Sano rehellisesti, onko 50-vuotias vanha? Ikäkriisi iski...
... Olen juuri täyttänyt 50-vuotta! En voi uskoa tätä. Aikaa on siis jäljellä tässä puvussa korkeintaan 20 vuotta, sitten viimeistään alan horista. Tässäkö tämä nyt oli? Siis mitä ihmettä, mihin aika on mennyt? Olo on jo aamuisin kankea ja kaikkea ei enää jaksa, mutta tunnen mieleltäni olevan nuorempi. Kuka yhtyy tähän? Onko täällä 50-vuotiaitakaan enää vaan olenko joku alien, joka tätä palstaakin lukee?
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on viimeistään aika opetella olemaan totaalisesti välittämättä yhtään kenenkään mielipiteistä! Elä ja ole vapaasti oma itsesi. Nyt on sen aika.
Aloittajalle: Henkisesti olet kyllä jäänyt teinin tasolle!
Mitä siitä, jos on vanha? Uskomaton ikärasisti taidat olla. Etköhän iske jonkun teinin yrittäessäsi nuortua.
Samat ajatukset.
T. Nelikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän vuotiaana ajattelin, että mun isäni on varmaan tosi vanha ( oli 29-vuotias).
Seiskaluokalle menessä Abit tuntui ihan aikuisilta.J oskus alle 20-vuotiaana musta 30-vuotiaskin oli aika vanha.
Nyt 40-vuotiaana 50 vuotta täyttävät ystävät eivät tunnu ollenkaan vanhoilta. Samoin hämmästelen koko ajan, kuinka mun aktiviisen monessa mukana olevat kummini voivat olla kohta 78-vuotiaita.
Tää on totta. Esimerkiksi äitini on todella nuorekas mieleltään, enkä millään voi uskoa että hän täyttää pian 70. Lapsena kyllä sen ikäiset oli kaikki aivan ikäloppuja, vaikka kuinka olisi nuorekas. Heitä sanottiinkin lasten kesken fossiileiksi 🤭.
Vierailija kirjoitti:
On. Oon tullut siihen johtopäätökseen, että elämä alkaa olla ohi siinä 25-30v välillä. Sen jälkeen loppuaika on lähinnä kituuttamista
Mun mielestä elämä vasta alkaa kolmekymppisenä.
päinvastoin. Viiskymppinen suomalainen mies on melko vastenmielisen näköinen yleensä. Naiset pitää itsestään huolta. Lihoamisen voi hoitaa, mutta ne syvät urat miehen naamassa.. huhhuh!
Joo, entäs sit? Olen minäkin jo melkein keski-ikäinen (32 vuotias). Tyhmää olisi elää harhakuvitelmissa että on nuori. Jos siis biologista puhutaan. Tietysti ihminen voi tuntea itseänsä nuoreksi vaikka 80 vuotiaana.
Minä olen viisikymmnentä, ja fyysisesti todella vanha. Henkisesti olen lähinnä 15-vuotias, eikä asiaan ole tulossa muutosta.
0-12 vuotias on lapsi
13-19 vuotias on teini ikäinen
20-29 vuotias on nuori
30-39 vuotias on nuori aikuinen
40-49 vuotias on keski-ikäinen
50-60 vuotias on ylittänyt keski-iän
60-70 vuotias on vanhus
70-80 vuotias on erittäin vanhus
Samaa mietin. Mihin katosi yhtäkkiä elämästäni 20v?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Mihin katosi yhtäkkiä elämästäni 20v?
Tuskin se mihinkään on kadonnut, olet elänyt sen 20 vuotta et vain muista nyt
Kyllä minä ainaki olen jo vanha, olen 51.
Ihan koska tahansahan tässä jo voi kuolla johonkin kohtaukseen, että viimeinen jakso tässä nyt on meneillään elämässä.
Lapsuus oli elämän parasta aikaa, kaikki muu on ollut aikamoista rämpimistä ja tuskaa.
Toisaalta nyt sitä osaa nauttia pikkuasioista, mutta tietää samalla että lähtö voi tulla koska hyvänsä, eikä oikein mitään valoa ole tunnelin päässä, eikä motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ihan koska tahansahan tässä jo voi kuolla johonkin kohtaukseen, että viimeinen jakso tässä nyt on meneillään elämässä.Lapsuus oli elämän parasta aikaa, kaikki muu on ollut aikamoista rämpimistä ja tuskaa.
Toisaalta nyt sitä osaa nauttia pikkuasioista, mutta tietää samalla että lähtö voi tulla koska hyvänsä, eikä oikein mitään valoa ole tunnelin päässä, eikä motivaatiota.
Voihan sitä kuolla nuorenakin kohtauksiin. Ajattelee 31 vuotias.
20 vuotiaan mielestä varmaan yhtä vanha kuin täti, mummo ja pappa. Mutta nelikymppiselle se ei ole niin vanha, vaan aika nuorekas. 74v voi olla myös virkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Oon tullut siihen johtopäätökseen, että elämä alkaa olla ohi siinä 25-30v välillä. Sen jälkeen loppuaika on lähinnä kituuttamista
Mun mielestä elämä vasta alkaa kolmekymppisenä.
samaamieltä, nuoruusoli sellaista rämpimistä
Vierailija kirjoitti:
Ihan koska tahansahan tässä jo voi kuolla johonkin kohtaukseen, että viimeinen jakso tässä nyt on meneillään elämässä.Lapsuus oli elämän parasta aikaa, kaikki muu on ollut aikamoista rämpimistä ja tuskaa.
Missä tahansa iässä voi kuolla kohtaukseen. Tai muusta syystä. Olen ollut 17-vuotiaana sydänkohtaukseen kuolleen hautajaisissa. Ei nuori ikä ole mikään takuu elämän jatkumisesta.
Moni opiskelee tuossa iässä itselleen uuden ammatin ja elämän ruuhkavuodet vasta käynnistyy.
Ja ketkään ei oo niin meneviä luin eläkeläiset.
Jos 80-vuotiaalta kysyy, niin oot vasta ihan nuori!
On. Alamäki alkaa ihmissuhteessa ja työelämässä.
Riippuu siitä, kysyykö asiaa esim. 10-vuotiaalta vai 80-vuotiaalta. Minusta ei ole, vaan keski-ikäinen ihminen, joka voi olla hyvinkin monenlaisessa eri elämäntilanteessa: toisilla sen ikäisistä on alaikäisiä lapsia, kun taas toiset ovat jo isovanhempia. Ja osalla voi tietysti olla molempiakin samaan aikaan.