Sano rehellisesti, onko 50-vuotias vanha? Ikäkriisi iski...
... Olen juuri täyttänyt 50-vuotta! En voi uskoa tätä. Aikaa on siis jäljellä tässä puvussa korkeintaan 20 vuotta, sitten viimeistään alan horista. Tässäkö tämä nyt oli? Siis mitä ihmettä, mihin aika on mennyt? Olo on jo aamuisin kankea ja kaikkea ei enää jaksa, mutta tunnen mieleltäni olevan nuorempi. Kuka yhtyy tähän? Onko täällä 50-vuotiaitakaan enää vaan olenko joku alien, joka tätä palstaakin lukee?
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
50 vuotta kirjoitetaan ilman väliviivaa. Kovin koulutettu et voi olla. Harkitse lisäopintoja, ehkäisee dementiaa.
Se ehkäisee ... subjekti puuttui. Harkitse koulutusta.
En sanoisi, että iästä johtuvaa kriisiä olisi. Mutta ikä tuo muuten asioita, jotka heilahduttavat elämää. Vanhemoien terveys/kuilema, aikuisten lasten haasteet, oma terveys jne. Mutta en sinänsä koe ikäkriisiä. Opiskeltu on uusi ammatti 50 +ikäisenä (ja kysyntää on työelämässä) , kiva parisuhde, aikaa ystäville jne.
N53
Alamäki alkaa 50+. Mitään uutta ei kannata enää aloittaa eikä opiskella edes harrastuksena. Avioero on vihoviimeinen asia, johon kannattaa ruveta. Eräs nainen on päättänyt erota ja jättää hyvän puolison. Ei mitään järkeä! Olen seurannut tämän tutun ikäihmisen elämää sivusta ja ihmettelen.
Täytin äsken 51. Ajattelin elää tuollaiset rapsakat 30 vuotta tähän päälle, ainakin.
Huomaa miten moni asia on jäänyt taakse tai jäänyt sivuun toistaiseksi. En silti miellä itseäni vanhaksi. Virallinen seniori-ikä on yllättävän lähellä, ja se tuntuu absurdilta.
50-vuotiaana on hyvää elämää edessä 10-15 v.
Olet keski-ikäinen. Omalla kohdallani 55 v oli taitekohta, jonka jälkeen perinnöllisiä sairauksia on alkanut ilmetä. Pidä hyvää huolta itsestäsi. Osa meistä on vanhoja sielultaan, osa ruumiiltaan, osa ennemminkin nelikymppisiä.
N57
Vierailija kirjoitti:
Alamäki alkaa 50+. Mitään uutta ei kannata enää aloittaa eikä opiskella edes harrastuksena. Avioero on vihoviimeinen asia, johon kannattaa ruveta. Eräs nainen on päättänyt erota ja jättää hyvän puolison. Ei mitään järkeä! Olen seurannut tämän tutun ikäihmisen elämää sivusta ja ihmettelen.
Tuo on enemmän miesten asenne. Naiset hoitavat itseään ja aloittavat uuden vaiheen. Puolet miehistä tuntuu jättävän itsensä hunningolle ja rapistumaan.
Ihan hyvä ikä, vaikka jos rehellisiä ollaan, keski-ikäinen 50 v. ei ole. Keski-ikä on jo reippaasti ylitetty. Yhteiskunnassa ei tahdota huomioida vanhoja ihmisiä tarpeeksi.
Tuttavani erosi viisikymppisenä. Erittäin arkisen näköinen ja vaihdevuosivaivainen. Sanoin hänelle, että häntä ei tule enää kukaan huolimaan tässä. Olin rehellinen. Hän suuttui ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on enemmän miesten asenne. Naiset hoitavat itseään ja aloittavat uuden vaiheen. Puolet miehistä tuntuu jättävän itsensä hunningolle ja rapistumaan.
Näitä olen viime aikoina kohdannut useamman. Yksi sentään kokosi itsensä ja tekee uudistuksia elämäänsä.
Rapistujien liikuntaharrastukset ovat usein jääneet nuoruuteen, ja kehosta on otettu sen jälkeen kaikki irti. Sitten alkavat perityt vaivat ilmoitella itsestään.
Mä olen 58 v nainen. En koe itseäni vanhaksi :) Tulet huomaamaan, että elämä jatkuu viidenkympin toisella puolellakin.
Avioerot viisikymppisenä ovat lisääntyneet. Miksi pitää ottaa ero tuossa iässä? Todella surullista. Elämä voisi olla seesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani erosi viisikymppisenä. Erittäin arkisen näköinen ja vaihdevuosivaivainen. Sanoin hänelle, että häntä ei tule enää kukaan huolimaan tässä. Olin rehellinen. Hän suuttui ....
No sitten en ole tuttavasi. Kyllä itselleni tuntuu vientiä olevan. T. Arkinen, eronnut ja vv-vaivainen.
Vierailija kirjoitti:
Avioerot viisikymppisenä ovat lisääntyneet. Miksi pitää ottaa ero tuossa iässä? Todella surullista. Elämä voisi olla seesteistä.
Kun se ei ole. Siksi erotaan.
Miksi vanhana pitäisi vientiä olla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhana pitäisi vientiä olla?
Miksei? Viejät ovat samaa ikäluokkaa, elleivät vanhempia.
Ero voi olla ihan hyvä asia, mutta uutta kumppania ei ole järkeä hommata elämän ehtoossa.
Vierailija kirjoitti:
Ero voi olla ihan hyvä asia, mutta uutta kumppania ei ole järkeä hommata elämän ehtoossa.
Ei tarvitse perustaa yhteistä taloutta. Voi pitää seuraa toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse perustaa yhteistä taloutta. Voi pitää seuraa toisilleen.
Mutta mihin 50+ tarttee enää kumppania? On vaivat ja krempat ja seksuaalisuus kuollut.
Mäkin täytin 50. Valmistun kohta, jouduin tekemään toisen tutkinnon parantaakseni työjatkomahdollisuuksiani. En tosiaan tunne itseäni vanhaksi, on ennemminkin sellainen olo että tässähän voi tehdä mitä vain. Urheilen aktiivisesti, hoidan lemmikkejäni ja pikku kasvihuonettani. Harkitsen yhden koiran hankkimista rodusta, josta olen aina haaveillut. Opiskelen uusia asioita vapaa-ajalla.
Eihän nyt viiskymppinen ole vanha! Muista pitää itsestäsi huolta.
Se on kyllä omassa elämässä muuttunut, liittyykö ikään vai koronakauteen, mutta ulkomaanmatkoille en enää hinkua. Olen reissannut tarpeeksi, ainakin nyt tuntuu siltä.