Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolan kotikäynti vastasyntyneelle: tarjoilut?

Vierailija
13.09.2019 |

Kun neuvolasta tehdään kotikäynti vauvan ollessa pieni ja vastasyntynyt, mitä pitäisi osata ottaa huomioon? Tarkoitan siis sitä 1. tarkastusta joka tullaan tekemään kotikäyntinä.

Pitääkö neuvolan tädille tarjota jotakin syötävää/juotavaa? Oletko sinä tarjonnut jotakin?
Mitä tuossa tarkastuksessa tehdään? Kestääkö se kuinka pitkään?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mitään kohtua kokeiltu, ei myöskään epiosotomia haavan kuntoakaan. Tosin ensimmäinen käynti oli vasta kun lapsi oli 8tai oliko 9 päivän ikäinen. Kysy vointiani kyllä. Lapsi pääsi sairaalasta 6 pv ikäisenä, vihreää lapsivettä imi keuhkoon. Kotisairaanhoito kävi vielä antibiootit suoneen laittamassa 6. ja 7. päivän ikäisenä.

Kohtuani paineltiin kun lähdin sairaalasta 1 1/5 vuorokauden päästä synnytyksestä, eivät pitäneet synnytysosastolla ilman lasta -enkä halunnut itsekään olla- lapsi toisella paikkakunnalla tehohoidossa. Imetys kuitenkin onnistui kun pääsin olemasn 24h hänen kanssaan siirryttyään lastenosastolle 4pv iässä.

Eli miloin olette kotiutuneet? Eli oliko minun terveyteni heitteillä, kun kukaan ei tarkastanut vointiani kuin seuraavan kerran kuin vasta viikon päästä synnytyksestä?

Vierailija
22/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä mitään. Kotikäynti on siksi, ettei sinun tarvitse vastasynnyttäneenä ja väsyneenä raahautua heti neuvolaan.

Mä olen ollut kyllä ymmärtävinäni, että se on siksi, että neuvola haluaa vähän katsoa, millaiseen kotiin vauva muuttaa.

Perustelen tätä ihan sillä, että synnytyssairaala on pyytänyt aina raahautumaan labraan verikokeisiin vastasyntyneen kanssa, jos tarvetta on ollut. Ihan yhtä helppoa nuokin olisi ollut hoitaa kotona, mutta ei.

Kotikäynnistä voi kyllä kieltäytyä ihan vapaasti, jos kokee sen kiusallisena. Labrahoitajat sairaalassa tekee työtään liukuhihnatyyliin, Eivät he voi sieltä lähteä kotikäynneille ottamaan jotain minuutin kestävää verikoetta. Kotikäynteinä näytteitä saataisiin otettua joku 3 per päivä, melko tehotonta :D

Tämä, meillä tehtiin muuttoa ja pyydettiin vaan normikäynti neuvolaan, kun oli puolet kamoista toisessa kämpässä ja kamoja kannettiin kokoajan. Oli helpompi välissä vauva käyttää neuvolassa eikä puhettakaan lasusta. 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta saaneena en ole ikinä tarjonnut mitään ensimmäinen syntyi  1991v.

Vierailija
24/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolantäti tuli vain haukkumaan huonoa valastusta, kun ei nähnyt mitään. Olisi ottanut oman lampun mukaan.

Vierailija
25/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää pullakahvitarjoilu. Luulin, että sellainen on ohi.

Minä en tunne ketään, joka harrastaa moista

Vierailija
26/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sille ja kysy allergiat ensin. Niitä tuntuu olevan nykyään jokatoisella.

Vierailija
27/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä mitään. Kotikäynti on siksi, ettei sinun tarvitse vastasynnyttäneenä ja väsyneenä raahautua heti neuvolaan.

Niinkö luulet? Ihan kiva ajatus, "ettei tarvii raahautua", mutta kyllä siinä on taustalla laajempi tarkastus kotioloista ja elämänhallinnasta. Ihan normaalia neuvolatoimintaa se silti on, ei siis kohdennettu ns. riskiperheisiin, vaikka taustalla toki onkin näiden perheiden parempi tavoittaminen oikeanlaisten palveluiden piiriin. Kotikäynnit vie reippaasti enemmän aikaa kuin neuvolavastaanotto paikanpäällä, joten synnyttäneen äidin mukavuus edellä ei ole käytettävissä olevien resurssien puitteissa vara todellakaan toimia.

Vierailija
28/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kotikäyntihän tehdään osittain myös kotiolojen tarkastus mielessä. Ja tämä on kai kaikille selviö?

Toki myös vauvan vointia ja kasvua sekä synnyttäneen olotilaa tarkastetaan, mutta samalla neuvolan th pääsee ikään kuin luvan kanssa kurkistamaan onko kaikki kotona kunnossa vai olisiko aihetta huoleen.

Ja tunnetusti tämä huolen aiheellisuus sitten taas riippuu th:sta.

Esim. itselläni oli riesana eläkeiässä oleva ”kehäkettu”, joka tuntui näkevän huolta kaikkialla. Kärsi ilmeisesti jonkinlaisesta burnoutista ja toimi muutenkin sekavasti. Oli ihana päästä hänen lomansa aikana toiselle th:lle ja kokea millaista normaali vuorovaikutus neuvolan ja odottajan/lapsiperheen välillä voi olla.

Vierailija
29/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilu voi olla yksi hyvä keino sen estämisessä, ettei täti koe kotiolotarkistuksen yhteydessä huolta, koska lain mukaan huoli=lasu. Toki tarjoilu ei saa olla yletöntä, koska se voitaisiin tulkita lahjonnaksi.

Höpöhöpö. Jos kotikäyntejä on 10 päivässä ja jokaisessa juo mukillisen kahvia niin helposti siitä tulee 2litraa kahvia.

Ellei sitten tarkoituksella halua vatsaongelmia.

Ja jos tarjoat kahvia, niin tarjoa myös vessassa käynti mahdollisuutta.

Ja ap.lle ei tarvitse tarjota mitään, ei siivota kotia jai ne aamiaisastiat voi olla vielä puoleen päivään asti pöydällä. Ja se on vain hyvä, kun viesti on, että tässä perheessä keskitytään vauvaan.

Vierailija
30/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ottanut neuvolantätiä kotiin, vaan mentiin neuvolalle. Olen ollut ihan liikuntakykyinen heti, ja muutenkin joutunut vauvan kanssa kulkemaan ruokakauppaan ja muuallekin heti, koska miehellä reissutyö. Ei ollut ongelmaa neuvolalle, ettei kukaan ole käynyt meillä kotona.

Vierailija
31/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole koskaan kokenut, että olisi jotain kotitarkastusta tehnyt. Meillä on neljä lasta ja aika lyhyet ikäerot. Sama terveydenhoitaja käynyt joka kerta. Johan tuo olisi ensimäisellä kerralla jo tupatarkastuksen tehnyt, joten miksi tulla vielä kolme kertaa.

Tuli sisään, riisui vaatteet ja pyysi makkariin ja paineli vatsanalueen ja kurkisti tikkien kunnon ja punnitsi vauvan ja katsoi muut jutut siitä. Pari sanaa vaihdettiin, miten synnytys meni ja lähti pois. Aikaa meni alle puoli tuntia. 

Ei käynyt kiertelemässä taloa, eikä kurkkimassa missään, eikä tyhjää lätissyt ja kysellyt turhia.

Vierailija
32/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut kyllä ymmärtävinäni, että se on siksi, että neuvola haluaa vähän katsoa, millaiseen kotiin vauva muuttaa.

Perustelen tätä ihan sillä, että synnytyssairaala on pyytänyt aina raahautumaan labraan verikokeisiin vastasyntyneen kanssa, jos tarvetta on ollut. Ihan yhtä helppoa nuokin olisi ollut hoitaa kotona, mutta ei.

Kotikäynnistä voi kyllä kieltäytyä ihan vapaasti, jos kokee sen kiusallisena. Labrahoitajat sairaalassa tekee työtään liukuhihnatyyliin, Eivät he voi sieltä lähteä kotikäynneille ottamaan jotain minuutin kestävää verikoetta. Kotikäynteinä näytteitä saataisiin otettua joku 3 per päivä, melko tehotonta :D

Eivät ne kotikäynnit ole minusta olleet yhtään kiusallisia, eivätkä ole jatkossakaan, koska lapsiluku on täynnä.

Mutta silti olen aina tiedostanut, että kyllä tässä katsotaan vähän sitä kotiakin, ainakin jos on ammattitaitoinen neuvolatäti asialla.

Ja pointtini on sama kuin sinunkin. Labrahoitajilla ei ole aikaa juoksennella ympäri maailmaa hakemassa verinäytteitä parin päivän ikäisiltä vauvoilta. Ja ottaen huomioon, miten neuvolakäyntejä on vähennetty viime vuosina, ei niillä terkkareillakaan ole yhtään ylimääräistä aikaa. Eli motiivi kotikäynnille on jokin muu kuin äidin ja lapsen kotoa lähdön vaivan säästäminen.

Vierailija
33/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilu voi olla yksi hyvä keino sen estämisessä, ettei täti koe kotiolotarkistuksen yhteydessä huolta, koska lain mukaan huoli=lasu. Toki tarjoilu ei saa olla yletöntä, koska se voitaisiin tulkita lahjonnaksi.

Höpöhöpö. Jos kotikäyntejä on 10 päivässä ja jokaisessa juo mukillisen kahvia niin helposti siitä tulee 2litraa kahvia.

Ja ap.lle ei tarvitse tarjota mitään, ei siivota kotia jai ne aamiaisastiat voi olla vielä puoleen päivään asti pöydällä. Ja se on vain hyvä, kun viesti on, että tässä perheessä keskitytään vauvaan.

Meidän lapset ovat käyneet neuvolataipaleensa aikana hyvinkin toistakymmentä kertaa neuvolassa, kotikäyntejä on ollut se tasan yksi.

Joten vaikea kuvitella, että tädille sattuisi yhdelle työpäivälle kymmentä kotikäyntiä. Viimeksi oli muistaakseni kaksi, ja nekin tarkoituksella samalle päivälle tähdätty.

Vierailija
34/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii tarjota mitään mutta mies keitteli siinä aamu kahveja joten tarjottiin terkallekin.

Vierailija
35/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitään kotitarkastusta tehty vaikka oli harjoittelijakin mukana. Pikemminkin se oli sukulaistädin vierailu. Kahvia tarjottiin siinä samaa kun oli keitetty itsellekin.

Vierailija
36/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettiin, hyvillään oli ja kiitteli.

Vierailija
37/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ohis, mutta mahdollisuus käydä vessassa on toivottavasti itsestään selvä?

Lasuhullun höpinöitä kommentoimatta.

Vierailija
38/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2010 tarjosin nvlatädille kahvia ja domino-keksejä. :D Kyllä hän joi, ja muutenkin keskusteltiin kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistan miten kehui meidän sohvaa miten hyvä siinä on imettää.

Tänä vuonna kun synnytin (eri kaupunki) niin ei tullut kotikäynnille ollenkaan, kysyi siis puhelimessa tullaanko neuvolaan vai tuleeko hän meille. Asutaan niin lähellä tk:ta niin mentiin sitten sinne.

Vierailija
39/39 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin on mahdollista päästä myös kotiin ja kotona käy hoitajat laittamassa antibiootit suonen sisäisesti sen 3x/pv. Toki ymmärrän, että verikoe on eri asia.

Ja itselleni sanottiin synnärillä, että me voimme varata suoraan neuvolaan ensimmäisen ajan, koska oli jo kolmas lapsi. Että esikoisesta olisi täytynyt sitten tehdä kotona se ensimmäinen neuvolan tarkastus. Olin ihmeissäni ja samalla myös iloinen, että olen esikoisen saanut jo kauan sitten, jos nykyään käytäntö tämä.