Sano rehellisesti, onko 50-vuotias vanha? Ikäkriisi iski...
... Olen juuri täyttänyt 50-vuotta! En voi uskoa tätä. Aikaa on siis jäljellä tässä puvussa korkeintaan 20 vuotta, sitten viimeistään alan horista. Tässäkö tämä nyt oli? Siis mitä ihmettä, mihin aika on mennyt? Olo on jo aamuisin kankea ja kaikkea ei enää jaksa, mutta tunnen mieleltäni olevan nuorempi. Kuka yhtyy tähän? Onko täällä 50-vuotiaitakaan enää vaan olenko joku alien, joka tätä palstaakin lukee?
Kommentit (303)
Kai se riippuu siitä, milloin qlkaa itse tubtea itsensä vanhaksi.
Usein annetaan esimerkkejä 70-80-vuotiaista ja vanhemmista, jotka san8vst tuntevansa itsensä nuoriksi tai rippikouluikäisiksi.
Toisaalta osa sanoo, että kun on täyttänyt 50, ei enää ole sellaista aamua, jolloin ei herätessä johonkin paikkaan sattuisi tai jotain kohtaa kolottaisi.
Kun vanhuusiän kaihi alkaa vaivata niin, että näkö on sumea silmälaseillakin, niin voiko ajatella olevansa vanha, vaikka ikää olisikin vasta 60 vuotta? Tai kun limakalvot eivät pysy kunnossa ilman hormonivoiteita ja vaihdevuosilääkkeitä? Tqi kun nivelet jäykistyvät ja oppiminen hidastuu?
Vaikka tuntuu siltä, että teini-iästä on vasta pari vuotta, niin todellisuudessa silloin oltiin yleensä vetreämmässä kunnossa.
Itseäni ikääntyvänä ärsyttää sellainen, minkä koen sumutukseksi: että kuusikymppisenä pitäisi vielä olla samassa kunnossa kuin 30-40 vuotta sitten. Pitäisi pystyä kohtaamaan totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa motivaatioksi esimerkiksi tämän 73-vuotiaan naisen videoita - ei vaikuta yhtään vanhalta!
Miksi.
Vanha on vanha, kuolemistilassa ollut jo monta vuosikymmentä, ihan sama miltä "vaikuttaa".Kuolemaisillaan sitä ollaan syntymästä saakka sinun logiikallasi.
Eikä olla, vanhenemisprosessi eli kehon tuhoutuminen ei ala syntymästä, haloo. Ihminen kasvaa ja uudistuu tiettyyn ikään asti, sitten kun huippu on saavutettu, alkaa vähittäinen kuoleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 74 enkä tunne itseäni vanhaksi. Ei sairauksia ei mitään ongelmia.
Erään kirjoittajan mielestä olet silti lahonnut zombie. Hassuja nuo lapset, eikö?
N68
Ei se ole mielipide, vaan fakta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väliä onko vai ei. Itse en pidä todellakaan itseäni vanhana mutta keski-ikäinen olen kyllä ja onnellinen sellainen. 7kymppinen alkaa olla vanha.
Tulevaisuudessa sanotaan, että 120 vuotias on uusi kahdeksankymppinen. Jossan juutupe-videossa noin sanottiin. Sen mukaan estettä eliniän nostamiselle ei ole.(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa motivaatioksi esimerkiksi tämän 73-vuotiaan naisen videoita - ei vaikuta yhtään vanhalta!
Miksi.
Vanha on vanha, kuolemistilassa ollut jo monta vuosikymmentä, ihan sama miltä "vaikuttaa".Kuolemaisillaan sitä ollaan syntymästä saakka sinun logiikallasi.
Eikä olla, vanhenemisprosessi eli kehon tuhoutuminen ei ala syntymästä, haloo. Ihminen kasvaa ja uudistuu tiettyyn ikään asti, sitten kun huippu on saavutettu, alkaa vähittäinen kuoleminen.
Puhdasta paskaa puhut. Jos sinun teoriasi pitäisi paikkansa, kukaan ei kuolisi lapsena tai nuorena. Sinähän väität, että vasta kun huippu on saavuettu alkaa vähittäinen kuoleminen. Siinäkin menet metsään koska kuoleminen ei ole vähitäinen prosessi vaan tapahtuu silmän räpäykessä, koska kuoleminen tarkoittaa elämän päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kirjoittajan mielestä olet silti lahonnut zombie. Hassuja nuo lapset, eikö?
N68
Höpö höpö, nulikka! Sinä et tiedä vielä elämästä mitään ja sen huomaa viesteistäsi. Joko sä kolmannelle luokalle menet vai vasta toiselle?
Itselläni ei ole enää ulkonäköpaineita naisten takia ja työelämässäkin on nähty kaikki mitä siellä on näkemistä. Pääasia kai on ettei tarvitse näyttää tai esittää kenellekään muuta kuin itse on. Tämä tapahtui kun täytin 50v...tajusin että täällä eletään vain kerran ja siitä kannattaa nauttia ja miettiä mitä oikeasti haluaa elämältä 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi.
Puhdasta paskaa puhut. Jos sinun teoriasi pitäisi paikkansa, kukaan ei kuolisi lapsena tai nuorena. Sinähän väität, että vasta kun huippu on saavuettu alkaa vähittäinen kuoleminen. Siinäkin menet metsään koska kuoleminen ei ole vähitäinen prosessi vaan tapahtuu silmän räpäykessä, koska kuoleminen tarkoittaa elämän päättymistä.
Höpöhöpö. Sinä et nyt vaan halua ymmärtää mitä vanheneminen tarkottaa, kun menit shokkitilaan.
Totta kai vanhakin elää, mutta se hänen kehonsa on jo aika paljon kuollut, vaikka mieli ois virkee ja olisi liikkuvainen.
50v on vanha siinä mielessä, että voi ihan oikeasti olla isovanhempi vaikka 25v lapsensa lapselle, eli todellakin on mummu/pappa. Pidän tosi vanhoina kuitenkin vasta eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N68
Höpö höpö, nulikka! Sinä et tiedä vielä elämästä mitään ja sen huomaa viesteistäsi. Joko sä kolmannelle luokalle menet vai vasta toiselle?
Ai 51v ei tiedä vielä elämästä mitään, ok Karen. Koska se elämä sitten mahtaa alkaa?
Asennekysymys. Ei ole vanha. 80-vuotias alkaa olla vanha. Mä täytän 57 ja alan vasta löytää itseni. Jos kuolo korjaa aikaisemmin kuin toivon, niin sitten korjaa. Itsetuntemuksen syventäminen, lihaskunnon kehittäminen, ryhti kuntoon, uutta elämää kehiin, unelmia uudesta romanssista ja paaaaaaljon erotiikkaa. Sitä on elämä viidenkympin paremmalla puolella, vaikka käytännössä mäkin joudun nyt elämään selibaatissa.
Vasta yli 80 v on nykyään vanha.
Sitäpaitsi "50 is the new 30" eli maailma on muuttunut paljon yhdessä kahdessa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
On. Alamäki alkaa ihmissuhteessa ja työelämässä.
Kertoisitko tästä lisää? Ei ap
Vierailija kirjoitti:
0-12 vuotias on lapsi
13-19 vuotias on teini ikäinen
20-29 vuotias on nuori
30-39 vuotias on nuori aikuinen
40-49 vuotias on keski-ikäinen
50-60 vuotias on ylittänyt keski-iän
60-70 vuotias on vanhus
70-80 vuotias on erittäin vanhus
Jotkut 65 vuotiaat ei kyllä vielä ole mitään vanhuksia, työelämässäkin mukana.
Jos ajattelet kroppaasi, niin onhan siinä väkisinkin kulumaa ja käytön jälkiä. Jokapuolella. Ajattele, että olet käyttänyt tuota konetta jo puoli vuosisataa! Luusto kuluu, hampaat kuluu, nivelet kuluu, aineenvaihdunta hidastuu, hormonituotanto muuttuu, iho muuttuu...osaa tästä voi pitkittää olemalla rikas ja asumalla Hollywoodissa, mutta ei se loputtomiin sielläkään onnistu. Mieli on sitten vähän fleksiilisempi, joillakin.
On, eikä mielipide liity välttämättä kuntoon mitenkään, vaan henkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-12 vuotias on lapsi
20-29 vuotias on nuori
60-70 vuotias on vanhus
Sehän se onkin se pääasia elämästä. Kuka sitä nyt jaksaa velttoilevaa vanhusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väliä onko vai ei. Itse en pidä todellakaan itseäni vanhana mutta keski-ikäinen olen kyllä ja onnellinen sellainen. 7kymppinen alkaa olla vanha.
Tulevaisuudessa sanotaan, että 120 vuotias on uusi kahdeksankymppinen. Jossan juutupe-videossa noin sanottiin. Sen mukaan estettä eliniän nostamiselle ei ole.(
Voi sen kuolemanpelon noinkin ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-12 vuotias on lapsi
20-29 vuotias on nuori
60-70 vuotias on vanhus
Eikä siinä ole mitään järkeä. Pakotettua pelleilyä, koska ei voida myöntää että on aika meni jo. Numerot on valitettavasti ikää.
Sitä saa mitä tilat. Sinähän tuon kuolemanodottelu jankutuksen aloitit. Minä keskityn elämään, en kuoleman odotteluun. Siksi en mene hautaan makaamaan ennen kuin pakko enkä todellakaan elä missään kuolintilassa vai mikä se sinun sanasi olikaan. Enkä ole lahonnu zombie edes 70-vuotiaana. En vaikka olisin silloin jo haudassa. Sitten kun hautaan päädyn, en sieltä aio nousta zombeilemaan. Sitä ennen taasen elän ihan ihmisenä.