoilla, en voi sellaista ostaa. En ole ilmaiseksi vailla mitään.
Ostaisin auton heti jos löytäisin tarpeisiini sopivan mutta sellaista ei välttämättä ole heti tarjolla niin ei voi harjoitella ajamistakaan ellei käy jossain koeajamassa niitä riisikuppeja joita ei ole ostamassa. Ja jos ei harjoittele ajamista, taito karisee sen siliän tien.
Kyllä nyt täytyy olla ihan perkeleen erikoiset vaatimukset. Haetko jotain vaaleanpunaisia nahkapenkkejä?
Ihan normaaleilla ominaisuuksilla varustettuja autoja kun on myynnissä pilvin pimein.
Kuten joku sanoi, taitaa olla, että jos kertoisi niin ei voisi enää jankuttaa.
Kyllä tää alottaja on sekasin.
Ihmetellä täytyy mitä autoa ap on etsimässä. Helpottaisi ymmärtämistä, jos kertoisi. Koiria saa kuskattua monessakin autossa; iso farkku, SUV, tila-auto, pakettiauto. Kaikkia luulisi olevan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ymmärrät, että parin tonnin hintaan et tule saamaan yhtään oikeasti hyvää autoa. Siis sellaista, johon ei tulisi vikoja hetimiten. Onko sinulla auton hankinnan jälkeen sitten varattu rahaa myös vikojen korjauksiin?
Kyllä mulla ihan reipas budjetti on, sekään ei ollut tämän ketjun ongelma. Taasko tämä alkaa alusta...
Muistaakseni olit tuossa hetki sitten huolissasi, jos jokin meneekin mönkään, kun ostat auton 700 kilometrin päästä ja kauppa onkin huono.
eri
Myyjän vastuu huoletti, miten toimittaa auto noin kauas vai miten tällainen edes menisi. Siksi olisi järkeävämpi ostaa ensikertalaisena auto lähempää. Olisi helpompi asioida huoltojutuissa jos tarve on. Ja muutenkin, noin kauas jos lähtee autoa ostamaan, melkein se on sitten heti ostettavakin ettei ihan hukkareissua tule. Lähellä olevaa olisi helpompi käydä koeajamassa ja miettiä vaikka yön ylikin kenties.
Sinulla ei näköjään ole mitään käsitystä, miten autokauppoja tehdään. Ja mitä väliä huoltojutuissa on, onko se myyjä 700 kilometrin päässä vai 30 kilometrin päässä, kun puhelut ja verkkopankkiyhteydet kulkevat Suomen joka kolkkaan?
Jos budjetti on reipas, kyllä siihen pitäisi yksi tuollainen autonhakureissukin mahtua.
No miten ihmeessä mulla voisi olla käsitys miten autokauppoja tehdään kun olen ekaa autoa vasta hankkimassa? Sanoin jo otsikossa ettei perheessä mitään muitakaan autoja ole. Siis taas missä on sisälukutaito? Perustelin myös sillä ettei ostopäätöstä olisi pakko tehdä vartin autoon tutustumisen jälkeen kun lähempää olevaa voisi käydä koeajamassa ehkä useamminkin tai ainakin nukkua yön yli ennen kuin ostaa.
Jokainen auto on yksilö. Ja kyllä sinä voit käydä ajamassa samaa autoa muutamaankin kertaan, mutta ei sinulle ensikertalaisena mitään autoa viikonlopuksi anneta. Ihmiset kyllä nukkuvat yön yli yleensäkin näissä elämän isommissa hankinnoissa, niin autoissa kuin puhumattakaan asunnoista.
Niin mutta jos lähden ostamaan autoa jostain kauempaa, yön yli nukkuminen ja miettiminen välttämättä ole mahdollista.
Öö, miksei..? Etkö ole koskaan ollut yötä pois kotoa?
No ihan vaikka etten pysty järjestämään poissaoloa kotoa niiden koirien takia. Tai jotain. Älkää nyt taas aloittako tätä vänkytivänkytiä.
Nyt on kyllä jo elämänhallinnassa jotain vikaa. Otsikossa puhuit perheestä, eli et ihan yksin taida niiden koirien kanssa olla. Jos ei pariskunnalla ole yhtäkään paikkaa, jonne koirat saa hoitoon yhden autonhakureissun ajaksi tai kaveria, joka lähtee toisen mukaan hakemaan sitä autoa, kannattaa varmaankin luopua niistä koirista.
Kuka sanoo että perhe on vain 2 aikuisen talous? Perhe voi olla vaikka alaikäisiä lapsiakin. Ihan mitä vaan. En halunnut kertoa tunnistettavasti, älä siis kysy. Eihän niitä koiriakaan välttämättä ollut kuin esimerkiksi tietyntyyppisestä tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman tonnin autoon ei varmaan kannata ottaa kaskovakuutusta. Maksaa kuitenkin useamman satasen vuodessa.
No eihän se paljoa ton hintasessa autossa korvaa. Mutta kallein vakuutus on nimenomaan se pakollinen liikennevakuutus. Juuri kortin saaneelle se tekee yli tonnin vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallisesti, AP, itse autoja harrastaneena ja useita autoja ostaneena, kerro nyt lyhyesti ne ominaisuudet, mitä autolta tarvitset ja mikä sinulla on se todellinen budjetti, mitä auto saa maksaa, maksatko käteisellä tai luotolla? Ja ehkä karkea sijainti (tyyliin Etelä-Suomi, Länsi-Suomi...). Minä voin ainakin ihan ystävällisesti neuvoa, mitä kannattaisi lähteä etsimään ja kokeilemaan.
Kyllä mä ihan tiedän ja osaan ne katsoa itsekin. Mulla on merkkivaihtoehtojakin jopa 8. Mutta jossain joku asia hiertää, toisessa toinen niin että todellisia vaihtoehtoja olisi ehkä 1. Ja siitä olisi toive tietenkin mahdollisimman vähäset ajokilometrit. Ja se parin-muutaman tonnin hinta. Mieluiten talvirenkaatkin mukana jos olisivat hyvätkin oikeasti. Vuosimalli saa olla 10 vuodenkin takaa.
Niin, mikähän on, kun ei tahdo löytyä.. :D
Vierailija kirjoitti:
Av-mamman lauantain provo. Kukaan ei ole noin tyhmä oikeasti kuin ap. Tai jos on, niin sitä viedään autokaupassa kuin litran mittaa😂
Kannattaa otta joku autoja tunteva kaveri/sukulainen mukaan.
En jaksanut lukea koko ketjua, kerron oman tarinani.
Olin itse sanassa tilanteessa kuin ap 15v sitten. Hankin ajokortin 42v ikäisenä. Sitten lähdin ostamaan autoa. Sain autoilevan ystävän seurakseni. Mentiin tunnettuun liikkeeseen ja sain hyvää palvelua ammattimyyjältä. Pyysin harkinta-aikaa yön yli ja seuraavana päivänä tein kaupat. Oli ainoa auto, jonka koeajoin, ja se auto oli minulla n 5v. Sitten ostin uuden. Minä asun pks, joten kaupoille oli helppo lähteä, mutta en minä sinne kauppaan sen auton takia enää tarvinnut mennä. Reippaasti vaan kauppaan katsomaan tarjontaa. Ainakin isojen liikkeiden valikoima on myös netissä esitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa otta joku autoja tunteva kaveri/sukulainen mukaan.
Ei ap:lla ole ketään kaveria eikä sukulaisia. Niin hän kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ymmärrät, että parin tonnin hintaan et tule saamaan yhtään oikeasti hyvää autoa. Siis sellaista, johon ei tulisi vikoja hetimiten. Onko sinulla auton hankinnan jälkeen sitten varattu rahaa myös vikojen korjauksiin?
Kyllä mulla ihan reipas budjetti on, sekään ei ollut tämän ketjun ongelma. Taasko tämä alkaa alusta...
Muistaakseni olit tuossa hetki sitten huolissasi, jos jokin meneekin mönkään, kun ostat auton 700 kilometrin päästä ja kauppa onkin huono.
eri
Myyjän vastuu huoletti, miten toimittaa auto noin kauas vai miten tällainen edes menisi. Siksi olisi järkeävämpi ostaa ensikertalaisena auto lähempää. Olisi helpompi asioida huoltojutuissa jos tarve on. Ja muutenkin, noin kauas jos lähtee autoa ostamaan, melkein se on sitten heti ostettavakin ettei ihan hukkareissua tule. Lähellä olevaa olisi helpompi käydä koeajamassa ja miettiä vaikka yön ylikin kenties.
Sinulla ei näköjään ole mitään käsitystä, miten autokauppoja tehdään. Ja mitä väliä huoltojutuissa on, onko se myyjä 700 kilometrin päässä vai 30 kilometrin päässä, kun puhelut ja verkkopankkiyhteydet kulkevat Suomen joka kolkkaan?
Jos budjetti on reipas, kyllä siihen pitäisi yksi tuollainen autonhakureissukin mahtua.
No miten ihmeessä mulla voisi olla käsitys miten autokauppoja tehdään kun olen ekaa autoa vasta hankkimassa? Sanoin jo otsikossa ettei perheessä mitään muitakaan autoja ole. Siis taas missä on sisälukutaito? Perustelin myös sillä ettei ostopäätöstä olisi pakko tehdä vartin autoon tutustumisen jälkeen kun lähempää olevaa voisi käydä koeajamassa ehkä useamminkin tai ainakin nukkua yön yli ennen kuin ostaa.
Jokainen auto on yksilö. Ja kyllä sinä voit käydä ajamassa samaa autoa muutamaankin kertaan, mutta ei sinulle ensikertalaisena mitään autoa viikonlopuksi anneta. Ihmiset kyllä nukkuvat yön yli yleensäkin näissä elämän isommissa hankinnoissa, niin autoissa kuin puhumattakaan asunnoista.
Niin mutta jos lähden ostamaan autoa jostain kauempaa, yön yli nukkuminen ja miettiminen välttämättä ole mahdollista.
Öö, miksei..? Etkö ole koskaan ollut yötä pois kotoa?
No ihan vaikka etten pysty järjestämään poissaoloa kotoa niiden koirien takia. Tai jotain. Älkää nyt taas aloittako tätä vänkytivänkytiä.
Nyt on kyllä jo elämänhallinnassa jotain vikaa. Otsikossa puhuit perheestä, eli et ihan yksin taida niiden koirien kanssa olla. Jos ei pariskunnalla ole yhtäkään paikkaa, jonne koirat saa hoitoon yhden autonhakureissun ajaksi tai kaveria, joka lähtee toisen mukaan hakemaan sitä autoa, kannattaa varmaankin luopua niistä koirista.
Kuka sanoo että perhe on vain 2 aikuisen talous? Perhe voi olla vaikka alaikäisiä lapsiakin. Ihan mitä vaan. En halunnut kertoa tunnistettavasti, älä siis kysy. Eihän niitä koiriakaan välttämättä ollut kuin esimerkiksi tietyntyyppisestä tarpeesta.
No sitä suuremmalla syyllä ihmetyttää, jos minkäänlaisia tukiverkkoja ei ole. En kysy mitään, mutta eipä tämä selitys nyt vieläkään kovin järkevä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallisesti, AP, itse autoja harrastaneena ja useita autoja ostaneena, kerro nyt lyhyesti ne ominaisuudet, mitä autolta tarvitset ja mikä sinulla on se todellinen budjetti, mitä auto saa maksaa, maksatko käteisellä tai luotolla? Ja ehkä karkea sijainti (tyyliin Etelä-Suomi, Länsi-Suomi...). Minä voin ainakin ihan ystävällisesti neuvoa, mitä kannattaisi lähteä etsimään ja kokeilemaan.
Kyllä mä ihan tiedän ja osaan ne katsoa itsekin. Mulla on merkkivaihtoehtojakin jopa 8. Mutta jossain joku asia hiertää, toisessa toinen niin että todellisia vaihtoehtoja olisi ehkä 1. Ja siitä olisi toive tietenkin mahdollisimman vähäset ajokilometrit. Ja se parin-muutaman tonnin hinta. Mieluiten talvirenkaatkin mukana jos olisivat hyvätkin oikeasti. Vuosimalli saa olla 10 vuodenkin takaa.
Niin, mikähän on, kun ei tahdo löytyä.. :D
Vuosimalli on usein määräävin tekijä hinnassa, mutta toki kilsatkin vaikuttavat. Kaikkea nyt vaan ei voi saada; hyväkuntoinen, vähän ajettu ja halpa harvoin ovat samassa yksilössä tarjolla. Kilsoistakaan ei voi olla aina ihan varma.
No niin, onhan meillä ongelmaa kerrakseen:
- Ei ajokokemusta
- Ei kokemusta autokaupoista
- budjetti pari tonnia
- auton pitää olla vähän ajettu, siinä pitää olla vetokoukku, talvirenkaat ja tilaa agilitykoirille
- tämän lisäksi vaaditaan ilmeisesti myös muita ominaisuuksia
- vanhempia ei ole kummallakaan
- kavereita ei ole kummallakaan
- koirat, mahdollisesti lapsia tms rasitteita, ettei pääse kotoa lähtemään kauas
- ei autoa, jolla pääsee harjoittelemaan tai tekemään autokauppoja kauemmas
- hotelliin ei ole varaa tai sinne ei pääse ajanpuutteen tai velvoitteiden vuoksi
No mutta, mikäs siinä. Ratkaistaan tilanne sillä, että kierrellään autokaupoilla koeajelemassa autoja, joita ei ole aikomustakaan ostaa, että ajokokemusta kertyy. Ehkä joku joskus tuo sen sopivan auton siihen kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
- Ei ajokokemusta
- budjetti pari tonnia
- auton pitää olla vähän ajettu, siinä pitää olla vetokoukku, talvirenkaat ja tilaa agilitykoirille
- koirat, mahdollisesti lapsia tms rasitteita, ettei pääse kotoa lähtemään kauas
- hotelliin ei ole varaa tai sinne ei pääse ajanpuutteen tai velvoitteiden vuoksi
No mutta, mikäs siinä. Ratkaistaan tilanne sillä, että kierrellään autokaupoilla koeajelemassa autoja, joita ei ole aikomustakaan ostaa, että ajokokemusta kertyy. Ehkä joku joskus tuo sen sopivan auton siihen kotiovelle.
Millä kummallakaan? Edelleen, onko perhe tosiaankin vain 2 aikuisen ihmisen talous? Kuinka laput silmillä te palstamammat oikeasti elätte? En enää ihmettele yhtään näitä vastauksia joita olen saanut esim. kyllähän nyt isipappa mullekin auton osti jo ennen autokoulua pihaan seisomaan, miksei sulle? Palstamamma ei näköjään osaa hahmottaa oikein minkäänlaista muuta elämäntapaa kuin minkä itse on valinnut.
Nyt on kyllä urpoin ap ikinä, tämä ketju tulee jäämään palstahistoriaan :D!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei ajokokemusta
- budjetti pari tonnia
Millä kummallakaan? Edelleen, onko perhe tosiaankin vain 2 aikuisen ihmisen talous? Kuinka laput silmillä te palstamammat oikeasti elätte? En enää ihmettele yhtään näitä vastauksia joita olen saanut esim. kyllähän nyt isipappa mullekin auton osti jo ennen autokoulua pihaan seisomaan, miksei sulle? Palstamamma ei näköjään osaa hahmottaa oikein minkäänlaista muuta elämäntapaa kuin minkä itse on valinnut.
Minulle ei ole vanhemmat ostaneet autoa ja autokoulunkin maksoin ihan omasta pussista. Silti olen heiltä saanut tarvittaessa apua lastenhoidossa, jos on jokin asia hoidettavana.
Ja miten niin "millä kummallakaan"? Sanoit, että perheessänne ei kenelläkään ole sukulaisia eikä ystäviä. Jos teitä on perheessänne kaksi aikuista, mikä ongelma tuossa sanamuodossa on. Jos perheessänne on aikuisten lisäksi lapsia, eipä heidän kavereistaan juurikaan apua ole. Jos tarkoitat sitä, että olet yksinhuoltaja tai omaishoitaja, olen entistä huolestuneempi, miten sinulla on hoidettavana lapsia tai sairas omainen ja koiria eikä yhtäkään aikuista, jolta voit pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei ajokokemusta
- budjetti pari tonnia
Minulle ei ole vanhemmat ostaneet autoa ja autokoulunkin maksoin ihan omasta pussista. Silti olen heiltä saanut tarvittaessa apua lastenhoidossa, jos on jokin asia hoidettavana.
Ja miten niin "millä kummallakaan"? Sanoit, että perheessänne ei kenelläkään ole sukulaisia eikä ystäviä. Jos teitä on perheessänne kaksi aikuista, mikä ongelma tuossa sanamuodossa on. Jos perheessänne on aikuisten lisäksi lapsia, eipä heidän kavereistaan juurikaan apua ole. Jos tarkoitat sitä, että olet yksinhuoltaja tai omaishoitaja, olen entistä huolestuneempi, miten sinulla on hoidettavana lapsia tai sairas omainen ja koiria eikä yhtäkään aikuista, jolta voit pyytää apua.
Nyt aletaan olla niin kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta että jätän tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei ajokokemusta
- budjetti pari tonnia
Jätetään vain. Moni sai aikamoiset naurut tästä sun ketjusta, että ei tämä ihan hukkaan sulla mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ei ajokokemusta
- budjetti pari tonnia
No itse lähdit taivastelemaan, kun palstalla ei ymmärretä erilaisia elämäntilanteita ja olettamaan, kuka minun autoni on maksanut.
Ota joku kokenut autonsa itse korjannut tai paljon autoja ostanut tuttu mukaan. Ei kannata ostaa ekasta liikkeestä vaan käy eri paikoissa.
Siis koeajo tapahtuu siten, että meet liikkeeseen ja kerrot budjetin ja millaista autoa etsit.
Myyjän kanssa allekirjoitat paperin koeajosta. Henkilöllisyys pitää todistaa. Jos koeajon aikana sattuisi jokin kolari, maksat liilkeelle korvaussumman. Myyjä tulee mahdollisesti mukaan. Muistelisin sopimuksessa lukeneen 500e. Eli ei mikään mahdoton.
Pienemmissä autoissa samat kilometrit voi olla paljon. Diesel-autoilla voidaan useimmiten ajaa enemmän km kuin bensa autoilla.
Liikkeessä sama auto maksaa enemmän kuin yksityisellä, mutta yksityinen myyjä saattaa olla joko rehellinen tai ei. Autoliikkeen myyjä pitää aina jollain tavalla liikkeen puolesta peliä, mutta toisaalta myyjä/autoliike ei voi kadota saharaan.. yksityinen henkilö taas voi antaa sinun tutkia autoa kauemmin rauhassa ja koeajella niin paljon kuin haluat ilman mitään lappusia. Toki kuski nyt luonnollisesti joutuis korvaamaan hänellekin menetetyn osuuden.. mut niin se on aina!
Toki autoa voi koeajaa 2 ihmistä, jos ei itse ole varma.
Autoa ostoessa pitää myös muistaa verot (onko maksettu) ja vakuutukset! Vakuutuksen voi saada myös autoliikkeessä tehtyä.
Verot pitää aina muistaa maksaa ajoissa (1-4kertaa vuodessa) sitten... muuten autolla ei saa ajaa!
Auton ostaminen on yllättävän yksinkertaista.. mutta mitään takeita ei koskaan ole. Oli sitten liikkeestä tai yksityiseltä. Mieti mitä autoltasi haluat.. mulle ne kriteerit oli: lämmitys toimii, lasi ei huurru/huurteen poisto, kulutus vähäinen tai kohtuullinen, ei pikkuauto (koska ajan maanteillä) vaan vähän runkoakin pitää olla ja törmäystestit ok, jne. Eikä liian kalliit vakuutusmaksut. Törmäystestit löytyy netistä, esim youtubesta. Vakuutusmaksun voi arvioida netissä syöttämällä jonkin esimerkkiauton rekisterin.. esim bemareissa ovat kalliita (jaa miksiköhän... 😂). Eli määräytyvät tilastojen mukaan.
Muista välillä vaihtaa öljyt, suodattimet ja erityisesti jakopäähihna (tarkista ostaessa milloin on viimeksi vaihdettu. Huoltokirjasta löytyy vaihtoväli.).